Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
har en liiten zooa koloni på 10-15 polyper. problemet är att jag inte kan få den att sitta kvar en längre tid där jag har limmat den. kolonin är som en boll. dom nya polyperna kommer ut ur mitten på undersidan av kolonin så var gång det växer ut en ny polyp så lossnar hela kolonin pga att den nya polypen trycker sig ut mellan limmet så det lossnar. hur ska jag då få denna att sitta kvar? cyanoakrylat (superlim) funkar tills det kommer några/någon ny polyp. den har nog lossnat 3-4 gånger... ska jag dela hela kolonin till två som jag limmar med snittytan neråt på en sten bredvid varandra? en ny fråga uppstår då: kan man skära i en zooa-koloni utan att det kommer ut en mass…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
???? nån som vet det??? tycker den e snygg å vill ha fler.. plus kan man fragga en hjärnkorall oxå??
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare någon som vet vad detta är för mjukis ? Min gissning är antingen nepthea eller Kenya träd men är ingen expert så kan säker vara något annat tacksam för hjälp 👍😄
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, det sitter någonting på min Sinularia. Det är ett svart band 2mm brett och 1-2cm långt på roten. Det mörka verkar växa i/under huden och ligger inte på ytan. Borde jag beskära delen eller avvakta och se vad som händer? Jag kan tillägga att det växer brun svamp under stenen som Sinularian sitter på. M.v.h Peter
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte höra ifall det är fler som upplevt att eremiter äter på koraller? I mitt fall har jag under en längre tid noterat att min eremit i mitt lilla kar på 30 liter sitter på ett och samma ställe på min euphyllia och nu har det blivit en så stor grop i stammen att han åker ner i mitt 112 liters kar för att om möjligt kunna rädda euphyllian. Polyperna slår ut och ser lika fina ut på alla huvud så än kan man inte se någon påverkan förutom på på själva stammen. Någon som vet om stammen kan växa till sig igen eller kommer det huvudet att sina bort?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
Min Fungia som jag fick hem för en vecka sedan var nu på morgonen helt uppblåst. På eftermiddagen var den sitt platta jag igen och då hade den förflyttat sig. Varför sväller den upp
-
-
Hej Då jag blivit lite förtjust i skivanemoner och gärna vill ha olika arter så har jag lite frågor. De flesta arter har vad jag förstått en högt utvecklad teknik i kemisk krigföring. Är det någon som har erfarenheter av detta, vet länkar till vilka ämnen de använder och hur begränsar man deras förmåga i akvariet. Går det att använda aktivt kol för att minska de ackumulerade giftmängderna? Vilken typ av kol rekommenderas? MVH Lasse
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
hur länge klarar dom sig ? finns det inte en risk ganska stor risk att dom dör om dom skickas med post från tyskland?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Min sandanemon har flyttat sig nu och stör min hjärnkorall, plus en till korall....har för tillfälligt flyttat på hjärnkorallen. Ska man försöka flytta anemonen eller är det bara att godta att han tagit platsen? Hjärnkorallen satt på himla perfekt ställe. Om man ska flytta på anemonen, hur bära sig åt, (är det en anemon som bränns mkt?)
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
nu hamnade bilden på sidan men ni ser säkert ändå =) jag har ett par stycken rhodactis som har lösits upp dom senaste dagarna alla är placerade på samma ställe i karet, har flera likadana på andra ställen som mår fint. det började när jag flyttade om mina streamer pumpar och jag antar att det blev lite för strömt för dom. men vore bra om någon hade samma erfarenhet så det inte är något annat som spökar. har inte kollat några vatten värden eftersom allt annat mår bra. //magnus
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har en lobophyllia i mitt kar och nu under den senaste veckan så har den bara dragit ihop sig mer och mer och sväller inte ens ut när lyset är på. Är det någon som har samma eller har haft samma problem? vad är det för fel på den?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla! Är det någon som har någon aning om vad det kan vara för fel på min korall? Normalt sett så har han små tentakler som svävar runt lite men från och med i dag ser det ut som han e nyrakad :-) och släpper inte ut sina små tentakler.
-
hej min euphylia har börjat dö ett huvud åt gången. undrar ju om det har med cyano alger att göra ser ut som jag fått red slime på botten igen. kan det ha ett samband? mvh Jerry
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Min rhodactis inchoata börjar se konstig ut. Kan det vara så att den håller på och dela sig eller mår den kanske mindre bra. Har den rätt högt upp i mitt RSM 250 som den kanske inte tykcer om. Tacksam för idéer.. Bifogar några bilder..
-
Tittade i karet idag och såg att en svamp har vuxit ut under natten. Med min otur så är det väl värsta pästsvampen eller ? Se här:
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Har tre olika montiporor i min tank varav ena är flakväxande, en digitata och en som jag inte kommer ihåg namnet på. Alla växer bra men man får aldrig se polyperna på dem. Framförallt för den flakväxande så är det trist då den är väldigt ljus när den inte visar polyperna men jättefint lila med polyperna ute. Vad kan jag göra för att dem ska visa polyperna mer?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har en montipora som bara inte vill släppa ut sina polyper, varför vet jag inte, den har haft dom ute tidigare men nu är den kinkig å vill inte alls. Nån som vet varför?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
undrar om olika arter av Euphyllia krigar med varandra? den ena tror jag e en Euphyllia divisa den andra vet jag inte.. ja färgerna e ju inte riktigt där dom ska som de brukar bli
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
hej! jag är lite sugen att skaffa en anemon och ett par clowner. Lite frågor innan jag ger mig i något sånt.. jag har hört allt möjligt, anemoner som fastnar i pumpar och förpestar hela karet, anemoner som käkar upp fiskar, anemoner som dör bara av sig själva.. kan någon ge mig en liten introduktion till anemonvärlden? vilken typ skulle anpassa sig bäst till två små ocellaris, vilka risker som finns osv.. tack i förskott
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har en Rhodactis som inte vill vara där man tycker. Nu har det släppt, och lyckats komma in i en grotta under den nedersta stenen i scapen... Någon som har tips på hur 17 man ska lyckas få ut den utan att riva hela karet. Per.
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Bara lite nyfiken,har ju varit inställd på enbart mjukisar hittills men nu börjar man ju redan snegla på stenkorallerna...finns det några mindre ljuskrävande som ni tror man skulle kunna köra under 3x15W ljusrör?
-
har 2 pocciloporor som båda blir utsatta imellanåt för att vävnad försvinner för att sedan växa ut. har massor med små ormsjösjärnor samt små astrea sjärnor (tror jag) dom delar sig som satan så har massor av singel armar runt krypandes dock pytte små
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-