Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag råkade ut för en "liten" olycka, blev jag tvungen att montera ner mitt tidigare/första akvarium. Tråkigt som f... men men....

Istället för att gnälla får jag helt enkelt bita ihop och starta om på nytt.

Akvariumet är tänkt att fungera så underhållsfritt och smärtsamt som möjligt. Jag har tänkt mig allt i ett slutet system, dvs all vatten teknik är i burken. Alltså ingen rördragning, filtrering eller vattenteknik runt eller utanför burken.

Blir förmodligen ett 60dX70hX100L(cm) akvarium med inbyggd sump och osmosvatten avdelning.

Anledningen till höjden är att jag tänkt köra med 10-15cm DSB, tyckte det fungerade kanon i sumpen och tänkte därför köra det i burken. Själva fisk & korall-vattenvolymen blir väll ca60x70Xx70 eftersom sumpen blir rejäl.

Korallväg tänkte jag behålla fraggar från de i mina ögon vackraste korallerna får gamla projektet. Håller på att starta upp ett temporärt hotel i källaren där de små fraggarna ch lite sten kan bo under byggets fång.

I det nya akvariumet blir det övervägande flakväxande montiporor som kommmer dominera burken. Tycker flakväxande montiporor är fantastiskt vackra så det kommer bli ett specialkar tillägnat dem.

Fiskar har jag inte bestämt ännu, men jag har mina funderingar och det kommer inte bli några impulsköp..... tro mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det kommer bli fint, har länge funderat på att göra någonting liknande så nu e de bara att ta tag i saken.

Idag tömdes allt levande ur det gamla karet. Ska montera ner möbeln och rengöra tekniken så den är ren å fin till nästa projekt.

Har fyllt en 100L burk med lite sten och lite sparade fraggar som står å puttrar nere i källaren. Där får korallerna klara sig till bygget är klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag råkade ut för en "liten" olycka, blev jag tvungen att montera ner mitt tidigare/första akvarium. Tråkigt som f... men men....

Istället för att gnälla får jag helt enkelt bita ihop och starta om på nytt.

Akvariumet är tänkt att fungera så underhållsfritt och smärtsamt som möjligt. Jag har tänkt mig allt i ett slutet system, dvs all vatten teknik är i burken. Alltså ingen rördragning, filtrering eller vattenteknik runt eller utanför burken.

Blir förmodligen ett 60dX70hX100L(cm) akvarium med inbyggd sump och osmosvatten avdelning.

Anledningen till höjden är att jag tänkt köra med 10-15cm DSB, tyckte det fungerade kanon i sumpen och tänkte därför köra det i burken. Själva fisk & korall-vattenvolymen blir väll ca60x70Xx70 eftersom sumpen blir rejäl.

Korallväg tänkte jag behålla fraggar från de i mina ögon vackraste korallerna får gamla projektet. Håller på att starta upp ett temporärt hotel i källaren där de små fraggarna ch lite sten kan bo under byggets fång.

I det nya akvariumet blir det övervägande flakväxande montiporor som kommmer dominera burken. Tycker flakväxande montiporor är fantastiskt vackra så det kommer bli ett specialkar tillägnat dem.

Fiskar har jag inte bestämt ännu, men jag har mina funderingar och det kommer inte bli några impulsköp..... tro mig.

Coolt! DSB is "da shit". Se bara till att du har en bra skummare. Jag tror att sumpen skall vara större än displaydelen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta min lathet att inte söka, men vad var det för en "liten" olycka som inträffat?

Bidde 50-60L vatten på mitt trägolv då jag var borta på semester i 4dagar. Och nu står de en fläkt i vardagsrummet och jag har tre hål i golvet.

Coolt! DSB is "da shit". Se bara till att du har en bra skummare. Jag tror att sumpen skall vara större än displaydelen.

Skummaren är en Grotech Hea som ska klara av 1000L akvarium fin fint, så den bör räcka.

Är inte så super insatt i DSB, så jag kan nog behöva lite tips. Jag tänkte köra DSB i displaydelen hade jag tänkt. Men ju mer jag ritar och funderar kanske det inte blir DSB i tanken. Det försvinner ju 10-15cm av insynen i burken och det kanske är läckrare med insyn trotts allt.

Ska fundera lite till och läsa på lite mer.

Har ett Tunze Stream Kit, som jag tänkt använda för att skapa lite ojämn ström i karet. Någon som vet om det går att modda en låda och bygga någon typ av hemmabyggd WaveBox av pumpen och kontrollern? Lägg gärna in någon länk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var lite sugen på käkfiskar och att plantera turtle grass i botten av karet samt ha endel andra gröna växter. Därav den djupa sandbädden.

Men jag får inte riktigt ihop ekvationen att man ej ska ha sandgrävare i en dsb, men om man ska ha sandgrävare/käkfiskar bör man ha minst 10cm sand?!? Är inte det lite motsägelsefullt?

En extern DSB blir det icke, utan om jag ska ha en så hamnar den i botten av burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB is "da shit".

DSB is "da shit-pOOp-crap"-sponge. -poop- (j/k, sry kunde inte låta bli) :skrattar:

@Illustratören: du får gärna ha en hel del sandgrävande djur, de kommer att hålla i vart fall en del av bottnet någorlunda syresatt och det är bra, eftersom det krävs en mindre anaerob/anoxisk zon och större aerob sådan. Det mesta av avfallshanteringen i sandbottnet sker ändå via bakterier, ej via pods/maskar m.m. som folk är så rädda om.

Vill du undvika gråa zoner i bottnet (som kan lukta som ruttna ägg när man petar i dem) så kan du försöka se till att du får bra vattenflöde över sandbottnet och viktigast av allt är att försöka höja din LS över sanden så att du får bra vattenflöde även under stenar. Dvs. så att LS:en och sanden helst inte vidrör varandra. Annars kan förhållanden bli alltför syrefattiga alltför snabbt under LS:en med gråa sulfide-fläckar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB is "da shit-pOOp-crap"-sponge. -poop- (j/k, sry kunde inte låta bli) :skrattar:

@Illustratören: du får gärna ha en hel del sandgrävande djur, de kommer att hålla i vart fall en del av bottnet någorlunda syresatt och det är bra, eftersom det krävs en mindre anaerob/anoxisk zon och större aerob sådan. Det mesta av avfallshanteringen i sandbottnet sker ändå via bakterier, ej via pods/maskar m.m. som folk är så rädda om.

Vill du undvika gråa zoner i bottnet (som kan lukta som ruttna ägg när man petar i dem) så kan du försöka se till att du får bra vattenflöde över sandbottnet och viktigast av allt är att försöka höja din LS över sanden så att du får bra vattenflöde även under stenar. Dvs. så att LS:en och sanden helst inte vidrör varandra. Annars kan förhållanden bli alltför syrefattiga alltför snabbt under LS:en med gråa sulfide-fläckar.

Haha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rensade ur mitt gamla kar på teknik, för att rengöra allt i veckan.

Sedan kunde jag inte låta bli att testa om man kunde använda Tunze pumpen och single-kontrollern till att göra någon enkel version av vågmaskin. Tog en tom salthink och en plastbytta på ca 4L. Plastbyttan fick simulera själva behållaren/boxen, så jag skar ut ett utblås snett ut i ena nedre sidan av den lilla boxen. Sedan gjorde jag lite avrinning i toppen och ploppade ner boxen i den större salthinken. Använde tunze-hållaren för att hålla box och pump på plats i hinken, ställde in min och max på kontrollern och sedan ställde jag in intervallbyten till att byta med korta intervaller mellan låg ström och maxström. Verkade fungera kanon, blir nog inte några större vågor i karet men lite vågfunktion borde det bli. Sedan återstår ju att se om man kan få den knäpptyst annars får man köra pumpen som vanligt.

Man inser inte hur mycket sladdar och prylar man har egentligen innan man ska montera ner och inser att det rör sig om en heldel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick första svaret från någon som kunde ge ett pris på bygget. Bidde inte billigt, 9000:- för kalaset och då har jag bara burken. Klart den dyrast burken jag köper. Men det kommer för hoppningsvis bli den snyggaste å andra sidan =-)

Har letat runt efter någonstans man kan köpa sådana enkla profildelar som man gör akvarieställningar av. Tänkte bygga en stomme av sådana och använda fötterna så jag kan finjustera alla lutningar som är i golvet. Därefter bygger jag en låda som jag ställer akvariumet på och klär in med vita IKEA luckor.

Men vart tusan hittar jag dessa profildelar?!? Vet att jag sett dem förut och om jag inte mins fel var det någon tråd där Wrang var involverad. Får helt enkelt skicka ett mail till Wrang om det inte dyker upp svar imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BioTed hade väll tagit hem silveranodiserad 4'kantsprofil, och knutar, eller hur det var. Vill minnas att det var snack om det i någon tråd där det vädrades en del priser, osv. Plastklumpar med järnkärna var tydligen viktiga för styvhet och hållbarhet, och gjorde priset lite mindre roligt med, men det känns som om baljan kostar 9 lök, då kanske ställning osv är en mindre plågsam investering ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman, var inte "problemet" med Bauhaus profiler att de inte var silveranodiserad, och att saltvatten på sikt därför kunde vara korrosivt?

(Jag minns inte så noga, har bara något vagt för mig, och hittar inte tråden, vilket skulle kunna indikera att jag inbillar mig, eller har drömt det.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du har nog rätt, kan inte tänka mig att de silveranodiserar sina profiler som gemene man köper hos dem.

Men med tanke på hur lång tid det tar innan det blir så pass mycket påverkan på dem så det har någon inverkan på hållfastheten så tycker jag det kan kvitta.

Då kan man ju lika gärna lackera dem för en billig peng.

Eller se till så man inte skvätter så mycket i sumpen. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns bara att det argumenterades runt ämnet. Om det sen var för att korrosionen försvagade aluminiumet, eller om restprodukten är av högre risk för att hamna i karet, och ställa till bekymmer mins jag inte heller. Men som du säger, en skvätt färg borde lösa mycket av problemen. Man kanske rent av skulle blåsa över dem med ett fint bläster medel och hammarlacka dem, för att permanent kunna glömma bort problematiken.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska nog höra med någon akvarieaffär om man kan köpa lite ihopplock av delar av dem. Borde ju inte vara helt möjligt att få det med om man pungar ut 9000:- för en burk =-) Rör (ordvits) ju sig bara om fyra fötter, fyra knutar och lite rör.

Stommen kommer aldrig komma i kontakt med vatten, om inte något väldigt olyckligt skulle ske igen. Så den kan jag säkert köpa på Bauhaus, men har de ställbara fötter där med och kan man få reda på vad de tål i belastningsväg?

Har rengjort alla prylar nu. Tog "bara" 5-6tim totalt av putsande, stinkande, pillande och torkande. Nu ser allt som nytt ut.

Nu återstår bara att riva ut det gamla karet helt. Står med ca 70L och puttrar med en cirkulationspump. Ska spara sanden i en hink med en liten pump i nere i källaren, känns rätt dumt att kasta sanden då jag kommer behöva den senare.

Tyvärr har jag lånat ut kameran till svärföräldrarna så ni får tålmodigt vänta på bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...