151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej alla Entusiaster :-) Mitt första inlägg...dårå... Jag har ett digert intresse av biologi / ekologi / kemi....och när jag fick ett 570 liters akvarium med ställning...lite grejer och tipset att kolla in SVG....då vart jag "hooked".... Jag har inte bråttom utan jag vill läsa på ordentligt och frächa upp "bio-tänket" innan jag drar igång. Start efter semestern. Såå...Ambitioner är bra att ha....att förverkliga dom är svårare....tänkte först när jag började följa vad Lasse, Stig, JonasRoman, å många fler skrev...tänkte jag att vad har jag gett mig in i....men efter ett par månaders "skuggtillvaro" börjar jag så smått förstå en det ena å än det a…
-
Jahopp, dax att dra igång vårat 720L akvarium:) 200*60*60 Har precis limmat alla rör och ska provfylla imorrn. Fattas luckor till bänken men kommer inom kort...
-
Akvariet har stått och " puttrar " i ca 9 månader med skummare och refugium igång och ett fåtal koraller. Har nu bestämt mig för att köra en variant av Ecosystem Aquarium methhod. Har precis tillverkat en sump enligt metodens förslag, en avdelning med miracle mud, men istället för bio bollar har jag levande sten. Lyset kommer jag att köra 24/7 över slumpen. Det kommer också att köras skummarlöst. Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
-
Hej. I dag fick jag (kommunen) strömavbrott. Det första för mitt nya hörn kar. Men det visade sig att mitt hemmabygge hade klarat testet i fall översvämning skulle ske. Sumpen hade fått obalans och vatten rann över kanten innan all luft hade letat sig ur alla rören och återgick till det normala. Gissar att ca 20 liter rann ner i avloppet som jag vid en renovering drog fram i vardagsrummet. Mitt upphöjda golv, likt en balja, gjort med 5cm uppvik och Biltemas våtrumstätskikt räddade mitt parkettgolv från fuktskada. En bra dag idag. :-)
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
Igång med uppstarten av nya karet efter flytten. Tar sin tid att fylla på med osmosvatten, men kommer nog bli fyllt idag och fyllas på med Red Seas levande sand. Börjar enkelt under uppstart för att avancera under tiden som karet mognar. Jag har haft ett mindre kar tidigare dock väldigt low tech och utan sump, känner mig fortfarande som nybörjare. Så kommer bli en spännande resa Akvarium: Deltec 360l Sump: c:a 75l Belysning: Razor 180w 15000k Ato: Tunze 3155 Returpump: Skummare Salt: Red Seas Pro
-
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Håller på att planera det nya karet. Måtten är bestämda att bli 120*60*60 ifrån dagens 60*60*60 kub. Det nya blir även OW i framrutan samt ena sidorutan. Är sugen på att köra CTC på ena kortsidan med 3 rör som jag kört på mina tidigare kar och är nöjd med. Inte riktigt bestämt dimensioner på rören antingen 2*32 ner eller 1*32 som evac och 1*25 som primär? Har även lite funderingar gällande storlek på själva balkongen samt höjden på den gaveln där balkongen ska sitta? Läst lite i olika trådar och det verkar vara så att många kör utan kam då? Som returpump har jag tänkt en Jebao 5000 DC Tacksam för lite tankar och idéer [emoji846]
-
- 0 svar
- 431 visningar
-
-
Tänkte jag kunde köra en liten tråd över mitt nya kar för att få tips och trix och kanske t.o.m. inspirera någon, "som vanligt" i branschen kommer detta bygge ta god tid Siktar på att systemet kommer vara i drift under september. Karet ifråga är 90*60*40cm högt och ska stå på en bänk tillhörande mitt gamla Percula 90, det gamla karet kommer innehålla refugium och returpump och kommer att stå i källaren cirkus 4m bort och en vånig ner. Tänker borra för 3*25 och köra Herbie med 2 ner. Rördragningen blir ganska trixig så därför tänker jag att 2 25mm ner räcker, delar av avloppen blir flexrör. Cirkulationen kommer bestå av 2st rw-8 eller snarlikt. …
-
-
- 135 svar
- 14,5k visningar
-
-
Hej alla! Då blev det beslutat att börja med saltvatten igen. Har tidigare bara ägt ett 60L clownhotell som fick läggas ner vid flytt, så räknar mig själv som en riktig nybörjare. Kollade på lite olika sidor och hade kontakt med några stycken som skulle sälja sina akvarium. Det blev till sist ett 540 liters som jag köpte av Robin i Hässleholm. köpte även hans belysning som är en PS Hyperion S 3x145W. När handpenningen var fixad och det stod klart att om cirka en månad står man här med ett stort akvarium (stort för mig ). Jag och min polare som också har ett saltkar började rita och måtta på en sump som skulle stå …
-
-
- 9 svar
- 2,5k visningar
-
-
Nu är det daxs att dra igång mitt bygge o planering. Har haft ett sötvattenskar på 400L (200x45x45cm) som ska bli salt. Det står vid matbordet så det blir en trevlig vy vid varje måltid. Tanken är att hålla det relativt enkelt då jag inte har så mycket plats för sump mm. Men ändå att göra det komprimerat o smart istället. Sumpen är på 70L och en ATO tank på ca 40L. Akvariet ska få sk. Bean Animal overflow typ i en gaveländan och helst vill jag få till en Back-to-Nature Modul som box. Gillar inte de svarta glasboxarna. Rören på utsidan täcks av en skåpslucka. Akvariet ska vara utan sand med med slimline som bottenmaterial. Har fått no…
-
Äntligen på gång att förverkliga idén och drömmen om ett L-akvarium här hemma, även kallat "drop". Dvs. ett avlångt ganska grunt kar med en djupdel i ena änden. Detta för att gynna korallerna, få till en snygg revpelare i mitten och få en djup-känsla... Har tittat på en mängd olika lösningar, hört mig för om att få hjälp att skära glas, hantera ojämna spänningar i glaset mm. Vill härmed presentera, testa och få feedback på planen. Här är glaset tillskuret. Ska slipa av vassa kanter, tvätta med aceton... Har inget bra ritprogram så ni får hålla tillgodo med bifogad skiss. Hela karet är 155x55x55 (LxBxH) Ena kortsidan sätts 12 cm in i karet. Den skivan…
-
Tänkte strata en tråd med min nya burk!! Har sen tidigare ett Lido 120 som jag gjorde om till salt för att testa drömmen om att ha ett saltvattensakvarium. Kände rätt snabbt att jag ville ha större, och fick faktiskt med mig sambon på det :). Började kolla runt lite här efter ett större kar och hittade ett 340L som m0jjen sålde. Så stort tack för affären!!:) Har idag kopplat ihop allt och dragit igång det. Började med en liten läcka på returen inne i underskåpet, men är nu fixat. Tekniken jag har idag: Skummare: Deltec SC 1456 Belysning: 2X Hydra 52 Retur: Jecod DCS-3000 Cirkulation: Jecod RW-4 ( kommer att sätta in 1 …
-
-
- 12 svar
- 1k visningar
-
-
Karet på 230L har varit uppe sedan 2016-10 och saknar sump. Kameran gillar inte det blå ljuset så bilderna blir förfärliga. 5st clownfiskar blev det när ungarna fick bestämma... Skummaren är för 120L kar men tycks funka ganska bra ändå. En bra magnet för ögat när folk kommer på besök :-)
-
- 0 svar
- 507 visningar
-
-
Hej! Tänkte starta en tråd för mitt kommande akvarium, ett Red sea reefer 425XL. Detta är mitt tredje akvarium av den salta arten på tre år. Detta är första gången jag satsar stort dock och går all in gällande teknik. Uppsättningen kommer bestå av följande komponenter: Akvarium, bänk, sump: Red Sea reefer 425XL 120x55x57.5 cm Skummare: Deltec sc1456 Cirkulation: 2x MP40QD Belysning: 2x Radion xr30w pro, bra sugen på en tredje kan tilläggas. Retur: Jebao DCT-6000 Akvariedator: Apex 2016 Dosering: Kalciumreaktor styrd av apex - Grotech HCR-110 med gasreduktionskammare. - Matarpump: Milwaukee MP815 …
-
Detta är fortsättningen på det kar som startade som https://saltvattensguiden.se/topic/51473-batmans-drakrev/ Vi startar denna tråd med en blodsinvigning...en passande övergång från en tråd till en annan. Nu har det före detta drakrevet inte bara orsakat psykiskt vånda och ekonomisk smärta utan nu har det även dragit blod för första gången. En aningen för yvig Martin och en (o)strategiskt placerad Diadema så var den saken fixad... Jag hoppar över varför denna tråd startas, utan det får den som vill veta läsa om själv i länken ovan. Ett "vanligt" blandrev med tonvikt på LPS/SPS är vad som kommer växa fram över tid i denna tråd. Nya inköp…
-
-
- 197 svar
- 21,6k visningar
- 1 följare
-
-
Hej nu är det min tur att skapa en tråd är på guiden. Hade tidigare ett akvarium inom skolan som jag hade som ett gymnasiearbete men nu är det här helt mitt egna och det kommer bli en rolig utveckling och resa! Teknik: Red Sea Reefer 170 Kessil A360WE med specral controller Deltec SC 1351 Vortech MP10 qd Jecod Dcs 5000 Reefdoser EVO 4 Aquael doppvärmare med T controller Twin 10 kg Red Sea reefbase pink sand och ca 18 kg Macrorocks från Företagsakvarium. Håller just nu på med Red Seas Reef Mature Pro kit så jag får vänta ett tag tills bakterierna har satt in sig helt innan det blir lite koraller och fi…
-
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Vi börjar denna tråden med ett citat! Detta var dock inte skrivit till mig direkt men vi kör från den ändå :-) Mina kar har aldrig fungerat som jag önskar, jag har inte den drivkraft och tyvärr ej heller intresset för att driva en korallbalja har jag insett. Men vad jag fortfarande har en stor glädje för är fiskarna. Havet har alla de bästa fiskarna tycker jag, men min strävan att försöka driva upp korallerna tar energi från det jag är intresserad av. Så mitt 250 liters akvarium kommer tömmas och sedan födas på nytt! Då jag ändå kommer har ett så svagt fokus mot korallrevsvärlden tänker jag testa lite nytt, då inredningen blir därm…
-
-
- 117 svar
- 19,7k visningar
-
-
Efter att ha haft ett begagnat Red Sea max 250 liters i 4 år har vi äntligen fått levererat vår beställning från Stig i Gemla! Det är ett diamantakvarium med måtten 160*60*55 cm, 15 mm klarglas utan stag och med en sump på ca 170 liter. Står på ett vitt snyggt möbelskåp egendesignat av Stig och med hängande led-belysning tillverkat av Stig. Skummaren är av modell Tunze 9410, 2 st cirkulationspumpar Jebao rw 15. Mer info kommer om teknik och bilder på sumpen. Lite bilder från uppsättningen av karet och belysningen:
-
-
- 7 svar
- 2,4k visningar
-
-
Sådär, då var det dags att köra igång! Sötvattensakvariet har äntligen blivit sålt och vi har nyss ställt detta kar på plats. Tänkte börja med lite allmän info om karet och så. Akvariet har måtten 132x55x62 (LxBxH) och till det en sump på cirka 108 liter med måtten 82x33x40. Möbeln är 70cm hög. Sumpen är inte limmad än men ska försöka beställa glas i veckan. Inriktning är inte bestämt än, kommer försöka köra lite sps men självklart ska det som finns i det mindre karet flyttas över. Den utrustning jag har hemma än så länge är följande: Deltec Nitratfilter NF509 Vertex Kolfilter (osäker) Skummare: Red Sea PSK 2500 C-skim Belysning: Su…
-
-
- 101 svar
- 10,3k visningar
-
-
Hej, Ny på sidan och ny inom saltvatten så tänkte göra en tråd som presentation och egen dokumentation. Tanken är att dra igång karet nu på hösten och lära sig efter hand av misstagen man gör, praktik blandat med teori helt enkelt. Teknik och utrustning just nu: Deltec 370 liters med tillhörande underskåp och sump T8 belysning (3*54w & 36w) Deltec skummare med pump UP 2000/AS (2000 L/h) Returpump HLP 4040 (4200 L/h) /Lasse i Södra Sandby (men äger ingen djurbutik)
-
Jag kunde inte riktigt släppa det, har en del godbitar kvar som jag inte vill göra mig av med och blev lite sugen igen. Har bytt ut min övre sump mot ett nytt kar, tanken är att jag ska återanvända apex och automatvattenbytet från mitt stora till att bygga ett kar som sköter sig i princip själv och håller ca,mg o kh på vettiga nivåer genom stora o automatiska vattenbyten varje dygn. Fick hem karet idag och har börjat fylla på vatten. Ursäkta röran, jag bygger om
-
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Det är nåt som växer snabbt på mina stenar , jag försökte blåsa bort det med en streamer men det sitter fast. nu nästan alla mina stenar är täkta av detta (saken). jag kan boersta det men det är överallt Vet ni vad det är och vad ska jag göra ? här är bilder
-
-
- 3 svar
- 650 visningar
-
-
Hej jag har ett beställt ett kar som jag tycker limmet är inte 100%. när jag fyllde den så blev på 3 kanter bublor och nån vit rand, på två kanter det är nästan hela vägen till botten den vita randen som ser som bublor ,när men tömmer den så gapet försvinner. och bublorna är borta. Karet är ny men jag tvivlar att den håller i längden. vad tycker ni , är detta normalt ? här är några bilder på det jag beskrev. jag fundera om den ska limmas igen hos nån glasmästare. Är det nån glasmästare i Göteborg som fixar sånt ? kan ni rekomendera nån?
-
Hallå alla salta folk! Då tänkte jag presentera mitt första saltkar, karet har gått från sötvatten -> Bräckvatten -> Saltvatten. Hållit på med sötvatten sedan barnsben och gick sakta över till bräcktvatten med tiden. efter en tid och en olycka så dog de flesta fiskarna bort och jag tog beslutet att gå över helt till saltvatten. ökade sakta salthalten för att min kvar levande fisk skulle hänga med (african moony) samt mina 2 blåa eremiter och min lilla sjöstjärna. Efter en tid med mycket stor försiktighet så är jag här nu och alla invånare överlevde "flytten" till havet. allt är kvar sedan sötvattens tiden så jag har inget leva…
-
Tjenare alla saltisar! Det är väl dax att göra sig lite till känna här, efter att hängt anonym i bakgrunden. Jag har nyligen uppgraderat mig med ett nytt större kar som jag trånat efter ett bra tag, ett Red Sea Reefer XL 425 blev det till slut och jag är riktigt nöjd. Har ett Juvel Lido 200 som jag haft lite drygt 2½ år nu, mitt första saltkar som skall avvecklas och säljas inom kort. Mitt mål med detta karet är att ha det så enkelt och lättskött som möjligt. Som det känns just nu så kommer jag satsa mestadels på lps och lite mindre fiskar i storlek, men det kan ju såklart ändras som allt annat. Karet startades upp 19e Augusti så det har gått …
-
-
- 2 svar
- 803 visningar
-
-
Hej SG Ska flytta hus och behöver tips på tillfällig salt kar, ska stå i nya huset i typ en vecka, innan gamla är tömd och flyttad, Så klart måste allt levande SPS, LPS, och ca 15 fiskar flyttas till den tillfälliga karet innan huvud karet är på plats. Jag har tittat runt, Det finns dom där blåa behållare type SWEDE, men kostar ett par K, Jag har också tittat på hornbach eheim kar eller ikeas samla lådår på 130l, dom är gjorda på PP plast. skulle det funka? andra tips på tillfälliga behållare Tacksam för svar
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-