Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Tomas E,

Jag får det inte tätt vid huvudröret ned till sumpen. Omöjligt att få bort röret och börja om. Kan jag göra något annat, limning eller?

• 1 svar
    • 931 visningar
  2. Started by hundben,

Hej Har ett problem med mitt akvarium som har varit igång i 7-8 år. Allt har funkat klockrent fram tills för några veckor sen. Då fick jag för mig att plocka bort lite koraller som växt sig lite för stora. Bytte detta mot lite annat i en akvarie butik vilket jag inte har stoppat i akvariet än. Sen denna dagen har inget varit sig likt. 2 fiskar har dött, korallerna lever men inte på långa vägar som tidigare, slår inte riktigt ut, märks tydligt. Bytt vatten ett par gånger 10% blev lite bättre men slår ändå inte ut. Har bara mjukisar som varit stora och fina nu halv dassiga. Har ingen aning om vad detta beror på, Har inte ändrat mer än korallerna jag tog bort visst vissa av …

• 1 svar
    • 643 visningar
  3. Started by Lunkan,

Tänkte jag skulle lägga upp lite om planeringen av mitt nya akvarium. Har i ett års tid velat utöka storleken på mitt kar. Men regeringen har sagt att vi inte någon bra plats. Efter att ha sett ett tavel-kar så började hon att ändra sig. Jag försökte berätta att det blev svårt med all sten och teknik i ett sådant akvarium. Men hon sa att det borde gå att lösa. Efter lite om och men lyckades jag lösa det och Mikael på Håkanstorp lovade att bygga det. Även om han tyckte att priset/ liter på akvariumet blev dyrt. Själv försökte jag muntra upp mig med att m2 priset blir skapligt. Det blev ingen tavla längre, men känslan ska vara lite åt det hållet. Akvariumet som kommer ha …

• 1 svar
    • 2,1k visningar
  4. Hej är i startgroparna att beställa det här akvariet och har lite funderingar. Akvariet blir 1500x720x400 i 12 mm högt med en utanpåliggande överrinning borrat för 3 stycken 25 mm genomföringar + 1 stycken 32 mm för returen. Behöver jag förstärka akvariet och med hur långa/breda förstärkningar? 1. På ställningen där jag har tagit bort ett ben för att kunna få in sumpen,blir det tillräckligt stabilt som det är på bilden? 2. I överringen så har jag satt djupet till 60 mm borde jag öka djupet lite till eller är det bra sådär?Med kam borde ju vattennivån hamna runt 4 cm under kanten på akvariumet ca? 3. Sumpen 850x640x400 i 8 mm Fungerar 8…

• 1 svar
    • 631 visningar
  5. Nu är det daxs att dra igång mitt bygge o planering. Har haft ett sötvattenskar på 400L (200x45x45cm) som ska bli salt. Det står vid matbordet så det blir en trevlig vy vid varje måltid. Tanken är att hålla det relativt enkelt då jag inte har så mycket plats för sump mm. Men ändå att göra det komprimerat o smart istället. Sumpen är på 70L och en ATO tank på ca 40L. Akvariet ska få sk. Bean Animal overflow typ i en gaveländan och helst vill jag få till en Back-to-Nature Modul som box. Gillar inte de svarta glasboxarna. Rören på utsidan täcks av en skåpslucka. Akvariet ska vara utan sand med med slimline som bottenmaterial. Har fått no…

6. Started by Levi,

Hi all, Below is a video of my SPS floating reef. I was planning to upgrade to a bigger tank in time for my FoxFace to grow into it, but then life got in the way of the upgrade. I wanted to introduce the tank here to see if perhaps someone can find a new home for the FoxFace. I'm happy to give him/her away, or swap for any little critter or coral that would be happy in my tank. I have an advertisement in the buy-sell category, but have had no luck finding a home for him/her so far. I'm also keen to learn more from the community as I plan to step up to a bigger tank (new project incoming). I'm also essentially a newbie, this is my first tank. But I've ha…

• 1 svar
    • 340 visningar
  7. Started by Ogso06,

Hej jag ska flytta snart till en ny fin lägenhet jag tänker skaffa mig ett till 360 kar till lägenheten jag har även haft Malawi och ett 75 liters saltvattens kar.jag kommer ha en sump i skåpet och bra ljus till.

• 1 svar
    • 609 visningar
  8. Started by trini,

Håller på för fullt att försöka bygga revpeleare och möblera om i karet men har gått in i väggen lite då jag inte kommer på hur jag ska få igång min Deltec AP851 utan att ha sump och hur man på bästa vis kopplar in den utan risker för läckage osv. Om det mot förmodan skulle finnas nån här inne som bor i närheten av motala och som vet och kan få den i bruk så skulle jag vara ytters tacksam för lite hjälp.

• 1 svar
    • 659 visningar
  9. Started by Mickss,

Hej alla! Nu är det äntligen dags för mig att börja planera mitt drömprojekt shallow reef Vulcano-akvarium! Karet har måtten 108x108x40 cm med en sump på cirka 150 liter, vilket ger en total vattenvolym på runt 600 liter. Planen är att ha en centralt placerad överrinning, som jag tänker bygga in med sten och koraller för att skapa en naturlig vulkan-look. Det var länge sen jag höll på med saltvatten – jag blev faktiskt medlem här på SG redan 2009 – men nu är det dags igen, och jag är superpeppad! Jag hoppas att många av er vill följa mitt projekt och hjälpa mig med tips och råd längs vägen. Planen i korthet: • Överrinning: Centralt placerad och inbyggd med sten fö…

10. Started by ronny h,

Hej, Har nu bytt ut mitt gamla 720 liters akvarium, som jag köpte begagnat för över 25 år sen, till ett 720 lites Akva Stabil 720 Move. Har satt upp kabelkanaler på baksidan av akvariet, i dessa ligger alla grendosor, transformatorer och kablar. Har installerat ny sump, nitrat reaktor, calcium reaktor, rowaphos reaktor, kalkwasser reaktor mm. I högra skåpet har jag en ups, apex datorn, router som sköter wiffi mm. Ups'en går bara till returpumpen, apex, routern och nitrat reaktorns matning. Till höger om akvariet har jag en byrå med Alkatronic och Mastertronic. Det var mer än lite jobbigt att flytta alla korallerna från det gamla 720 liters a…

11. Started by tropheusforever,

Då har karet varit igång en månad och allt fungerar som det ska . alla värdena ser bra ut och de första invånarna äter bra .

• 1 svar
    • 726 visningar
  12. Started by Fagerberg,

Någon som har köpt ett eheim incpiria marin kar eller har någon erfarenhet av dem ? Väldigt dyra men verkar vara genomtänkta med alla botten genomföringar mm 😃👍

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Reefchallenge,

Äntligen fick jag tag på min Red SeaBanana man och kommer att starta upp den om dryga veckan , fram till dess hoppas jag kunna få en hel del tips om vad jag bör se upp med karet gällande monteringen, cirkulationen och allt som hör till. så ni som har 400 Max S eller har haft 400 max eller bara har tips och vill dela med er av era erfarenheter Skicka i väg ett svar

• 1 svar
    • 810 visningar
  14. Started by Przemek Wieczorek,

Akwarium 115*60*55h Miska olejowa 110*45*45 Do mojego pierwszego akwarium morskiego. Pompa Jebao 8000 litrów. Ośmiornica rafowa 200 polska. LED Reef flare pro S 2*80 Watt Kamenia 80kg.

15. Started by Strom,

Ok detta är lite löst planerande men vil ändå starta en tråd för att kanske få lite tips och tricks kring ev. framtida byggen Skissen åvan är lite "luffig" men det ger ett hum om vad det handlar om... Vi flyttar och vill i mitt rum som har en vägg med garderober som inte löper hela vägen sätta in ett kar. Alltså finns ett utrymme mellan garderob och vägg som är 128x58 cm. Ganska perfekta mått för att "bygga in" ett akvarium, salt såklart! Tanken är att klämma dit ett 200 L och använda mitt förra kar på 63 liter som sump. Sumpen ska befinna sig under visningsburken såklart! Planerat skåp över och under akvariet samt ventiler över skåpen samt på sidorna, datorfläktar får m…

• 1 svar
    • 774 visningar
  16. Started by Vattenmannen,

Tja! HISTORIA I somras efter jag flyttade hemifrån införskaffade jag mig ett helgas akvarium på 240 l som jag sedan juli har haft igång med gammal sand som stått utomhus i flera år pga tidsbrist, likaså även den döda levande stenen jag hade från mitt förra 375 l kar som jag då inte hade ekonomin att hålla det i skick så la det på hyllan så länge. UTRUSTNING Jag har en Deltec MC 500 skummare, en Deltec uvc 10w och två returpumpar som med lite hemmabygge funkar som filtrering. All utrustning är i akvariet vilket tar lite mycket plats men funkar för nu innan jag inskaffar mig ett större kar. Haft planer på sump till detta karet men inte orkat ta tag i det än och lär inte g…

17. Started by Nagg,

håller precis på att testa mitt nyinköp. Mitt Rsm 130 ska bytas mot ett aquamedic Magnifica 100cf . Har inte lagt ut några bilder förut, så det här blir min första.

• 1 svar
    • 812 visningar
  18. Started by Pasaputte,

Hej min scolymia som jag har haft i 3 veckor, ser inte bra eller ser inte som den ska, skelletet börjar synnas lite, den äter bra , mattar med levande även FM LPS grow&colour två gånger per vecka, alla värde i karet ser bra enligt regler, har ej doserat nåt extra, även vill tilläga att allt annat i karet ser bra , min Acan är stora ( samma familj som scolly) och växer se bilden även SPS i karet har ej problem med, den enda som jag mistänker är ljuset eller flödet , enligt nätet på visa sidor hänvisar till stark ljus contra svag även flödet. vet ej som är rätt eller fel vad tycker ni vad skulle jag göra innan den tinnar och dör , har ni några ti…

19. Started by j sjögren,

Jag planerar att sätta upp ett nytt kar. Problemet är att jag inte kan bestämma hur jag vill ha det. alt 1. 150x60x60.3 sidor OW alt 2. 100x100x60. 3 sidor OW alt 3. 100x100x70. 3 sidor OW Oavsätt vilket kar jag väljer så kommer jag att bygga en sump. Den teknik jag har att tillgå i dag är: 2st Maxspect Razor 160w 1600k skummare mce600 en hel hög med streamer pumpar. Idag har jag ett Juwel 400 så byte till ett 150x60x60 gör att jag har grunden klar med hur jag skall bygga scape men frågan är om jag skall byta "typ" av kar och köra på 100x100??? jag är tacksam för era synpunkter på typ av kar, fördelar nackdelar mm.

• 0 svar
    • 2,6k visningar
  20. Lite bilder på mitt 250 Reefer. Allt har varit igång i total ca 4år nu, först i ett 140l och sedan ett byte till detta 250 för snart 1,5 år sedan där allt flyttades över precis som det var. Jag har varit aktiv med akvarium i ca 40år och de sista 6-7 åren med salt. Jag bestämde mig kanska snabbt att man måste kunna köra salt på ett liknande sätt som man kör sött med minimum underhåll om man skippar tex krävande sps:er och liknande. Detta är resultatet av ingen osmos, inga tester mer än salt och temp. Jag kör med en rejäl skummare, aktivt kol och 10-15 % vattenbyte varannan månad. Invånare: Ung Imperator (3år), 2st Clarkii clowne…

21. Hej på er Anders i Kiruna här igen nu är det dax att bygga vidare på mitt rev här i norr. kommer dock inte hävda att det blir sveriges nordligaste då Gnarkill bor nån km norr om mig än så länge här jag bara kommit överer en burk på ca 450 liter hoppas på att hitta sump på ca 160 liter den närmaste tiden ska försöka bygga ihop en bänk i veckan så prylarna slipper stå på golvet.... skriver mer i kväll. försöker ladda upp enbild då oxå.

22. Ok, så denna vinter har varit knäckande... Jag har sedan akvariets start kört med omvartannat RO-vatten, omvartannat kranvatten, beroende på tillgång och ork/lust, eftersom jag inte haft eget osmosfilter hemma. Så länge jag bodde inne i "stan", Helsingborg så gick det bra, vattenkvalitén var hög. Här ute på landet är det en anban historia. Mina vattenvärden blev under början av vintern bara sämre, så tillslut arbetade vi in ett inköp av ett eget osmosfilter i budgeten. Jag råkade också ut för att min lilla hummer blev mordisk och tog kål på nån räka och lite småfisk... Han var tvungen att försvinna, men inte i porslinsfåtöljen. Jag lyckades hitta ett nytt hem åt honom. Fö…

• 0 svar
    • 567 visningar
  23. Started by Xavante,

Äntligen tillbaka efter några års paus. Sålde av för ca 7 år sedan i samband med flytt och har efter det kört lite nanoprojekt. Startade med salt i början av 90-talet, då som fish only och sedan i takt med att utrustningen och kunskapen blev bättre så blev det mer och mer koraller. Nu kändes der som att det var dags att komma igång igen. Köpte ett Red Sea reefer 250 begagnat komplett med levande. Kör med Radion belysning och Vortex pumpar kopplat till reeflink. riktigt kul

• 0 svar
    • 630 visningar
  24. Started by Kiwi,

Håller på att planera det nya karet. Måtten är bestämda att bli 120*60*60 ifrån dagens 60*60*60 kub. Det nya blir även OW i framrutan samt ena sidorutan. Är sugen på att köra CTC på ena kortsidan med 3 rör som jag kört på mina tidigare kar och är nöjd med. Inte riktigt bestämt dimensioner på rören antingen 2*32 ner eller 1*32 som evac och 1*25 som primär? Har även lite funderingar gällande storlek på själva balkongen samt höjden på den gaveln där balkongen ska sitta? Läst lite i olika trådar och det verkar vara så att många kör utan kam då? Som returpump har jag tänkt en Jebao 5000 DC Tacksam för lite tankar och idéer [emoji846]

• 0 svar
    • 433 visningar
  25. Sist jag återkom var då jag återuppbyggde mitt 420 liters efter flytt. Nu är det dags igen att trilla tillbaka in på detta forum jag tillbringat mången timmar med för många år sedan. @wrang, är du fortfarande vid liv? Mitt 420, 140x53x60, fick en läcka (inga skador på varken hus eller levande som tur var, än så länge) och då jag funderat på en uppgradering under längre tid till ett 160x60x60 så kändes det som att det var dags, typ. Sagt och gjort så tömdes det gamla karet raskt och skänktes bort via FB, nytt beställdes (160x60x60 i 12mm utan mittenstag) och installerades på plats av Akvarielagrets Christer och huserande glasmästare igår söndag. …

• 0 svar
    • 877 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.