Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Köpte en fungia för en dryg vecka sen och nu har den börjat vitna runt kanterna. Hade en tidigare som gjorde likadant och till slut var det nästan inget kvar av den och då släppte den och försvann. Mina värden är: Temp: 27 grader KH: 10,5 (Salifert) Mg: 1230 (Salifert) Nitrat: ca. 50 (Salifert) Ca: 400 (Salifert) PH: 8,5 (Red Sea) Nitrit: <0,05 (Red Sea) Ammonia: 0,25 (Red Sea) Har dock gjort två vattenbyten sen dessa för att få ner nitraten men inte hunnit göra nya tester... Har ett RSM130 med originalbelysning och fungian huserar på botten...
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
-
Har lite funderingar om den här korallen. Syns kanske inte så bra på bilden, men ytterkanten är blek ca 2-3mm. Har snokat runt på internet men inte kunnat hitta något liknande, har inte haft den mer än någon vecka så den kanske bara är lite sur. Blåser upp sig bra under dagen, äter på kvällen. Kan inte se att vävnaden dragit tillbaka sig något... mg 1280 ca 430 kh 8 25.5C no3 ~1 Po4 ~ 0,03 Någon som har erfarenhet av det här?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Villket ämne triggar den röda färgen i en LPS som tappat färgen?Patrik
-
Upptäckte att en liten styloporadeagg jag har verkar ha ett rörmaskrör på sig. Den är lite hängig, och det kan jag isåfall förstå. Eventuellt har en pochiloåora också någon sorts hyresgäst. Vad kan man göra. Finns det nåt dopp att ta till?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Nån som vet vad det här kan va för små skivisar och caulerpa ?
-
- 2 svar
- 998 visningar
-
-
-
Var på Korallfisken och införskaffa denna Acropora igår. Framgår kanske inte riktigt av bilden, men den är ljusgrön i grunden med blåa toppar och blåa polyper. Någon som vill gissa vad det är för en Acropora?
-
- 0 svar
- 996 visningar
-
-
har en beige/neon grön Euphyllia glabrescens som inte alls verkar så pigg, den hänger mest och är inte fullt utslagen medans min andra euphyllia och koraller mår fint. den sitetr dock där det inte är så strömt och undrar nu om det är att föredra för den? har beställt en streampump som jag ska rikta mot dens håll så kanske det bli bättre?
-
- 4 svar
- 995 visningar
-
-
-
Köpte en sådan idag och läste nu att den kan skada koraller omkring satte men med ca 3 cm till närmaste. Bör jag flyttta den även om inte polyperna vidrör dom andra korallerna?
-
- 4 svar
- 993 visningar
-
-
Köpte en sjöborre idag och på den satt en liten kolloni med Zoas. Ska jag försöka sära på dessa och fästa polyperna på lämpligt ställe i karet eller ska jag låta dem sitta kvar på borren? Själv tycker jag att det var ganska "fräkt" med dem på borren men tänkte att de kanske bränner något i karet när den kryper omkring? Tacksam för tips.
-
- 3 svar
- 992 visningar
-
-
En av fungiorna blåste upp sig REJÄLT tidigt imorse när ljuset började komma igång och är fortfarande så stor. Inbillar mig att den flyttat lite på sig också, eller så blir man bara lurad då den är så stor när den är uppblåst. Vad gör den? Trivs, misstrivs?
-
- 4 svar
- 992 visningar
-
-
Hej, Har en mjukis som jag inte vet namnet på, är det någon som vet? Som ni ser på bilden så slokar den mellan varven och jag vet inte varför. Tacksam för tips! / Hälsningar Pär
-
- 3 svar
- 992 visningar
-
-
Hej har köpt en solkorall och någon som vet hur ofta man ska mata dom ? Och vilka olika sorter som finns ? Har testat med artemia och fått ett gott råd av en kompis om gold pods
-
- 2 svar
- 991 visningar
-
-
Jag har en massa knappanemoner och har tagit bort dem på olika sätt. Har injicerat calciumhydroxid och helt enkelt skurit bort dom nära roten. Har inte märkt nått gift av nått slag än. Minna sjöborrar brukar rycka bort ganska mycket av minna knappar och ingen skada har hänt än. Hur hanterar ni era knappar om dem måste bort? Och vad är riskerna ? Tycker att det enormt vackert med mycket knappar men jag måste ansa runt minna sps:er. Vill fortsätta ha massa knappar och behålla alla minna sps:er. Vilket är det bästa/säkraste sättet att ta bort dem. Nu kör jag med aktivt kol bara för att jag har så mycket knappar. Bör jag fortsätta med det eller är det overkill ??? Med vänlig …
-
- 0 svar
- 990 visningar
-
-
-
-
Hejsan har suttit och kollat lite efter fått en liten fråga om att fragga min haddoni ? visste först inte ens att jag kunde fragga han .. nummer 2 på youtube när jag söker efter sätt att kunna fragga så ser det snuskigt brutalt ut ? nån som vet mer om detta ämne än mig då jag är livrädd att mina djur ska dö vid felhantering och jag verkligen gillar dom även om jag självklart kommer behöva på nått sätt ganska snart att minska storleken på han :S han är ju redan 25 cm bred Tacksam för enkla svar då jag inte är en doktorand i saltvattens biologi
-
- 4 svar
- 988 visningar
-
-
Min Fungia sp. har tappat färgen den är nu röd/orange. Tentaklerna är ute och den ser ut att må bra. Den var grön i färgerna från början. Fattas den det något? Spårelement eller något annat?
-
Har en rosa hystrix och på vissa av grenarna har det fastnat lite bruna alger. Hur tar man enklast bort dessa utan att skada korallen? Det räcket inte att fläkta med handen för att de skall lossna tyvärr. Vet inte om det syns på bilden.
-
- 2 svar
- 986 visningar
-
-
Hej, Mina stenkoraller bryts av väldigt enkelt av och de är väldigt "sköra" och klena jämfört med likadan stenkorall i andra akvarium. Jag doserar magnesium, kalcium och bikarbonat istort sett dagligen, ibland tillför jag även strontium men det är allt. Korallerna ser ok ut och växer bra i övrigt. Någon som har någon idé om varför och om det är något som saknas som jag kan tillföra för att stärka upp deras skelett? /Robert
-
- 6 svar
- 986 visningar
- 1 följare
-
-
hej jag ha en mjukkorall som jag inte kan namnet på men som har många små spagetti armar på dagen.. när jag kolla den igår såg det ut som den hade börjat (dö) på ena halvan och idag har den tappat nästan allt skin på sig.. och är nästan helt vit utan "spagetti " armar.... 1. är detta farligt för akvariet? 2 är den död eller döende eller kan detta hända??? allt annat i akvariet ser ut att må bra och jag har haft den ca 3 månader utan problem...
-
- 1 svar
- 986 visningar
-
-
Porites lutea är en korall som börjar dyka upp i importlistorna. Men har vi tillräckligt stora kar? https://www.google.se/search?q=giant+porites&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=24jjUvWqKIbo4QS5xoG4BQ&ved=0CCoQsAQ&biw=1318&bih=926#facrc=_&imgdii=_&imgrc=xjqC0x00jaXVeM%253A%3B7uHs0YUJUVTXbM%3Bhttp%253A%252F%252Fnora.embl.de%252Fgallery%252Fd%252F2744-6%252F71_Porites_lutea_in_Small_crack.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fnora.embl.de%252Fgallery%252Fv%252FNature%252FDiving%252FSinai_diving_2004%252FStraitOfGubal2004%252F71_Porites_lutea_in_Small_crack.jpg.html%3B800%3B600 Någon som hittat andra tankeväckande bilder på stora koraller?
-
- 0 svar
- 985 visningar
-
-
Hej Jag har märkt att mina sps börjar tappa vävnad... Jag har för ca 2.5 månader sen börjat med zeovit. Jag följer insruktionerna väl. Jag tillsätter allt som går och byter vatten. Mina värden ser bra ut. Mg 1300 Ca 400 KH 7 Ph 8.2 Salt 1.23 Vad kan det bero på? Det ser ut som att de tappar vävnad från roten...
-
- 2 svar
- 984 visningar
-