Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hejsan. En kort summering. Köpte ett akvarium som var igång och funkade perfekt och alla koraller var super fina. Flyttade det under dagen i lördags, fick igång det vid nio tiden på kvällen igen, det mesta såg bra ut efter flytten, det man såg, det var ju ganska grumligt... Akvarium och sump är ca 440-450 liter. Blandade nytt vatten på fredagen, 200 liter, reste togs med i flytten. Dock hade jag inte osmos vatten, då vi enligt mätningar har väldigt bra vatten och jag har aldrig haft problem med vattnet i sötvatten, inte ens med diskusarna. Inte gjort några direkt ändringar utav det efter flytten, justerat lite kranar bara mest, men skummares skummar på fint. Det vi …
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Kika gärna på vår lilla korallfilm där Sarcophyton slår ut under en timme. Filmat med Time laps teknik. Gott nytt År //Micke & Gunilla
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har de senaste dagarna fått lite problem med min lilla zoanthus koloni. Som synes på bilden så har "tentaklerna" runt om dragit ihop sig och nu har där även blivit nåt vitt längs kanterna. Har nyligen ändrat lite i cirkulationen, kan det vara detta som påverkar? Tips emot tages tacksamt!
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag kompletterade min belysning med extra blåljus diy led på 15w för att få mina rhodactis att lysa lite mer. Innan hade jag bara vanliga lysrör 6500k. Märkte att skivorna inte blåser upp sig lika mycket och nu efter en vecka verkar de börjat dela på sig vilket de inte gjort innan. Har haft en stor och en mindre rhodactis där den lilla nu delat sig. Vad styr om de blir stora eller många små? Väldigt påtagligt att det extra blåa ljuset påverkar de men är delning alltid bra eller försöker de fly undan den ökade ljusmängden?
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
Min Ephyllia spyr ur sig brunt slem? Ser ut som att det kommer ifrån mitten av den, den e inte täckt utav det.... Mina andra mår bra o e fina... Vad kan det va? Ursäkta för dåliga bilder. Mvh
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har hittat några intressanta prylar på mina LS som jag la i ett nystartat kar för knappa 2 v sedan. Vore kul att veta vad ni tror detta är, så att man kan placera den rätt. Skulle det kunna vara en catalaphyllia el dyl LPS? Går det att identifiera såna här småttingar? Har en annan fråga på en mjukkorall under, ja just det, "Mjukkoraller", i fall någon kunde vara hygglig och ge något förslag? Sarcophyton? Mvh Rickard
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ett litet problem mina vänner . En av mina största Euphillior har vitnat helt + en annan har vitnat till hälften. Dessa har varit placerade på samma ställe över ett år . Min största Euphyllia står högre upp en dessa och visar inga symptom. Vatten värden: CA 390 MG 1250 Nitrit , Nitrat , Fosfat = 0 Jag vet att värderna ligger något under det som är normalt . Men jag har alltid legat på dessa nivåer. Bör tillägas att min Euphyllior har växt enormt. Mvh Magnus
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ny på detta forum och har slagit igång ett saltvattenkar på 360 liter. Har haft hobbyn sen länge men det var ca 20 år sen och det enda man kan säga är väl att utvecklingen har tagit stormsteg framåt. Nu till min fråga vet ej vad denna mjukkorall heter men den ser mer eller mindre ut som en heffaklump för jämnan, alla värden i karet är bra och de övriga trivs som fisken i vattnet... Nån som har en ide vad som inte stämmer.. Tackar på förhand.
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Som frågan lyder. Hur får man tillbaka färgerna på zoanthus? Hade en sten med zoo´s som hade dubbla gröna korta tentakler med rosa center men efter lite ommöblering och höjda värden tappade de färgen ganska mycket. Nu när vattenvärdena är bra igen har de fått tillbaka sin gröna färg på tentaklerna men cetrum vill inte bli riktigt rosa igen. Vad kan man göra eller mata med för att få igång dem? Eller är det bara att vänta som gäller? mvh Andre
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Idag när jag var och skulle slå till på en Heliofungia som jag ställt frågor om i en annan tråd på forumet så hade jag min kära fru med. Hon går mycket på färg och fick snabbt syn på en Tubastraea: En sån kan vi väl ha!? Nja sa jag dom är nog ganska svåra och måste dessutom matas i avrje polyp tyckte jag. Naturligtvis fick hustrun genast försäljaren på sin sida som sa att med "modernt" foder så behöver man bara mata rätt i akvariet nu för tiden, och dessutom var den ju ganska billig. Nåja, eftersom inte Heliofungian grävde ett jättehål i plånboken heller plus att frugans intresse måste uppmuntras så fick den komma med också. När jag sen skulle ha mat till Tubastraean så …
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej min acropora tog sitt sista andetag för ca 2 dagar sen, ska jag ta ur den eller kan skelettet vara kvar? funderaar på om det ställer till med mina värden, mvh Hazz
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Den tyckte att detta var ett bra ställe för den,tyckte inte husse dock,flyttade den senare och då vandrade den till en sten ist. Mycket bättre.
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Någon som vill ta sig en gissning vad som har vuxit fram ur min sten?
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Köpte en mjukkorall för några dagar sedan, men säljaren visste inte vad det var för sort. Hoppas nu att någon här kan hjälpa mig att identifiera den? Den är ca 5 cm i diameter. Mvh Kenneth
-
Hejsan undrar bara om någon vet vad detta är för något. Vände på en bottensten och då plötsligt såg jag att där fanns svart "klet" och att det är hål i kletet Tacksam för en förklaring för jag flyttade fram den till ljuset. Det kanske man inte skall göra?
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla kunniga,, Har fått lite problem med ett par av mina sps:er en av tre hysterixar har på tre fyra dagar (knytnävsstor) dött en två tredjedelar från botten och upp och en montipora digitata har precis börjat blekna på en av grenarna, samt en liten sps har hel dött, har dock tre andra hysterixar och calendrium mm mm, som mår bra. så de e knas på G. Kollade lite värden och har tror jag på tok för högt kh, kan det stämma att det låg runt 10,5?, Har jag förstått saken rätt att calcium tillförsel sänker kh? Och måste man dra ut på det några dagar? Har ju kh: buffert mm men det blir ju åt fel håll,,,,!? Tacksam för svar för det har knakat i allt en längre period och trist…
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej, Detta skulle vara en montipora (vilket det förmodligen är?) Jag själv tyckte vävnaden var så glansig att det förde tankarna till kalkalg. Häromkvällen såg jag dock massor av polyper. Långa och fransiga. Jag hittar dock inte korallen bland montipora på reeflex. Någon tanke om vad det kan vara?
-
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej!har en fin sarcophyton som vill inte riktigt öppna sig. Har varit så i 1 månad snart. Alla andra koraller mår bra. Tänkte fråga åm nån kanske har nån tips eller vet vad felet kan vara.
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hejsan! Tror jag fått tag i en nattaktiv anemon? (haft den i ca 2månader). Det är en grön BTA med röd fot så det är ingen "speciell" anemon i den bemärkelsen. Den är hopdragen och ser mest trist ut hela dagarna när ljuset är på, men så fort mitt ljus slocknar och bara natt belysningen lyser tar det ca 2 timmar sen är anemonen uppblåst och mycket vacker. Någon som vet om det finns nattaktiva anemoner eller om det är något som är galet? Vänligen
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vad heter den här korallen? Visst är det en hårdkorall? Den har dragit ihop sig sedan några veckor tillbaka. Är det för lite näring? Dålig cirkulation? För lite ljus? De övriga korallerna mår fint.
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Jag har upptäckt ett sår på min montipora och jag hoppas att någon kan känna igen vad som orsakat detta, om det är relaterat till för starkt ljus eller något annat. Haft korallen ca 3 månader högst upp i akvariet. Sen jag bytte till LED och acklimatiserar så har jag synat korallerna extra noga. Vid två 2 utspridda tillfällen under ett par veckors tid har jag märkt att lite mer vävnad försvunnit. Bild: Det är alltså den mån-formade avsaknaden av vävnad i nedre högra hörnet jag menar. - Art/id på korallen/korallerna i fråga. Montipora Setosa - Hur länge har akvariet varit igång. 5 månader - Vattenvolym brutto samt netto. 130 L - Mängd levande sten. 16 kg - Belysningst…
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Någon som har denna? Den verkar vara ett ogräs men väldigt vacker. Undrar om det är oklokt att ha den i karet.
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Kan det vara de här? http://se.reeflex.net/tiere/799_Protopalythoa_sp.%2004.htm
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-