Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Har klippt ner en Sarcophyton och snoddat nåra bitar mot stenar. Vill inte börja ta loss gummisnoddarna innan man är säker på att den satt sig... Hur lång tid brukar det ta innan den fäster?
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Eftersom jag är till 99% mest intresserad utav SPS'er så är jag nyfiken på hur ni gör för att hålla dom fina å färggranna med fin polypexpansion. Skriv gärna lite mer omfattande, alltid kul att läsa och lära hur andra gör!. // Nordin
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hittade en i mitt tycke riktigt fin korall på nätet - skulle vilja ha ID om någon vet, tack! .code{font-family: Courier, Courier New, Verdana, Arial; color: #465584; background-color: #FAFCFE; border: 1px dotted #000; padding: 2px; width:98%%; margin: 0px auto 0px auto; /*overflow: auto; height: 200px;*/} Moderator's upplysning: Bild som bryter mot lagen om upphovsrätt borttagen.
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej jag undrar om man kan såga isär trädstammen på eyphyllian så man kan ha två stycken i stället för en stor? eller på ngt annat sätt dela den? Mvh Henrik
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjenare. Finns där någon här som har erfarenhet av bubblitip anemon? Köpte en igår. Kan lite men undrar hur dom beter sig och vad de behöver? Tyr sig ocellaris till den? Mvh Butchi..
-
I morse när jag vaknade syntes bara en LITEN del av foten på anemonen resten var inne i ett litet hål i stenen den brukar sitta på. Nu när jag kom hem så satt den en bit ifrån hålet och hade en stor skåra i sig så tänkte bara höra ifall den delar på sig eller det är något som har försökt äta på den inne i stenen?
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
De e helt otroligt hur grejerna i Saltvattens akvarium ändrar sej. Om man jämför mellan dag och natt.
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Nyss så upptäckte jag mitt kar var alldeles grumligt, jag går och kollar och ser att det är tusentals små bollar som flyter runt i vattnet. Jag upptäcker även att min akvariedator hade hängt sig effekten på ljuset kan nog liknas en fullmåne och det slår mig att det kanske är sps-sex på gång. Är detta något man brukar ha i ett akvarium eller är det något annat som har söndagsmys? Bifogar en dålig blåljusbild som någon kanske kan se vad det kan vara.
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Någon som kan säga vilken korall detta är. Var påväg att tyna bort men nu i fraggkaret är den på g igen, verkar som den vill ha en hel del mat. På bilderna är det innan och efter matning.
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Önskar tips på röda sps-koraller. Montiporor tenderar att se ut som rost och några Acroporor jag provat blir mest bleka brun-rosa. Kör med Acropower som mat. Philips Coralcare som ljus och ligger kring 0.08 - 0.1 i fosfat och 5 - 10 i nitrat.
-
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Som titeln på tråden antyder håller mitt kar på att tas över av skivanemoner. Vad kan man göra för att få bort dem? Skrapa bort dem? Spruta in en överdos salt i dem? Spruta in hett osmosvatten i dem? Vad funkar? Mats
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjena, Jag har vågat mig på lite stenkoraller, köpte en liten seriatopora hystrix frag som jag nu haft i ca 3-4 månader. Den lever fortfarande men tillväxten är noll. Jag har endast börjat buffra KH då det har varit lågt under mycket lång tid. Ljuset är LED belysning från AI (2st SOL). Jag vet inte riktigt vart jag ska börja för att få dom att trivas. Ljus, vattenkemi, flöde etc. Testar regelbunde nitrat,nitrit,Ca,Mg och dessa värden verkar ok. Någon som har några bra råd? --Mats
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej alla Efter att ha fått sonens saltvatten "clownhotell 58l" så var man ju tvungen att lära sig salt =) Vilken otrolig värld det är ! Var på akvarierleasing med hopp om att kunna skaffa nåt till mina clowner,men nybörjare som man är så är ju allt så lockande...kan ja ha en sån eller en sån. Men vilken otroligt sympatisk kille vi träffade där!! Han jobbade inte där man han kunde ju allt om just anemoner,om du läser detta TUSEN tack för all information. Ps. Den äter och mår bra =)=) Carina.
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
De är väldigt sköra. Eremiten har rivit ned ett par och jag kom åt den också så att ett lossnade. Har tre lösa kluster med tre fyra huvuden i varje. De verkar må bra. Kan man limma upp dem på en sten så att de tar sig på sikt?
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Hej Jag har nyligen köpt en röd/grön bta och den verkar ha hittat sin plats. Bakom stenen längs ner i karet. jag skulle gärna vilja att den sätter sig på sidan av stenen eller på framsidan. Min fråga då är om man ändrar ström riktningen kommer den att flytta?
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Var i Danmark i måndags och köpte en Clavularia Viridis var jätte fin i affären.När jag kom hem ochsatte ner den i karet efter att ha vattnat in den i ca 1 1/2 timme så hade ju "gräsmattan" dragit in sig och har aldrig kommit ut igen.Är det vanligt att inte koraller klarar transporten?
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Tänkte höra om det är någon som kan säga vad detta är för anemon: https://www.flickr.com/photos/104339851@N02/14212526515/ själv tror jag att det kan vara en http://www.reeflex.net/tiere/989_Heteractis_magnifica.htm
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
hej finns det nån i sthlm omr. som har en stabil tank å har lust att hjälpa min magnefica att överleva?? den har dom senaste veckorna blivit sämre. vet ej varför. allat annat mår prima, om de e nån som vet me sig att dom kan ta hand om den tills den blir bättre belönas me några sten fraggar eller mjuk fraggar..
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Satt i går kväll i lite mjuk fraggar som morgonen där efter var borta, har lite andra mjuk koraller som ej blir rörda och undrar vad som kan ha tagit dom under natten finns det någon som har nån teori? Johan
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Min sarcophyton börjar ta väldigt stor plats och håller dessutom på att förgrena sig i två jämnstora "stammar". Går det bra att klyva den på längden med ett rakblad om man vill flytta på ena halvan? Eller bör man vänta på att den eventuellt delar sig av sig själv?
-
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag behöver hjälp med identifikation av en LPS. Själv är jag osäker och säljaren visste inte vad han sålde. Jag har ett möjligt ID efter att ha kollat igenom Reeflex men vill höra vad panelen säger innan jag säger vad jag tror.
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Någon som har erfarenheter att dela med sig om Pocillopora? Har hört att den kan bli något av en landsplåga för vissa då den är en av få koraller som producerar larver i akvariet och kan sprida sig precis överallt. För mig låter det både väldigt spännande men också lite skrämmande.
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Någon som har en susning om vad detta kan vara? Ser ut som en normal bubble tip förutom de faktum att den är knottrig på utsidan av foten. Blev dessutom som en hård boll då den drog ihop sig vid flytt å inte en slempropp som en vanlig BTA.