Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
Ja tack vart har du köpt det kärl?

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Aqua Stockholm var snälla och lät mig köpa ett av deras gamla som de använt som sump men de kan köpas från swede.se om man är företagare

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Igår blev första kompletta testningen på länge. Har bara testat KH sen flytt. Haft fullt upp med att förbereda garaget och mancaven för uppgraderingen.

Måste dock säga att jag är nöjd med mätningarna med tanke på att jag inte kollat på typ 2 månader...

Ca: 450

Mg: 1500

KH: 8.3

Salt: 1.027

Temp: 25 C

Dosering av mg har stängts av och ca får jag hålla koll så det inte springer iväg ytterligare men annars känns det bra.

Bild från renovering av garaget där sumpen ska stå. Helkaklat så klart!

4d0a72ee833f43ea271309da89c737dc.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Nu när man han fullt sjå med flytt och renovering har ju "akvariet" (läs plastbaljan) blivit väldigt negligerad. 

Igår fick den äntligen sitt första vattenbyte och äntligen lite aktivt kol och fosfatremover. Ser trots lite misskötsel väldigt bra ut. Växer på bra men algerna har börjat växa lite vilket var anledningen till att jag tog mig i kragen.

 

Hur som helst. Nu känner jag mig bekväm att börja beställa saker inför nästa karet. 

Här är en mockup på hur karet skulle kunna se ut. 120x120x60.

20160712_131939.jpg

Enda problemet jag har med det är att den sticker in väldigt mkt i rummet vilket självklart är svårt att få sig en uppfattning om på en bild. Älskar dock att ha två stora sidor.

Om det blir dessa mått vilket det lutar mot så kommer jag ha några decimeter till godo mot den för närvarande blommiga väggen så att man kan komma åt i hörnet. Den ska självklart inte vara så där nära golvet men jag hade inte tillräckligt med bambupinnar eller ork för att lyfta upp den.

 

Imorgon gör jag om bambumockupen till 200x70x60 och stället mot den blommiga väggen för att se hur det skulle kännas.

 

När det kommer till sump så kanske jag lägger en beställning på en sump inom kort alternativt så bygger jag den själv från ett hornbach akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar 120x120 men jag hade dragit det mer mot kameran till och mot den blommiga tapeten och fått tre sidor att se in på, vet inte hur rummet ser ut i övrigt men antar att du vill ha det mot väggen med hålet för att sumpen ska vara där? I så fall hade jag haft som alternativ lösning att drar rören längs golvsockeln och klä med vita brädor/lister.. En tanke bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-07-13 at 22:01, Rameau sa:

Gillar 120x120 men jag hade dragit det mer mot kameran till och mot den blommiga tapeten och fått tre sidor att se in på, vet inte hur rummet ser ut i övrigt men antar att du vill ha det mot väggen med hålet för att sumpen ska vara där? I så fall hade jag haft som alternativ lösning att drar rören längs golvsockeln och klä med vita brädor/lister.. En tanke bara :)

Ja det är möjligt att jag sätter den mot den blommiga väggen. Däremot kommer jag inte dra några rör ner mot golvet. Det skulle först och främst innebära att man får vatten som lägger sig där om det blir strömavbrott vilket inte är bra eftersom då bildas ammonium i det vattnet men sen har jag ju nu borrat ett hål genom väggen för att ha sumpen i garaget så då tänker jag använda det hålet också :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...