0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hej! Startar en tråd om mitt lilla akvarium. Detta blir en nystart/återfall med saltvatten efter ett uppehåll på nästan 7 år =) Akvariet är 70*35*30cm i 6mm glas. Teknik: Maxspect Razor 120w 16.000K Tunze 6025 nanostream Tunze 3155 osmolator Jäger 75w doppvärmare Tänker försöka köra utan skummare och sköta karet med veckovisa vattenbyten. Har 8kg levande sten som fick puttra mörkt i 1 månad i väntan på att min belysning skulle levereras... Nu är den på plats så nu kör jag igång! Sniglar ska i snart...
-
- 40 svar
- 9,6k visningar
-
-
Sprang helt oförberedd på ett kar med de för mig magiska måtten 75x40x40cm. Mitt 20l nano börjar kännas trångbott så det blir en lugn övergång till det stora karet. Hade inte ens tänkt att köra 120 Ljus är fixat, streamers blir det 2 st Tunze 6015 (1800L/h). Däremot de för mig helt nya teknikdelarna, osmolator och skummare är ej inköpta än, tror jag måste få lite input på dessa. Skummare: Tunze 9001/4 några som vet lite för o nackdelar? Kommer inte att starta upp förräns alla bitarna är på plats, nanon tuffar ju på så ingen superpanik. Självklart bilddokumenteras det här på SG
-
- 39 svar
- 4k visningar
-
-
Nu när jag har beställt allt till akvariet så antar jag att det är dags att lägga upp en tråd också. Karet blir ett 54 med välvd ruta som jag har sedan tidigare som jag har sprejat baksidan och botten med biltema hobbylack. Kostnad 49kr. Jag har köpt in saker i snart ett halvår men nu i veckan så bör jag ha allt redo för uppstart. Tekniken är: 2×tunze 6015 500kr begat. Smart ato micro 995kr Blackbox led (fler blåa led:ar än de flesta samt uv) 900kr Ehiem jäger 50w Osmosen är en som är beställd från Tyskland där flushvalve och kiselfilter för 700 inklusive frakten. En Hanna checker som jag vann av min flickvän (vi hade ett vad om vem…
-
-
- 39 svar
- 5,8k visningar
- 1 följare
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt kar. Det har varit igång i ungefär 3 månader och har 2 st gul/blå fröken, 2 st Nemo, 1 st bangaii, 1 st mandarin, 1 st filfisk, sniglar, 2 eremiter, 1 st ormsjöstjärna och lite olika koraller. Mätte några värden idag: fosfat omätbart- salifert. PH-7,8-rsm. Alk-runt 2-rsm. Nitrite-0,2- rsm
-
- 38 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej alla glada! Startade för ca 1,5 vecka sedan upp mitt 112 liters igen och nu i en allt mer saltigare tappning än vad karet vart förut. Jag har hitills följande i karet: Teknik: Tunze 6025 Cirk pump. 800 l/h Doppvärmare (första gången någonsin ja har behövt använda doppvärmare 24/7, kyligare i nya lägenheten) T5 2*24w Levande: 12kg ls samt 3kg korallsand 4 eremiter 4 trochus sen x antal nassarius liknande snäckor som följde med stenen Caluastrea furcata och en liten ricordea (tack MarinaS) Planer: Utökning av belysning, skaffa någon macroalg som näringsexportör nu i början. Införskaffade en skummare som var alldeles för högljudd för min smak så började fundera på anti…
-
- 38 svar
- 4,9k visningar
-
-
Har ju ett akvarium på 30L som jag köpte i våras utav en på guiden. Det är ett så kallat Aqua el med en cirkpump och LED-belysning som förra ägaren gjorde. Vet ju hur poppis det är med kort på det här forumet så här kommer några!
-
- 38 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej Har modifierat ett Aqua box 2 till saltvatten med sump på baksidan och led belysning. När man har lite tid att slå ihjäl så är ett nano bygge lagom projekt. Led belysningen ska kompletteras med mer blå dioder då det inte blev så blått som jag ville ha det. ska bli en 48v dimbar driver och arduino styrning till det. Borrade massa 5mm hål i sidorna på Lådan i höjd med kylflänsarna, lådan är sedan svart lackerad. Första testet med vatten i karet. Den lilla sumpen .. har kopierat lite från Dynamax nano, 1 första facket ska det bli ett droppfilter över mini biobollar och kolfiltrering underst blå filter matta. Fack nr 2 fosfat remover och doppvärmare.Fack 3 retur pump…
-
- 37 svar
- 6,3k visningar
-
-
Helt ny på saltvatten, så tips emottages tacksamt . Här är iallafall vad jag har igång nu, även om det finns ett större, tomt och redo för saltvatten, som kanske dras igång senare beroende på hur detta går. Detta är en Aquael 112 liters burk och började med bräckvatten (1,018 kg/m3), men nu ligger densiteten på 1,024 kg/m3 så nu kan jag vara på detta forum utan dåligt samvete . Då jag haft växtburk innan hade jag redan lite roligt att börja med, så ljuset är 150 W 10 000 K metallhalogen. Dock är det beställt en 20 000 K-lampa som är gjord för saltvattensakvarier. Pumpen är en Fluval 4plus utan patron, 1000 l/h, skummaren en Tunze Nano. I övrigt är det inte mycket tekn…
-
- 37 svar
- 6,4k visningar
-
-
Hej alla saltfreaks! Jag heter Alexander och bor i Täby. Jag tänkte skapa denna tråd för att dels ha som dagbok åt mej själv och för att dela med mej av ev framgångar och motgångar. Det är inte första gången jag ger mej på Acropora. Jag har gjort några försök tidigare men alltid lyckats klanta till det på något sett så det avslutats i crash. Men även moder natur har satt stopp för mina storslagna planer och bjudit på både redbugs och aefw... Men iaf, just nu är jag i startgroparna att starta upp ett 73liters optiwhite kar. Det har en sump på 45liter där jag kommer köra skummare, biopellets samt refugium med sand och macroalger. Jag har ett litet nano igång med lite sps oc…
-
- 36 svar
- 5,6k visningar
-
-
Happ, då har man fastnat i saltvattensträsket! startade mitt första kar häromdagen efter ett impulsivt akvarieinköp.. (mig i ett nötskal) tänkte att det vore bra att testa på ett mindre kar innan jag lägger ut allt för mkt pengar på större, så får vi se om man blir fast på heltid eller om intresset svalnar.. (Känns föga troligt just nu) köpte mig ett "plug and play"-akvarium, aqua medic cubicus 140l! har inhandlat levande sand och sten som nu är placerat i karet och efter mkt om och men är jag nöjd med inredningen. håller på att limma fast lite sten dock, känns skönt att säkra upp lite! meningen med denna tråd är delvis för att få hjälp med diverse frågor som absolut lär …
-
Hej på Er! Har kört mitt RSM nu i ca 9 månader och läst här en hel del så nu tänkte jag att det är lika bra att jag presenterar mig och mitt kar. Förhoppningsvis kan jag ge råd och inspiration genom tråden men också få tips och råd utav er som jag har märkt besitter stor kunskap. Jag heter Markus och bor i Göteborg. Har inte haft något saltvattensakvarium tidigare utan endast ett litet sötvattensakvarium när jag var barn. Men intresset för havet och akvarium har alltid funnits. Och när vi började prata om att skaffa ett akvarium och jag såg de vackra korallrevsakvariumen på internet så var det salt som gällde. Och ett RSM 130 kändes som ett bra och lagom stort akvarium at…
-
- 35 svar
- 5,3k visningar
-
-
Har ju sålt mitt stora sps kar o planerar en period utan. Men ett sådant här gulligt litet(120 l) , fantastisk kvalitet, fina mått, innerfilter, värmare, led, helt komplett, snygg bänk, tysk hög kvalitet(juwel), allt för 3000 kr (nytt) med leveranstid på 0 sek (läs köpte direkt under butiksbesök) kan man inte motstå. Det får stå i köket som ett experimentkar. Ingen sump, ingen skummare. Inte helt säkert att jag kör salt, men om jag gör det blir det djup sandbädd i karet som får agera filter o denitrifikator, ingen skummare, bädden får agera kalkreaktor(kanske stöttar upp med Balling via min Dosetronic). Självklart övervakat av en Alkatronic och Mastetronic som jag gömmer …
-
-
- 35 svar
- 4,5k visningar
- 3 följare
-
-
Efter mycket läsande här på guiden har jag tagit steget och startat ett saltkar, ett mollyhotell med 24w kompaktlysrör och blå LED-List som moon light. De modifieringar jag gjort är Bytt ut orginalpumpen mot en Maxijet 1200, installerat en boyu WG-310 skummare i andra filter facket. installerat en koralia 1 som cirkulerar 1500L/H. Idag bor det : 2 st blåbenade eremiter 1korallbandsräka Stenopus hispidus 1 Babylonia sp 1 Centropyge flavicauda dvärgkejsare 1Ecsenius bicolor 1Nemateleotrismagnifica 1 Nemateleotris decora 1Synchiropus picturatusmandarinfisk. vid starten såg det ut så här Några veckor senare såg det ut så här Kommentera gärna om ni vet namn på skivanemon…
-
- 34 svar
- 6,4k visningar
-
-
Som sagt, från början var det ett 720L kar som fanns i tankarna (finns en tråd om det här nånstans). Allt var väl mer eller mindre planerat och beställning av kar var på g, men efter lite strul så fick jag mitt lediga rum ockuperat och så ser det ut än idag (jävla polare man har ) Eftersom jag är så snäll så kan jag inte bara slänga ut stackaren trots att han tar upp dyrbar akvarieplats Och enda platsen kvar för ett sådant kar här hemma = sovrum, tänker inte ens försöka mig på det, får man inte sova blir man sur! Och kvar har vi då vardagsrummet, efter lite snurrande på blocket och springande med tumstock så står det nu ett 120L (Cayman 80) kar där, får väl duga så läng…
-
-
- 34 svar
- 7,4k visningar
-
-
Tjo! Flyttade över levande från mitt tidigare 80liters , som nu står och bubblar innan jag ska flytta sista april. B60xH48xD50 144liter Ljus= Cree Lumia 5.2 70w+Stormkontroll från leadgroupbuy Bubbelmagus Q3 Wp10 Ehime 150w Just nu så är det enbart skummaren som sköter returen i min inbyggda box. Efter flytt så ska Lumian hängas och det ska sättas vita sarger runt toppen.
-
- 31 svar
- 4,1k visningar
-
-
Jag tänkte att jag startar en tråd för mitt nya Akvarium, jag har aldrig kört salt innan så alla tips mottages gärna! .................................................................................................. | Akvarie: 54L (Zquare) 60x30x30 | | Lampa: Fluval Marine Nano Bluetooth LED 20W | | Filter: Aquaclear 30 powerfilter, Aquaclear 20 filter | | 1st doppvärmare 50w | '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Jag köpte akvar…
-
Har efter mycket suktande i djuraffären efter akvarie skaffat ett litet saltkar som fanns på erbjudande här i stan. Detta var då ett 20 liters Aquael med lite salt, levande sten, 1 snäcka + köpt en till, 2 clownfiskar och en korall i paketpris. Har för övrigt läst att många säger att 2 clownfiskar i så litet inte är bra, men har efter att haft detta igång så är jag i planer att byta upp mig när plånboken tillåter . Korallen som ingick var en Xenia på en liten bit LS. Har även en liten som jag tror är en typ av Sacrophyton, piggarna som på bilderna är indragna är gröna . Har också en Eldräka som inte vill vara framme. Lite bilder: Har lite problem med om jag inte missförst…
-
- 30 svar
- 4,5k visningar
-
-
Hej alla, har precis skaffat mig ett RSM 130 som jag fick tag på begagnat, har haft sött ett bra tag och har ett tag känt suget efter salt så nu tyckte jag att jag kunde få det i julklapp Kommer nog behöva en hel del hjälp och tips på vägen för att få mitt saltkar att funka bra och hålla bra värden. Tog med mig allt vatten från gamla ägaren så att jag skulle kunna starta upp det direkt, dels pga att det följde med två clowner och ett par koraller och lägre djur. Dock blev det att jag lämnade dom till en kompis för förvaring tills jag fått koll på lite värden m.m. Har nu ikväll suttit och försöka mäta lite värden i karet och det ser inte bra ut (om jag lyckats göra rätt …
-
- 28 svar
- 4,6k visningar
-
-
Tjena, tjena! Sebbe heter jag och har för två veckor sen efter x antal år av pluggande i era trådar här införskaffat och startat upp ett RSM130D. Har lite funderingar och känner att bästa stället att kolla det lär vara här För det första, ni andra med RSM. Hur har ni gjort med kolet? Efter ett par dagar med dåligt drag för att påsen flöt upp och fastna i pumparna tröttnade jag och flyttade den till facket brevid skummaren. Jag satt fast den med några sugkoppar. Vad tror ni om det? Flödet fungerar bra då, dock är det olika nivåer i alla tre delar (innan skummaren, efter skummaren och vid returpumparna) så nivåfönstret på sidan vart rätt onödigt. Huvudsaken lär väll vara …
-
- 28 svar
- 5,3k visningar
-
-
Nu har jag varit på postens utlämningsställe och hämtat ut mitt Dennerle Marinus 30 liter som jag beställt av zooplus.se. Det följde med en himla massa saker som man kan se på bilden och enligt Dennerle ska detta vara alldeles tillräckligt för att komma igång och få ett fullt fungerande nanorev. Vi får väl se! Jag startade en annan tråd tidigare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56748-Dennerle-Marinus-erfarenheter och blev tipsad om att starta en projekttråd när jag väl fått hem karet. Och det är det jag gör nu. Jag vet inte om det är fler här på forumet som har en Dennerle Marinus hemma hos sig. I så fall hade det varit kul att höra hur det går o…
-
- 28 svar
- 4,6k visningar
-
-
Hej alla glada akvarister! Ända sedan jag startade med akvariehobbyn för över 10 år sedan har drömmen varit ett eget saltvattensakvarium. Jag har haft ett längre uppehåll ifrån akvaristiken även om det under senare månader legat och grott i bakhuvudet att man skulle starta upp hobbyn igen. Sagt och gjort, i helgen inköptes ett Juwel Lido (120 liter) som skall omvandlas till ett saltvattenskar. Av bekvämlighetsskäl har jag valt att inte använda mig av en sump utan att försöka hålla det så enkelt som möjligt (vi får väl se hur det går med den saken då projekt har en tendens att spåra ur ). Tanken med denna forumtråd är att gå igenom de steg jag som total nybörjare går igeno…
-
- 28 svar
- 7,6k visningar
-
-
Hej! Efter att ha pysslat med sötvatten ett tag tänkte jag att nu var det tags att testa denna sida av akvaristiken. Jag bor i en etta och har redan ett 400 liter igång så platsen är begränsad, men jag hittade ett kar med annorlunda mått som skulle passa perfekt i mitt fönster! 100 långt, 25 djupt och 35 högt är det. Kommer köra low-tech till en början, dels pga ekonomi men även för att jag vill ha kvar så mycket som möjligt av den lilla volym jag har. Perfekt att göra en tråd här att ha som loggbok samtidigt som man kan få tips och input. Jag har målat alla sidor utom fronten svart, har tonat nedre delen av fönstret samt har persiennerna neddragna…
-
-
- 28 svar
- 5,4k visningar
-
-
Jag blir så ledsen, knappt två veckor har jag haft mitt akvarium, istället för att njuta av det har det bara varit små saker som strulat och nu så kom cyano som ett brev på posten, gjorde vattenbyte och sög ur så mycket av det jag såg av cyanon som möjligt och ska göra ett vatten byte till idag, men nitrat och nitrit värdena är fortfarande på samma nivå, vad ska jag göra? köpa något medel? mörklägga? svälta fiskarna?
-
-
- 28 svar
- 2,1k visningar
-
-
Eftersom karet tuggat på i snart 10 mån, fick de bli en ny tråd, allt lever o frodas, haft ett par missöden, med en läderkorall som jag ej fick att trivas och min gula kirurg som plötsligt gick bort utan några som helst tecken på sjukdom eller dylikt, den käka alger och maten den fick o såg välmående och frisk ut, men blev mat åt mina turbos och boxar räka under natten? va hos ikola igår o fick mej lite sps fraggar, å de tackar vi för, blir spännande å se om jag fixar detta😃 alla värden ligger inom rimliga gränser, tillome fått ner nitrat till runt 2, men bråkar fortfarande me lite alger, men de får gå, ha en trevlig dag alla saltvattens vänner,
-
- 27 svar
- 4,8k visningar
-
-
Då var de dags för ett nytt kar då jag känner att jag vill ha ett mindre akvarium av diverse anledningar. Kommer köra på en radion xr30 gen3 som belysning, kommer använda en Vortech mp40qd och skummaren blir en coralbox D500 om den får plats. All teknik är från förra burken. Men en sak måste jag köpa och de är returpumpen nån som har nått tips på en tyst pump? Bör väl ligga på 2000 l/h. Bilder kommer när jag får hem burken.
-
-
- 27 svar
- 3,4k visningar
-