0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Någon här som har erfarenhet av skummaren till aqua medic blenny 80 liter? har nu försökt i flera veckor att få skummaren att skumma men lyckas inte, har vridit och vridit på "hjulet"/reglaget för flödet och även väntat ända upp till en hel dag för att se om den skummar men icke,,, enda sättet att få den att skumma lite grann är om jag i princip stryper hela flödet och drar hjulet/reglaget så att det nästan är helt stängt,, men så kan jag ju inte ha det? Vad gör jag för fel? Fyller på vatten hela tiden men det hjälper inte, snart svämmar akvariet över med allt vatten jag fyller på med och den skummar ändå inte
-
- 0 svar
- 505 visningar
-
-
Eftersom det är så svårt att få någon att köra mig till akvariet så hoppas jag på lite tur här, någon som har ett par turbosniglar och eremitkräftor att sälja till mig i närheten av Södertälje så att jag kan åka kommunalt? gärna någon rolig LPS också =) Har säkert gjort något fel nu då jag inte riktigt fick till det att komma in på köp och sälj sidan, förlåt i så fall
-
- 0 svar
- 389 visningar
-
-
Gör ett försök att få ¨igång¨ mitt saltkar som minst sagt gått på sparlåga i ett par år. Startade upp detta i december 2015 och försökte följa råden från Lasse. Tyckte att allt rullade på hyfsat i några år men dom två senaste åren med Corona fick mig att tappa intresset en hel del. Så nu behövs en uppryckning. För några veckor sedan fanns det tre fiskar i akvariet, två clowner och någon blennie, en eldräka och en del skivkoraller som överlevt. Sedan dess har jag skaffat: En ny sjöborre 2 pepparmintsräkor 15 eremiter/sniglar blandat. 4 koraller Satt igång skummaren, Tunze 9004, som inte varit använd på några år! Inne…
-
- 5 svar
- 939 visningar
-
-
Med stor stor hjälp av er och särskilt en stor bukett rosor till Ouscazz så verkar nu mitt lilla akvarium må relativt bra, efter många dåliga och dumma råd från folk i andra forum(inte här alltså) har jag således säkert själv raserat mer än jag gjort nytta med dom råden så har det nu alltså verkat lugna ner sig och alla värden ser bra ut, ingen nitrit, nitrat 10 och alla andra värden är också bra så sitter nu en lättad och lugn Jeanette här i Södertälje och kan äntligen pusta ut och kunna njuta lite av akvariet. Hade jag vetat detta hade jag köpt en clownfisk idag när jag ändå var på Triton efter mycket tjat om att få skjuts dit, men då köpte jag istället vatten och nitr…
-
-
- 13 svar
- 938 visningar
-
-
Köpte ett rsm 130 häromdagen men jag behöver nog ha 2 nya returpumpar för tysthetens skull. Någon som har ett tips på någon som är tyst och som får plats där bakom?
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjejen hittade detta akvarium på Bromma zoo, någon som har någon mer info om det? Tillverkar och hur funkar det? Med vänlig hälsning, Rasmus
-
- 1 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej alla! Kör ett aquael nano 30 med medföljande hangon filter. Tips på vad jag bör ha i facken? Aktivkol, och fosfat remover? eller med vecko vattens byten behövs det inte? Funderar annars på aktivt kol och levande sten bara.
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Köpt ett akvarium som är på ca 84 liter med 3 sidor optiwith glas och 10mm tjockt glas.. så det väger väll runt 25 kg bara akvariet. Skulle en ikea byrå palla akvariet med vatten och ca 5 kg sten eller bör man köpa en akvarie bänk? Isåfall vad är det som gör att bänken är säkrare? Kollat på juwel lido 120 bänken men den ser nästan ömtåligare ut än min Ikea byrå
-
-
- 17 svar
- 3,7k visningar
-
-
Har haft sötvattensakvarium i många år och aldrig vågat prova mig på saltvatten, men eftersom min karl har hållt på med det förut så införskaffade vi oss nyligen ett 80 liters Aqua Medic Blenny Advanced. Än sålänge står det tomt, men kommer uppdatera lite under tiden som vi fixar med det.
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Jah har haft mitt nano igång en tid nu. Det är på 30L. Vatten byte är rekommenderade till 10-20%. Dvs 3-6 liter. Detta känns lite. Har två små clowner, två räkor och en ermit. Samt en snigel. Kan detta verkligen räcka en gång i veckan?
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Då var det dags igen att starta upp en tråd med mitt nya 125 liters kub akvarium, I detta kar kommer jag till största del ha mjukkoraller och knappar. Det får ta den tid det tar, har ingen brådska. Just nu ser det tomt ut, men det ska bli kul att kunna blicka tillbaka i tråden för att se tillväxten på allt det levande. I karet finns det sniglar, sandvändande och Turbosniglar, pepparmintsräka och BOB, min Koffertfisk, ja jag vet att han är giftig, men jag ska inte äta honom. Han är nu 1*1*1 cm och när han blir större så har han ett större kar att flytta in i. Lite fakta om karet: Optiwhite Mått: 50*50*50 Volym: 125 liter 4 borrade hål, två ner och två upp. Squid montera…
-
Hej! Har länge funderat på ett saltakvarium och jag skulle gärna vilja ha ett men varje gång slutar det med att det blir för dyrt och alla säger att jag ska vänta tills jag har råd att köpa ett stort kar. Kollat runt lite och det verkar faktiskt som personer lyckas med Nano Reefs. Med regelbundna vattenbyte, uppsikt och tålamod verkar det gå bra. Många säger att osmosvatten är att föredra i nanoakvarium men det måste funka med hemblandat saltvatten med? Har kollat runt lite och hittat detta http://www.pwss.se/product.php?productid=11175&cat=1271&page=1 . Men det verkar som belysningen suger om man vill ha lite koraller? Skulle var väldigt tacksam om ni vet något b…
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena allihop tänkte köra ett vinterprojekt , ett shallow reef nano med sump , jag vet jädra trams men detta är mer för att lära mig teknikerna bakom alla de vackra baljorna som finns ute i vårt avlånga land, tänkte köra en botten på 50*50 och höjden 30 kanske ev lägre och ha ytavrinning och retur i mitten typ en kub 10*10*30 ev större med tanke på borrningen samt att göra egen revpelare runt denna lilla Box och bygga in en ytte pytte liten streamer i ? Är jag på overkill nivå... Vem f@n vet;) men har börjat skära glas och är nere på 0,7 mm felmarginal så man börjar lära sig lite iaf vad tycker ni har ni något liknande?! här är en på dem första skären (skäms) ser ut s…
-
- 5 svar
- 2,3k visningar
-
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
Hallå! Fick lusten att göra en liten tråd för mitt nano här på guiden. Har sedan tidigare i år ett RSM 130 som snurrar på fint, när jag startade det fick jag lite sten över som legat och snurrat i ett nanokar på golvet med taskig belysning. Fram till för några veckor sedan, då nanot fick plats på en möbel och planeringen startade. Hittils har jag inte kommit så långt, någonstans runt 2 kg sten i karet just nu, varav ett gäng bitar i själva konstruktionen var död sten, men som under tiden nu fått lite liv. Skall ta bort några lösa bitar senare, men just nu får de ligga kvar och fixa liv i resterande stenar. Anledningen till min tråd är att med lite tur få lite tips, då ja…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Fick ett ryck för nästan precis 1år sedan med att ta upp salthobbyn igen efter ett uppehåll på 3-4år nånting. Denna gång fick det bli ett waterbox cube 20. Tanken med detta kar var att det skulle vara så simpelt som möjligt. Från början var tanken mjukt och anemoner, men som gått över till mjukt å lps lite smått. Teknik. Popbloom RL90 belysning. Orginal returpump Jebao streamer 3d printad rullfilter. Uv-filter & doppvärmare. Sten från Dutch reef rock. Aquaforest Bio sand. Invånare Clownfiskar Yellow watchman goby med Pistolräka Midas blenny & G…
-
Waterbox Cube 10 är på gång. Äntligen anlände det 20 Oktober en aning nervös hämtning på utlämningstället det är ju glas 😂 väl hemma efter resa med handkärra på spårvagn så började uppackningen och 😅 se där inte en skråma eller repa gött. Det som ingår är filtersocka,skumgumifilter,Biobollar,Kol,Returpump. Läst lite om Pumpen som följde med och den är tydligen inte så tyst bestämde mig för att uppgradera direkt och köpte en sådan här Jebao DC 650 styrbar pumpar 50 liter mera än originalet dessutom med Feed funktion fick plats gott och väl i sumpfacket. Återkommer med mera Bilder och info när det är igångsatt.
-
Godmiddag alla! Eftersom jag kommer lägga ner mitt 180L kar så kommer jag starta upp ett litet 60L kar med ett litet karantänskar på 12L under till. Huvudkaret är ett helglas akvarium som kommer belysas av 2st 2x24W glo ramper. kommer köra 3 blåa rör och ett 15000kelvin rör så ljuset blir så kristallklart som möjligt! Karantänskaret är uppfyllt och står på plats redan och kommer flytta över min lilla sixline wrasse från 180L karet idag och jag tänker låta den gå där i minst 2 veckor innan den åker ner i huvudkaret. huvudkaret kommer till nästa helg och innan dess ska jag ha ordnat ett litet påhängsfilter som kommer stå för filtrering och cirkulation. tanken är att jag ko…
-
- 222 svar
- 17,2k visningar
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt nya bygge! Som en del vet så ska jag sätta ihop ett nytt lite större... eller större vet jag inte om det är, men högre kar. Anledningen till detta är att jag blev trött på min överrinningsbox och ville borra karet, men så tänkte jag att när jag väl börjat mecka med karet så kan jag lika gärna bygga ihop ett nytt kar som är dubbelt så högt som det befintliga, det kommer alltså bli ett kar med måtten 60x30x60 i 10mm glas och med framsidan i optiwhite glas. detta kommer även göra att jag slipper stressa fisk och koraller i onödan tekniken kommer bestå av en liten jad skummare och en grotech reaktor(tror det är grotech ZF 140). i reaktorn kom…
-
- 56 svar
- 6,2k visningar
-
-
Det är väl dags att starta upp en tråd för detta karet också. Köpte Laggemans gamla Cocoon för 4 månader sedan. Tanken var att ha det som ett rent fraggkar, för att rensa upp botten av mitt Percula 120 där det står fraggar överallt i sanden. Ganska snart ändrades det, så jag byggde ett litet rev för att ha en liten fisk och två Sexy Shrimps och lite eremiter. Fisken har jag ännu inte lyckats att hitta, men skam den som ger sig. Karet är ett Aquatic Nature Cocoon 3 på 30 liter med måtten är 30x30x35cm. Hang-on filter, en Aqua-El doppvärmare på 25W och en Koralia Nano. LED-belysning på en kylfläns me 13x3W Cree på 700mA. Ofta tar jag bytesvattnet från Perculat och häller …
-
- 14 svar
- 3,4k visningar
-