151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Nu har jag äntligen fått tummen ur till att efter ca 4års uppehåll skaffa ett nytt kar! Jag har alltid haft en förkärlek till RSM och har äntligen skaffat mig ett.. Och då tyckte jag det var lika bra att köra på ett 650 nu när platsen fanns. Karet har nu varit igång i 6 dagar och allt tuffar på precis som jag hade hoppats på!
-
- 8 svar
- 3,3k visningar
-
-
Tjena! Har mest smugit omkring här på forumet till och från de senaste åren och drömt om ett eget saltvattenskar men så i slutet av sommaren kände jag att jag äntligen hade möjlighet att prova på ett eget. Funderade lite fram och tillbaka om jag skulle bygga ett själv eller köpa ett färdigt kit. Men så beslutade jag mig att första karet får bli ett "färdigt" system. Tänkte mig först ett nytt Red Sea Max 130d, men det slutade istället med ett begagnat Red Sea Max 250. Har tagit det ganska lugnt än så länge och tog ett tag innan det kom i vatten och sten. Men nu har det stått och puttrat med bara sten i ca 5-6 veckor. Nitriten har försvunnit Nitraten var för ett par dagar…
-
Hej allihop! Tänkte det var dags för nästa steg i min akvariekarriär, att skapa min egen tråd om mitt eget akvarium. Lite kort om mig kanske... Intresset för saltvattensvärlden började när jag för flera år sedan jobbade med dykning i Sydostasien. En fantastisk tid med minnen som lever än idag 😊 Tanken att ta med denna fantastiska värld in i vardagsrummet tog dock sin tid att förverkliga. Jag skaffade mitt första, ett begagnat red sea reefer 170 årsskiftet 2018-19. Mest för att testa om det skulle vara något för mig. Det var det. Ett år senare uppgraderade jag till det dubbla, mer får jag tyvärr inte plats med (såvida jag inte …
-
-
- 343 svar
- 33k visningar
- 10 följare
-
-
Hej, Efter att ha sett alla fina akvarier här på SG blev jag sugen på och köra en nystart, så för ca 6 månader sen köpte jag ett Aqua Medic Armatus 400 Lagoon på Aquariatech för att köra LPS och "Softisar" - det blev inte så utan hamnade i SPS träsket istället 🙂 Akvariet är fortfarande under inkörning - Coraroc-sten är ca 4 månader nu och det börjar komma kalkalger. Skriver mer sen men laddar upp lite bilder
-
-
- 8 svar
- 993 visningar
-
-
har nu haft mitt clownhotell i ca 6 månader och det har blivit lite för litet för alla koraller. så nu har jag skaffat ett 540l helglas har målat baksidan svart, tror det blir rätt snyggt när det kommer i lite sten och annat. teknik: ljus, ATI sunpower 6*80w beställd från tyskland skummare, red sea berlin x2 turbo har inte hittat någon på guiden som har den så jag får väl prova och se hur den fungerar uvc, coralife 18w beställd från hk cirkulation, 2 st. hydor coralia 5 6500l/timme har även byggt en ytavrinningsbox på ca. 7 liter eftersom jag har en påhängsskummare. limmade ihop den i plexi med superlim och sedan fogade jag med egengjort lim utav plexi och aceton har…
-
- 137 svar
- 17,5k visningar
-
-
Hej Igen! Efter salt uppehåll i 3 år så blev jag med ett Elos 120 i helgen. Tjuvstartade för ca 1,5 månad sedan med en kub men den passade inte riktigt i rummet. Varför blev det då salt igen? Jo, en vända till Stockholm och besök av flera saltbutiker så blev suget för stort. Såg ett beg. Elos 120 på Triton och gillade den skarpt. Några bilder på hur det ser ut nu :-)
-
Hej, efter många om och men är bygget äntligen igång, mer bilder kommer. Om någon uppmärksam känner igen karet så är den förra ägaren @nike83 Jag lägger även ut en trevare om någon i närheten av gävle är intresserad av att sälja lite fraggar senare i sommar.
-
-
- 9 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tjena! Har hållt på med akvarium mer lr mindre hela mitt liv och odlat en del fisk genom åren. För cirka 1 år sedan fick jag upp ögonen för salt och har fastnat helt! Började med 30 litet nano sen därefter 180 liter och nu då 720 liter med sump. Olyckligtvis kom akvariumet felborrat för 2 veckor sedan så nu e jag inne på 7:e veckan . kan skriva lite om min utrustningen och även några bilder. Så håll tillgodo tillsvidare! 720 liter 200x60x60cm 12mm optiwhite front och sidor 160 liter 100x40x40cm sump Möbel: Akvastabil Mark II Skummare: BK 250 marin Belysning: ecotech radion XR30W X3 med TIR linser Returpump: Laguna Max flow 16000 Cirkulationspumpar: tunze 6155 1st, 608…
-
-
- 113 svar
- 15,8k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan alla! Då har man tagit klivet in i saltvattensvärlden. Jag har förut haft malawi, discus och fisksoppeakvarium. Min teknik i detta kar är för tillfället: Akvarium: Akvastabil effectline Mark 11 530l med tillhörande bänk. Sump: 112l Skummare: Deltec APF600 + Aquabee UP 2000/1 pump för vattentillförsel. Ljus: 2 st Maxspect Razor 160W 16 000 K (kommer i veckan) Returpump: Laguna power jet max 6000. Streampumpar: 1 st Tunze turbelle 6065 (6500l/h), 1 st Tunze turbelle 6105 wide flow (3000-13000l/h) har även en 6065 till liggande om jag vill köra på timer. Uv sterilizer: 36w + eheim compact pump. Ca 60kg levande sten. Botten är täckt av BTN slimline vit, samt ett tunt l…
-
- 78 svar
- 9,8k visningar
-
-
Som många andra tänkte jag skapa en tråd och berätta om mitt kommande bygge - ett sommar-och-höstprojekt som kommer att genomföras utan brådska, när tid finnes. Köpte hus i höstas och har haft ett litet 100-liters kar 2-3 år nu men ser mig fortfarande som fullständig nybörjare för det har mest puttrat på, med anledning av småbarn. Nu har jag dock köpt ett begagnat ca 450-liters kar (ca 150x50x60) med Herbie overflow (vet nätt och jämnt vad det är bara, den nivån ligger jag på). Tanken är att få till en fejkad vägg så gott det går, som fungerar som fondvägg i köket för vår matplats i en öppen planlösning - om än inte fulltäckande längs en hel vägg. Även om det inte blir li…
-
-
- 25 svar
- 9,2k visningar
-
-
Karet på 230L har varit uppe sedan 2016-10 och saknar sump. Kameran gillar inte det blå ljuset så bilderna blir förfärliga. 5st clownfiskar blev det när ungarna fick bestämma... Skummaren är för 120L kar men tycks funka ganska bra ändå. En bra magnet för ögat när folk kommer på besök :-)
-
- 0 svar
- 522 visningar
-
-
Hej alla saltisar Nu äntligen har jag tagit mina första trevande steg inom saltvattensakvarium. efter ca 20 år inom sötvatten. En dröm har gått i uppfyllelse. Efter att ha småplanerat under tre år, så började de faktiska planerna växa fram under hösten, då min vän "Ekolognörden" (hans kars namn här på SG) startade sitt. Igår så satte jag igång mitt 200 liters kar. Startade med 6 kg LS från butik, 5 kg LS från min väns akvarium, och några kg död LS. Några turbosar och eremiter lever redan och betar lite lätt på den inkörda stenen. Ska bli kul att bli en del av er alla här, nu när man har lurkat omkring här under många år och längtat /Mag…
-
-
- 18 svar
- 2,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan, detta är en tråd om Hummer i kallvattenakvarium. Det finns ett 450 l kar och ett 200 l kar som jag använder. Jag har inte någon djup kunskap i kallvatten ämnet, men håller mig till generella riktlinjer och än så länge funkar det bra. Kan säkert svara på lite frågor från dig som vill starta kallt spec med hummer, då det är min grej.
-
Har precis beställt ett RSM 250 från Triton som jag kommer att hämta under nästa vecka. Tänkte under denna tråd lägga ut lite bilder och även ställa en del frågor som ni på forumet säkert kan svara på. Detta är mitt första saltvattensakvarium. Det jag redan nu har inhandlat är en PicoBello OSMOS + Silikatfilter: Salt: Sand: Fick info om att 2 påsar av detta skulle räcka för mitt kar. Verkar lite lite men jag kan ju ha fel. Refraktometer: Plus tester för Alkanitet, Fosfat, Nitrit & Nitrat. Trodde jag skulle behöva pH och Ammoniak också men det skulle inte behövas (?) Jag har även beställt Dr Tim's Nitrifying bacteria och en dubbel TDS-mätare från Drakfisken. Här …
-
Är det någon i närheten av Götene i Skaraborg som har en Ozone att låna ut. Har fått parasit eller något annat på en Koran kejsare. Tänkte testa med detta och se om det hjälper. //Ingemar
-
- 0 svar
- 772 visningar
-
-
Lite om: Mitt intresse för saltvattensakvaristiken tog återigen fart 2005 då jag funderade på att sätta upp ett lämpligt akvarium. Det hade det varit sommar och först i början på hösten 2007 blev det allvar. Jag hade läst annonser då jag tänkte mig och köpa ett begagnat akvarium och då jag tittat runt på Internet visste jag i stort sett vad jag ville ha. Det skulle inte vara för stort och heller inte för litet. Dessutom ville jag ha ett akvarium som från början var avsett för saltvattensakvaristik. Köpa begagnat var ett bra alternativ då jag dels kunde få med en hel del tillbehör som levande sten. Nu har jag ju idag helt andra kontakter och källor och hade jag vetat v…
-
- 136 svar
- 17k visningar
-
-
Eftert att, som många andra nybörjare, haft för brottom och ställt lite för högra krav på mitt saltkar så la jag ner det efter inte ens ett år. Dock han man ju lära sig en del och insett vad man egentligen ska satsa på för att få det mer som man vill. Så nu smids planer för ett nytt kar med 3st optiwhite rutor och lite mer påkostad teknik, men med mer tålamod och inte massor med onödig teknik denna gången. Planen så här långt är. karet 80x60x60cm 288L med så stor sump som får plats. Bänken tänkte jag bygga av ikea köksskåp. Skummare ATI powerkone 200Si 2x Tunze Turbelle Nanostream 6055 Bubble magus Doserpump Tunze Silence 1070.040 (3000 l/h) som retur pump Belysning tänk…
-
- 3 svar
- 797 visningar
-
-
Hej alla Saltisar, kul att vara tillbaks igen. Efter att jag lade ner mitt kar för ca 4år sedan p.g.a.av flytt och jobbet. Så har suget alltid funnits där att starta ett nytt kar igen. Nu är det verkligen dags igen, och jag har införskaffat mej ett RSM250 som skall inredas och dras igång. Är fortfarande lite velig med inriktningen med det levande som ska vara i karet. Men vi får väl se vart det slutar. Kommer jag i närheten av mitt förra kar https://www.saltvattensguiden.se/foru...354#post283354 så blir jag väldigt nöjd. Fortsättning följer samt bilder så klart. //Borg
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
-
- 30 svar
- 7,6k visningar
- 1 följare
-
-
Har precis startat ett 275L kar för första gången som jag tänkte dokumentera. så får vi se hur de utvecklas.
-
-
- 19 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Äntligen är det snart dax att dra igång igen efter ett uppehåll på fem år! Fick tyvärr lägga ner mitt gamla kar pga seperation för fem år sedan pga att det var för stort när det blev flytt från hus till lägenhet! Blev räkor istället och galen som man är så gick man ut stort på det, sitter idag på en jävla massa sötvattensräkor och i dom finare valörerna, Kingkong, redruby, bluebolt, har tyvärr aldrig lagt energi på att sälja men det kommer kanske. Men nu är det dags igen och har beställt ett RSM 500, tyvärr så har dom leverans problem så jag får vänta ca fem veckor på det! (min vanliga tur) Kommer köra hela Red sea programet i tillsatser dom har för att jag är nyfike…
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Då har karet varit igång en månad och allt fungerar som det ska . alla värdena ser bra ut och de första invånarna äter bra .
-
- 1 svar
- 741 visningar
-
-
Tänkte slänga in några bilder på min burk då jag inte har nåt annat att göra för tillfället.. NU tänkte jag plocka ner burken för att städa ur den samt ta bort massa polyper som jag inte vill ha.Då dessa bränner alla min SPS så dom inte mår bra. Och då tänkte jag att det skulle vara lite kul med före och efter bilder, Jag har kopplat in kalkreaktor igen då jag tidigare körde i flytande form. Men det funkade inte då det gick åt ungefär 1liter CA salifert i månaden.(dyrt)
-
- 39 svar
- 5,7k visningar
- 1 följare
-
-
Jag har jobbat på mitt nya saltvattensakvarium som jag fick för ett par månader sedan men det är bara nyligen som jag fått in sand och vatten samt genom cyklat akvariet. Köpte tidigare idag både copepoder ampipoder och mycket annat som kommer bosätta sig i min djupa sand bädd som nu är lite över 10 cm djup dock kan jag inte ladda upp den senaste bilden pågrund av filstorleken jag köpte även till ett antal sniglar dock inga fiskar än så länge dock planerar jag att köpa in hermitkrabbor. Jag kommer inte ha några koraller utan enbart sten sand och macro alger som tex caluerpa dock skulle jag vilja på tag på marint sjögräs vilket lär vara både dyrt och…
-
- 4 svar
- 593 visningar
-
-
Lägger ut en tråd på kontorsburken, eftersom alla företag med lite självaktning har ett saltvattensakvarium så kände jag att det måste ju även finnas på mitt kontor.. Akvarium 620L, closed loop system med två Deltec AFP pumpar (intervall), 9000L returpump, coast to coast ytavrinning, sump 300L. Belysning Razor 300W Skummare Deltec SC1455 Lite bilder, nästa gång ska jag nog göra rent rutan före jag fotar..
-
- 4 svar
- 890 visningar
-