Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by izfisk,

Trådstartardax!! Eftersom mitt akvarium har nått botten under sommaren eller iaf botten "so far" så tänkte jag passa på att bjuda på eländet, man vill ju bidra till stämningen här på guiden. kan börja med lite teknikinfo: Akvarium: Ett Red Sea Reefer 525 liters där displayen är på 409 liter och sumpen 116 liter enligt tillverkaren. Belysning: 2 stycken Ecotech radion xr30 G3 PRO och en av samma modell fast en G4 Proalltså 3 stycken Returpump: Ecotech Vectra M1 som enligt spec skall klara 7500 liter i timmen och ha ett deplacement på 6.5 meter. jag kör den på 50 %. Streamers: 2 stycken Ecotech Quiet drive MP40 oc…

2. Started by Wassberg,

Hej på er, Startade detta rimless kar feb/mars 2013. Det har börjat stabilisera sig, men det är en bit kvar till målet. Har lagt all kringutrustning i källaren våningen under. Slänger up lite telefonbilder i väntan på en riktig kamera ... /Erik Länk till mitt förra: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26134-Wassbergs-800-L

3. Started by mattep,

Jaha, då var det dags att presentera sitt lilla rev då! Detaljer om tanken m.m. kan ni läsa på min profil. Vill varna alla känsliga personer att jag i programmet "Reefcon" bokför alla inköp som har med min salttank att göra. Så läs inte vidare om ni e känsliga för sådana redovisningar. Om det är någon som är intresserad av vad det "egentligen" kostar att starta upp ett korallrev i vardagsrummet så är det bara att fråga mig så får ni min syn/erfarenhet på det hela. Ärligt talat så blir jag ganska förvånad själv hur dyr denna hobby faktiskt är. Jag började den 21 nov 2010 och är redan uppe i >38kkr. (Soppapengar till/från de närliggande saltbutikerna inkl. de veckovisa b…

• 25 svar
    • 3,4k visningar
  4. Started by jimmicarlsson,

Tjäääna tjäääna Ja de e väl dags för mig att presentera mig och visa upp mitt kar för omvärlden Idag sitter jag med ett Elos 120 med lite sps planer i Allt började med ett Rsm 130 från Bromma zoo men insåg snabbt att man inte kommer dit man vill med ett sådant kar. Iaf inte jag Så jag tog mig beslutet att skaffa ett lite av ett dröm kar (Elos 120) tycker dom e grymt stil rena med bra mått mm därimot åkte ju de i lite annan teknik så som kz skummare, tunze streamers, ghl mm. Även planer på zeo Just idag så sprängde jag min scape och fick nån tok flipp så kastar upp en gammal bild på karet. Kan även till lägga att jag söker spser i mängder helst lite ovanliga. Ha de …

5. Started by jonasroman,

La ner mitt 650 liters SPS kar för 8 månader sen. Ångrar inte det en sekund. Det har varit skönt med en akvarier period där jag bara kört ett litet lido120 som testbänk för mina maskiner. Detta akvarium har dock inte mkt till utvecklingspotential, så valet nu stod mellan inget alls eller i alla fall ett riktigt akvarium. Dock fortfarande i mindre skala, i köket, ej inkräktandes på vardagsrummet. Så, till slut slog jag till på en kompromiss som känns som en bra långtidslösning i mitt hem: Ett waterbox 130.4, som är på 370 liter i displayen samt 110 liter sump. Måtten är riktigt trevliga, 120cmx60cm(!)x55cm. Sumpen är rätt enkel, och refugium är viktigt f…

6. Started by Romland,

Tjena SG! Har inte gjort någon tråd angående mitt akvarium än men tänkte att nu var det dags! Lite info om själva utrustnignen: Akvarium är en akvastabil 275 liter + möbel och sump på 50 eller 70 liter Skummare: Grotech HEA 150s Returpump: eheim 1200 l/h Streamers: 2x Hydor korelia 2800 L/H med styrning, 1x Jeabo wp40 Doppvärmare: 300 watt eheim Osmos: AquaLight Picobello + silikat filter Invånare (idag 2013-09-19) ca 25 kilo ls, 20 kilo i akvariet och 5 i sumpen Är så dålig på namnen än så länge så be gentle^^ 1 Longsleaved Purpletip anemone 1 skivanemone Green starpolyp 1 kenyaträd Xenia pulse nån skiva några mysis (tror dom heter så?) sen är det 3 koraller till som ja…

• 35 svar
    • 3,3k visningar
  7. I slutet av maj 2013 så köpte jag mitt första saltvattensakvarium som var ett 96L akvarium. Jag märkte tidigt att detta var en hobby jag skulle hålla på med ett tag så efter dem första 2 veckorna tyckte jag redan akvariumet var för litet. Så efter en del besparingar i några månader har jag lyckats köpa ett akvastabil 300L akvarium. När jag köpte akvariumet var det ett sötvattenskar så ingen saltvattensteknik medföljde. Under en månad så letade jag efter den tekniken jag behövde och kom undan rätt billigt då jag endast köpte begagnat. Är väldigt glad över mitt 300L då det drivs på ett studiebidrag för det mesta! Teknik: Skummare: Deltec mce600 Belysning: sfiligoi 2x250W M…

• 14 svar
    • 3,3k visningar
  8. Started by Kenneth J,

Då var arbetet med uppgradering från 430l till 720l igång. Jag har köpt ett begagnat 720l ram akvarium. 200*60*60 Jag borrar 3st 32mm hål(2st avrinning 1st retur). sätter i 2st 20*54 för att göra fyrkantig ytavrinning i ena hörnet. Det blir avrinningskam ovan på. Sedan blir det 5 kant runt om akvariet som skvätt-kant. Kommer även att limma på 2st extra stag av glas under de som finns i aluminium. Jag har förut engång varit med om när ett stag har släppt och det var inte kul... Nej nu måste jag fortsätta jobba lite

• 29 svar
    • 3,3k visningar
  9. Håller på för fullt och slitet med att få igång mitt nya saltvattensakvarium. Har i dagsläget ett akvarium på 40L med clowner, anemoner, räkor, sniglar,eremiter,mjuka, LPS, några SPS och en stor klump alger (som kryllar av liv). Sunkigt T8-ljus, en kinastreamer och ett internfilter. Allt lever. Jag mäter inte men har knappast bra värden. Nu tillbaka till min nya fru... eller akvarium menar jag. Det är ett 300l optiwhite akvarium på 120x50x50 med beananimal överflöd. Sump med chaetokammare, refugium/fragtank samt teknikutrymmen. Det kommer bli Maxspect RSX i visningskaret, 2st gyre 230 och VA random flow generator. Max…

• Gilla
    • 28 svar
    • 3,2k visningar
  10. Started by leifsson,

Inledledning Vill börja med att säga att jag har fått så otroligt mycket information och lärdom från detta forum. Jag hoppas att med denna tråd kunna ge tillbaka lite. För ca ett år sedan lade jag ner mitt första akvarium i samband med flytt. Jag tänkte då att det där var en dyr historia som inte kommer upprepas, men det dröjde inte länge innan suget kom tillbaka efter ett nytt kar. Med flytt till ny lägenhet kändes det helt rätt att starta upp igen, och denna gången skulle allt bli perfekt. 😁 Jag hade svårt att hitta ett kar som passade det jag var ute efter så jag bestämde mig för att limma ihop ett på egen hand. Karet …

11. Started by Elcopo,

Hej. Nu tänkte jag att jag skulle blotta min okunskap och dela med mig av mina erfarenheten under resans gång. Jag är relativt ny i hobbyn och köpte ett akvastabil 275 liters akvarie for 3 år sedan. För att göra en lång historia kort, så mådde akvariet väldigt bra fram till dess att min skummare började tacka för sig och började fungera sämre och sämre. I samma veva så tappade jag en full matburk i akvariet samt så hade vi precis flyttat till ett nytt hus med en massa andra projekt som tog min uppmärksamhet. Det slutade med att mina vattenvården blev väldigt dåliga och efter att ha skickat iväg lite vattenprover till triton, då en hel del koraller d…

• Gilla
    • 8 svar
    • 3,2k visningar
  12. Started by jocke_ahl,

Nu har jag äntligen fått tummen ur till att efter ca 4års uppehåll skaffa ett nytt kar! Jag har alltid haft en förkärlek till RSM och har äntligen skaffat mig ett.. Och då tyckte jag det var lika bra att köra på ett 650 nu när platsen fanns. Karet har nu varit igång i 6 dagar och allt tuffar på precis som jag hade hoppats på!

• 8 svar
    • 3,2k visningar
  13. Started by Flingson,

I slutet av maj 2013 köpte jag mig mitt första saltvattensakvarium som var på 96L. Efter det införskaffade jag mig ett akvastabil 300L som jag har haft ett tag nu men när ett shallow reef dök upp i närheten så kunde jag inte avstå från att köpa det. Detta blir mitt tredje akvarium, då man snabbt finner fel på sitt akvarium var det inte svårt att övertala mig själv till köpet. Akvariet är ett shallow reef på 80x80x40 med en 120L sump och tre sidor är av diamantglas. Tekniken består av följande: Skummare: Coral Box D500 DC Skimmer Belysning: 2st 18W E27 Led spotlight från ac-rc Streamer: 1st Jebao FS14000 Wave Maker (Funderar på att komplettera med en Koralia streamer:) Fis…

• 22 svar
    • 3,2k visningar
  14. Hej! Här kommer lite upplevelser från en som köpt Aqua Medics nya Xenia 160 kar... Jag själv saknade mycket info när jag researchade inför inköp så nu kan det vara läge för återkoppling med ca 8 mån drift avklarad. Till en början kollade jag runt på allt som stod till buds: byggt enligt mina specifikationer (160x65x60), modifierat Akvastabil Move 576, Red Sea Reefer XL 525, Diamanten Aquarium (160x65x60) samt Aqua Medic Xenia 160 (160x65x55). Prisnivåerna var med allt inräknat (frakt, ingående tillbehör osv) relativt likvärdiga även om själva produkten diffade något i mått och volym. Till slut föll valet efter tungt övervägande på Xenia 160 då den hade "check" på fle…

15. Started by jjonaas1,

Nytt kar. 😅 Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd här med karet så man kan bolla lite tankar och ideer. Det känns lite som att börja om från 0 när man byter kar, men jag tröttnade lite på helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för någon månad sen beggat och kunde inte motstå. Passade perfekt här hemma 🙂 Känns bra med plats för en lite rejälare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det är större är ju också ett plus. Startade detta med 50/50 död och levande sten, så jag kunde försöka mig på lite aquascaping. Förra veckan stängde jag ner mitt gamla och fl…

16. Hej på er saltisar. Efter ett års frånvaro från hobbyn och mitt fd 500 liters OptiWhite, så har jag iaf börjat planera nästa projekt. Än så länge är det bara i sin linda, men man måste ju börja någonstans Primärt funderar jag över designen på karet. Storleken denna gång får bli 100x50x50 vilket känns som en bra kompromiss mellan storlek i rummet, volym på vattnet och tillgänglighet för arbete i karet. Tidigare kar på 80 och tom 90 cm vattendjup (höjd) har ju visat sig vara ganska svårjobbat Det jag funderar på nu är hur avrinningen skall fungera bäst. Jag är säker på att jag vill köra C2C/CTC eller hur man nu vill förkorta Coast to Coast. Men är osäker på exakt hur jag …

• 25 svar
    • 3,2k visningar
  17. Hej skulle vilja köpa nytt kar med sump ett större allt från 350- 500 liters gärna färdiga paket då jag har noll koll på att bygga sump. har kollat på red sea och skulle gärna vilja ha ett sådant men vill inte ha lysrör vill ha led så undrar om någon vet vart man kan köpa akvarium med möbel och sump ?

18. Då var det äntligen dags för ett nytt kar i vårat hus efter två års byggande Planen var ett vinkelkar mellan två fönsterdörrar men i slutändan så fick jag inte till det estetiskt Så nu ska jag prova med ett vanligt kar med lite ovanliga mått B100 h85 d60 byggt av håkantorps zoo och köpt begagnat av mig från blocket då förra ägarna tröttnat på salt Det fanns revkeramik monterat i karet då jag köpte det som jag inte fick bort Med hjälp av tre personer och glaslyftare fick vi precis upp karet på ett släp 300 kilo + Teknik som följde med var siemens logo styr ljus pumpar mm Deltec returpump Deltec skummare Kalkreaktor Nitratfilter som går att köra som kalkreaktor finns b…

• Gilla
    • 17 svar
    • 3,1k visningar
  19. Started by robertmosen,

Hej, Efter att ha suttit och kollat på alla era fina akvarium så tycker jag det är är dags att visa upp mitt. Det har varit igång sedan januari 2011. Från början hade jag ett nano, sen ett 200L som läckte och som blev en tillfällig lösning i en sump. Information om karet: Storlek: 100x40x50cm Belysning 1: Arcadia 250W armatur. 20000K Lampa Belysning 2: 2x39W T5 Glo med AquaMedic reef blue Cirkulation: SEIO 1500 och SEIO 530 Levande sten: 10Kg Bakgrund: Reef foam och en sönderklippt mjölkback Information om sumpen: Storlek: 112L - Fylld till 2/3 så den kan ta emot overflow från huvudtanken. Belysning: 25w PC - Omvänd dygnsrytm Skummare: Deltec MC300 - Moddad och det är end…

• 28 svar
    • 3,1k visningar
  20. Started by Licke,

Då är det dags att uppgrader från mitt Elos mini till en något större kub. Mitt Elos finns lite skrivet om här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36917-Lickes-Elos-mini-70-liter Eftersom jag gillar formatet på Eloset så har jag under en tid sökt en bra kub att uppgradera till. Var lite inne på att behöva måttbeställa ett men råkade få syn på Juwels Lido 200l på Hornbach som var betydligt billigare. Gick att köpa akvariet separat utan benställning vilket passade mig. Originalskåpet kändes för litet för att ha sump i. På Hornbach köpte jag även ett helglasakvarium 600x300x300 till sump. Ska beställa lite mellanväggar och spant som jag limmar i. Har in…

• 17 svar
    • 3,1k visningar
  21. Started by izfisk,

Nu är skiten uppburet. Bor i Ritorp i Solna som namnet på tråden avslöjar. Har är mest gamla hus bland annat det jag bor i därav ingen hiss. Vill gärna berätta om hur jag bar upp akvariepaketet för 6 trappor utan att packa upp paketet. Jaja nog om mina bedrifter som "ledstångsleopard". Jag heter Peter och har haft akvarium förut. Några mindre sen några större ett 525 liters som störst som bor hos @Jojo numera. Nu är jag tillbaka på mindre. Har kört ett Red sea Max 130 D i ett par år som fortfarande är igång trots en del motgångar. Nu har jag alltså köpt på mig lite prylar för att kunna ha lite roligare eller ha så roligt man kan ha på det utrymm…

22. Started by fredrikosterby,

Var och hämtade ett kar av en formum medlem här som varit tillsalu ett tag ett aqualux 270l med sump. Karet på sin plats ☺ Fick sagt av sambon att det skulle vara svart möbel och btn slimline bakrund, jajjemen det löser vi! En tur till affären och måling har på börjats. Två omos anläggning går för fullt så vatten ska blandas och sanrt ska salt i 😀 Fisk är undanlaga på koralfisken som ska hämtas i nästa vecka. Tänker använda allt vatten från gamla karet samt sand och sten och kompletera med mer sand samt sten. Är detta någon fara? Tacksam för alla tips ☺

23. Started by martin84,

Då var det dags för nytt kar efter en tids uppehåll. Helglasakvarium, 60x60x60 cm, 216 liter optiwhite. Sump med osmos del, skummar del och returdel. Plus att den är utdragbar. Svetsad bänk i 40x40 profiler. Luckor i mdf. Är på lackering. Saknar en del utrustning så det kommer inte att startas än Martin

24. Started by piffis,

Jag blev medlem här 23e Mars 2015.. I budgetguiden här på forumet kan man läsa; "Ha lite “is i magen” när det kommer till att starta i gång" Så att jag nästan på 10års dagen nu till slut kan starta en tråd om mitt kar borde ju visa på att jag läst och tagit till mig av detta råd? Vi har haft sötvattenakvarium när jag var ung, och har nu haft det med mina barn. Jag har dock alltid drömt om saltvatten.. Så nu vill jag prova på. Detta görs i mindre skala (200L) för att se om man blir "hooked". Vill tacka @Thomas Salt för all hjälp, goda råd osv.. det snacket i hallen tände gnistan igen 👍🏼😊 Tanken är att ha några fiskar, anemon och enklare korall.. Sen får vi…

25. Started by Henrik.Å,

Nu var det då dags att uppgradera från 100litarn som jag har haft innan... På blocket hittade jag ett begagnat 375L åled akvarium med bel ramp för 1000:- och slog till, pumpar har jag några olika att välja på sen mitt 934L som jag hade i lägenheten vi (jag och min sambo) hade innan vi köpte hus. Just nu har jag en Tunze 6201 med singlecontroller som cirkulation men jag har 2st vortech mp40 som ligger och väntar på nya magneter och en ny nätdel... eller förresten så var det ju inte riktigt... jag köpte nya magneter till vortecharna men de nya magneterna passar inte i våtdelen på pumparna pga att de är för tjocka, så jag behöver 2st nya kompletta våtdelar. Så tekni…

• 19 svar
    • 2,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.