Gå till innehåll

Sandras 530l saltvattenskar


sansan

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla!

Då har man tagit klivet in i saltvattensvärlden. Jag har förut haft malawi, discus och fisksoppeakvarium.

Min teknik i detta kar är för tillfället:

Akvarium: Akvastabil effectline Mark 11 530l med tillhörande bänk.

Sump: 112l

Skummare: Deltec APF600 + Aquabee UP 2000/1 pump för vattentillförsel.

Ljus: 2 st Maxspect Razor 160W 16 000 K (kommer i veckan)

Returpump: Laguna power jet max 6000.

Streampumpar: 1 st Tunze turbelle 6065 (6500l/h), 1 st Tunze turbelle 6105 wide flow (3000-13000l/h) har även en 6065 till liggande om jag vill köra på timer.

Uv sterilizer: 36w + eheim compact pump.

Ca 60kg levande sten.

Botten är täckt av BTN slimline vit, samt ett tunt lager levande+aragonite sand för det estetiska.

Så till det något skrala djurlivet:

Turbosniglar både astraea + trochus

Narcissus sniglar

1 st Röd ormsjöstjärna

2 st Lysmata amboinensis

Vattenvärden kommer senare.

Här är ett foto på min aquascape.

post-7085-14468927376475_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hejsan!

Tack alla, tycker det här ska bli spännande.

Levande stenen fick jag hem i september från deep ocean sen har den legat och puttrat. Köpte ett par stenar till som saknades när jag skulle fixa till aquascapen förra helgen. Dessa hade gått i Kentas från Zoogigantens kar så de var väl inkörda :-).

Nu väntar jag bara på att det ska dimpa ner 2 ledramper i lådan så man kan börja kolla in koraller.

Inriktningen kommer bli blandat med fisk lite mjukkoraller nu i början och sen lite lättare LPSer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Tackar :-) Började planeringen av karet i våras så det gör inget om det tar lite tid, det roliga är ju att se det växa fram. Nu har jag lite sniglar och så att titta på så det andra får komma efter hand så länge vattenvärdena håller sig stabila. Det är kanonbra med ett sådant här forum för oss nybörjare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sandra och varmt välkommen till SG!

Är karet borrat eller du kör med överrinningsbox?

Ifall du ska köra en pump på timer så se till så att du har monterat på utblåsgallret på pumpen, så inget djur hittar in där och blir fiskmat ifall pumpen startar med någon hyresgäst i sig.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Karet är borrat, tyvärr bara två hål så jag kör med en durso standpipe. Sen har jag en box runtom så jag får en ytavrinning.

Jag fick med ett galler till pumparna som sitter täcker runt hela även framtill räcker det?

Mvh sandra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gallret som sitter på utloppet är fullt tillräckligt.

Du kan ändra din konstruktion med rören så du kan använda två rör ner, sen drar du bara upp returen på baksidan av karet istället. Lite meck kanske, men en lösning som kan underlätta och du slipper ställa in durson.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer dagens vattenvärde. Första mätningen där nitrat och fosfat inte är längre är mätbart :)

Salinitet 1.025 (refractometer)

Ph 8,3

Nitrit 0

Nitrat 0

Ammonium 0

Fosfat 0

Calsium 430

Testen är utförda med salifert. Ska skaffa ett KH test med. Skaffar de andra testen när korallerna börja droppa in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Banana manIdag har det flyttat in 2 st små amphiprion ocellaris, än så länge verkar de må bra. Ser allt bra ut tänkte jag handla en eller två euphyllia glabrescens nästa vecka, skulle vilja ha en ljusgrön och en rosa sådan, har hört att de inte ska vara allt för knepiga. Förhoppningsvis har min ledramp kommit då annars får jag vänta.

Funderar om ballingmetoden, när brukar det vara lagom att börja med den? Vill inte att värdena ska droppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kanske kunna köra helt utan balling om du byter vatten tillräckligt ofta och inte har så många koraller som förbrukar ca osv. Men du får mäta dig fram hur mycket du behöver tillsätta om du ex byter 20% veckan för att kunna hålla bra värden. Fortsätter du med samma salt byter lika mycket vatten och har samma uppsättning i akvariumet så kommer du att behöva tillsätta lika mycket varje vecka. Om du ändrar någon av parametrarna så får du säkert justera tillsättningen.Tillsätt gärna flera gånger i veckan med mindre doser.Själv förbrukar mitt kar nästan inget mg en del ca och massor av Kh så tillsättningen ser väldigt olika ut men är jämn med doserpumpen tillsätter jag vätskorna 2 ggr per dag. Läs gärna detta http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...