Gå till innehåll

Henric Nyströms 350 liter hörn


Henric

Rekommenderade inlägg

Nu är man fast i "salt-träsket"!

Efter att ha blivit inspirerad av min bror (finns med på forumet : paperclip.gif Andreas 800 liters projekt i Floby) och min far + Stefan Mohlin så tog jag steget till denna underbara hobby.

Lite bakgrund om mig själv.

Jag har haft en hel del discus-fiskar och åkt många mil för att komma över snygga exemplar. Ända till Tysklan på världsmästerskap för discus. Det var mycket jobb med discus och kostade en hel del pengar. Men det var ändå min far som fick ta de största kostnaderna, el och vatten då discus vill ha 30 grader och helst ha hälften av allt vatten bytt varje dag. När allt var igång så hade vi 16 150 liters akvarium och ett plastat av min bror på 2800 liter. Men det är många trevliga minnen från denna tid. Det var nära att altum-sacalerrna lekte i det stora akvariet, men när en altum dog så slutade alla lekförberdelser.

För övrigt så är jag mycket intresserad av trädgård och har en trädgårddamm på 16m3 med ett vattenfall och koikarpar.

Så lite om mitt akvarium.

Det är ett 350 liters Juwel med välvd framruta.

Sump på ca 80 liter

Uvc på 25w (inte inkopplat ännu)

Skummare Aquacare 2000

2 st T5 rör 45w

1 250w metallhal. 14000k

ca 40kg levandesten

+ diverse sniglar

"levade sand" vet inte hur många kilo med hela botten lever iallafall.

Så till bygget.

Det var ett jädrans mekande med att få till rördragningen till sumpen. Det är besvärligt med utrymmet i ett hörnakvarium men det löste sig tillslut. Sumpen gjordes så stor som möjligt med fack för skummaren och ett fack för färskvatten. Att borra akvariet var lite nervöst men det löste sig det också.

Nu har akvariet varit igång en månad och jag tycker att det fungerar bra. Jag har koll på alla vattenvärden och en del ämnen börjar förbrukas eller förändras. Vad som är utmaningen är att få ned nitrat och fosfat-värdena då de mesta korallerna drar åt den "bajsbruna" färgen.

//Henric

Bild1: Förändring av bänk i garage

Bild2: Helbild

Bild3: Jag och min bror borrar...

Bild4: Helbild

Bild5: Alla kollar om det håller tätt (mina tre söner och Stefan Mohlin till vänster)

Bild6: Sump

post-4459-14468917856369_thumb.jpg

post-4459-14468917856538_thumb.jpg

post-4459-14468917856689_thumb.jpg

post-4459-14468917856864_thumb.jpg

post-4459-14468917857028_thumb.jpg

post-4459-14468917857195_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är dom sista bilderna för den här gången.

Jag glömde att berätta att jag ångrar inte att jag började med denna hobby. Det som är fantastiskt är att allt verkligen är levande. Det enda som är negativt är att det kostar en hel del pengar, framförallt initiallt.

post-4459-14468917858336_thumb.jpg

post-4459-14468917858523_thumb.jpg

post-4459-14468917858715_thumb.jpg

post-4459-14468917858909_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...
  • 1 år senare...

ser fint ut det där broder. Men! Jag tycker du borde sätta lite mer focus på ett par koraller i framkanten av karet... jag tror du vet vilka jag menar. den enda som är lite extra i focus nu är ju din desalwi och ett par st till...... jag tror minsann att jag fick en fragg av en av de jag syftar på förra veckan.

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fint! har du samma teknik som när du startade?

Oj, det har förändrats en hel del. Skummaren fungerade ett tag men den är för omodern och ger för lite skum. JAg kör nu med en KZ:a small. Den matades via en Aqua-Bee pump som vibrerade och lät aldeles för mycket. Köpte en Deltec 8070 som jag matade skummaren och returen med. Den var väldigt tyst på läge 2, men tyvärr så löste den på värmesäkringen i bland så det blev ett återköp på den pumpen. Köpte mig en Royal Exclusive styrbar (den som är på bilden). Helt ok på 3/4 fart. Ljuset består av en 250W MH och en 160W led-armatur. Har en kalkrektor i sumpen också och ett filter med aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Kanonbilder, vilka suveräna färger på korallerna!

Tack Bjarne! Kul att du gillar bilderna. Jag försöker att hålla ned fosfat och nitrat, och äntligen så kan jag hålla värdena konstant låga. Det har tagit lång tid.... Så nu laborerar jag med spårelement och aminosyror för att öka intesiteten i på färgerna.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur snyggt som helst. Gissar att fler än jag undrar vad du tillsätter i ditt kar?

Tack Jimmy! Först och främst så försöker jag hålla jämna värden på Ca, Mg och Kh. Jag använder En blandning av vodka och ättika, och K-Z Zeostart för att hålla nere fosfat och nitrat. Brukar köra varannan dag med dessa. Tillsätter bakterier i bland när det behövs. För att bättra på färgerna och för att korallerna ska må bra använder jag:

T-M K-elements och A-elements (spårämnen)

T-M jod

K-Z Kaliumjod

K-Z B-balance

K-Z K-balance

K-Z Aminoacid

K-Z Coral Vitalizer

Reef Pearls

De tre sistnämnda kör jag en timma innan ljuset släcks och en timma efter. När jag har doserat så stänger jag av luften på skummaren.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styloporan eller vad det nu är för en som är i förgrunden på bild ett är ju bara för läcker..... acron i bild 4 är lika så helt fantatisk :-) men va f.n.....Alla ser riktigt bra ut.

hmmm föresten. du kör väl även med en fosfat eleminator i dropp form....

nä nu skall jag upp och hälla i en hel flaska aminosyrer :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...