0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Dags att dra igång detta projekt under påsken. Karet är ett 56 liters optiwhite med måtten 80x35x20cm och jag avser att dela av ca 15cm för en intern sump vilket ger ca 10.5 liter till förfogande. I sumpen planerar jag för en liten Tunze 9001, doppvärmare och returpump. Övrig teknik är en liten RW4 som extra cirkulation samt att jag har en AI Prime 16HD som kommer att få agera ljuskälla initialt. Innan jag sätter sågen i akrylplasten har jag gjort en grovt tillyxad avdelare i kartong med två bafflar för att dela av mellan facket vid avrinningen där jag planerar att ha skummaren och det andra facket där doppvärmare, ATO och returpump placeras. Tar tacksamt emot…
-
-
- 22 svar
- 2,8k visningar
-
-
Jag startade ett saltvattens akvarium för ungefär 1,3 år sedan jag visste inte vad saltvattens guiden var. Men ända sen jag hörde om det ville jag göra någon sorts artikel eller nått sånt, men jag har inte nått särskilt problem men om något händer kommer jag skriva om det.
-
-
- 17 svar
- 2,8k visningar
-
-
Började med 49 liter. Uppdaterade till 525 liter. Tillbaka till 49 liter. Bort med det och en fix idé om att ha koraller i en vas på 8 liter. Mycket jobb och tidsbrist, sålde vasen. Det har gått drygt två år och nu är det dags igen (vad fasen, kunde ingen berättat att revakvarium är en drog?!). Denna gången i ett OptiWhite på 98 liter, mått 80x35x35. Volymen känns ganska lagom efter tidigare erfarenheter och jag tänkte hålla det enkelt och framförallt billigt under starten. Karet är det enda jag har och letar nu efter allt annat - skicka gärna Pm om du har teknik som skulle passa Tänker dela av akvariet för att ha inbyggd sump på ena gaveln. Tä…
-
-
- 16 svar
- 2,8k visningar
-
-
Sakta går det framåt, men snart är jag igång igen.
-
- 11 svar
- 2,8k visningar
-
-
Efter att ha haft sötvatten i bra många år, och även jobbat i Zoobutik under en period i slutet på 90-talet, så slutade jag helt i våras. Kanske inte helt, eftersom det gick kvar några killis i en tunna på balkongen. ( De finns fortfarande kvar. ) I november var jag och minste sonen i Egypten, och där snorklade vi, och åkte med glasbottnad båt över fina korallrev. Då föddes en tanke.... Salt... Fast jag hade lovat mig själv att inte ha fler kar. Och definitivt inte salt. Men tanken grodde vidare.... Fick ett erbjudande om att köpa ett Nemo hotell till bra pris. ( Kontakter i branschen är bra ibland. ) Jag slog till. Sedan köpte jag lite …
-
- 15 svar
- 2,7k visningar
-
-
Då var det sista hindret överkommet och mitt försök till att odla nakensnäckan Berghia verrucicornis (den heter egentligen heter Aeolidiella stephanieae, men jag kommer att referera till den som Berghia för det är så den är känd av akvarister) kan börja. Vill man ha något gjort så ska man prata med bröderna i Kungsbacka, de fixar det mesta! En hel del problem med att över huvud taget få tag på själva nudisen löstes med några telefonsamtal, och nu då jag vet att jag kan få tag på den så kan jag börja snickra ihop en liten odling. Jag har läst en del böcker och artiklar från andra som odlat dem, och även pratat lite personligen med nån, men det enda som egentligen…
-
Hej alla gamla rävar och nya medlemmar, nu tänkte jag ta och komma tillbaka lite smått till saltvärlden efter snart två års frånvaro. Jag tänkte köra ett litet 45L nano med någon enstaka fisk och lättare koraller såsom knappar, skivor och någon lps. Karet kommer väl startas någon gång i november då schemat lugnat sig lite. Nu ska det inhandlas lite belysning hade tänkt testa LED denna gången då det känns smidigt i ett litet kar. Frågan är bara hur stark belysning jag behöver till ett kar med knappar och lps, kan det räcka med 20W eller är det fortfarande gamla termen om 1W/Liter vatten? Ska bli kul att återkomma till saltträsket då mitt stora har varit sötvatten sedan ner…
-
- 18 svar
- 2,7k visningar
-
-
lägger upp en tråd för att ha mitt projekt i. Planeringen är typ klar. Sjöldläraren på jobbet gav klartecken till att hjälpa till med bänk. Karet Limmas av glasmästare, Måtten lutar åt 400*332*400. Bänk av MDF 400*332 (höjden inte helt bestämd än) Karet skall bottenborras, pvc genomföring genom bänk till sumen som står under bänken. Sumpmått ca 350*300*400. Sumpen ska innehålla enbart skummare tror jag. Ev lite LS. Ekonomin är sådär, så ljus blir mitt nuvarande aquael nano 22w till att börja med, koraller därefter. Karet ska stå i ett hörn, så baksida och ena sidorutan ska målas svart. Hörnet med genomföringarna ska limmas med svartglas och ytavrinningskam längst upp. Det…
-
- 11 svar
- 2,7k visningar
-
-
Tänkte först måttbeställa ett 288L optiwhite kar med sump osv. Men sedan kände jag att anledningen till att jag stängde ner och sålde mitt 380L var för att jag hade lite för brottom och snålade på många saker som jag ångrar i dag. Sedan det vanliga misstaget att köpa massor med teknik saker som ska underlätta allt och börja använda dem innan man egentligen har koll på vad som händer i karet och då hjälper det inte i stället ser det till att själpa allt. Tror det är stressen med att ha igång och uppleva allt som krashar kar och får många nybörjare att tappa lusten och orken att hålla på. Så efter att lärt mig lite läxor kände jag att denna gången kör jag ett litet kar med …
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej Jag heter O och är 6år gammal. Jag fick ett 25L nano med tillbehör av min pappa (som skriver detta) och mamma i julklapp efter att pratat om att ha ett litet akvarium precis som pappa i ett helt år. Akvarium: 25L helglas Belysning: Kessil a80 Cirkulation: Sicce Voyager Nano 1000 Pappa kommer hjälpa mig lite med vattenbyten m.m men jag kommer ta hand om djuren.
-
Hej på er!. Jag avvecklade mitt RSM 130 för ca 2 år sedan, och hade då inga planer på att någonsin starta en tank igen.. Men får några månader sedan så råkade jag gå in här igen och blev jag lite sugen... så nu sitter jag här med ett Nystartat Aqua Medic Yasha. Målet denna gång är att ha något enkelt och lätthanterligt. Jag tänker köra med original ljusen i karet + att jag köpte till en extra 3x1W LED med bara Blåa leds (Tanken var att ha den som månljus, men den är lite för stark för det.. ) jag hoppas att detta räcker för att hålla några knappar, mjukisar etc på bra humör. Yashans Ljusramper är för övrigt lite roliga med de 3 Ljusramperna, varav en av dessa är kortare …
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hejsan jag gör ett nytt försök, några år har gått sen förra gången det gick åt helvete. Var nog inte riktigt beredd att lägga varken tiden eller pengarna som krävdes sist. Nu har jag lite bättre koll på vad det innebär att sköta ett saltvattensakvarium. Den största utmaningen är nog fortfarande tålamodet, man vill gärna för mycket, för snabbt. Jag hittade ett beg. rsm 130 på blocket. Den var lite uppgraderad med följande: Bättre Ytavrinning Intank Media basket Tunze 9002 skummare. Sedan bytte jag ut belysningen mot en DsunY LED med wifi kontroller. Blande vatten och stoppade i stenen 2018-01-20 K…
-
-
- 12 svar
- 2,6k visningar
-
-
Tja, tänkte starta en tråd om mitt första Saltvattensakvarium. Vi kan ta det från början. jag heter Elliot och är 14 år. (2010) och har haft intressen för akvarium främst sötvatten i många år, och en dag runt 2022 sent valde jag att skaffa mitt första akvarium på drygt 70 liter. Det gick inte som planerat fiskar dig hit och dit och jag visste inte helt om parametrarna. Sen skaffade jag mig ett juwel 180 och det gick bättre nån fisk död men inte pågrund av mig eller mitt jobb. Skapade en fin scape o det flöt på. Sen blev jag sugen på större så skaffade mig ett juwel 350. Det gick väldigt bra ingen fisk död, växterna och svårare växte och fick fin färg. Hade i …
-
Fick en liten impuls och startade upp ett 30 liters aquael på försök fyllde upp med vatten från stora karet och passade på att byta vatten i stora samtidigt. Sen tog jag två stenar från stora karet med lite skivor och stjärnpolyper på. La över alla lösa knappkolonier och acanstreor samt en trachopyllia. La korallkross på botten. Blev himla bra en turbo snäcka och en eremit följde med stenen. Kör med en liten aquaclear 30 pump med litet svampfilter på och en led belysning 3:*12 watt. Har inte tänkt ha fisk i utan kanske några sexyshrimps eller nån krabba. Snyggt med bara koraller Tips och tankar tas gärna emot, bilder kommer!
-
- 10 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jaha..så har jag startat min Nano på kontoret. Innovative Marien Nuvo fusion 10 med Kessil A80.
-
-
- 13 svar
- 2,6k visningar
-
-
En nygammal saltis tänkte ge sig på ett nano för första gången Akvariet är som rubriken lyder ett EHEIM Aquastar på 24l. Är det någon som har kört på ett sånt till saltvatten? Belysningen som ingår kommer jag ju behöva byta, så är det någon som har tips på moddning till detta? Tänkte varken köra med skummare eller sump, blir täta vattenbyten istället. Innvånarmässigt är tanken till att börja med eremiter och någon räka. Kanske senare även någon goby/pistol-kombi. LPS av något slag och mycket knappar, inga SPS. Alla råd är goda Tim
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej på er alla experter , nybörjare, lagom utövare och vad man nu mer kan klämma fram. Jag startade mitt lilla NANO Reef för snart 1 månad sedan och igår Söndagen den 4 september valde jag att hämta upp LS via en kontakt här på Saltvattensguiden. Måste lyfta tacka honom, och det vill jag göra då jag följt hans tråd då han startade ett nytt begagnat kar som han köpt från Danmark och sedan drog ingång. Mycket lärorikt och intressant läsning. Tack Mats! Så, nu tillbaka till det jag tänkte göra, jooo hänga med i denna fantastiska värld, även om det är en helt ny sak för mig. Kan tilläga att jag haft alla möjliga små fiskar till stora, men söt…
-
-
- 22 svar
- 2,6k visningar
-
-
Tjingeling, Efter några år utan salt börjar jag så smått planera ett kar igen, som första steg kommer ligga på runt 100L så som mitt förra huvudkar, fokus kommer att ligga på koraller och lägre djur, fisk kommer sannolikt bestå mest mindre arter, gobider, blennider och annat trevligt ... Karet kommer byggas upp av död "levande sten" från tidigare rar, som har rengjorts med både klorin och saltsyra och avlakning i osmosvatten när jag la ner karet, så den borde vara ganska näringsfattig, revpelare med mera kommer byggas upp med torr sten i karet tills jag är nöjd med utseende och förväntat flöde innan karet fylls med sötvatten för flödestester, intri…
-
-
- 14 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
Efter att varit utan saltvattensakvarie ett par år har lusten åter gjort sig hörd, allt tydligare för varje gång jag är här inne och läser samt ser på era fantastiska bilder. Jag tänkte därför ta lite stöd av er alla för att få ett bra startläge om jag tar tag i en nystart av ett kar då det hänt mycket. Stödet kan vara tips på saker jag bör läsa typ en bra länk men även namn på ett djur som skulle göra sig bra. Jag tänkte därför beskriva lite om mina tankar som jag har för ett eventuellt kar. Jag har sett framför mig ett kar på max 150 liter med en belysning som får färgerna att framträda på ett bra sätt. Jag vill även kunna ha "soluppgång" och "…
-
Jag tänkte börja med ett 25-liters jag hade sedan tidigare och bara köra koraller och någon räka för att börja känna på saltvatten. Ändrade mig när jag fick ta över en kompis Fluval Edge 46l. Men eftersom det inte är särskilt kompatibelt för salt, och svårt att jobba med, blev det ett helt nytt Aquael Nano Reef Duo på 49 liter med tillbehör. Korallsand och levande sten. Satte temperatur och saltvärdet och fyllde på med sand och sten. Här kommer första bilden, fortfarande grumligt efter påfyllning av sand.
-
-
- 7 svar
- 2,5k visningar
- 2 följare
-
-
Tänkte slänga upp lite smått om mitt lilla kar ! Klart man vill ha större ! Men jag ska försöka hålla mig detta nu ett bra tag faktiskt ! Det är ett standard rsm 130 "D" . Lite moddat! Skummare : hydor slim skim. Skummaren sitter "fast" i en "intank" media "racket" i denne har jag bio bollar samt lite partikel filter . Retur pump : sicce syncra 1.5 perfekt då den passar i samma "utlopp" som orginal pumparna . Bara för att få karet så tyst som möjligt Belysning rapid leds dim kit . Kör det på "lägsta " effekt" 20 procent . . Bytat ut fläktarna plus tryckt in en fläkt till så 3 fläktar till huven som går tyst . Kör osmolator. Tunze nano variant. Cirkulation håller…
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej, Någon som vet vad det är för vikt på ett tomt RSM 130, bara karet alltså? Mvh Jan-Erik
-
- 7 svar
- 2,5k visningar
-
-
JAD 128 Liter Inköpt beg av Hanssanden Flytten gick bra Blev tyst och fint nu när jag bytte fläktar
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
Är det någon som har koll på bra lysrör till ett nanokar. Rören som sitter i nu är 2st T5 8w Power Glo. Dessa är visserligen rätt så bra tryck i, men jag saknar den blå färgen. Jag har letat efter Marine Glo rör men de verkar inte tillverkas i så små storlekar. Vore väldigt tacksam om det är någon som har förslag på andra T5 rör på 300mm. I värsta fall får man väl försöka sig på och bygga en LED armatur, fast det känns enklare att beställa rör
-
- 5 svar
- 2,5k visningar
-