151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt RSR 425 xl. Den här burken startades upp i Mars 2016 och uppsättningen har i princip varit oförändrad sen dess, Det jag gjort är att byta streamers från 2*Jebao RW8 till Maxspect gyre 350 och bytt belysning från Maxspect till 3st Hydra 26 HD. Inriktningen är "Mixed Reef" utan sand. Teknik Belysning: 3*AI Hydra 26 HD (AB+) Cirkulation: 2*Maxspect gyre xr 350 (Max 50%) Returpump: Jebao DC6000 Skummare: Deltec SC1351 Levande Koraller LPS Goniopora Alveopora Lobophyllia Fungia Euphyllia Leptastrea Favia…
-
Nu har mitt juwel Lido 200 blivit för litet så dags att uppgradera sig igen tredje gången på ca 1 år idag anlände min akvastabil mark II möbel i vitt :-) kommer att uppdatera eftersom allt kommer igång och hur jag tänkt mig bygga detta.
-
- 65 svar
- 7,9k visningar
-
-
Nu är man fast i "salt-träsket"! Efter att ha blivit inspirerad av min bror (finns med på forumet : Andreas 800 liters projekt i Floby) och min far + Stefan Mohlin så tog jag steget till denna underbara hobby. Lite bakgrund om mig själv. Jag har haft en hel del discus-fiskar och åkt många mil för att komma över snygga exemplar. Ända till Tysklan på världsmästerskap för discus. Det var mycket jobb med discus och kostade en hel del pengar. Men det var ändå min far som fick ta de största kostnaderna, el och vatten då discus vill ha 30 grader och helst ha hälften av allt vatten bytt varje dag. När allt var igång så hade vi 16 150 liters akvarium och ett plastat av min bror p…
-
- 64 svar
- 7,9k visningar
-
-
Har äntligen fått lov att att plocka hem ett större kar :-) För ett par veckor sedan hämtades detta Mått 160x60x60 Sump l120xd40xh45 Det som måste bli bättre är Sladdar mm måste på något sätt gömmas. Måste kunna nyttja sump för vattenbyte på något smidigt sätt. Nedan kar kommer att läggas ned
-
Jag startade ett akvarium med måtten 90x50(h)x55 i september 2014. Det kommer att gå långsamt. Det gillar jag. Jag ville se vad som händer med småkryp och makroalger. I slutet av november köpte jag tre testkoraller: Acanthastrea, Stylopora och Euphyllia. Styloporan brände jag snabbt på en topp. Sen jag satte den på botten så nu mår den bra och har reparerat sig efter att jag bröt bort den brända toppen. "Acanen" har fått flera huvuden och är utspänd om dagarna. Euphyllian har gått från 3-4 till 8-12 huvuden. Så korallerna ser ut att trivas. Jag har 11 st Chromis som jag gillar skarpt. De skimrar och glänser i blågröna nyanser. Jag är grymt imponerad av en del sps-kar h…
-
-
- 64 svar
- 9,7k visningar
-
-
Äntligen är mitt RSM 250 på väg att fyllas. Jag fick frågan i söndags: Vad ska tråden om ditt nya kar heta då, Newbie med RSM igen eller? Svaret blev som ni ser: Ja. Vet att jag skrev redan i början av förra tråden att jag kanske inte borde kalla mig Newbie längre.. men då vet ni i alla fall vems tråd det är. I torsdag förra veckan var jag till Oskarshamn och köpte ett RSM 250 från Robin/aoiitsuki här på guiden. Sen dess har karet stått innanför dörren nere i hallen, men idag fick jag äntligen hjälp av två starka killar att bära upp karet på plats i vardagsrummet. Efter att ha tvättat och skrubbat karet hela eftermiddagen har jag nu kommit så långt att jag har fått i …
-
Efter en kaotisk flytt med akvarium som sprack i nedre hörnet när vi ställde ner det i trappen för att vila så är jag idag väldigt glad och och nöjd över att äntligen va igång igen. Försäkring ersatte mig bra och ett nytt Red Sea Reefer 350 är på plats. Teknik för tillfället, Belysning: ATI sirius x4 Cirkulation: Nero 5, Nero 3, Jebao rw4 med batteribackup. Skummare: Coralbox D500 Returpump: aqua medic oceanrunner 3.1 Doseringspump: D&D- p4 Ato: Blau Många sps’er dog under flytten men de flesta LPS’er klarade sig galant! Även min Flavecens dog 😪 bjuder på lite bilder på ett mindre än en veckas gammalt re…
-
Då var de dags att starta upp ett akvarium igen efter ett uppehåll på lite mer en två år. Akvariet är som sagt en kub där måtten är 60*60*60 och hämtades idag. Så nu lite frågor. Vilka skummare är tysta viktigt att karet är tyst. Sist hade jag en fauna marin ultraskim 2 tror jag den hette och den uppfatta jag som tyst. Nån som har nån att rekommendera typ i 2000 kr klassen. Har kollat på coral box d300 verkar vara bra iaf enligt vissa. Belysning ej bestämd än. Bygga själv eller köpa färdig. Har kollat lite på razor. Cirkulation ej bestämd men nån styrbar iaf lutar åt maxspect gyre. Retur pump ej bestämd nån som har tips på nån bra? Sen en bild så klart akvariet ska rengö…
-
-
- 61 svar
- 9,8k visningar
-
-
Hej! Är ny här på guiden, men har suttit och läst och dregglat ganska länge nu.. Har ett gäng sötvattensakvarium sedan lång tid tillbaka som frugan tålmodigt nog har låtit mig hållas med. I Juli när vi flyttade till ny lägenhet, i ny stad, där det inte är alltför långt till saltvattensbutiker så började jag naturligtvis intressera mig för denna del av hobbyn! En sen kväll när jag sitter och kollar på korallbilder så utbrister frugan: "Oj, vad snyggt! Ett sånt där vill jag också ha!". Nu jävlar var det snabba ryck som gällde innan frugan hann ändra sig, och jag köpte snabbt en hög med ls som fick stå i en tunna medans jag letade efter ett bra kar! Kort därefter så kommer S…
-
-
- 60 svar
- 11,3k visningar
-
-
Tja! Efter 6 månaders planering är nu karet igång på "riktigt", kändes som en mindre evighet. I fredags lades 40kg levande sten i och idag tog jag de första testerna. Testerna lyder som följer Nitrat 5ppm Nitrit 0ppm Fosfat 0ppm salinitet 1024 temp 25 Nu börjar nästa väntan innan det är dags för lite fisk och annat. Planerar att starta med ett par clowner och en euphyllia. Tanken är att jag ska ha sps till att börja med för att eventuellt ha lite sps i framtiden.
-
-
- 59 svar
- 6,3k visningar
-
-
Jag gillar ju själv att kolla sånna här trådar för inspiration så jag tänkte att jag gör en jag med Ny inom hobbyn så det blir säkert en hel del lärorika misstag längs vägen. Mitt system: Akvarium: Red Sea Reefer 450 Belysning: 3st AI Hydra 26 HD på DD slimline brackets. Skummare: Deltec 600i Returpump: Jebao DCP5000 Cirkulation: 2st XF-Gyre150 Algreaktor: MR120 Just nu kör jag med sumpen i skåpet men drömmen är; och jag har förberett för det är att ha sumpen i pannrummet i källaren precis under akvariet. Men eftersom där ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igång så börjar jag så här. Jag har förberett…
-
Hej alla! Nu efter en lång väntan så har jag äntligen startat upp ett saltvattenakvarium för första gången. Jag har försökt att förbereda mig så gott som jag kan och jag vet om att jag kommer att snubbla på nått nybörjar misstag. Jag kör på ett budget alternativ, det bör nog gå det med. När jag satt och forskade på vilken utrustning jag behövde och ville ha så insåg jag att det bör att fungera med det lite billigare. Utrustningen är: Karet : Juwel Rio 240 Belysning: Juwel original än så länge sen blir det tillskott Juwel helialux med contoller Skummare: Tunze 9004 doc Filter:Original filterhus med Ls i nedre fack och ak…
-
-
- 59 svar
- 8,1k visningar
-
-
Har just fått igång mitt akvarie uppe i vardagsrummet Är inte mycket för att skriva men tänkte man kunde ha en tråd med lite bilder och funderingar.
-
Dags att ha en tråd här för egen och andras skull [emoji4]. Kan vara roligt att följa hur det går och när det inte går. Började med ett rsm 130 men bara efter någon månad med salt gjorde jag om mitt sötvatten till salt. Nu har det varit igång sen april 2017 och jag lär mig massa saker hela tiden! Nästan all utrustning, koraller osv är köpt begagnat när det dykt upp ett bra tillfälle. // Jesper Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Då har man köpt ett större kar, helt nytt för 650kr. ...men med en mintre transportskada. Det ser ut som det är en klämskada och inga sprickor, så jag tror det håller. Nu har jag en hel del jobb med avrinningsdel, borrning mm innan jag kan flytta över från mitt rsm130.
-
Hallå där! Har köpt mig ett nytt akvarium med måtten 1000x800x30 som ska sättas upp i vardagsrummet. Just nu i skrivande stund skruvar jag ihop sjäöva bänken till akvariumet men tänkte fråga rävarna på forat om jag behöver förstärka det ytterligare eller om man ska sätta dit plywood skivan nu!
-
- 58 svar
- 7,4k visningar
-
-
Massor med koraller och alger, väntar på städpatrullen nästa vecka som kanske får bort lite av det gröna. Invånare: Elysia (Tridachia) crispata
-
- 57 svar
- 4,8k visningar
-
-
Då var det äntligen beställt lite större balja har ju ett rsm130 som snart gått ett år för att känna på hobbyn lite innan man lägger ner några större pengar. Tittat på lite olika modeller men föll för Eheim scubaline 460 marine, måtten passar mig ganska bra och det är en snygg möbel som jag inte behöver ha i källaren... 2st Hydra 52 skall få belysa det hela. Skummare Deltec SC 1455 Lite osäker på vilka streamers jag vill ha har en vortec mp10 på rsm'et och är väldigt nöjd med den men om man skall tro det som skrivs på forumet är det inte alla som går tyst och fint. Konstigt att man klarat sig utan problem tidigare men när väl beställningen är lagd känns det som en oändlig…
-
- 56 svar
- 7,3k visningar
-
-
Jaha. Nu har jag haft ett uppehåll på ca 3,5 år och idag kunde jag inte motstå ett bra erbjudande. Har saknat hobbyn en hel del. Tidigare har jag velat bygga själv och hitta olika lösninigar och det i sig har varit en del av hobbyn för mig, samt en viss besparing av pengar då hobbyn inte är gratis som säkert alla vet Mitt första kar, Mitt andra kar, Men nu har jag köpt ett nytt kar med färdig lösning. Red sea reefer 250 G2. Har lite saker kvar att inhandla innan jag kan köra igång. står dock i beslutsångest om jag skal köra med eller utan sand, vad är egentligen bäst?
-
-
- 56 svar
- 4,9k visningar
- 3 följare
-
-
Åhh äntligen är det på G! Det hela började för ca. 2 år sedan. Jag hade läst mkt om saltvattensakvarium och var riktigt sugen på att försöka mig på denna hobby. Jag och sambon begav oss iväg till Bromma zoo för att se lite vad det fanns för kar, det slutade iallafall med ett infinity 126. Strax efter att jag fått karet så började vi prata om att skaffa barn så "projekt saltvattenskar" blev då pausat. Men nu har dottern hunnit bli ett 1/2 år och jag börjat jobba igen Har köpt ett par begagnade streamers och en returpump av Simon här på SG Ska bara försöka att få rent detta, fick även med lite "bra att ha saker" riktigt schysst På tisdag ska jag köpa en beggad ATI led-p…
-
Hej allihopa! Efter att ha läst på om saltvattensakvarium i ca 10 år så känner jag att det börjar bli dags att komma till skott. Tanken är att starta ett relativt enkelt system. Men eftersom jag av erfarenhet vet att det det är kul att experimentera med och testa tekniska prylar, olika filtreringsmetoder osv. så vill jag ha stor redundans i sumpen och möbeln för detta. Visningskaret ska måttbeställas och kommer hamna på ca 500l. För sumpen krävs det lite mer planering men då jag tänkt bygga akvariemöbeln längs vardagsrummets ena kortsida så har jag all plats jag kan tänkas behöva, sumpen kommer också måttbeställas. Systemet i stort kommer att drivas som ett barbottensyst…
-
Hej allesammans! Planerna på att göra om i vardagsrummet har tagit fart och med det måste mitt nuvarande kar bort. Då har jag tänkt att i samma veva skaffa mig ett mindre kar och samtidigt bygga flytande aquascape (det är tanken iaf). Då det nya kommer stå där det gamla står blir det enklare att sälja allt det gamla och bygga det nya lugnt och metodiskt. För den som är intresserad av min gamla sten och koraller samt belysning, skummare och kar kan skicka PM Fick tag på ett Elos 120 i bra skick ihop med diverse teknik: Skummare: Bubble King mini 180 Belysning: 2st Ecotech Marine Radion XR30 G3PRO och en Tunze BioPelletsreaktor, får väl se om jag kommer st…
-
Nu åker sötvattnet ur min Juwel 240 för att blir uppgraderat till salt. =) Har shoppat streamers och returpump på fishstreet, kommer försöka mig på en liten minisump. Köpte en begagnad Pacific Sun Metis R2 2x150w som får stå för belysning. Mitt mål är att hålla möbeln så original och tyst som möjligt.
-
-
- 55 svar
- 8,1k visningar
- 1 följare
-
-
Efter ett längre uppehåll..då man nog tog vatten över huvudet med att börja på540L.. så har jag spånat å klurat.. Jag fick tag i ett gratis av djurmagazinet som rensade sitt lager. Omsiliconat och påbbörjat ombyggnad. Gjort lite som david här som med är från eslöv. Kör med tre 25mm genomföring i avrinningsboxen..och 1balkong på var sida. Jag tänker andvända balkongerna som förfiltrering. på Torsdag tror jag...blir de å inskaffa back to nature å klä in baksida samt sidor...även balkonger å låda ska kläs så allt ser ut som bergvägg. Fortsättning följer..............
-
- 54 svar
- 5k visningar
-
-
Startar en tråd om mitt nya LPS kar som varit i gång i snart i ca 1år Kort info om karet. Mått L:100 B:82 H:70 Sump: ca 100l samt 3 ballingbehållare om vardera 19l Skummare: BubbleKing mini 200 Returpump: Red dragon 6500 Belysning 2st 6x39w T5 Ati sunpower dimmbara (nerdimmade till ca 60%) Koraller: Kommer försöka hålla mig till acans som får täcka delar av revet medans riccordeor växer på andra delar. Euphyllior ska "bygga nivåskillnader" och toppa med några galna gonioporer som jag inte fått tag på än Tanken är att det ska bli stora fält där ricordeorna växer ihop med varandra och samma sak med acanstreorna. Flertalet av euphylliorna ska bytas ut vartefter jag får tag …
-
- 53 svar
- 9,7k visningar
- 2 följare
-