0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Köpt ett akvarium som är på ca 84 liter med 3 sidor optiwith glas och 10mm tjockt glas.. så det väger väll runt 25 kg bara akvariet. Skulle en ikea byrå palla akvariet med vatten och ca 5 kg sten eller bör man köpa en akvarie bänk? Isåfall vad är det som gör att bänken är säkrare? Kollat på juwel lido 120 bänken men den ser nästan ömtåligare ut än min Ikea byrå
-
-
- 17 svar
- 3,7k visningar
-
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
Hej på er! Nu har jag fått igång mitt nanokar och eftersom jag antagligen kommer behöva massor med tips och råd så startar jag en tråd direkt och lägger in löpande vad som händer och hur det går. Det är e 20l nanokar från Aquael, jag köpte det komplett och har bara lagt till en doppvärmare. Jag började med att blanda salt och vanligt kranvatten (eftersom det skulle gå bra enligt de jag köpte från), lade sedan i levande sand och väntade en vecka. Lade i 2 kg levande sten och fick sedan mängder med kiselalger. Jag var nere hos Stig i Gemla och efter att ha pratat igenom mitt kar och mina tidigare problem med vårt vatten och fiskar/räkor så kom vi fram till att jag skulle by…
-
- 51 svar
- 6,7k visningar
-
-
Äntligen har jag kunnat skaffa riktigt ljus i lilla karet. Efter 6-7 år. Inte jätte bra med pengar som student. Men efter studenten så blev det ju lite. Så nu kan man utöka lite mer med koraller. Mina clowner är fortfarande med sen start 😎
-
Happ, då har man fastnat i saltvattensträsket! startade mitt första kar häromdagen efter ett impulsivt akvarieinköp.. (mig i ett nötskal) tänkte att det vore bra att testa på ett mindre kar innan jag lägger ut allt för mkt pengar på större, så får vi se om man blir fast på heltid eller om intresset svalnar.. (Känns föga troligt just nu) köpte mig ett "plug and play"-akvarium, aqua medic cubicus 140l! har inhandlat levande sand och sten som nu är placerat i karet och efter mkt om och men är jag nöjd med inredningen. håller på att limma fast lite sten dock, känns skönt att säkra upp lite! meningen med denna tråd är delvis för att få hjälp med diverse frågor som absolut lär …
-
Som sagt, från början var det ett 720L kar som fanns i tankarna (finns en tråd om det här nånstans). Allt var väl mer eller mindre planerat och beställning av kar var på g, men efter lite strul så fick jag mitt lediga rum ockuperat och så ser det ut än idag (jävla polare man har ) Eftersom jag är så snäll så kan jag inte bara slänga ut stackaren trots att han tar upp dyrbar akvarieplats Och enda platsen kvar för ett sådant kar här hemma = sovrum, tänker inte ens försöka mig på det, får man inte sova blir man sur! Och kvar har vi då vardagsrummet, efter lite snurrande på blocket och springande med tumstock så står det nu ett 120L (Cayman 80) kar där, får väl duga så läng…
-
-
- 34 svar
- 7,4k visningar
-
-
Då var jag snart igång igen efter ca 5 års uppehåll. Gick inte att hålla sig ifrån:) Ett akryl nano kitt från Kina "A-40", 55l. Tyckte dock leden som följde med på 13w med Amerikansk kontakt såg lite klen ut så har beställt en AI prime HD. Nu väntar jag på att färgen på min möbel ska torka, tydligen 1v innan den bör belastas:/ kommer kunna stoppa in 2-3 hyllplan till om jag får lust. Sen får jag se hur jag går vidare, om de blir en "back to nature slimeline" som bakgrund eller om jag kör utan. Fick inspiration från ett annat kar här från sidan, se om jag knycker lite av den idén. Kommer bli mest koraller, någon liten städpatrull och kanske någon liten goby. …
-
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Dags att dra igång detta projekt under påsken. Karet är ett 56 liters optiwhite med måtten 80x35x20cm och jag avser att dela av ca 15cm för en intern sump vilket ger ca 10.5 liter till förfogande. I sumpen planerar jag för en liten Tunze 9001, doppvärmare och returpump. Övrig teknik är en liten RW4 som extra cirkulation samt att jag har en AI Prime 16HD som kommer att få agera ljuskälla initialt. Innan jag sätter sågen i akrylplasten har jag gjort en grovt tillyxad avdelare i kartong med två bafflar för att dela av mellan facket vid avrinningen där jag planerar att ha skummaren och det andra facket där doppvärmare, ATO och returpump placeras. Tar tacksamt emot…
-
-
- 22 svar
- 3k visningar
-
-
Skapar väl en tråd jag med. Kommer dock bli ett rätt långsamt projekt då jag handlar mycket på ebay.. Har endast detta ännu: Juwel Lido 120 Sump 25L, för tillfället en plastback=) Hemmapulad bänk Belysning, "Kina" led, 165w wifi styrd Returpump, Jebao DC2000 Juwel orginalpump 500L/H Orginalbelysningen åkte bort först. Den bedrövliga filterboxen tänkte jag först slita bort men då den har två fack kommer jag använda orginalpumpen och värmaren i ena och ytavrinning vidare till sump i andra. Kommer inte borra så det blir nån pvc lösning. Stenen är 8-10kg "sansibar rock". Var osäker på om de är har mycket fosfat så de fick bada i saltsyra för att lös…
-
-
- 19 svar
- 5k visningar
-
-
Med stor stor hjälp av er och särskilt en stor bukett rosor till Ouscazz så verkar nu mitt lilla akvarium må relativt bra, efter många dåliga och dumma råd från folk i andra forum(inte här alltså) har jag således säkert själv raserat mer än jag gjort nytta med dom råden så har det nu alltså verkat lugna ner sig och alla värden ser bra ut, ingen nitrit, nitrat 10 och alla andra värden är också bra så sitter nu en lättad och lugn Jeanette här i Södertälje och kan äntligen pusta ut och kunna njuta lite av akvariet. Hade jag vetat detta hade jag köpt en clownfisk idag när jag ändå var på Triton efter mycket tjat om att få skjuts dit, men då köpte jag istället vatten och nitr…
-
-
- 13 svar
- 938 visningar
-
-
Så nu har jag startat mitt nano akvarium här det blev ett Innovative marine nuvo 8. Köpte till filter strumpa med och dr tims one and only som är nitrite bakterier som hjälper till starten av cykeln. Kommer även uppgradera lite med bättre belysning och kanske refugium och en ato men än så länge är jag hel nöjd med allt. Här kommer lite bilder från starten har lagt i levande sten nu och kör start cykeln.
-
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Varit i hobbyn cirka 4år och började med ett 75L nano som var aktivt i 3,5 år. mitt däri försökte jag mig på en 300L kub med sump men det ville sig inte. Vid flytt vid årskiftet så bestämde jag mig för att bygga nytt. Ett Shallow-kar! 100x40x25 är måtten, byggt av 8mm glas. Bänken är byggd av Ikea köksskåp. I 60cm skåpet har jag Sump med diverse tillbehör, och i 40cm har jag förvaring. Belysning: billigare 4x39w T5 armatur som jag kör ATI rör i. Cirkulation: 2st Jebao SLW-10 Returpump: Aquamedic DC runner 2.2 Uvc: Eheim 9w Skummare: Tunze 9001, har en Arka Core 80 som ska i när jag byg…
-
-
- 12 svar
- 3,1k visningar
-
-
Har ju ett akvarium på 30L som jag köpte i våras utav en på guiden. Det är ett så kallat Aqua el med en cirkpump och LED-belysning som förra ägaren gjorde. Vet ju hur poppis det är med kort på det här forumet så här kommer några!
-
- 38 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej! Mathias heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har inte mycket erfarenhet av sött heller men har ett kar med malawi. Jag kommer nog att göra många nybörjar misstag och är tacksam för all hjälp jag kan få. Till att börja med så har jag inte läst på tillnärmelsevis tillräckligt för att starta upp ett kar ännu men när "Seatrout73" här på forumet sålde ett RSM 130 färdiguppgraderat med ledbelysning och Tunzeskummare utan att jag behövde köra två timmar för att titta på det så slog jag till lite snabbt. Nu har jag gjort rent allt och bekantat mig med delarna och idag ställt det provisoriskt på plats, fyllt med sötvatten och testkört. Jag är inte besviken men ka…
-
- 12 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har haft sötvattensakvarium i många år och aldrig vågat prova mig på saltvatten, men eftersom min karl har hållt på med det förut så införskaffade vi oss nyligen ett 80 liters Aqua Medic Blenny Advanced. Än sålänge står det tomt, men kommer uppdatera lite under tiden som vi fixar med det.
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Ok då va man igång saltet blandat 1,024 det borde funka, nu väntar jag bara på lite varmare vatten sen skall stenen i
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
Waterbox Cube 10 är på gång. Äntligen anlände det 20 Oktober en aning nervös hämtning på utlämningstället det är ju glas 😂 väl hemma efter resa med handkärra på spårvagn så började uppackningen och 😅 se där inte en skråma eller repa gött. Det som ingår är filtersocka,skumgumifilter,Biobollar,Kol,Returpump. Läst lite om Pumpen som följde med och den är tydligen inte så tyst bestämde mig för att uppgradera direkt och köpte en sådan här Jebao DC 650 styrbar pumpar 50 liter mera än originalet dessutom med Feed funktion fick plats gott och väl i sumpfacket. Återkommer med mera Bilder och info när det är igångsatt.
-
Startar ny tråd om mitt gamla Elos, som inte längre är så mycket Elos. Eftersom det karet började läcka och inte gick att laga, men jag gillar möbeln och upplägget i övrigt, så beställde jag ett nytt kar bara helt enkelt, på Triton, med typ samma mått fast några cm högre Nya karet - 43*43*43 - överrinningsbox i bakre hörnet med 3 genomföringar, 2 ned, 1 upp - 8mm glas, front i optiwhite - btn slimline återanvänt från gamla karet till att dölja boxen, bakrutan får dock vara glas och med blå bakgrund tänkte jag - svart silikon Håller på och drar pvc och blandar nytt vatten, har lagt över fisk+koraller+l…
-
-
- 253 svar
- 30,4k visningar
-
-
Någon som vet hur man kan koppla grotech doseringspumpar till ett RSM 130l. Börjar ju bli sommar så nu blir det att automatisera.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag gör en snabb presentation här av ett av mina system i lokalen där jag håller till. Jag började sitta på en del korallfraggar som jag kände att jag hade svårt att ta hand om och inte trivdes i karen jag hade igång. Så jag satte igång ett fragg system för att kunna göda upp de lite. Tanken var även att kunna dra upp lite fler fraggar med från korallerna jag har, men jag kommer nog behöva flytta det här inom en ganska snar framtid så jag har inte introducerat så mycket. Jag var först osäker på hur man skulle göra då jag inte efterforskat ämnet särskilt mycket. Men min tanke var ändå ett system i princip fritt på sten och med bara korallfraggar. Hu…
-
- 0 svar
- 744 visningar
-