Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag har haft sötvattensakvarium flera gånger i mitt liv och saltvattensakvarium har alltid varit en fascination som tyvärr har fått hålla sig till att vara en dröm pga olika anledningar... TILLS NU! :)

Har läst på om saltvattenakvarium i över ett år nu. Allt från både böcker till internet, men mestadels internet. Det känns som det mesta jag läser från och med nu är mest repetition så nu behöver jag lite "field experience" också :).

Vet inte hur många gånger min sambo frågat mig vad det är jag gör vid datorn och mitt svar är "pluggar". Bilden nedan visar böckerna jag pluggat på i ordning när jag köpte dem. Den första fick jag som tack för hjälpen när jag hjälpte min sambos farmor att ordna till sitt riktigt skabbiga guppykar.

post-5397-14468926685516_thumb.jpg

Hur som helst. Jag och sambon flyttade nyss till större och nu vart det äntligen dax att på riktigt planera för inköp av akvarium. Efter att ha diskuterat olika lösningar med min sambo så kom vi tillslut överens om en ställe i lägenheten där båda var nöjda med att ha ett akvarium. Det blev mellan köket och vardagsrumet på ett ställe där fiskarna kunde få vara hyssat ifred och inte bli stressade i onödan.

För tre veckor sen gjorde jag äntligen beställningen från akvarieleasing. Måtten blev 120x60x60. Planen är att måla baksidan mörkblå sam beklä overflow boxen med back to nature slim line samt att göra en övergång från toppen av overflow boxen ner till nedre högra/vänstra hörnet med mer slim line så att det ser ut som en klippa som växer upp. Fick detta som tips av en kille på akvarieleasing och jag tror det kan bli riktigt snyggt med den målade mörkblå bakgrunden.

post-5397-14468926685948_thumb.jpg (Linslus till katt som alltid ska vara med när jag fotar akvarium)

Min pappa jobbar som inredningsarkitek vilket är en väldigt positiv grej när man ska planera akvariebänken. Det vi kommit överens om är att bygga en metalstomme och beklä den med MDF skivor samt ett högglans golv vilket gör det snygg, hållbart och vattentåligt samt att det smälter in med resten av möblemanget. Två luckor öppnas framtill samt en dold lucka gör att man kan öppna den även från ena kortsidan vilket underlättar när man ska ställa in sump eller dylikt.

Min pappa startade nyligen en egen firma där han gör elementskydd men är någon intresserad så gör han nog gärna en akvariebänk igen. Gå så fall in på www.ofform-design.se och kontakta honom :)

post-5397-14468926686301_thumb.png

Imorrn bär det av till triton och akvarieleasing med Fredrik (aka nike83) för inköp av diverse teknik. Min plan är att köpa in det jag behöver och utgå från det när jag planerar sump så att jag vet hur mycket plats den behöver ta och ifall jag kommer ha plats för eventuellt refugium. Kommer ta ett tag innan jag kan börja fylla på vatten men nu känner jag i alla fall att jag är igång på riktigt!

Min plan är att börja köra med LPSer, mjukisar och några clowner för att senare även köra en del SPSer och öka på fiskantalet. Har dock större intresse av koraller än fiskar.

Planerad teknik är LED belysning, tunze pumpar med kontroller (om ingen rekommenderar något annat), biopelletsreaktor, balling "kit" när förbrukningen sätter igång, filtersocka, aktivt kol, refugium (om det får plats). Har tänkt att ha ett akvarium bara för färskvatten som fyller på avdunstat vatten automatiskt och jag har tänkt installera en osmosanläggning i vårt skafferi och blanda nytt saltvatten där så att man slipper se det :P.

Skummare vet jag inte riktigt vad jag kommer köpa. Ska se vad dem rekommenderar på triton imorgon men akvarieleasing snackade om en ny skummare som dem får in nästa vecka som dem rekommenderade. Skrev ner vad den hette på en lapp men verkar ha tappat bort lappen så klart. Får se om jag kanske väntar med att köpa in skummaren.

Tar gärna emot rekommendationer på olika tekniska prylar, framförallt på LED armaturer. Har spanat lite på maxspec razor samt mazarra p-serie. Sen är jag väldigt nyfiken på vad ni tycker om UV kontra ozonfilter? Verkar som triton förespråkar ozon eftersom dem tycker UV inte gör sitt jobb och akvarieleasing föredrar UV för att ozon dödar bakterier också.

Alla synpunkter, idéer, kritik och tips välkomnas!

post-5397-14468926685738_thumb.jpg

post-5397-14468926686161_thumb.png

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anderas

Kul med ytterligare en saltis i Stockholm :D - Planen ser bra ut på tekniksidan. Skriver några småkommentera bara...

Den nya skummaren som leasing pratar om har trots allt några år på nacken i designen och är patenterad av AquaC (Spray injection protein skimmer) , dessa är grymt effektiva och en fördel att du inte behöver en unik pump för den, du kan välja pump efter ditt behov. De recensioner jag läst har 99% varit väldigt positiva så jag tror det är en bra lösning.

Tunze's pumpar är driftsäkra, sällan problem med dem och lätt att få tag på reservdelar om olyckan är framme. Tunzes pumpar kanske inte är lika sexiga som Ecotech's Vortex pumpar med styrning men ligger bra i pris och driftsäkerhet. Föredrar personligen Tunze pga att jag inte vill ha ljud utanför karet.

Sen kommer den kanske känsligaste kommentaren, BioPellets , vissa lyckas bra med det - andra inte. Skulle biopellets fungera bra i ditt kar så spelar nog valet av ozon eller UV någon roll. Går du andra vägen och väljer ex. en bakterie/kol-baserad lösning ex. vodka-metoden eller ZeoVit-likanden så kommer UV ta död på även de goda bakterierna som behövs. Nu tror jag ändå det är smartast att börja med biopellets och se hur det utvecklar sig, men ha med tanken i bakhuvudet.

Doserpump hade jag nog lagt på önskelistan till jul, så mycket enklare att få stabila värden med doserpump istället för manuell dosering av ballingen.

Okey, det var iaf lite kommentarer, Lycka till och håll oss uppdaterade ! - Välkommen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentarerna. Doserpump är garanterat någon jag kommer köpa, hade inga planer på att dosera för hand. Vill försöka automatisera så mycket som möjligt :)

Tystnad är nog bland den viktigaste egenskapen på tekniken jag kommer ha och priset spelar faktiskt inte så stor roll. Tjänar rätt bra så jag kan kosta på mig bra grejer (hoppas inte det där lät för douche:igt).

När du säger att det inte spelar någon roll med valet på ozon eller UV, menar du då att det är onödigt eller att jag kan ta vilket som?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa både UV och ozon, inget jag tycker att du behöver just nu i alla fall. Och om du inte är säker på vilket själv så är det bättre att låta bli. Jag tror en Maxspec razor bli bra för ditt kar.

Välkommen till SG:smiley20:

Ok, men välkomnar man inte parasiter om man inte kör något av dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parasiter får man oftast i nystartade kar (upp till 6-8 månader). Om man är försiktig med val av djur under denna period så brukar det gå bra ändå. Man skall undvika svåra/känsliga fiskar, speciellt under denna perioden. Om du ställer frågan här på SG om det är bra med UV så blir svaret ja, om du frågar samma sak om ozon så blir svaret ja. Om du frågar om det går att köra ett kar utan dessa så blir svaret också ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens inköp. Hade tyvärr lite otur med timingen när jag skulle handla hos triton, mycket utav det jag skulle köpa var slutsålt så jag får åka tillbaka nästa helg då dem får in ny leverans :).

Fick hur som helst ihop detta iaf:

Osmolator

Osmosanläggning

Silikatfilter

Algsborste

Algmagnet

2x Tunze 6095

Nitrit- och nitrattest

Salt

Färg

Roller och tråg

4x Back-to-Nature slimline

Silikon

Vit sand

post-5397-14468926708661_thumb.jpg(Ursäkta den dåliga bilden, kameran krånglade så jag fotade med mobilen istället)

Nu är tanken att måla baksidan med färgen och sen sätta fast slimlinebitarna som om ett berg växte upp emot overflowboxen. Den vita sanden har jag tänkt smeta ut i silikonet vid kanterna av slimlinebitarna så att det ser mer naturligt ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag blivit klar med med målning av baksida samt uppsättning av back-to-nature slimline bakgrunden. Blev riktigt nöjd. Hoppas ni också tycker det blev bra :).

Körde en väldigt mörk blå då jag tror den kommer se mycket ljusar ut när belysningen går på.

post-5397-14468926841036_thumb.jpg

Första lagret färg

post-5397-14468926841253_thumb.jpg

Färdigmålat (4 lager)

post-5397-14468926841526_thumb.jpg

Målningen sett från insidan med blixt (antagligen så där färgen kommer se ut med lyset sen)

post-5397-14468926841752_thumb.jpg

Målningen sett från insidan utan blixt

post-5397-14468926841974_thumb.jpg

Sågat till modulerna och bara lagt dem på plats för att se hur det ser ut

post-5397-14468926842187_thumb.jpg

Alla utsågade bitar

post-5397-14468926842412_thumb.jpg

Kan rekommendera en pilatesboll som stöd ifall ni behöver vända ett akvarium själv. Funkade riktigt bra och sen drog man bara ut ventilen och akvariumet hamnade perfekt på plats :)

post-5397-14468926842646_thumb.jpg

Limning av de bakre delarna

post-5397-1446892684293_thumb.jpg

Alla bitar på plats! Har lagt en väldigt ljus sand vid silikonfogarna för att göra det mer naturligt

post-5397-14468926843212_thumb.jpg

Klart!

post-5397-14468926843494_thumb.jpg

Klart! (Annan vilkel)

post-5397-14468926843789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp ska försöka så gått jag kan! Just nu väntar jag in ställningen och efter nästa lön borde jag ha tillräckligt med deg för att köpa in den sista teknik jag behöver för att dra igång akvariet (minus ljusramp som jag köper efter jag cyclat akvariet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med en till 08a!

Ser ut att bli ett kanonsnyggt akvarium! Hur är dina tankar ang aquascape? Mycket eller lite levande sten?

Tror bänken kan bli grym! Om den blir bra kanske din far får fler beställningar.

Gillar vanligtvis inte BTN-bakgrunder, men du verkar ha tänkt utanför lådan med upplägget och det gillar jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukarmdet växa på sig på slim line med tiden? Jg vill själv dölja min box på liknande sätt. Var inne på olattor i revkeramik, men man blir banne mig tillräckligt urinerad ändå.....

Snyggt och inspirerande vidorfner, tack :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukarmdet växa på sig på slim line med tiden? Jg vill själv dölja min box på liknande sätt. Var inne på olattor i revkeramik, men man blir banne mig tillräckligt urinerad ändå.....

Snyggt och inspirerande vidorfner, tack :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Haha, du får nog kolla vad du skriver innan du trycker "Skicka" ;) Eller du kanske blir urinerad? :P

Va menade du med "Brukar det växa på sig på slim line med tiden?" ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten fråga till vem som helst... sitter och pillar lite på alla tillbehör jag hittills köpt in och undrar bara hur silikatfiltret ska installeras på osmosanläggningen.

Osmosanläggningen är "Aqualight RO System Picobello" och silikatfiltret är från pure pro.

Osmosen kom med en liten engelsk "manual" men till silikatfiltret kom bara en tysk beskrivning och inga slangar.

Ska man bara koppla in den på slangen där det "rena" vattnet från osmosanläggningen går eller ska silikatfiltret in som första filter innan osmosanläggningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...