Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Karl Lindfelt,

Jag har länge tänkt dra igång en tråd för mitt akvarium utan att komma till skott, men nu är det färdigsölat. Här kör vi. Välkomna till mitt Waterbox 180.5! Jag har haft akvarier i en sisådär 10 år nu och saltvatten lite till och från under den tiden. Det blev ett uppehåll från saltvattnet på ett par år när min fru och jag köpte hus som behövde rustas upp, tätt följt av vårt första barn, men till sist kom både tiden och suget tillbaka. Under 2020 hade jag ett mindre kar på cirka 150 liter för att känna av om intresset för hobbyn fanns kvar och var värd att satsa på. Här är vi nu! Till en början kikade jag på Red Sea Reefer 525/625 men fann genom ett amerik…

2. Hej, Nu har jag uppgraderat till ett Akvastabil 275 som jag var o hämtade från en hjälpsam trevlig forumist i Norrköping för nån månad sen. Den här gången blir det lite långsam start eftersom jag ville stadga upp grunden och innan jag kunde göra det skulle jag lägga in plast osv. Nu är det jobbet i alla fall fixat och akvarieuppsättningen fortskrider i maklig takt. Så här såg det ut när vi släpat in grejerna. Ljusrampen är inte alltför svårgissat en Razor 160W 16k. Ett trevligt paket tycker jag. Eftersom min WAF är skral har jag gått med på en anvisad plats och den är bara 110 cm bred så jag var lite begränsad i akvarieval. Jag hade ögonen på ett helt perfekt akvarium…

• 68 svar
    • 9,5k visningar
  3. Started by osby0479,

Nu blev det dax med en uppgradering på storleksfronten, då 80l blev anningen för litet efter 6 månader. Akvariet på plats Skulle väntat med bytet men i fredags skulle fru o barn iväg så jag passade på då, och tycker det blev bra framför allt tyst Sitter en tunze 9004 skummare som jag anser vara väldigt tyst, jämfört med min aquamedic turboflotor 500. Retur är en tunze 6015 med blir nog att sätta en 6025 eller 6045 där istället. Tunze nano osmolator. Samt en kina cirkulationspump inne i karet. Belysningen är en Radion XR30 på 130w o gör ett strålande jobb. Allt levande är flyttat till detta karet och mer sten ska i, samt fler koraller. Det mest tragiska är ju att jag…

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  4. Started by Kenneth J,

Tänkte att jag skulle lägga ut några bilder på min burk

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  5. Det kliar i fingrarna, och efter att ha besökt POPOV här på forumet, så har planerna sussat i huvudet för fullt. Planen som det ser ut just nu är att ha allt färdigt tills vi flyttar in i huset i Augusti månad. Akvariet kommer hålla måtten 125x65x55 och dropen kommer vara 20cm hög och ca 50cm lång, så får jag ändå en relativt stor yta på övre delen ca 75cm och ca 35cm hög. Totalt sett blir akvariet på 446L men dropen stjäl en del utrymme och total vatten volym i karet blir ca 350L plus sumpen som kommer ligga på ca 60-70L. Tekniken kommer att bli lite nytt och lite av dagens teknik. Belysning ATI Hybrid med 3x75w led och 4x54w T5 Skummare ATI powerone 200is Retur RLSS DC4…

• 49 svar
    • 4,6k visningar
  6. Started by kiwi11,

Efter en krasch i mitt waterbox Cube 20 så tröstade jag mig med ett Reefer 350g2. Det kommer bli mest SPS & då acropora men en & annan LPS kommer säkert att trilla in 🙃 Karet har tuffat på nu i 3 månader ungefär så har börjat fylla på med fraggar & lite fisk allt eftersom. KH & CA har börjat förbrukas så har precis börjat dosera 🙂 Teknik just nu: Ljus: 2st Reef factory medium blue Cirkulation: Maxspect gyre 330 cloud Retur: maxspect jump6k Rullfilter: Reef factory smart roll S Doserpump: Reef factory x4 Skummare: Deltec 600i UV: deltec 39w Värmen styrs även den av Reef Fac…

• Gilla
    • 13 svar
    • 952 visningar
  7. Started by Kimpos,

I september startade jag ett 49-liters. Mitt första salt. (Kimpos nano) Men som typ alla här vet är det få som stannar länge vid ett litet kar, och så var det även för mig. I mitten av december började tankar och planering gå mot ett större. Tittade från början på ett Red sea max s400. Smidigt när allt ingår, tänkte jag som aldrig sett en skummare live. Efter lite tips och råd från Robin på CoralCove blev det istället ett Reefer 350. Strax efter att allt var beställt och klart ändrade jag mig. Bytte plats för vart det skulle stå och fick plötsligt plats med ett större. Robin ska ha en eloge för sitt tålamod med jobbiga kunder (typ jag) och ett stort tack för all…

8. Started by Kim Rosenqvist,

Hej allihop! Tänkte det var dags för nästa steg i min akvariekarriär, att skapa min egen tråd om mitt eget akvarium. Lite kort om mig kanske... Intresset för saltvattensvärlden började när jag för flera år sedan jobbade med dykning i Sydostasien. En fantastisk tid med minnen som lever än idag 😊 Tanken att ta med denna fantastiska värld in i vardagsrummet tog dock sin tid att förverkliga. Jag skaffade mitt första, ett begagnat red sea reefer 170 årsskiftet 2018-19. Mest för att testa om det skulle vara något för mig. Det var det. Ett år senare uppgraderade jag till det dubbla, mer får jag tyvärr inte plats med (såvida jag inte …

9. Started by oozie,

När jag skulle lossa på en genomföring idag så blev det 2 sprickor i botten på överrinningsboxen som går från det borrade hålet till och bakåt mot silikonet i bak. Hur ska jag bete mig nu? Är det bar till att slänga OW-akvariet eller vad ska jag göra? Jag tänker att det är ju i boxen och inte i akvariet, så om jag silikonar lite och grejar så tycker jag att det borde hålla. Det är ju trots allt inte så många liter i boxen som trycker på.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Klas,

Testar att lägga upp... kommer mer så småningom... /Klas

11. Started by kobbens,

En liten film på mitt kar! Tyvärr lite dålig kvalite filmat med iphone5.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by kojje,

Tjena Nu är jag igång med mitt 375+sump Det har blivit många timmar i källaren och varje timme har varit lika rolig El jobb ej klart som ni ser Nu är det bara att vänta och sen börja tömma mitt gamla kar roligt roligt

• 37 svar
    • 4,8k visningar
  13. Started by addeanstad,

Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för fläkten till belysingen samt två hål för upphängingen med skruv. Kom…

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by jonasroman,

Troligen (ej helt bestämt än) kommande projekt. Ett Red Sea Penninsula 500G2+ Är 125x63.5x60 cm. Skall möblera om så det fungerar som rumsavskiljare. Slutgiltigt beslut blir efter en del mätning. Så här går mina tankar scape : tror på luftig scape där sandbäddarna för vara ”fri” = bättre biologi i sandbädden. Tänker mig således rätt så finkornig sand och ett lager på minst 5 cm. Kommer inreda med. Coraroc vilket innebär att stora delar av scapen kommer ej beröra sanden. Ngr Marko rocks för att få det att se naturligt ut samt för stabilitet. Har kontakt med återförsäljaren för Coraroc så får vi se vad det exakt blir. returpump får vi …

15. Started by johannes.k,

Lägger ut en tråd på kontorsburken, eftersom alla företag med lite självaktning har ett saltvattensakvarium så kände jag att det måste ju även finnas på mitt kontor.. Akvarium 620L, closed loop system med två Deltec AFP pumpar (intervall), 9000L returpump, coast to coast ytavrinning, sump 300L. Belysning Razor 300W Skummare Deltec SC1455 Lite bilder, nästa gång ska jag nog göra rent rutan före jag fotar..

• 4 svar
    • 866 visningar
  16. Det börjar bli dags att sjösätta mitt kommande projekt! I snart ett år har jag haft ett 60 liters nanoakvarium med saltvatten intill de större sötvattenskaren och har under året spenderat alltmer tid framför saltburken. Till sist konstaterade jag att saltvatten är mycket intressantare än sötvatten och bestämde mig för att gå hela vägen och skaffa ett redigt akvarium. Nu ska mitt största sötvattenskar pensioneras och ge plats för 300 liter saltvatten! Häromveckan köpte jag ett akvarium med måtten 85x55x65 begagnat med framsidan i optiwhite. Det står nu och tar plats i sovrummet i väntan på att det andra akvariet försvinner. Bruttovolymen är cirka 300 liter, men de översta …

17. Started by Seahorse,

Hejsan! Jag har nu äntligen flyttat och fått igång mitt nya kar. Målet med mitt nya akvarium är sjöhästar, så "stallet" kommer att utformas en hel del därefter. Som det ser ut idag har jag fyllt det med ca 17kg död sten, sand samt en hel del startbakterier. Har även ytavrinning satt på skummaren och fosfatremover i den. Kommer köra helt utan sump, men har i alla fall en riktig mockarmaskin. Mina planer är att ha ett till två par Hippocampus Erectus. Samt koraller/macroalger som inte skadar hästarna. Ska även försöka få tag på någon fin Gorgonian. Kommer antagligen inte hända jättemycket dom närmsta månaderna, men kommer att uppdatera när det händer något spännande. T…

• 34 svar
    • 5,3k visningar
  18. Started by Mattias,

Kunde inte hålla mig ifrån saltet längre, efter nedläggningen för två år sedan blev suget för stort. Det är ju en mycket intressant hobby, med mycket spännande liv och teknik. Lyckades hitta en kub på 65x65x65 här på orten, med lite modifieringar så är det snart igång. Väntar på lite teknik från e-bay och annat från Svedala. Sent from my iPad using Tapatalk

• 72 svar
    • 6,8k visningar
  19. Started by Kulin,

Då var det äntligen dags. Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gången blev det ett 530 liters akvastabil mkII. sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt här innan jag börjar sagan om akvariets födelse. Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump. Skummare: Aqua C EV120 Cirkulation: 2x Jebao RW8 Returpump. Sicce syncra 4.0 ATO: Aqua medic niveaumat Doserpump: Ati 6 kanals. Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5

20. Started by Mazzi,

Några kvällsbilder /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• 0 svar
    • 653 visningar
  21. Started by Laggeman,

Efter ett knappt år med mitt stora 750-liters system så har det bli dags att trappa ner, både på storlek och på tiden jag lägger på mitt kar. Beslutet är taget efter många veckors fundering och det bottnar i att vår son växer upp och tar sin tid och jag får mer att göra på jobb vilket resulterar i längre arbetsdagar så ofta jag vill, vilket iofs är positivt rent ekonomiskt, men det tar också energi från tiden med karet. Allt är i princip sålt nu av hårdvaran, det kvarstår i princip all sten och de flesta korallerna, en del kommer att flytta med det gamla karet till nya ägaren. Om karet: Tanken med det nya karet är att köra det så enkelt och självgående som jag gjort förut…

22. Started by Ländström,

Hej igen Då var det dax att igen, här kommer lite info och bilder på hur det ser ut nu. Karet är ett special 310 med måtten 125x55x45 med det mesta hemmabyggt och karet har varit igång ca 7 år. Fokus för mig är att ha ett kar med så mycket olika livsformer och färger som möjligt. Jag byter gärna fraggar och tar gärna emot besök, välkomna! Lite fakta: Salt: TM pro reef Preparat: Phols jod Kalkreaktor: korallgrus + ca 10% magnesiumgrus Mätvärden: Ca = 440 Mg = 1450 Nitrat = 0,2 Fosfat = 0,0 KH = 11 Si = 0,0 Belysning 2x150 14000k coral vue, 9 tim 1x250 10 000 reef lux, 3 tim 2x36 osram 67, 12 tim Ha det! //Tomas.

23. Started by Lasse,

Hej Jag har ju inte gjort någon tråd om mitt Percula 120 här innan, det finns lite om bakgrunden i min blogg men någon uppdatering och annat om vad som händer i akvariet har jag inte gjort på länge. Jag har numera skippat stora fiskar helt och de största jag har är väl några Fusigobius longispinus som kan bli 8 cm. Jag skall försöka att presentera innevånarna i karet alterftersom - det finns en del godbitar där - i alla fall i mitt tycke. Måste bara börja med två favoriter, den ena har funnits i akvariet en längre tid men att fota denna upp och nervända gobien har varit omöjligt till nu. Det är troligtvis en Priolepis boreus från västra Stilla Havet. Den bor i grottor och…

24. Started by lexwin,

Nu börjar det äntligen kännas som att drömmen om ett större kar är något som kan bli verklighet. Har länge gått i tankarna om uppgradering då mitt nuvarande Lexwins RSM 130 är helt knökfullt. Många tankar som snurrar i mitt huvud och jag hoppas att kunna få råd av alla de vänliga och erfarna personer som hänger här. Måtten Velat mycket fram och tillbaka här men just nu siktar jag på detta: 180 cm * 50 cm * 50 cm = 450 L Väggen bakom är 220 cm. Stenen är en modell av mitt nuvarande rev. Glaset Tänker mig 1 eller 3 sidor i optiwhite. Fråga 1: Räcker det med 10 mm glas till dessa mått? Fråga 2: Skulle det gå att förstärka med enbart sarg och slippa ha mittstag?

• 10 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.