Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Emelie,

Äntligen har jag kunnat skaffa riktigt ljus i lilla karet. Efter 6-7 år. Inte jätte bra med pengar som student. Men efter studenten så blev det ju lite. Så nu kan man utöka lite mer med koraller. Mina clowner är fortfarande med sen start 😎

2. verkar som om min stora clownfisk blivit sjuk och smittat dom andra för min dottyback dog häromdagen och lilla clownfisken ser dålig ut. Om det finns någon som behöver eller vill bli av med små fiskar, räkor, krabbor tar jag gärna emot då min ekonomi är i botten i samband med min mors begravning om ett par veckor då gravsten och urna ska betalas

3. Started by jooni,

Hej, Jag har tänkt köpa in mitt första akvarie och undrar vad ni rekommenderar för typ av belysning. Jag har läst att man kan spara mycket pengar genom att satsa på led lysrör istället. Jag är väl lite orolig att jag missat något vitalt och vill inte stå där med ett rör som jag inte kan använda. Tänkte köpa en e3 https://svealight.se/product/valtavalo-led-lysror-e3/ Jag hoppas ni har överseende med min okunskap i denna fråga och ni får gärna utveckla ert svar varför detta lysrör är bra eller dåligt i mitt fall. Tack!

• 2 svar
    • 961 visningar
  4. Hallå! Detta blir mitt första inlägg här på sidan och vill passa på att först tacka alla som lägger ner tid på att skriva guider eller tips för att hjälpa andra akvarister! Har använt mig av mycket från sidan så om ni känner igen er att jag använder er metod så tack för tipset J Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag är på G att skaffa mitt första saltvattenkar efter många år med att ha sötvatten är det dags att ge mig in i saltdjungeln. Jag planerar just nu ett relativt litet akvarium, cirka 70 liter i visningstanken. Medan jag ska ha en sump på cirka 80 liter, totalt cirka 150 liter vatten. Teknik som jag har tänkt att använda…

5. Started by maltemus,

Tänkte dra igång ett nano igen. Jag har en 26W solarboy duo som jag använt till ett ännu mindre klar, men jag misstänker att den blir för liten. Någon som har tips på en billig och tyst lampa? karet är 40*40*40 (typ)

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by Jeanette Johansson,

Någon som kan svara på varför min anemon plötsligt dragit ihop sig vilket det inte gjort förut ? Vad har hänt ? Har ju varit stor och fin i 2 veckor och nu detta ???

• Gilla
    • 2 svar
    • 643 visningar
  7. Started by Hermanbrute,

Köpte ett rsm 130 häromdagen men jag behöver nog ha 2 nya returpumpar för tysthetens skull. Någon som har ett tips på någon som är tyst och som får plats där bakom?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by NiklasNordkvist,

Hejsan! Efter många års drömmande av ett saltvattensakvarium så har jag nu äntligen bestämt mig för att det är dags! jag håller just nu på och pluggar om nitrifikationsprocessen (känns som att det är grund som är viktig att ha kunskap om). Det akvarium jag bestämt mig för är Red sea nano max 75L, då jag bor i lägenhet så känns det som att det är den storleken jag kan ha, möjligtvis nånstans mellan 100-200L när jag känner för en upgrade. Så, är det någon som har bra erfarenhet av detta kar så kom gärna med tips! Är det något jag ska byta ut av det som följer med tex? En till grej, hur fasiken gör ni som bor i lägenhet med vatten? Kör…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by FredHaa,

Tänkte att om jag nu ska ge mig på saltvärlden så kan jag väl starta en liten tråd om det första karet! Jag höll på mycket med akvaristik under 80-90 talet och nu när livet landar i den gyllene medelåldern *hurk* så finns tid och intresset spirade upp igen. Jag och frugan har ett gäng sötvattensburkar igång hemma men jag har under senvintern och våren sneglat allt mer åt salt och sade så sent som för 10 dar sen att "i höst efter semestern, då jäklar kör jag igång ett". Nåja. Köpte ett färdigtcyklat 30l Dennerle nano på annons och skumpade hem med i bilen. För billigt för att motstå, och säljaren gav ett väldigt bra intryck och jag fick …

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Randomkille,

Har startat ett litet akvarium på 30 liter för 8 dagar sen som även är mitt första Har 6 kg levande sten i, sand, 5 sniglar och en korall Vad tycker ni?

• 2 svar
    • 990 visningar
  11. Started by bigm82,

Hejsan alla kunniga... jag har fått ett problem med mina returpumpar (tror jag) 😕 nu är det så att bär jag har båda pumparna igång blir det relativt snabbt översvämning i karet dvs dem tömmer mer o mer av "sumpen". Vad beror detta på? Är det skummarpumpen som inte pumpar lika mycket vatten eller vad kan det va? Det har funkat problemfritt i över ett år kan tilläggas.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by bremnes,

Hej Alla, Efter ett par år uppehåll gick det inte mer köpte ett RSM 130D (moddat med LED m.m.) Underbart med salt igen, lite bilder följer

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by predator81,

Här kommer två stycken bilder på akvaritet Jag har nu lite invånare Fiskar 1 st Eldgoby 2 st Clowner 1 st Bicolor Dottyback 1 st Blendid Koraller 1 st Zoanthus 2 st Euphyllia 1 st Xenia 1 st Kenya träd Övrigt 3 st Eremiter 3 st Sandvändar sniglar 1 st Sjöborre

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by scatcat90,

Tänkte starta en tråd på mitt projekt då. Började med ett Aquael Nanoreef för lite mer än ett år sedan på 30 liter och hade några stenar, xenia, Putsarräka och två stycken Chrysiptera parasema. Det snurrade och gick utan större problem i cirkus 10 månader innan cyano slog till och tog kol på xenian och gjorde det mesta fult och tråkigt. Samtidigt så blev det en hel del flytter så karet föll lite i glömska tyvärr tills för 2 månader sedan när jag hittade ett fint paket på blocket med ett 150 liters helgglaskar med måtten 70 x 45 x 45 cm med tillhörande bänk, en acradia 150w Mh belysning, Aquariumsystem skummare och seio streamer för väldigt bra pris. Sagt och gjort så h…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by edda124,

Startat mitt waterbox cube 10 nu Stenen har varit igång med start bakterier i hink ca 6 veckor innan Belysning är en Aqua Knight v2 Sand från aquaforest Kommer köra en liten nano skummare på annars blir det täta vatten byten och dosering vid behov Skickat från min HD1903 via Tapatalk

16. Started by StefanB,

Har fått konstiga alger i karet ser nästan ut som damm eller nått?! någon som vet vad det är?!

• 2 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Cippe,

Startade vid årskiftet upp en 30Liters kub som jag och grabben skulle ha ihop, grabben visade svagt intresse och jag själv började störa mig allt mer på synlig teknik så fick bli en ny balja till skrivbordet. Valet föll på ett Fluval evo 52L, min ai-Blade belysning passade som handen i handsken i det befintliga locket ( som troligast kommer bytas ut mot något transparent). Då jag gillar Ai:s prylar (har en nero 3a också) passade jag på att uppgradera returen till en axis 40 med en random flow generator på. 5:te Oktober gick flyttlasset från kuben till det nya, flyttade över merparten av det levande - Sten och sand , då jag fattat tycke för en ”flytan…

18. Started by bb81,

Hej, jag tänkte att det var dags för en tråd om mitt kar. Jag kommer försöka att bli lite aktivare i forumet igen. Det har varit igång ett tag i det tysta. Roliga fakta: 112 liters eheim utan sump. 80cm lång. Belysning: key led k4 Skummare: Bubble magus qq Tunze filter box med ytavrinning och plats för mangrove och filtermedia Jebao wp10 vågmästare Befolkning: 2st clowner, Amphiprion ocellaris 1st dvärgkejsare, Centropyge acanthops 1st blenny, Salarias ramosus 1st wrasse, Pseudocheilinus hexataenia Okänt antal blandade eremiter 4 trochus snäckor 3 nassarius 1 eldräka 1 boxarräka Lps, skivor, zoas och olika anemoner* Vattenvärden har jag aldrig mätt i detta kar, jag byter …

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by Freddess,

Hej alla! Kör ett aquael nano 30 med medföljande hangon filter. Tips på vad jag bör ha i facken? Aktivkol, och fosfat remover? eller med vecko vattens byten behövs det inte? Funderar annars på aktivt kol och levande sten bara.

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  20. Started by Danijel,

Mitt 75 liters akvarium som varit igång sedan slutet av Februari.

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Sweet*Lou,

Hejhej! har en kollega som vill börja med salt, vilket jag självklart tycker är king!👍 vad tror/vet folk här på guiden om detta kar, då han fastnat för designen. Bra som första kar? Diskussionen är öppen. Tack! http://www.zoo.se/akv-cubicus-140l-svart.html

• 2 svar
    • 908 visningar
  22. Started by Ivan V,

Hej! Lägger in några bilder på mitt 130 liters akvarium.

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  23. Någon som vet hur man kan koppla grotech doseringspumpar till ett RSM 130l. Börjar ju bli sommar så nu blir det att automatisera.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Kalufs,

Hej! Verkar som om pumpen eller transformatorn gett sig i mitt blenny, nån som varit med om det innan och kan ge tips om var felet kan ligga samt vart man kan köpa ny pump eller trafo?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by BjörnK,

Hej mitt namn är Björn och har haft mitt saltvattensakvarium i ungefär fyra månader nu. Tidigare har jag inte velat göra en egen tråd om mitt akvarium men nu märker jag att det faktiskt verkar vara rätt roligt och mycket enklare att fråga i en och samma tråd när det dyker upp funderingar. Sen blir det säkert lite roligare för er om det kommer lite bilder och en tråd man kan följa och se hur det går för mig Här kommer första bilden av många på hur det ser ut just nu

• 1 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.