151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
då mitt förta kar inte gick att utveckla på ett bra vis då all teknik satt i karet på 235l. så var det nu dags att ta steget till ett större kar med en sump. tekniken som kommer användas är köpt o väntar på att sumpen ska anlända bara 2st maxspect razor 160w 16k 2st wp-40 wavemaker deltec ap600 skummare deltec fr509 Då karet köptes som en sötvattensbur ska jag nu borra o fixa ytavrinning så där kommer första frågan ska man köra durso lr herbie metoden. är bekant med durso då vi byggde det i farsans bur. men tar gärna åsikter om fördeöar o nackdelar med alla metoder. sen skulle jag vilja ha en ytavrinningsbox i svart plast. den berkar svår att få tag på hur har ni andra gj…
-
- 10 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej på er! Startar en tråd om mitt nya(info om vad finns på min profil) Köpte detta för jag vill gå upp en division i hobbyn..men stötte på patrull när jag insåg vilket jobb det skulle bli o få igång det och började gruva mig om det ena o andra...måste erkänna att jag blivit lat med åren och borde nog skaffat ett större typ plug and play som nog skulle passat mig bättre! Men men..jag hade innan byggt ett fast vitrinskåp runt år 2000 för att slå 2 flugor i en smäll..dels att frugan fick ha sin servicesamling i det samt att jag själv kunde ha ett 3 meter långt kar på det. Så det skåpet passar det jag köpte som handen i handsken tyckte jag efter lite meck dåra...puh! Men nu …
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tänkte jag skulle lägga upp lite om planeringen av mitt nya akvarium. Har i ett års tid velat utöka storleken på mitt kar. Men regeringen har sagt att vi inte någon bra plats. Efter att ha sett ett tavel-kar så började hon att ändra sig. Jag försökte berätta att det blev svårt med all sten och teknik i ett sådant akvarium. Men hon sa att det borde gå att lösa. Efter lite om och men lyckades jag lösa det och Mikael på Håkanstorp lovade att bygga det. Även om han tyckte att priset/ liter på akvariumet blev dyrt. Själv försökte jag muntra upp mig med att m2 priset blir skapligt. Det blev ingen tavla längre, men känslan ska vara lite åt det hållet. Akvariumet som kommer ha …
-
- 1 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej Som ny på guiden så tänkte jag presentera mitt akvarium,och framför allt tacka Matihas H som hjälp mig att starta upp detta underbara revkar. Jag låter bilderna tala, så nog skrivet! Tar gärna emot feedback om det är något att tillägga.
-
Ska försöka mig på en presentation av mitt "stora" rev nu. Akvariet är ett 240-liters med måtten 120*40*50 cm tillverkat av Juwel. Belysningen består av två T5-rör på 54w vardera och två T8-rör på 38w vardera. Finns dessutom ett litet blått T5-rör på 8w som är igång vid gryning och skymning. Har ett filterfack på ungefär 14*20*50 cm i bakre vänstra hörnet där ett antal liter filtermatta stänger in filterpumpen, som är en Eheim Compact+ 2000 på 2000 l/h och skummaren (Aquarium Systems Skimm 400). I motsatt ände av akvariet sitter en Seio Prop 1000 som blåser på med 3800 l/h. Fiskmässigt är det en Zebrasoma flavescens, en Siganus vulpinus, En Halichoeres chrysotaenia och en…
-
- 24 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla salta, Var och hämtade min nya saltbalja igår från Activa Zoo i Kallinge. Räknade med att få det tidigast i juli/augusti eftersom jag var väldigt sent ut med att beställa, men Activa lyckades få hem ett i första leveransen till mig i alla fall Jag är en så länge väldigt nöjd - Lätt att sätta ihop, väldigt gediget och framför allt väldigt snyggt och genomtänkt. Planerad teknik: Belysning: 2x Radion x30 Pro Skummare: Deltec SC1660 eller någon Bubble King. Cirkulation: MP40w Quietdrive Returpump: Jebao DC6000 Återkommer med flera bilder när karet är på plats på möbeln //Martin
-
Hej skulle behöva lite hjälp angåend mitt nya bygge och främst då själva överrinningen och hålen ner till sumpen. Har tänkt mig 3x 25 mm,2 ner och en upp. Det blir ca 800x700x600 stort. Hade tänkt mig att överrinningen skulle ha måtten 150x150 och sitta ca 4 cm ner. Kan det här funka?
-
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
I väntan på att planeringen ska bli klar med mitt stora system, sparkade jag igång ett tillfälligt kar. Detta för att "mellanlagra" mina koraller som jag hade "lånat ut" medans jag flyttade till nordvästra Skåne. Planen är att mitt nya system ska starta efter sommaren. Lite fakta: Akvarium: ett äldre 250 liters Akvastabil (100x50x50). Belysning: Äldre T5-ramp från ATI med 6x54w. 8 timmar om dagen Skummare: Royxal Exclusive Bubble king mini 160 Cirkulation: Coralbox NR-1 Returpump: Royxal Exclusive -DC 50W Balling: 2-partsballing från ATI via doserpumpar. Sten: ca 15kg ATO: ja! Övrigt: Aktivt ko…
-
Tja Jag och frugan är helt ny med salt , har endast hållt på med söt. Men allt ser så läkert ut så måste testas. Börja med att införskaffa oss ett 250 L akvarium. All info och hjälp med detta projekt är tumme upp.
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Eftersom jag avvecklade mitt nano när vi sålde huset så tänkte jag att det är dax för en ny tråd med mitt nya akvarium. Karet är en 60x60x60 kub som jag hittade billigt på blocket, tanken med den är att den ska vara temporär tills vi hittar ett nytt hus och då blir det antingen en ny likadan fast med den spec. jag vill, eller om jag får ok här hemma ett större Så till specen 216 l kub borrad med två st 25 mm och ett 20 mm. 45 l sump Coral Box d700 skummare Jebao dc3000 returpump 3 st jebao wp10 streeamers Smart ATO Min reef angel för ljuset och temp Samt min diy led-ramp med 30 st 3W cree dioder. IKEA köksskåp som bänk. Ska försöka uppdatera med lite mer bilder i m…
-
- 13 svar
- 2k visningar
-
-
Hej å hå! Vi ska bygga nytt hus och givetvis har vi ritat in ett saltvattensakvarium i mitten av huset. Det kommer synas ifrån kök, vardagsrum, matsal, Entre. Vi har tänkt oss 200 x 70 och ca 60 djup. Men den stora frågan är vart beställer man ett sådant akvarium. Glaset ska vara opti white och det ska vara tre synliga sidor och det är en kortsida som inte kommer att vara synlig. Idag har vi ett akvarium på 340 liter och alltsom lever där följer med till det nya. Tips och idéer Tack! ///Katrin
-
- 4 svar
- 2k visningar
-
-
Tja! Så dom senaste månaderna har jag dragit igång ett projekt då min tjej inte tillåter mig att skaffa fler akvarium så då fick jag en genialisk idé att limma ihop 2 st akvarium och ena delen fick bli en display refugium och detta godkände tjejen! Började med att göra rent o fixa mitt gamla akvarium som jag har haft till odling av levande föda till ciklider och sen fylla upp de med saltvatten och sand. Detta skulle då bli revet.
-
Hej Det har uppkommit ett märke på vårt akvarium. Undrar om någon vet vad det är och vad man kan göra
-
Hej nu har jag bokat ett kar på 160x60x60 (ej borrat) med överriningsbox, det skall hämtas hem i nästa vecka, Lite funderingar, planen är att ha en botten skiva behandla. och sedan lägga leca block, 3 i höjd, så det blir som 6 "ben" jag lägger leca blocken ner, staplar dem., sedan en MDF skiva, på det och karet där, skall man ha något mellan karet och skivan? vilken tjocklek är lämpligast på skivan? någon som kan rekomendera tjocklek på botten plattan? samt vilken storlek på sump skall man skaffa? är helt ny ang sump... //Morgan
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Det var väldans trevligt att återvända till hobbyn, så efter endast 3 månader med ett 130 liters kändes det som att det var dags för något större. Planen var att köpa ett Juwel Trigon 350 och sedan bygga bänk, sump, osv själv. Men efter att ha shoppat teknik hemma hos Tribiani så tyckte jag att hans kar var väldigt fint, så för två helger sedan hämtade jag hem det. Nedan följer lite bilder på hur det såg ut under uppstarten, samt en bild från idag. Trots att man bör sträva efter motsatsen, så har allt tyvärr fått gå väldigt snabbt med denna flytt. För endast 8 dagar sen fyllde jag på sista osmosvattnet och började blanda i salt. Som väl är verkar allt ha gått …
-
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
Har inte haft så mycket intresse för akvariet den senaste tiden så bestämde mig för att göra en omstart. Detta var mitt första kar så gjorde många misstag och lärde mig mycket. Det tog dock över ett halvår från att jag tömde akvariet (flyttade över levande jag ville ha kvar till ett annat tillfälligt) till att det är uppe och snurrar igen. Akvariet är ett 300 liters optiwhite från Imazo som står på en bänk av Juwel. Har ingen sump så all utrustning är i karet. Kommer dock bygga något liknande en sump av akryl som jag kommer ha i karet är det tänkt, är väl liknande lösning som det som brukar kallas AIO, fast min kommer gå att plocka ur akvariet. Ska försöka gö…
-
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Fick äntligen flytta ner på nedanvåningen, fick tillomed ett eget rum Beställde akvariet hos diamanten aquarium i Tyskland, bänken byggde jag själv. Måtten landade på 187.6x63.5x40 då jag tydligen gillar låga kar, 12mm optiwhite. Sumpen har tre fack 110x50x35. Tekniken är noga utvald för att köra ett tyst system, ända som låter lite är fläktarna från belysningen. 3 st radion gen3 hängandes i egentillverkad upphängning. 2 MP40QD en på varje sida. Returen är en vectra M1. Dessa produkter kommer styras via reeflink när jag får den. Skummaren är en bubbleking Mini 180. Kör en kessil A160WE som belysning över refuguimet. Doserpump från Ati med 6 kanaler,…
-
-
- 24 svar
- 2k visningar
-
-
Hej tänkte flytta runt i sumpen o undrar om man kan ta bort en sån där glasskiva Som är monterad i överkant utan att spännvidden blir förstor, sumpen är 150cm lång 50cm hög 50cm bred, 67cm frun kant sitter skiljeväggar silconade rakt över på bredden, glaset är 6mm tjockt,nästa överliggande glas är på 85cm från kant. Det är glaset i mitten på bilden jag vill ta bort, tror ni det håller för det?
-
- 18 svar
- 1,9k visningar
-
-
Här kommer lite bilder på "nya" karet. Ett waterbox 100,3 med total volym 387L Köpte karet begagnat och har gått i snart två år, gammal filtermedia och inkörda stenar. Jag är inte helt nöjd med scapingen än, men jag skulle vilja få bort alla discosoma och anemoner från den högra stenen och låta dom frodas på den vänstra stenkolonin istället. Har injecerat några discosomas och små rhodactis med ättika idag så vi får se om dom försvinner. På högersidan skulle jag vilja placera lite SPS och andra koraller Sitter även en stor fin rhodactis till höger som jag skulle vilja flytta, men det verkar lättare sagt än gjort. Försöker även bli av med lite …
-
Jaha ja...Så då var sommaren över och man får lite mer tid till sina akvarium. Det här karet har puttrat på i ca 1månad mörklagt, och nu ca 2veckor med belysning på, med ökning 1tim/v. 2st små clowner fick oxå hoppa i nu. Lite info om baljan: 720l med intern sump Deltec 1660 Kelo led AK200S Retur pump ställbar eheim. Maxspect gyre 150.(kommer att ökas på) Eheim 2075 ytterfilter med siporax och en uvc inkopplad på den. Inriktning på karet? Ja det kan barka iväg åt vilket håll som helst, men just nu är väl målet lite större fisk, Imperator, zebra muräna, kirurg..osv Samt lite sps och ev. några…
-
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Haft ett juwel rio 240 ståendes i ett rum i huset tomt sen i september. Köpte det pga flytt och ville ha koraller och fisk i den som en lösning. Mitt 400 literskar börjar bli rätt fullt tycker jag så varför inte starta igång ett fraggkar också :-)? frugan är lite imot att ha två kar men nu har jag fått ett godkännande så bara skynda sig innan hon ångrar sig :-)
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej, Tänkte starta en tråd om mitt Reefer 350, Är ganska ny på saltvatten har tidigare haft sötvatten i ca 4år så kommer ställa en hel del frågor =) I dagsläget är akvariet igång, Inriktningen på karet kommer bli en del LPS/SPS. TEKNIKEN : * BELYSNING - 2x Maxspect Ethereal Med ICV6 Controller * RETURPUMP - Jebao DC6000 (Beställt Vectra M1) * SKUMMARE - Nyos Quantum 160 * STREAMER - 2x Ecotech MP40 WQD Med Reeflink * DOSERPUMP -Aqua Medic Evo 4 * REAKTOR - Deltec FR512 * UVC - Deltec 20W * OSMOLATOR - Tunze 3155 * OSMOS - D&D 475L/Dygn Med TDS * VÄRMARE - Aqua Medic Titan 200W…
-
-
- 17 svar
- 1,9k visningar
-
-
Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för fläkten till belysingen samt två hål för upphängingen med skruv. Kom…
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
Chansade och byggde om mitt sötvattenskar till salt när mitt Red Sea kar haverera. Karet är på 260l, led-belysning med controller (från Kina) hang-on skimmer, Eheim pro 3e m.m. Här är bild på uppstart: 6 mdr senare ca :
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Då har det värsta inträffat. Vårt 7 år gamla 250 liters akvarium från Red Sea brast helt plötsligt och utan någon som helst förvarning i en limfog och vatten forsade ut. Av en slump jobbade jag och min man hemma och jag hörde när vattnet började forsa och jag hann fram i tid och höll ihop akvariet tills dess att maken kunde lokalisera en lång tving och två plankor så vi kunde hålla ihop sidan. Där står vi nu. Alla koraller och fiskar är ok, tack och lov. Nu väntar jag på återringning från försäkringsbolaget. Jag kontaktade även Triton där vi köpt akvariet och hörde att de lagt ner, men blev lovad att han skulle kontakta Red Sea i Sverige för d…
-
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
- 2 följare
-