Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Håller med Manne ,

men en annan sak att kolla är vatten nivån, högre nivå ger högre avdunstning ger lägre temp.

Jag fyller på 3 liter dygn, och tempen är aldrig över 26, och då toppade vi på 24,5 i ute temperatur i veckan

- o -

Tack för ditt svar. Vattennivån ligger enligt RSM's manual på det optimala. Jag har försökt att ha lägre

vattennivå men då slutar skummaren att skumma. Har du allt original i ditt RSM eller har du bytt ut ngt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

typiska värmealstrare i RSM250 är ju original-pumparna, framförallt skummarpumpen - sedan är ju naturligt konceptet med huv och inbyggd belysning av stor betydelse ;)

Mitt tips är väl att ta bort orsakerna, om någon av dessa är kvar - istället för att tillföra något ytterligare för att kompensera!

Manne tipsade om doppvärmaren, en annan vanlig problemkälla.....

Baserat på din erfarenhet, vad tror du är smartast att börja med att byta ut / modda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allra störst effekt gör ju huven/belysningen - men byter man ut orginalpumparna verkar det ju också göra ett par grader, enligt de som gjort så.

Tror jag börjar med pumparna då. Går in och tittar på eran sida vad ni har. Några du rekommenderar? Ang. skummaren så har jag läst någonstans att det finns någon annan som är tystare också som ska passa RSMen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Manne ,

men en annan sak att kolla är vatten nivån, högre nivå ger högre avdunstning ger lägre temp.

Jag fyller på 3 liter dygn, och tempen är aldrig över 26, och då toppade vi på 24,5 i ute temperatur i veckan

Mitt är orginal, köpt 2011 dvs nyare skummare pump.

dett är två vatten nivåer att tänka på den i sumpen, som påverkar skummare, och den i visnings delen som påverkar avdunstningen. Om du höjer "grinden" melllan visningsdelen och sumpen så att vattennivån går upp glakanten får du max avdunstning. Sen reglerar du vatten nivån i sumpen med att fylla på vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju köpa fläktar som du riktar mot vattenytan för att få ner tempen. Inte så dyrt och borde nog få ner tempen ett par grader. Se. Brukar jag använda isklabbar som man har i kylväskor på sommaren funkar bra om man har några st och varvar med. Billiga på tex ica.

Tack för tipsen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
typiska värmealstrare i RSM250 är ju original-pumparna, framförallt skummarpumpen - sedan är ju naturligt konceptet med huv och inbyggd belysning av stor betydelse ;)

Mitt tips är väl att ta bort orsakerna, om någon av dessa är kvar - istället för att tillföra något ytterligare för att kompensera!

Manne tipsade om doppvärmaren, en annan vanlig problemkälla.....

Hej!

Har du fått in Deltec-skummaren vi pratade om som passar mitt RSM?

/Ulf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...