151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Hade egentligen inte tänkt att göra en tråd om det här karet, men va fan, det är ju lite roligt oxå.... Har haft ett antal års uppehåll från hobbyn nu, pga resande jobb och skilsmässa, men nu klarar jag inte av det längre, utan har dragit igång ett litet kar som tanken är att ska vara väldigt low-maintenance. Mjukisar, nån lps och på sin höjd nån monti. Sen brukar ju det kunna urarta rätt fort om jag känner mig själv, men det är i alla fall tanken... Ett Red Sea Reefer 200XL hittade jag beggat, och det passar kanon. Bubble Magus Curve 5 skummare (lite stor egentligen. Ligger aningen under miniminivån på vatten i specen då den står i sumpen, me…
-
Tjäääna tjäääna Ja de e väl dags för mig att presentera mig och visa upp mitt kar för omvärlden Idag sitter jag med ett Elos 120 med lite sps planer i Allt började med ett Rsm 130 från Bromma zoo men insåg snabbt att man inte kommer dit man vill med ett sådant kar. Iaf inte jag Så jag tog mig beslutet att skaffa ett lite av ett dröm kar (Elos 120) tycker dom e grymt stil rena med bra mått mm därimot åkte ju de i lite annan teknik så som kz skummare, tunze streamers, ghl mm. Även planer på zeo Just idag så sprängde jag min scape och fick nån tok flipp så kastar upp en gammal bild på karet. Kan även till lägga att jag söker spser i mängder helst lite ovanliga. Ha de …
-
- 33 svar
- 3,5k visningar
-
-
Då skall det äntligen bli av. Snart 7 år sedan jag stängde ner mitt kar när jag byggde om huset. Så har såg det ut då. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?6756-Linnex-500-l-h%F6rnakvarium&highlight=Linnex Tre saker är det främst jag har med mig i bagaget när jag planerade nystart. 1. Jag vill ha minst lika mycket vatten i system utanför visningskaret som visningskaret. Både för balans och för möjligheter. 2. Jag vill ha mer volym i karet. Det skall bli minimalt med inredning. Fisk och koraller är det som skall synas. Ingen mening med massa sten som tar plats. Det får ligga i sumpen. 3. Jag vill satsa på LPS'er. Älskar livet de ger karet när de rör …
-
Nu efter ett år hemma i Sverige och efter några års Tysklandsäventyr så är det dags att sätta upp ett saltvattensakvarium igen. Det var nästan tio år sen sist... Vardagsrummet har fått styra en hel del, bland annat det faktum att det blir en hörnburk eftersom just ett hörn var ledigt bakom ena soffan. Vidare måste det vara helt tyst, något som jag inte lyckats med vad gäller tidigare akvarier. Så här långt har jag kommit: Akvariet på en 180 liter är inköpt i somras och tre hål är borrade med Julas diamantborrar för utloppen till sumpen. Ännu ett hål återstår för pumpinloppet. De senaste dagarna har jag snickrat ihop ett atombombssäkert skåp av limträskivor och 45x45 regel…
-
- 444 svar
- 56,9k visningar
-
-
Nu var det ett tag sedan, har kliat i fingrarna efter salt från och till sedan jag la ner mitt 720l sommaren -08. Har hunnit flytta två gånger och är numera Åstorpsbo sedan några dagar! I samma veva som jag flyttade från Höör passade jag på och hämtade mitt nya kar, som köptes komplett av Addonic. Karet är på 630l med de opraktiska men snygga måtten 130x70x70cm I karet sitter en hemmagjord bakgrund som nog blir riktigt snygg när den bara blir täckt av kalkalger Belysning 6x54w t5 (kommer komplettera med 2st till som jag har liggande, så 8x54w) Skummare Deltec Apf600 matas från avrinningen Retur Deltec 4040 Kalkreaktor Pf600 matas genom avstickare från returen Kalkmixer D…
-
-
- 0 svar
- 640 visningar
-
-
Hej igen nu har jag äntligen fått igång mitt saltkar igen! Hade ett litet 120 liters som är med på bilderna nedan som förmodligen kommer att bli ett fraggkar! Har idag köpt några fiskar ifrån Rasmus här på forumet som jag tackar för! Är ju inte riktigt klar än har lite grejor o fixa som tex fixa rampen lite o lägga till 2 led spottar! Sedan väntar jag också på en returpump!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla Entusiaster :-) Mitt första inlägg...dårå... Jag har ett digert intresse av biologi / ekologi / kemi....och när jag fick ett 570 liters akvarium med ställning...lite grejer och tipset att kolla in SVG....då vart jag "hooked".... Jag har inte bråttom utan jag vill läsa på ordentligt och frächa upp "bio-tänket" innan jag drar igång. Start efter semestern. Såå...Ambitioner är bra att ha....att förverkliga dom är svårare....tänkte först när jag började följa vad Lasse, Stig, JonasRoman, å många fler skrev...tänkte jag att vad har jag gett mig in i....men efter ett par månaders "skuggtillvaro" börjar jag så smått förstå en det ena å än det a…
-
Äntligen är mitt RSM 250 på väg att fyllas. Jag fick frågan i söndags: Vad ska tråden om ditt nya kar heta då, Newbie med RSM igen eller? Svaret blev som ni ser: Ja. Vet att jag skrev redan i början av förra tråden att jag kanske inte borde kalla mig Newbie längre.. men då vet ni i alla fall vems tråd det är. I torsdag förra veckan var jag till Oskarshamn och köpte ett RSM 250 från Robin/aoiitsuki här på guiden. Sen dess har karet stått innanför dörren nere i hallen, men idag fick jag äntligen hjälp av två starka killar att bära upp karet på plats i vardagsrummet. Efter att ha tvättat och skrubbat karet hela eftermiddagen har jag nu kommit så långt att jag har fått i …
-
Eftersom jag avvecklade mitt nano när vi sålde huset så tänkte jag att det är dax för en ny tråd med mitt nya akvarium. Karet är en 60x60x60 kub som jag hittade billigt på blocket, tanken med den är att den ska vara temporär tills vi hittar ett nytt hus och då blir det antingen en ny likadan fast med den spec. jag vill, eller om jag får ok här hemma ett större Så till specen 216 l kub borrad med två st 25 mm och ett 20 mm. 45 l sump Coral Box d700 skummare Jebao dc3000 returpump 3 st jebao wp10 streeamers Smart ATO Min reef angel för ljuset och temp Samt min diy led-ramp med 30 st 3W cree dioder. IKEA köksskåp som bänk. Ska försöka uppdatera med lite mer bilder i m…
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
- discosoma
- shroom
- room
- shroomroom
-
Taggade med:
Startar härmed projekt Shroom room. Efter att lämnat hobbyn pga div omständigheter som barn, flytt, jobbyte... är jag nu sakta påväg tillbaks. Många kvällar har jag funderat på när och hur jag ska ta mig tillbaka. Så mitt under denna sommar bestämnde jag mig. Planerar en setup på 2st burkar på en ställning: Burk 1=Korallrev/displayburk ca120x45x50 Burk 2=Fragg/korallodling (typ low reef) ca120x45x17 Burk 3=Sump+vattenbehållare Kommer bygga akvarierna själv med optiwhite glas på sidorna som kommer bli betraktningssidor. Cirkulation blir en huvudpump typ dc-pump, och i burkarna kommer cirkulationen kompletteras med streampump…
-
-
- 38 svar
- 4,8k visningar
- 1 följare
-
Då var det hemma och på plats 😄 ett red sea 350 känns som en perfekt storlek. hydra 26 som belysning. följde med en massa Sten och scapen var typ klar från början. En del anemoner och rhodactis verkar överlevt flytten. Ska ta bort anemonerna efter hand innan de tar över allt. tanken är som vanligt en mix av lps, mjukt och sps. behöver köpa en pump till då den ena som följde med verkar dålig. Blir så klart mer fisk längre fram! Troligtvis kirurg av något slag 😊
-
Tja beställde idag ett nytt kar. 130x70x65 =591L Blir ett rimless med svart silikon och borrat med 3 hål mitten bak med glaspelare. Beställde även bänk.. eller iaf stativ i aluprofil som är tänkt att kläs in sen.
-
- 30 svar
- 4,1k visningar
-
-
Dubbla 375 liters kar med sump i källaren,,,
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Ok detta är lite löst planerande men vil ändå starta en tråd för att kanske få lite tips och tricks kring ev. framtida byggen Skissen åvan är lite "luffig" men det ger ett hum om vad det handlar om... Vi flyttar och vill i mitt rum som har en vägg med garderober som inte löper hela vägen sätta in ett kar. Alltså finns ett utrymme mellan garderob och vägg som är 128x58 cm. Ganska perfekta mått för att "bygga in" ett akvarium, salt såklart! Tanken är att klämma dit ett 200 L och använda mitt förra kar på 63 liter som sump. Sumpen ska befinna sig under visningsburken såklart! Planerat skåp över och under akvariet samt ventiler över skåpen samt på sidorna, datorfläktar får m…
-
- 1 svar
- 786 visningar
-
-
Har startat ett nytt projekt. Det är mitt första där jag bygger möbel själv. har kört salt tidigare ett år men det var inte helt lätt alltid och slutade med en krasch när en pump la av. Den här gången tänkte jag ta mer hjälp av mer erfarna akvarister och hoppas att det går bättre:) jag åkte och köpte 25kg Ls av en kille här på guiden som skulle lägga ner ett kar. Det slutade med att jag köpte hela karet och utrustningen. Måtten på karet är 100*80*50 l*b*h. Tänkte först ta över det som det var med möbeln, men frugan ska tydligen byta möbler i vardagsrummet så jag ska försöka mig på att bygga en egen möbel lite i stil som indiska möblerna från Mio. Blir verkligen inte lät…
-
- 41 svar
- 4,4k visningar
-
-
Jag blev medlem här 23e Mars 2015.. I budgetguiden här på forumet kan man läsa; "Ha lite “is i magen” när det kommer till att starta i gång" Så att jag nästan på 10års dagen nu till slut kan starta en tråd om mitt kar borde ju visa på att jag läst och tagit till mig av detta råd? Vi har haft sötvattenakvarium när jag var ung, och har nu haft det med mina barn. Jag har dock alltid drömt om saltvatten.. Så nu vill jag prova på. Detta görs i mindre skala (200L) för att se om man blir "hooked". Vill tacka @Thomas Salt för all hjälp, goda råd osv.. det snacket i hallen tände gnistan igen 👍🏼😊 Tanken är att ha några fiskar, anemon och enklare korall.. Sen får vi…
-
Tänkte det var dax att lägga upp några bilder på dagen inköp samt en lite bild på min chili.
-
- 0 svar
- 854 visningar
-
-
Hej på er! Jag är nykomling på forumet. Vilket fantastiskt forum detta är!! Efter ca: 25år ifrån saltvatten känner jag mig mogen för ny uppstart! Hade ett 1200l i tonåren med en salig blandning av levande och typ noll teknik förutom belysning och cirkulation. Det gick ok ändå. Nu är jag 40+ och på jakt efter ett red sea reefer xl425 med mer eller mindre teknik. Helst mer! 😀 Jag har lagt ut en köpes förfrågan i annonsforumet, men tänker att någon kanske vill bli av med sitt utan att veta om det än. 😉 Så om någon av er går i uppgraderings- eller nedstängningstankar så hör gärna av er! Jag bor i Kalmar län men kan åka utanför…
-
Jaha. Nu har jag haft ett uppehåll på ca 3,5 år och idag kunde jag inte motstå ett bra erbjudande. Har saknat hobbyn en hel del. Tidigare har jag velat bygga själv och hitta olika lösninigar och det i sig har varit en del av hobbyn för mig, samt en viss besparing av pengar då hobbyn inte är gratis som säkert alla vet Mitt första kar, Mitt andra kar, Men nu har jag köpt ett nytt kar med färdig lösning. Red sea reefer 250 G2. Har lite saker kvar att inhandla innan jag kan köra igång. står dock i beslutsångest om jag skal köra med eller utan sand, vad är egentligen bäst?
-
-
- 60 svar
- 5,4k visningar
- 3 följare
-
-
Hej alla! Jag har hållit på länge med sötvatten och vill nu börja med salt. Jag har ett Juwel Lido 200 kar som jag vill använda som passar in bra i vardagsrummet och som jag redan har. Har tänkt att ha kvar innerfiltret som sitter original. Jag har bytt ut pumpen till en som pumpar 1000l/h, Vad skulle ni köra med för filtrering i boxen? Utöver det så ska jag köpa: Eheim skim Marine 300 Eheim reeflexuv +e500 uv-steriliser sen nån bra lampa och ta bort locket på akvariumet. Tips på bra lampa? Finns så mycket att välja på. Tacksam för alla tips på vägen mot mitt saltvatten kar 😃
-
- 5 svar
- 646 visningar
-
-
Verkar vara mkt populärt plug and play, som jag kikar lite på. Är det några delar som kräver utbyte direkt eller håller tekniken hög klass? Kvaliten iövrigt, är ni som har nöjda, tänkte 250modellen och uppåt.
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Efter en del förfrågningar om att jag ska starta ett tråd här på SG så drar jag nu igång en. Har inte varit så aktiv här på ett tag nu sen husköpet Har redan lagt ut endel bilder på FB för er som följt mig där Som det står i rubriken är mitt nya system ett Red sea reefer 450 som är fantastiskt fint och välbyggt man märker att dom tänkt till tycker jag. möbeln är supersnygg och rejäl samma akvariumet. Gillar själv även när man tänker på alla detaljer för att få det så snyggt och bra som möjligt. Tekniken som jag skaffat och haft sen innan är följande. *Belysning Pacific sun Triton s 3st paneler. *cirkulation Vortech MP40 QD (alltså nya modellen) *Skummare är deltec 1456…
-
-
- 105 svar
- 12,7k visningar
-
-
Tänkte strata en tråd med min nya burk!! Har sen tidigare ett Lido 120 som jag gjorde om till salt för att testa drömmen om att ha ett saltvattensakvarium. Kände rätt snabbt att jag ville ha större, och fick faktiskt med mig sambon på det :). Började kolla runt lite här efter ett större kar och hittade ett 340L som m0jjen sålde. Så stort tack för affären!!:) Har idag kopplat ihop allt och dragit igång det. Började med en liten läcka på returen inne i underskåpet, men är nu fixat. Tekniken jag har idag: Skummare: Deltec SC 1456 Belysning: 2X Hydra 52 Retur: Jecod DCS-3000 Cirkulation: Jecod RW-4 ( kommer att sätta in 1 …
-
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Känner att det börjar bli dags ett 2:a kar. Hade tänkt mig en kub på 60x60x60 med överrinnig i form av balkong, egen snickrad möbel samt så rejäl sump och ledbelysning som får plats. Tänkte börja med karets utformning, möjligen startar jag utan sump till fördel för att kunna börja cykla in sten och snickra på pelare mm Har inte extern sump sen tidigare och har lite funderingar kring detta. H ar snickrat till en första skiss på karet och avrinningen utifrån hur jag tror jag vill ha sen jag läst om lite lösningar som medlemmar här på guiden har. Skulle vilja ha lite input på detta ex måttet - är det bättre att gå lite under 600mm för att det ska passa till standard bänk…
-
- 2 svar
- 640 visningar
-