151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Tänkte ta min saltvattenshobby till en ny nivå och försöka mig på en scape som har fascinerat mig sen jag började med saltakvarium. Tror nog att nästan alla har sett Konoluas "Volcano Tank" på youtube och det är detta jag ska försöka efterlikna. Har hållit på med Saltvattensakvarium i cirka ett år nu och har redan hunnit haft två akvarium ett 96L som jag började med och ett 300L som jag nu tycker är för basic för mig. Akvariet ska jag hämta imorgon och det blir ett 280L med måtten 100x70x40cm (LxBxH). Dock blir det bara ett vanligt "float" akvarium då det skiljer sig rejält mycket i pengar och man är ju en fattig student så Akvariet är inte borrat och det är utan ställni…
-
- 7 svar
- 2,2k visningar
-
-
hej en ny kille här som börjat ganska nyligen med ett blenny kar på 80 liter och växte ur det ganska fort så jag och min flickvän bestämde oss för att skaffa ett större så jag beställde ett 400 liters helt i optiwhite så när jag hade beställt det och betalat så skulle min kompis sälja sitt elos 120x50x50 komplett med allt så nu står jag typ med dubbelt av allt. det nya karet kommer den 14 januari då säljer jag eloset med sump skummare ljusramp mm lägger in lite bilder på hur mitt ser ut :-)
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Då är det dags för mig att beskriva vad som händer i mitt kar och vilka fel har jag hunnit att göra. Karet är ca 10 veckor gammal. Jag har flyttat mitt 3 månaders gammal 50l nano kar till 250 Red Sea Reefer. Levande sand, levande sten, skummare, riktig städpatrull och några fiskar från det gamla karet. Jag försökte hålla mig till Lasses metod och måste säga att jag var jätte duktig första månaden. Jag var helt förvånad att jag får inte lika mycket alger jämförd med samma perioden i första karet. Och då den duktiga perioden började försvinna. Jag har ju läst så mycket här på guiden att man ska ha tålamod, inte bråttom osv. Men DET ÄR SÅÅÅ SVÅRT!! Jag besökte fisk…
-
-
- 6 svar
- 3,8k visningar
-
-
Mitt juwel lido 200 har blivit alldeles för trångt. Nu ska jag bygga mig ett större och behöver lite tips och hjälp av er. Bänken jag har tänk använda mig av är akvastabil mark II i vit som är 130 cm lång 50 bred och 79 cm hög måtten på karet jag hade tänkt mig är 130 långt 50 djup och 60 hög som borde bli ca 390 liter. därför jag väljer dessa mått är för att det ska vara placerat i hemmet där jag och min sambo är överrens. Tekniken: Har tänkt mig är att flytta över min pacific sun Triton r2 175 Watt och köpa mig en till likadan och köra dubbla. Ska göra mina 2 st vortechpumpar mp 10 och se om det räcker i annat fall skaffa en till pump. sen har jag eheims största uvc som…
-
- 6 svar
- 906 visningar
-
-
Hej jag har ett beställt ett kar som jag tycker limmet är inte 100%. när jag fyllde den så blev på 3 kanter bublor och nån vit rand, på två kanter det är nästan hela vägen till botten den vita randen som ser som bublor ,när men tömmer den så gapet försvinner. och bublorna är borta. Karet är ny men jag tvivlar att den håller i längden. vad tycker ni , är detta normalt ? här är några bilder på det jag beskrev. jag fundera om den ska limmas igen hos nån glasmästare. Är det nån glasmästare i Göteborg som fixar sånt ? kan ni rekomendera nån?
-
Här är mitt kar - Waterbox peninsula 705 liters (total med sump). Tanken var att ha det som rumsdelare, men det tog över hela rummet så det fick ställas mot väggen istället. Levande sten, SPS, LPS och lite GSP...och ett 15 tal firrar. Belysning Radion + orphek OR3. Sump med filtersockor och vadd, refugium med chaeto, Maxspect skummare, Apex + trident och doserar ATI essentials pro. Har en hel del oönskade glasrosor, men har precis släppt loss ett gäng hungriga Berghia sniglar som jag hoppas sätta tänderna i glasros-buffén som är framdukad;-)
-
En bra deal är en bra deal.. Har senaste året funderat på att starta ett fraggkar/karantänskar i källaren. Finns en liten man cave med träningsredskap, soffa tv, stereo och numera även ett saltkar! Snubblade över ett fint Reefer170 med alla tillbehör och levande. Första tanken var att flytta det levande till mitt andra kar och sätta in fragghyllor men när karet kom på plats var det för fint för att tömma. Det blir ännu ett lowtech kar med plats för alla favoritmjukisar som jag inte vågar placera i mixade revet. Någon som har fraggar på Xenia, sinularia, skivor mm så är jag nog intresserad. Gsp, clavularia, rhodactis, lobophytum mm ä…
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har jag då äntligen fått mitt 200 liters på plats och håller på att fylla karet med vatten samt flytta över allt från mitt 90 liters. Det simmar tre chromisar och de verkar trivas, för de käkar upp all artemia jag slänger i. Min fråga är nu hur många lysrör ska jag ha? Jag har 39 watts t5or i mängder. 14000K samt coral blue. Just nu så har jag 2 av varje över akvariet som är 50 högt samt 40 brett. Ska jag utöka med 1 av varje, eller fler?
-
- 6 svar
- 829 visningar
-
-
Efter att ha haft ett 840 liters kar som helt invaderades av ostoppbara bubbelalger samt att allmänt ledsnat på acroporor som dör så fort man slappnar av så har jag nu nedgraderat till 250 liter och tänkte bara köra lps/mjukisar eller möjligen nån enkel sps. Fiskarna ska vara av snälla arter med undantag av de som får följa med från gamla akvariet. Har tänkt hålla det hyfsat low tech och kanske till och med skippar skummare. De lpser jag sparat från gamla karet har klarat sig utan skumning och vattenbyten i ett år. Sumpen kommer som tidigare stå i garaget av bekvämlighetsskäl samt minska risken eventuella översvämningsolyckor Idag började ja…
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Det har uppkommit ett märke på vårt akvarium. Undrar om någon vet vad det är och vad man kan göra
-
Hej SG Ska flytta hus och behöver tips på tillfällig salt kar, ska stå i nya huset i typ en vecka, innan gamla är tömd och flyttad, Så klart måste allt levande SPS, LPS, och ca 15 fiskar flyttas till den tillfälliga karet innan huvud karet är på plats. Jag har tittat runt, Det finns dom där blåa behållare type SWEDE, men kostar ett par K, Jag har också tittat på hornbach eheim kar eller ikeas samla lådår på 130l, dom är gjorda på PP plast. skulle det funka? andra tips på tillfälliga behållare Tacksam för svar
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
De brukar kallas Basic, finns hos många djuraffärer. Själv haft sådana mindre bänkar men tänkte deras större, 375-720Liter. Jobbigt läge att byta om man inte är nöjd med bänken o karet fullt Någon som har erfarenheter av dom? Tänker mest på stabilitet o hållbarhet o så, finns både med rör som på bilden och utan. Tror t ex inte att de har justerbara fötter? Dåligt med info överlag på nätet. Bilden visar deras 150x60cm modell.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hallå gott folk! Satte igång mitt första saltvattensakvarium för lite över en månad sedan. Eftersom jag numera har barn vill jag gärna slippa ha vattenbyten eller annat underhåll på min att-göra lista allt för frekvent. Därför försöker jag hålla det enkelt, kör helt utan sump och skummare. Istället är min tanke att köra DSB (Deep sand bed) och macroalger som näringsexport. Än så länge har jag bara cheato men mer är på ingång! Har inte gjort några vattenbyten ännu. Har bara testat nitrat som ligger på 5 ppm. Kör bara RO-vatten förresten. Akvariet är 120 x 50 x 50 cm i optiwhite. Jag har två doppvärmare från JBL och två streamerpumpar frå…
-
- 6 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej I samband med byte av golv och ommöblering ska akvariet byta plats. Har idag ett ganska djupt (70cm) hörnakvarium på ca 200 l + sump. Har en idé om ett annat typ av kar, ett långsmalt och grunt, men med ett djup i ena änden för att få lite revkänsla. Har nu hittat liknande på nätet och tycker att det ser magiskt ut. Vad sägs... Min plan är att hamna på ca 220l. Längd 140, bredd 40, djup 30/ 60. Utanpåliggande avrinningsbox vid den grunda kortsidan. Någon som har erfarenhet av något liknande bygge? Tips, idéer eller sågningar mottages vänligen. /Niklas
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett 120L idag, en vacker dag blir det ett större akvarium. Hur blir det då med inkörningsperiod etc? Tänkte då man redan har 120litarn inkörd och återanvänder sig av det vattnet sand och LS men naturligtvis blir det massa nytt vatten och LS för att fylla upp det nya. Fisk och sånt måste ju i det stora då problemet är att akvarierna måste byta plats med varandra, det nya måste stå där det gamla står. Någon som har några erfarenheter av uppgradering på plats så att säga. Hade man kunna ha båda igång samtidigt så hade de int vari nå bekymmer o sakta men säkert flytta över i lämplig ordning o tid.
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle skriva av mig lite och kanske få lite reflektioner kring min nya riktning... Som vissa av er vet så har jag hållit på ett tag inom hobbyn, träffat många och sålt koraller till ännu fler. Det hela började nog med att mitt 500+kar var finare än någonsin i jan/feb vändan, vi pratar TOTM material utan problem. Acron trängdes och var stora som träd, många roliga varianter och udda specialare, en bakvägg täckt med rasta zoas och lps. Botten full med fungia och acans... Reflekterade att det vart ju hel otroligt egentligen för allt hade vuxit ihop på dom senaste tre åren så att det såg naturligt ut. "Borde ta fram …
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har idag ett Juvel Rio 180 till mitt salt och funderar på att flytta över till ett ca 220L kar med lite udda mått, 157L x 37H x 40D (ca yttermått) Belysningen blir så klart lite för kort, och igentligen inte mycke mer vattenvolym men längre att simma på! Hur hade ni gjort?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Hade i samband med flytt tänkt sälja mitt befintliga hörnkar och sedan starta upp ett nytt kar till hösten. Det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort, tror inte att det är priset som är fel. Är nog mer att ett sumplöst kar med ful möbel inte är så hett 2016.. Har därför börjat tänka om och istället för att göra mig av med karet så fixar jag till sakerna som jag stör mig på: 1. Ljud och utseende med påhängsskummare. 2. Möbeln Punkt två löser jag hyffsat lätt med hjälp av en snickarkunnig kompis. Punkt ett har jag lite olika idéer kring och här tar jag tacksamt emot tips. Har tittat på overflowbox från t ex Tunze och sedan sätta skumm…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Gammal medlem som inte varit aktiv på många år. Nu har jag flyttat och passat på att uppgradera kar. Det blev ett Aqua medic 160 xenia. Mitt kar som jag ska flytta över allt innehål inkl levande är ett Akvastabil mark II 360 (vilket kommer komma till försäljning när allt är klart). Än så läng är jag nöjd då akvariet ser jätte fint ut och bänken var färdigmonterad och sumpen ser mycket rymlig ut. Det enda just nu är att jag är lite orolig du bänken lutar lite. Den ser rätt rak ut i sidled obelastad dock lutar den ca 7-8 mm bak- fram vänster och ca 6 mm bak-fram höger.. dock är ju bänken slät mot golv och det är en platta mellan kar och bänk..
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej mitt första inlägg här på svg. Jag har startat upp ett saltkar på 720l plus sump på 150-200l för ca 3månader sen och det dyker ju upp massa roliga grejer i ls bla något som ser ut som ägg ca 10-15mm stora lite vit gula och känns lite gummiaktiga. Är det någon som vet vad det kan vara.
-
-
- 5 svar
- 705 visningar
-
-
Köpte Rickard589s kar innan jul (stor tack för leverans och bärhjälp igen) och tänkte bara visa upp hur koraller osv mår i det, har tyvärr dåligt med sten i än så länge men har inte så mycket fisk heller. Värdena ligger kanon. Har haft en mindre algblommning trots att allt gått i gamla karet över ett år. Kan ha att göra med att jag inte orkade släpa vatten och fyllde upp med vanligt istället för osmos efter ett tag... Tekniken består av; 2*54w blå rör 250w aquamedic aquastarlight. med en 14k marinelux lampa. Tunze 9011. 2 dl biopellets. i hemmagjord reaktor. balling light - Bm 101. aquabee2001 Seio 1000 *2 Levande; 2 ocellaris en hög turbos en hög eremiter. Inte så mycke…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Längesedan jag startade någon tråd här på guiden. Har väl aldrig riktigt lämnat guiden men bara inte varit aktiv på väldigt länge. Nu håller jag på och sätter upp ett nytt projekt hemma och tänkte att jag skulle dra igång en byggtråd, väldigt kul för ens egen del om inte annat att kunna gå tillbaka och titta. Under alla tidigare akvarier som jag haft hemma så har man alltid haft viljan att få igång dem så fort som möjligt och det har i sin tur gjort att man tummat lite på t.ex. utrustning. Man vill egentligen ha en viss modell av något men ekonomin tillåter det inte eller så snålar man bara så man tar något annat istället bara för att spara några kronor l…
-
-
- 5 svar
- 896 visningar
-
-
Tjena allihopa. Så nu efter några år med hörn akvarium så har jag äntligen flyttat till villa och då fanns utrymmet till ett nytt akvarium :-D. Har beställt ett nytt akvariw med måtten 100*60*50 (L*B*H)från tyskland och så håller jag på att göra en ritning av möbeln på jobbet. Möbeln kommer fräsas och byggas helt i 25mm mdf med måtten 108*68*90(L*B*H). Tror ni den kommer hålla? ;-) bilder av bygget kommer inom snart.
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Lite sugen på att byta till ett penninsula. Alltid varit så fascinerad av den typen av scape. Isåfall mkt sparsamt. En pelare i mitten med space runt om. waterbox penninsula 6025 ser trevligt ut. Har WB nu som jag säljer isåfall. Nöjd med dom. Bra kvalitet. tankar ? Erfarenheter? Hur gör man snyggast med belysning ? har en Kessil ap9x. En till sådan räcker.
-
-
- 5 svar
- 908 visningar
-
-
har jort en liten snabb skiss på hur ja vill ha mitt aklvarium. tänkte kolla om de e nåt specialt glas man skall ha och om nån har monterat panel och dörrar på en metall ram för som kan ge tips på hur man skall gå till vägar för snygaste resultat. sen när man vet allt de så kan man göra en ordentlig skiss och räkna på vad de kommer kosta.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-