Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Har ni märkt nån förbättring på korallväxt och skummar effekt eller cyano nedsättning när ni använder Zeozym. Använder man Zeozym lika bra i Zeovit som utan den metoden ? Hur doserar ni ? Varje dag eller en gång i veckan ? Med vänlig hälsning Thomas
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Köpte denna mjukkorall i onsdags och idag ser den ut såhär,varför? Foten har blivit mindre och den och blivit mycket mindre och den hänger. Vad kan det vara för fel?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte den här idag som en Scolymia men varken jag eller Göran på Ciklidhuset var säkra på vad det är egentligen... alternativen är Scolymia eller Symphyllia... jag tycker också att den liknar en Australomussa på de bilder jag sett...
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har haft minna Radion i ca 1 1/2 år nu men inte hittat den bästa inställningen för tillväxt av minna sps:er. Jag började med 2 st över mitt 500 liters burk och allt växte på bra. Fan va kul, jag köper två till. Som sagt jag köpte 2 st till men tycker inte det vart sån skillnad. Har ställt dem på 14.000 kelvin på dan, med dimning på morgon och kväll. Alla värden är ok i burken men tycker inte det växer på som det ska efter dem extra ramperna. Ska/bör man öka styrka och gå över 14000 k tycker ni ? Vad säjer ni som kör väldigt mycke sps:se?, hur mycket kan man brassa på med ljuset ? Med vänlig hälsning Thomas
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Upptäckte att min goniopora (stor som en knytnäve ungefär) inte slår ut som den brukat. När jag tittade närmare upptäckte jag att den var fylld av plattmask. Ganska stora plattmaskar, ca 5-10mm. Bruna med lite vitt i. Har någon av er råkat ut för plattmask på goniopora, och går de på något annat?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Fick hem boken Aquarium Corals (Borneman) igår och inatt såg jag bilden på sida 196 där en benggai blir uppäten av en sån. Har just en sån rhodactis som dessutom är riktigt snygg i blåljuset, men den åkte upp inatt och in i ett annat akvarium efter jag sett den bilden. Nu är frågan, vad är er erfarenhet? Går den att ha med clowner och liknande? Eller är det bara för akvarier med större fiskar? Den får gå ensam i ett karantänskar så länge (jag som var så glad över att äntligen få släppa i mina fiskar och slippa karantänsburkarna...) Helena
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min Favia har nu hängt med i tre år, med varierande form genom åren. Nu har den dock visat en ny sida, nämligen att några av dess polyper blåser upp sig som ballonger (se bild). Någon som har en aning vad detta är symptom på?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ett par SPSer i mitt kar, bland annat acropora. Dom har alltid haft sina poylper ute väldigt mycket, så pass att polyperna svajar i vattendraget. Iaf så dom senaste 2-3 dagarna så är polyperna helt indragna.. Jag har haft ganska låga värden av kH (5.4 förra helgen) så har under veckan dragit upp det till 9 (9.3 för att vara exakt) Ca värdet är lite lågt, (360) Kan det vara så att jag antingen har höjt kH för snabbt, eller att kh i förhållande till Ca är för högt och att det är därför polyperna är indragna? Jag har också börja dosera i Ultrmin-S, som ska främja polypexpansion så tycker det är märkligt att dom inte vill titta ut.. Jag har också köpt en Loriculus, så…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min anemon beter sig lite konstigt... Den pumpar ur sig nått vitt, ser ut som små rökpuffar. Efter ett tag är hela karet alldeles grumligt. Hade ett likande fenomen igår, men då var karet först fullt av massor med små vita kulor (ägg?). Sen kom samma grumlighet som idag. Igår såg jag inte vad som gjorde det men gissar på att det var anemonen då också. Håller den på med något snusk?? Hur kommer detta att påverka vattenvärdena? Har rengjort filtersvampen igår och idag. Har även lagt i en strumpa med aktivitkol. Nått annat jag borde göra?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
- Hur länge har akvariet varit igång. 11 månader - Vattenvolym brutto samt netto. 130L, 110L - Mängd levande sten. <o:p></o:p>18-19 kg <o:p></o:p> - Belysningstyp/tid RSM orginal, 110W PL-rör, 12timmar/dygn. <o:p></o:p> - Salthalt 35ppt (refraktometer).<o:p></o:p> <o:p></o:p> - Kalcium Ca 390-410 ppm (salifert).<o:p></o:p> <o:p></o:p> - Magnesium Mg 1300 ppm (elos).<o:p></o:p> <o:p></o:p> - Karbonathårdhet dKh 6-7 (elos).<o:p></o:p> <o:p></o:p> - Fosfat och Nitrat, 0 med dåliga tester (bla salifert). - Ph 8,2 sist jag mätte (typ 2 månader s…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
köpte en anemon i helgen men har glömt bort vad han sa att det var art är det någon som vet ? mvh peter m
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vet att några har denna korall. Hur mycket matar ni dom? om alls? Min äter mer än vad fiskarna gör tillsammans om man bara skulle ge den så mycket mat! Det är lika fachinerande varje kväll då mat-tentaklerna är ute så jag kan inte låta bli att ge den en mussla =) Vem kan motstå en tiggande korall? *haha* __________________ /Björn
-
Är det någon som vet hur man tar död på skivanemoner man vill ju inte ha dom på alla stena dom kväver ju mina koloni anemoner:jävul:
-
hej har en fråga angående min cladiella den har börjat o bli lite mörkare typ lilaaktig, vad kan det vara? mina värden ser bra ut o allt annat ser bra ut. kan någon föklara orsaken... tack
-
Jag har sökt runt ett tag nu men inte hittat nåt bra svar på min fråga: Jag har ett antal mjukkoraller i mitt kar men tycker inte att jag får den tillväxt jag vill och heller inte riktigt den färg och textur som andra verkar få till... Vad gör jag för fel/Vad har jag missat??? Mina koraller: Tre olika sorters Sarcophyton En Sinularia En Rhodactis skivanemon En Ricordea florida Tre bitar av en och samma Clavularia Viridis Tre olika sorters Zoanthus plus lite andra skivanemoner och knappar Har även en euphyllia som verkar må okej... men den är ju stenkorall, så den antar jag även kräver lite mer magnesium och calcium för att kunna bygga skelettet. Jag ha i dagsläget belysni…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Någon som vet vad de vita är.dem är mjuka. Känns lite som maskar.började med att korallen tappade över halva sin storlek och ser ut att dö. Samma min sarcophyton och dessutom ser min euphylia ser jävligt tråkigt ut.endast ändrat till längre belysningstid. Kör nu med aktivt kol sedan det började strejka Ca 490 Mg 1440 Kh 10.5 Salt 1.027 temp 26.1
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
undrar om stenkoraller av släktet Favia är nattaktiva. dvs: att polyperna bara är ute på natten.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
hejsan. När jag kom från jobbet idag satt min fungia mitt i revet på sen sten ?? Varför kan dom verkligen klättra upp för sten ?? Jag tyckte det var konstigt hur den hamnat där så jag lyfta ner den i sanden igen. någon som varit med om detta eller kan något djur flyttat den ex sjöborre ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min hammarkorall är framme hela dagarna med sina tentakler men det är så att halva är ganska vit i färgen medan andra halvan har jätte fina färger. Vad kan det bero på? något jag kan ändra på så att den blir fin. obs det är den vita halvan som får mest ljus av min MH
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jaha då var det dags igen med min anemon(Haddoni) stor. Jag som tyckte att jag hade byggt för så att den inte skulle kunna gå i pumpen men ack vad fel jag hade så den fastnade i insuget på pumpen, en liten del har ramlat av dem ca:3 cm stor bit, själva anemonen är fullt utslaget ca: 30-40cm stor. Så min fråga hur brukar dom klara av det?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Från och med den 21/5 2009 gäller nya regler om förbud mot införsel av vissa arter av vilda djur och växter till gemenskapen 359/2009. I denna skriver man bland annat (4) På grundval av den senaste tillgängliga informationen har gruppen för vetenskapliga undersökningar också kommit fram till att det inte längre är nödvändigt att förbjuda införsel av följande arter till gemenskapen: — Plerogyra simplex, Hydnophora rigida och Blastomussa wellsi från Fiji. — Plerogyra sinuosa, Acanthastrea spp. (utom Acanthastrea hemprichii) och Cynarina lacrymalis från Tonga. Det råder alltså numera inget införselförbud (bara CITES normala kvotering) för dessa arter och från dessa två pl…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-