Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Funderar nu på ett större akvarium på runt 600-700 liter. Man börjar ju osökt att fundera hur det blir med hållfasthet i golvet? Akvariet kommer ju hamna på entréplanet i vår villa. Eftersom entréplanet även är taket till källarvåningen så hamnar ju akvariet på ett regelverk. Hur är det med hållfasthet? Jag tror ju att golvet utan problem klarar det men det blir väl osvikligen vissa sättningar? Hur försäkrar man sig om att akvariet inte rämnar? Finns det riktlinjer? Ni med stora akvarier, vad är er erfarenhet?

• 10 svar
    • 4,6k visningar
  2. Started by Syd,

Hej på er det var ett tag sedan jag var aktiv här. Det kom ett husbyte med tillhörande renovering i vägen för hobbyn, men nu börjar det bli klart så tiden och sugen finns igen för ett akvarie och en lång tråkig vinter är på ingång. Det blev ett begagnat red sea 170 den här gången dels på grund av platsskäl men även för att det är träbjäklag i det här huset. Tanken med det här akvariet är att hålla det enkelt, iallafall till att börja med så får det ta form ordentligt. Kommer att ha mestadels koraller som böljar med vattenrörelsen och några enkla fiskar. Har varit här inne och läst lite då och då och hobbyn har utvecklats en del verkar det som men grunderna är desamma…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by ZaltZebbe,

Hej! Tänkte dokumentera mitt akvarium här. Jag var och hämtade mitt dröm akvarium i Söndags här, ett RSM250 det blir nu mitt 3e salt akvarium. Jag har tidigare haft Oceansson Skyscraper (köptes av Chum här på forat) samt började min karriär förra sommaren med ett clownhotell. Så jag är ganska ny, har gjort en hel del misstag och nya lär ju garanterat dyka upp här. Akvariet då, det innehöll en hel del vid köp och det var ett riktigt klipp. 4500 betalade jag för följande. Akvariet komplett, inga repor, deltec mc500 skummare istället för original. Sand 30kg sten Test för allt Buffer för allt Uvc deltec 10w Massa mat Sandvändare, sjöstjärna, bangai, fröken fisk & putsa…

• 10 svar
    • 3,8k visningar
  4. Started by mamadubba,

Jag kunde inte riktigt släppa det, har en del godbitar kvar som jag inte vill göra mig av med och blev lite sugen igen. Har bytt ut min övre sump mot ett nytt kar, tanken är att jag ska återanvända apex och automatvattenbytet från mitt stora till att bygga ett kar som sköter sig i princip själv och håller ca,mg o kh på vettiga nivåer genom stora o automatiska vattenbyten varje dygn. Fick hem karet idag och har börjat fylla på vatten. Ursäkta röran, jag bygger om

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  5. Tjena! Tänkte lägga upp mitt nystartade akvarium här på forumet för er att följa och för att ta emot tips och få lite vägledning.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  6. då mitt förta kar inte gick att utveckla på ett bra vis då all teknik satt i karet på 235l. så var det nu dags att ta steget till ett större kar med en sump. tekniken som kommer användas är köpt o väntar på att sumpen ska anlända bara 2st maxspect razor 160w 16k 2st wp-40 wavemaker deltec ap600 skummare deltec fr509 Då karet köptes som en sötvattensbur ska jag nu borra o fixa ytavrinning så där kommer första frågan ska man köra durso lr herbie metoden. är bekant med durso då vi byggde det i farsans bur. men tar gärna åsikter om fördeöar o nackdelar med alla metoder. sen skulle jag vilja ha en ytavrinningsbox i svart plast. den berkar svår att få tag på hur har ni andra gj…

• 10 svar
    • 2,1k visningar
  7. Started by Iceaxeon,

Ok då gör jag väl som alla andra. Jag delar med mig av mitt kar. Ett litet Percula120 står som modell med lite allt möjligt nedslängt. Har väl inte någon speciell ordning på inredningen utan att det helt enkelt ska funka. Allt som finns funkar och växer bra så varför krabba med det. Det har gått sedan i oktober och innan dess hade jag ju ett RSM130 som puttrat på i över ett år. Pga av dålig service av ljus osv så växte det kanske inte så mycket som det borde till följd av sämre välmående hos vissa. Men nu så med ljus o allt så har livet åter tagit fart. Kul är det och mycket står på önsklistan. Nu är allt så simpelt som möjligt och tanken där har väl då varit att lära sig…

8. Started by lexwin,

Nu börjar det äntligen kännas som att drömmen om ett större kar är något som kan bli verklighet. Har länge gått i tankarna om uppgradering då mitt nuvarande Lexwins RSM 130 är helt knökfullt. Många tankar som snurrar i mitt huvud och jag hoppas att kunna få råd av alla de vänliga och erfarna personer som hänger här. Måtten Velat mycket fram och tillbaka här men just nu siktar jag på detta: 180 cm * 50 cm * 50 cm = 450 L Väggen bakom är 220 cm. Stenen är en modell av mitt nuvarande rev. Glaset Tänker mig 1 eller 3 sidor i optiwhite. Fråga 1: Räcker det med 10 mm glas till dessa mått? Fråga 2: Skulle det gå att förstärka med enbart sarg och slippa ha mittstag?

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by oozie,

När jag skulle lossa på en genomföring idag så blev det 2 sprickor i botten på överrinningsboxen som går från det borrade hålet till och bakåt mot silikonet i bak. Hur ska jag bete mig nu? Är det bar till att slänga OW-akvariet eller vad ska jag göra? Jag tänker att det är ju i boxen och inte i akvariet, så om jag silikonar lite och grejar så tycker jag att det borde hålla. Det är ju trots allt inte så många liter i boxen som trycker på.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1k visningar
  10. Started by rickard81,

Tänkte presentera mitt nuvarande akvarium som består av följande: Akvarium: Red Sea Reefer 250 Belysning: Ecotech Marine XR30 Gen 3 Pumpar: Ecotech Vectra S1 Tunze 6055 2st Skummare: Bubbelking mini 160 Doserar Red Sea ABC med doserpump.

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by Johan,

Hej Som ny på guiden så tänkte jag presentera mitt akvarium,och framför allt tacka Matihas H som hjälp mig att starta upp detta underbara revkar. Jag låter bilderna tala, så nog skrivet! Tar gärna emot feedback om det är något att tillägga.

12. Started by Morot,

Kanske är dags att lägga upp några bilder på karet som varit igång i 2 år.( stenen och många koraller och fiskar har hängt med sedan 2009) Skall snart tömmas till förmån för ett 180*80*60 Optiwhite. L/D/H Teknik: 2x Razor 160w 16000 1x RW 20 streamer Bubble Magus Curve 5 (Har en Korallenzuch revolution, men för mycket pyssel med den, så den står i garderoben) Balling: Bubble Magus doserpump Kör bara KH/CA/MG(gör väldigt sällan/nästan aldrig några vattenbyten) Kör med Ozon ibland och aktivt Kol med ojämna mellanrum Laguna 6000 som returpump Tunze osmolator Huvudinvånarna är 6 kirurger: Zebrazoma Flavecens 2 Paracanthurus Hepatus Acanthurus Olivaecus Acanthurus Nigrofuscus…

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by Atlas,

Tänkte göra ett försök med att dra upp några clowner (ocellaris). Det blir väldigt enkelt utformat till att börja med.. Ett 222L kar med syresten,värmare och ett par bitar LS och en tippad lerkruka. Slänger in lite bilder.

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  14. Started by osby0479,

Nu blev det dax med en uppgradering på storleksfronten, då 80l blev anningen för litet efter 6 månader. Akvariet på plats Skulle väntat med bytet men i fredags skulle fru o barn iväg så jag passade på då, och tycker det blev bra framför allt tyst Sitter en tunze 9004 skummare som jag anser vara väldigt tyst, jämfört med min aquamedic turboflotor 500. Retur är en tunze 6015 med blir nog att sätta en 6025 eller 6045 där istället. Tunze nano osmolator. Samt en kina cirkulationspump inne i karet. Belysningen är en Radion XR30 på 130w o gör ett strålande jobb. Allt levande är flyttat till detta karet och mer sten ska i, samt fler koraller. Det mest tragiska är ju att jag…

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  15. Started by stigan,

Tänkte slänga upp en tråd om min 275 kub som jag haft sen i slutet på sommaren.. Tekniken just nu: Ljus: 250w mh och 4x24w T5 Skummare: Mce600 Pumpar 3x Tunze 6015 Nån fishstreet uvc Fishstreet Vattenpåfyllare

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  16. Started by addeanstad,

Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för fläkten till belysingen samt två hål för upphängingen med skruv. Kom…

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  17. Started by Perk,

Hej på er! Jag har hängt här på guiden i ett antal år men inte gjort så mycket väsen av mig. Har fått många bra tips under tiden. Jag har under den tiden hunnit med 2 akvarium, ett 200 l hörnakvarium och ett 300 l halvrunt. För snart ett år sedan köpte jag ett nytt akvarium, ett 650 l rumsdelare, men på grund av husköp och renoveringar har det inte blivit startat. Nu börjar det bli dags att köra igång och jag hoppas denna tråd ska ge mig möjlighet att få era råd och att den blir lite av "dagbok" så jag kommer ihåg vad som är gjort och när. Akvariet är som sagt ca 650 liter, längd 160 cm, bredd 70 cm och höjd 60 cm. Det finns två borrade hål i botten ett med en 53/60 geno…

• 9 svar
    • 2,5k visningar
  18. Hej alla! Då blev det beslutat att börja med saltvatten igen. Har tidigare bara ägt ett 60L clownhotell som fick läggas ner vid flytt, så räknar mig själv som en riktig nybörjare. Kollade på lite olika sidor och hade kontakt med några stycken som skulle sälja sina akvarium. Det blev till sist ett 540 liters som jag köpte av Robin i Hässleholm. köpte även hans belysning som är en PS Hyperion S 3x145W. När handpenningen var fixad och det stod klart att om cirka en månad står man här med ett stort akvarium (stort för mig ). Jag och min polare som också har ett saltkar började rita och måtta på en sump som skulle stå …

• Gilla
    • 9 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by NephruruS,

Jahapp då har man halkat tillbaka ned i träsket igen.. Denna gång med ett kar på 100x60x50 som jag var i Kalmar och köpte utav Matte91 igår. Behöver köpa till lite teknik etc innan man kommer igång men tänkte att jag slänger upp en tråd redan nu.

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by the_pointman,

Hej, efter många om och men är bygget äntligen igång, mer bilder kommer. Om någon uppmärksam känner igen karet så är den förra ägaren @nike83 Jag lägger även ut en trevare om någon i närheten av gävle är intresserad av att sälja lite fraggar senare i sommar.

• Haha
      • Gilla
    • 9 svar
    • 2,3k visningar
  21. Started by flash,

Sön 15/3: I söndags var jag och hämtade karet ett beg Elos 120 på 340l. Funkade kanon att få in det i min volvo XC 90, tack Volvo för kanon bra utrymme. Första jag gjorde var att riva någon BT vägg på sidan och bakpå, vill ha glaset synligt på alla sidorna. Gick bra och tog ca 0.5-1 timme. Tänkte mig flytta över allt levande från mitt RSM 130 till denna. Kommer köra på sal 1.023-1.024 då mitt RSM 130 också har så kan jag bara lägga över allt levande. Då jag har lagt i några kg gammal inkörd sand samt min levande sten är inkörd också. Körde med något liknande med mitt RSM när jag köpte det. Hoppas allt går bra. Mån 16/3: Efter jobbet på kvällstid har det varit rengöring…

• Gilla
    • 9 svar
    • 2,7k visningar
  22. Started by datilido,

Så efter en utdragen renovering av hela övervåningen då mitt gamla 240 brann och sprack så är jag igång igen. Det jag har nu är ett 300L med måtten 100x60x50 Plus detta: Maxspect razor 160w 10 000k Deltec mce 600 Tunze 3155 Tunze streamer Ska dit en sump senare med biopellets och sedan doserpump och köra igång med balling är det tänkt :-) Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Kimpos,

I september startade jag ett 49-liters. Mitt första salt. (Kimpos nano) Men som typ alla här vet är det få som stannar länge vid ett litet kar, och så var det även för mig. I mitten av december började tankar och planering gå mot ett större. Tittade från början på ett Red sea max s400. Smidigt när allt ingår, tänkte jag som aldrig sett en skummare live. Efter lite tips och råd från Robin på CoralCove blev det istället ett Reefer 350. Strax efter att allt var beställt och klart ändrade jag mig. Bytte plats för vart det skulle stå och fick plötsligt plats med ett större. Robin ska ha en eloge för sitt tålamod med jobbiga kunder (typ jag) och ett stort tack för all…

24. Hej Planen var att starta upp karet (Akvastabil 360) 2017 men vi förlorade löpet mot tiden och en baby prinsen föddes i våran familje [emoji4] Jag köpte karet och mycket utrusning här från SVG och Facebook samt nya grejer över tiden men hann aldrig köra med vatten i karet till slut karet har blivit en dekoration bara och alla gäster retade mig om och om [emoji3] men med två små barn och dears aktiviteter och allt, det gick inte att försätta drömmen. Så vi har diskuterat att sälja karet och allt eftersom frun vill ha plats för möbler men den äldsta sonen var emot försäljning och han erbjöd sig att hjälpa till i alla fall för att få igång det. Han spelar Minecraft och …

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.