Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by JoWa,

    som topic lyder, köpte en brun montipora förra veckan och nu har den börjat bli vit på vissa ställen. Kan det vara för högt fosfat? nitrit?. vissligen var det mest för att testa stenkorall. Lite tråkigt bara, den har stått lite högre än mitten i akvariumet. edit har flyttat ner den

    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Mikael P,

    Hej! Jag håller på att rengöra min sten med hjälp av stålborstning. Funderar bara hur jag ska göra med de stenar som det sitter mjukisar på? Har ett träd (Vilket har spridit sig så jag har fått 5-6 st små träd i sanden strax under stenen den sitter på). ett par Blue Mushrooms, massor av knappar på ett antal stenar och någonting mer. Det måste vål gå att få bort dem från stenen på något vis utan att döda dem?

    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by Svan,

    Hallå! Har fått en klump som hänger från min Euphyllia, ser ut som den hänger i en av "armarna". Nån som har en aning om vad det är för nåt? Håller den på att förökar sig eller är det nåt jag ska göra nåt med? Tack på förhand.

    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by redrobjem,

    Jag fick min i går och nu ligger den på sidan utan att foten är fäst är den död?

    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by Knegolf,

    Någon som har någon erfarenhet vad gäller Dendronephthya habereri? Införskaffade min igår och den är väldigt hänging ligger nästan ner längs med stenen. någon som har koll på någon schysst åtgärd för att den ska hämta sig ordentligt? Tacksam för svar! =) / /Oscar

    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  6. Hej. Köpte en Acropora sp. igår på Korallrevet i Södertälje. Tyvärr hade artspecificeringen fallit bort på den så Roger kunde inte ge mig exakt namn för tillfället. Jag efterlyser därför er som köpt knallgröna Acroporor på Korallrevet sen i Oktober (då de kom in). Har ni komplett namn hör GÄRNA av er till mig här eller PM:a. Har för tillfället ingen bild, men de är ganska spretiga och färggranna. MVH/Per

    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by .:Hansson:.,

    hej har ett 18 liters nano igång nu men tänkte testa ett 70 liters o börja med det i sommar men ville ha reda på om det är svårt att ha en anemon i ett 70 liters kar?? nån som hatt det lr i ett mindra kan ju skriva lite. ha de

    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by Danijel,

    Undrar när vissa toppar på acros tappar vävnad och det börjar växa alger på dessa toppar . Vad kan det vara för fel förutom förstarkt ljus som har bränt topparna

      • Gilla
    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Mejsel,

    Vill få tätare koraller istället för långa, finns det nåt sätt att få dom att grena sig annat än att klippa av topparna?

    • 10 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by Dimorb,

    Trodde och tror att min Sacropyton ömsar/ömsat då den har varit indragen en längre tid. Nu har den börjat slå ut igen men i mitten av korallen, i ytterkant, är det en spricka och korallen har fått en ljusare färg. Skall försöka få bild på det så att jag kan visa. Men fram tills dess: Har någon varit med om att ens Sacropyton har möglat? Eller kan det vara ett angrepp av något slag. På det stora hela ser korallen frisk ut men i vissa kanter så är det vita jack in i köttet. Ser ut som om det skulle vara någon som har klippt en bit av korallen men det är också vit-luddigt precis som ett mögel-angrepp. Någon som har en aning om vad det kan vara och hur jag kan motarbeta det …

    • 0 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by DanneI,

    Min montipora håller på att dö, finns det något jag kan göra med den? Förstår inte varför riktigt när det växt och mått bra fram till nu och allt annat går fint i akvariet men men är det något vettigt jag kan göra åt det. Det är längst ut i ena halvan det börjat...

    • 8 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by saltatrox,

    Hitta en Dendronephthya i en affär, men den såg jätte ledsen ut. Men jag köpte den i alla fall. Har punkt matat den utan några framgångar. Nu plockar jag ur den och lägger den i en behållare med rotifers och cyclops. Tillsätter även ULTRA MIN D. Odlar phytoplankton, så har doserat extra mycket senaste tiden. (om det hjälper ?) Den har visat sig lite gladare sen jag plocka ut och mata den. Har ni fler tips till mig. MVH Thomas

  13. Started by atropos,

    steg upp i morse och såg att min favia hade trillat ner i min anemon under natten =( anemonen har bränt favian på ena halvan så köttet hänger o slänger ! man ser det vita stensklettet undertill nu " min fråga är då om ni tror att resterande levande del kommer att växa över på den döda halvan ingen ?? MVH /MICKE

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by hepp,

    Hej min bta har delat på sig. Är det för att den mår bra eller dåligt? En av clownerna huserar i btan och har vägrat släppa in den andra clownen. Trots att det nu är två anemoner så vaktar han båda. Hade hoppats att den andra skulle flytta in i spinnoffen.

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by hbmannen,

    om man ser att en börjar släppa taget från stenen, är den på väg till en bättre plats i karet på egen hand då eller? OBS den ser helt frisk ut... och uppför sig som dom andra förutom just att den släpper taget... nån som vet nått om detta??

    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Beppe,

    När jag kom hem idag efter att varit borta över midsommar, så fick jag en otrevlig överraskning när jag såg att min stora Acropora blivit helt vit på halva sidan. Detta har kommit plötsligt utan förvarning. Det jag kom att tänka på först var temperaturen, men den var normal. Alla andra värden är också ok. Någon som har en aning vad det kan vara?

    • 8 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by MattiasN,

    Jag har alldeles för mycket gröna skivanemoner som sprider sig för mycket och bränner allt de kommer nära..... Någon som har nått bra tips på hur man blir av med dem? Eller kanske nån fisk som ger sig på dem? Har för mig att mina kejsare tidigare har hållt hyfsat rent i huvudkaret men nu är det i mitt mindre fraggkar som är för litet för någon av de större kejsarna och jag tror inte de skulle rensa överfulla stenar? Har en Navarchus i huvudkaret så provar lägga över nån sten där och ser om det händer nått

      • Tack
      • Gilla
    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  18. Mina acans börjar få samma färger, vad är det som händer med dem, har 2 i nitrat, så det kan inte vara för mycket gödning i karet eller?, stöd matar med reefpepper samt redsea amino+vitamin vad kan ha hänt, de växer som bara den men tappar färg

    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by Mejsel,

    Vilka koraller / eller lägre djur ) är bra att börja med när vattnet stabiliserat sig? Finns det nåt annat än anemon ( som väl är lite svårare? ) som clowner gillar? mvh Jocke

    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  20. Hej Jag köpte en Euphyllia Divisa för ett tag sedan men den tog sig aldrig. Tentaklerna kröp aldrig ut fullständigt. Jag flyttade den till en rad olika platser med bra varierat flöde. (inte enbart flöde åt ett håll hela tiden). Den dog redan efter 1,5 - 2 veckor efter inköp. Jag vill gärna ha en euphyllia men jag måste komma till botten med vad problemet är först. Mina andra stenkoraller så som diverse acropora, montipora etc trivs och växer bra. Min fundering är om någon av fiskarna är orsaken? Akvariet är 275 liter och har 2 st clowner, 1 midas blenid, 5 cromis vidris, 1 Helichoeres Chrysus , Centropyge vrolikii, 1 putsar räcka, 1 krabba…

    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by per.w,

    Mina Sacropython vill inte öppna sig sedan ett par månader tillbaka. De har minskat i storlek och några av dem ser fläckliga ut, som om någon äter på dem. Jag ser aldrig någon av fiskarna eller räkan äta eller nafsa på dem, så jag undrar om de kan ha drabbats av någon parasit eller liknande!!! Vet någon vad man kan göra eller vad som kan tänkas vara fel????

  22. Started by Grubbelmuz,

    Hej! Ska flytta min XL anemon som har varit i mitt RSM sedan länga till min nya tank, Den sitter djupt in i en stor bit LS så jag tänkte om jag kan flytta över hela paketet på en gång eller om jag måste koppa in den? Mvh:Martin

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by DevilDamsel,

    Fick nya stjärnpolyper för ca en vecka sen. De slog ut redan efter nån timme, till min glädje då de kan vara griniga... Var sen utslagna några dagar, verkade må prima. Så de verkar accepterat ljus, flöde, värden osv. Men nu har de plötsligt dragit in sig helt och hållet! Varit indragna i ett par dagar. Testade igår att flytta en bit till ett annat kar med samma värden, och där slog de ut igen efter ett dygn! Kan det vara nån fisk som stör dem i det andra karet? Eller nån annan teori? Har dessa invånare: Blue Devil Damsels Black Damsels (Bowtie Damsel) Palettkirurg Clowner Banggaier Pajama Cardinal Salarias Putsarfisk Eremiter (röd ben & blå ben) Äpple Sjöborre Ormsjös…

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by MattiasN,

    Tänkte skaffa lite fler sps vad det lider, är sugen på lite olika, men hur är det acros, vilken typ/art är mest krävande? Har för mig att table-arter brukar anses ganska kluriga? Staghorn lite mindre krävande? Finns det några generella riktlinjer med växtsätt eller färger? Är någon färg extra svår att hålla? Tänkte lite bli de mest krävande för tillfället iallafall

    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by puh76,

    • 5 svar
    • 1,5k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.