Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Johan Svensson,

Dom säger ju bättre sent än aldrig, så här kommer en liten introduktion av mitt kar som jag startade upp för 10 månader sen. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/b3e6a577dd8d4f38703f861e28643aad.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/0be458bc42c9b23580a3af2e5ae9bced.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/ac1f6adece5b9618d8bfd16ea5257c5d.jpg Akvarium: Red Sea Reefer 350 Belysning: 2 paneler dSunY led och 2 39w T5 Ati coral plus Streamer: Maxspect Gyre XF130 Returpump: Jebao DCT4000 Skummare: Bubble Magus Curve 5 UV: Deltec 20w uv-c Doserpump: Revdos 41 Skickat från min iPhone med Tapatalk

2. Started by Johan W,

Nu är det på gång!!! Har haft ögonen öppna en stund efter ett nytt projekt, har inte riktigt vetat hur det ska se ut eller när det kommer hända. En dag i mitten av oktober så kommer det en annons här på guiden om ett ovanligt 6-kantigt hörnakvarium, då blir man ju lite sugen men problemet för mig är att det finns i Lerum utanför Göteborg. Efter lite mailkontakt med Lasse F (som hjälper en vän att sälja akvariet) en del funderande och mätande Bild på karet där det funnits innan + skiss med mått. sätter jag mig i bilen tidigt en morgon för att köra dom 45 milen till Göteborg. Möter upp med Lasse och några vänner till honom som ska hjälpa till att bära karet, allt funkar v…

• 134 svar
    • 17,6k visningar
  3. Started by Jojo,

Hej på er! Jag är nykomling på forumet. Vilket fantastiskt forum detta är!! Efter ca: 25år ifrån saltvatten känner jag mig mogen för ny uppstart! Hade ett 1200l i tonåren med en salig blandning av levande och typ noll teknik förutom belysning och cirkulation. Det gick ok ändå. Nu är jag 40+ och på jakt efter ett red sea reefer xl425 med mer eller mindre teknik. Helst mer! 😀 Jag har lagt ut en köpes förfrågan i annonsforumet, men tänker att någon kanske vill bli av med sitt utan att veta om det än. 😉 Så om någon av er går i uppgraderings- eller nedstängningstankar så hör gärna av er! Jag bor i Kalmar län men kan åka utanför…

4. Started by JohnL,

Hej, Efter att ha sett alla fina akvarier här på SG blev jag sugen på och köra en nystart, så för ca 6 månader sen köpte jag ett Aqua Medic Armatus 400 Lagoon på Aquariatech för att köra LPS och "Softisar" - det blev inte så utan hamnade i SPS träsket istället 🙂 Akvariet är fortfarande under inkörning - Coraroc-sten är ca 4 månader nu och det börjar komma kalkalger. Skriver mer sen men laddar upp lite bilder

• Gilla
    • 8 svar
    • 898 visningar
  5. Started by Jois,

Hej! Efter många och långa funderingar har jag äntligen beställt ett nytt kar. Fick ett gäng offerter från ett par olika tillverkare. Men det är sjukt svårt. Och dyrt. Hur som, så landade det i ett Peninsulakar från Waterbox. Snyggt, stilrent och det kommer passa bra med resten av hemmet. 19mm glas, rimless och totalt 705 liter i systemet. 😍 Det svåra är att hitta hårdvaran till karet.... Karet ska bestyckas med: 3 st Kessil A360 X blue tuna. 2 st Mp40 Ecotech. NYOS Quantum skummare. Vi ses!

6. Started by Jois,

Hoho! Nya karet står på plats. Saltvattnet är blandat och påfyllt. Så spännande!

7. Started by jacs,

Hej, Ibland undrar man varför man inte gör som ni skriver. Starta med ett stort men inte för stort med en gång. Iom att kompisen flyttar till flickvännen i norra Sverige så fick jag köpa hans 375L med aluram för placering i gillestugan. Allt jag har map ljus och pumpar och så skall användas till detta. Det som skall in är mina 2 clowner, blå/gul hendjävul, Bengaii mor och min gula kirurg. Samt den bottensubstratet och stenar som finns tillgängliga, kommer att behöva köpa mera sten men botten kommer bara att bli ett tunt lager så där får man se hur det går. Har ställt akvariet på möbel direkt enligt vad man kan läsa sig till. Det som skall fixas är ju helt klart framsidan…

• 22 svar
    • 2,2k visningar
  8. Started by JonasW,

Efter drygt ett år med ett Juwel på 180 liter så har jag bestämt mig för att uppgradera. Ville känna om det var en hobby som man fastnade för innan man köpte större. Därför så har jag inte haft sump heller och det är något jag ångrat bittert då bla valet av skummare m.m. blir väldigt låst. Men nu blir det ett optiwhite 100x70x70 12mm glas med förstärkning, med en vit bänk från diamantaquarien. Borrat med limmad avrinning samt svart glas på avrinningens väggar. Hoppas kunna lägga beställningen nu i veckan. I utrustningsväg så lutar det åt: Jebao DC6000 returpump Jebao DC-skummare Jebao WP-25 samt Tunze 6025, lite klent med flöde så 6025:an ska nog bytas ut alt. komplettera…

9. Started by NovemberRain,

Goddag gott folk! Under tiden jag hade min senaste burk med måtten 100x80x70 har jag letat efter ett kar som är längre och smalare, det tar tid att hitta ett begagnat kar med mått som man söker. Säkert många som känner igen sig i det där Lyckligtvis hittade jag ett som har måtten 160x65x65 till ett bra pris med stabil och hög bänk (jag är lång och det är jobbigt att böja sig alltför mycket). Jag är inne på mitt tredje kar under en två-års period efter mitt uppehåll från hobbyn, brottas fortfarande med högt fosfat (0,15-0,20 med FaunaMarin). Kör med FM Ultra Phos, redan efter ett par dagar är medlet gult. Jag kan tyckte att det fiskbestånd jag har idag och den…

10. Started by NovemberRain,

Hej! Jag har inte skapat någon tråd på länge sedan jag avvecklade mitt senaste akvarium, se länk. https://saltvattensguiden.se/topic/52585-jonas-elos-120-med-floating-aquascape/#comment-609546 Efter två år började det suga i saltvattenstarmen igen och hösten 2019 köpte jag ett helt nytt Red Sea Reefer 425XL V3. Ca 6 månader efter uppstart klantar jag till mig och slår ur en flisa i ett av hörnen 🤦‍♂️ Tur att försäkringar finns och jag fick ut ett helt nytt mot en självrisk på 1500:-. Nu när familjen blivit större behövde jag göra plats åt dottern i rummet som akvariet stod i. Planerna på ett nytt tog fart och valet föll på e…

11. Hej allesammans! Planerna på att göra om i vardagsrummet har tagit fart och med det måste mitt nuvarande kar bort. Då har jag tänkt att i samma veva skaffa mig ett mindre kar och samtidigt bygga flytande aquascape (det är tanken iaf). Då det nya kommer stå där det gamla står blir det enklare att sälja allt det gamla och bygga det nya lugnt och metodiskt. För den som är intresserad av min gamla sten och koraller samt belysning, skummare och kar kan skicka PM Fick tag på ett Elos 120 i bra skick ihop med diverse teknik: Skummare: Bubble King mini 180 Belysning: 2st Ecotech Marine Radion XR30 G3PRO och en Tunze BioPelletsreaktor, får väl se om jag kommer st…

12. Started by JonasJ,

Tänkte starta upp en tråd om mitt RSR 425 xl. Den här burken startades upp i Mars 2016 och uppsättningen har i princip varit oförändrad sen dess, Det jag gjort är att byta streamers från 2*Jebao RW8 till Maxspect gyre 350 och bytt belysning från Maxspect till 3st Hydra 26 HD. Inriktningen är "Mixed Reef" utan sand. Teknik Belysning: 3*AI Hydra 26 HD (AB+) Cirkulation: 2*Maxspect gyre xr 350 (Max 50%) Returpump: Jebao DC6000 Skummare: Deltec SC1351 Levande Koraller LPS Goniopora Alveopora Lobophyllia Fungia Euphyllia Leptastrea Favia…

13. Started by Elcopo,

Hej. Nu tänkte jag att jag skulle blotta min okunskap och dela med mig av mina erfarenheten under resans gång. Jag är relativt ny i hobbyn och köpte ett akvastabil 275 liters akvarie for 3 år sedan. För att göra en lång historia kort, så mådde akvariet väldigt bra fram till dess att min skummare började tacka för sig och började fungera sämre och sämre. I samma veva så tappade jag en full matburk i akvariet samt så hade vi precis flyttat till ett nytt hus med en massa andra projekt som tog min uppmärksamhet. Det slutade med att mina vattenvården blev väldigt dåliga och efter att ha skickat iväg lite vattenprover till triton, då en hel del koraller d…

• Gilla
    • 8 svar
    • 3,2k visningar
  14. Started by jjonaas1,

Nytt kar. 😅 Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd här med karet så man kan bolla lite tankar och ideer. Det känns lite som att börja om från 0 när man byter kar, men jag tröttnade lite på helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för någon månad sen beggat och kunde inte motstå. Passade perfekt här hemma 🙂 Känns bra med plats för en lite rejälare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det är större är ju också ett plus. Startade detta med 50/50 död och levande sten, så jag kunde försöka mig på lite aquascaping. Förra veckan stängde jag ner mitt gamla och fl…

15. Started by j sjögren,

Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite info ang mitt nya projekt. Karet är ett Juwel 400. Jag har tagit bort original filter och ersatt detta med ett Eheim professionell3 som jag har fyllt med levande sten. Som skummare satte jag en Deltec Mce 600. Belysningen består av 2 X T8 36w blå rör, 2xT5 54w vita rör och 2xT5 54w pink rör. 4st streamer pumpar. Kom gärna med synpunkter bra som dålig.

• 23 svar
    • 2,4k visningar
  16. Started by j sjögren,

Tänkte det var dax att lägga upp några bilder på dagen inköp samt en lite bild på min chili.

• 0 svar
    • 834 visningar
  17. Hej alla! Nu efter en lång väntan så har jag äntligen startat upp ett saltvattenakvarium för första gången. Jag har försökt att förbereda mig så gott som jag kan och jag vet om att jag kommer att snubbla på nått nybörjar misstag. Jag kör på ett budget alternativ, det bör nog gå det med. När jag satt och forskade på vilken utrustning jag behövde och ville ha så insåg jag att det bör att fungera med det lite billigare. Utrustningen är: Karet : Juwel Rio 240 Belysning: Juwel original än så länge sen blir det tillskott Juwel helialux med contoller Skummare: Tunze 9004 doc Filter:Original filterhus med Ls i nedre fack och ak…

• Gilla
    • 59 svar
    • 8k visningar
  18. Started by puh76,

Jag håller på att bygga om mitt gamla söt till salt. Det kommer att bli ett kar "sump" i bakre delen av akvariet. Jag har beställt glas, liknande bakstycket på aqua medics kar, som jag ska fästa med silikon. Jag har beställt "död"fossilerad korallsten, några platta döda revstenar, sand, salt, 2 tunze streamers och lite annat smått och gott för en bråkdel av av det kostar här hemma. Nu står stenen och "mognar" i en 30 liters jäshink med saltvatten, doppvärmare, lite aktivt kol och en streamer. Så nu börjar en låååååååååång väntan, har jag förstått. Är det någon annan som har erfarenhet av sten som inte kommer från havet utan är bruten i fossilerade rev? Är det någon som…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Robbs,

Hej, nu ska jag börja handla delarna till mitt hörn som ska bli saltvatten. Har haft sötvattenskar från och till i 10 år, både hightech och lowtech. Efter att ha provat på ett nano i snart en månad så är sötvatten inget för mig längre. Jag fastna direkt för allt liv där finns i stenarna och allt som tittar fram. Som ni märker har jag ingen erfarenhet av saltvatten men jag ska lyckas med detta har jag intalat mig själv och hoppas att lära mig under tiden. Här hoppas jag på mycket hjälp och tips som jag redan har fått i min andra tråd om mitt nano. I nuläget ska jag tömma akvariet som är fullt med växter och fiskar. Har event…

20. Started by msen,

Sådär, då var jag äntligen igång ordentligt med allting Har skapat osmosvatten i ett par dagar och igår blandades saltet i. Idag har 20 kg levande sand lagts i samt lite levande stenar. Imorgon ska jag nog lägga över lite mer levande sten från mitt andra mindre akvarium.

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Kaitsuh,

Hej Jag hetter Kai Halonen och saltvattes intresset startede 2010.Det är mitt tredje saltvattens akvariet. Red sea har varit igång et år nu.

• 12 svar
    • 2,8k visningar
  22. Started by mikoto,

Nu så, för ett tag sedan stängde jag ner mitt hällkars akvarie på 80 liter. Planen är istället att flytta över det levande till ett nytt större akvarie där fler djur kan leva och jag kan anpassa det bättre till vad jag vill ha själv. Det största problemet just nu är att hitta en lösning för att kyla akvariet bra. Jag har använt fläktar här nere innan, det fungerar men jag skulle hellre vilja ha något tyngre att förlita mig på. Temperaturen i det här akvariet kommer vara ganska varm, men jag vill ha 18-20 grader helst. 16 vore drömmen men jag tror jag vill byta kar om jag ska ge mig på det målet mot ett helglas akvarium. Jag ska se vad för lösning jag kan komma på... Cirku…

• 50 svar
    • 9,8k visningar
  23. Jahaja, då var det dags. Nytt kar och då uppgradering till ett större. Blev en order på ett RSR 425 XL. Planen är att hålla en ganska simpel nivå. Mixat rev med sps:er i toppen och så blir det mjukare ju längre ner vi kommer. Tanken är att allt liv och sten ska få flytta in ifrån 170:an inom kort. Kompletterar sten med marco rocks och har hittills visualiserat lite hur de kan tänkas att placeras. Balling med refugium är planen för tillsättning och export av ämnen. Ska försöka att komma ifrån vb och endast göra det vid behov av något slag. Just i detta nu så håller osmosen på för fullt att fylla på med vatten till karet. Läcktestade igår utan att s…

24. Started by Suma,

Var ska man ha karet om inte i hallen? Bilder innan algen kom....

• 37 svar
    • 4,3k visningar
  25. Jag har jobbat på mitt nya saltvattensakvarium som jag fick för ett par månader sedan men det är bara nyligen som jag fått in sand och vatten samt genom cyklat akvariet. Köpte tidigare idag både copepoder ampipoder och mycket annat som kommer bosätta sig i min djupa sand bädd som nu är lite över 10 cm djup dock kan jag inte ladda upp den senaste bilden pågrund av filstorleken jag köpte även till ett antal sniglar dock inga fiskar än så länge dock planerar jag att köpa in hermitkrabbor. Jag kommer inte ha några koraller utan enbart sten sand och macro alger som tex caluerpa dock skulle jag vilja på tag på marint sjögräs vilket lär vara både dyrt och…

• 4 svar
    • 484 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.