151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Tänkte jag skulle dra igång en tråd om det nya projektet som vart en rimless "60 kub. Har kommit en bit på vägen men tänkte kasta ut lite bilder och lite info om utrustning så kan förhoppningsvis några vänliga själar komma med tips och förslag kanske? Tror även ni kan hitta en och annan tankevurpa också... Jag tror det lutar att starta helt med död sten för att slippa överraskningar den här gången men vart det tar vägen sen har jag inte bestämt... Hade en tanke på att låta folket på SG bestämma inriktning på vart det ska ta vägen men det kan jag inte lova Kuben är som sagt 60*60*60cm med 12mm Optiwhiteglas och en sump på 50*50*…
-
-
- 8 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tja! Efter 6 månaders planering är nu karet igång på "riktigt", kändes som en mindre evighet. I fredags lades 40kg levande sten i och idag tog jag de första testerna. Testerna lyder som följer Nitrat 5ppm Nitrit 0ppm Fosfat 0ppm salinitet 1024 temp 25 Nu börjar nästa väntan innan det är dags för lite fisk och annat. Planerar att starta med ett par clowner och en euphyllia. Tanken är att jag ska ha sps till att börja med för att eventuellt ha lite sps i framtiden.
-
-
- 59 svar
- 6,2k visningar
-
-
Hej min scolymia som jag har haft i 3 veckor, ser inte bra eller ser inte som den ska, skelletet börjar synnas lite, den äter bra , mattar med levande även FM LPS grow&colour två gånger per vecka, alla värde i karet ser bra enligt regler, har ej doserat nåt extra, även vill tilläga att allt annat i karet ser bra , min Acan är stora ( samma familj som scolly) och växer se bilden även SPS i karet har ej problem med, den enda som jag mistänker är ljuset eller flödet , enligt nätet på visa sidor hänvisar till stark ljus contra svag även flödet. vet ej som är rätt eller fel vad tycker ni vad skulle jag göra innan den tinnar och dör , har ni några ti…
-
Sön 15/3: I söndags var jag och hämtade karet ett beg Elos 120 på 340l. Funkade kanon att få in det i min volvo XC 90, tack Volvo för kanon bra utrymme. Första jag gjorde var att riva någon BT vägg på sidan och bakpå, vill ha glaset synligt på alla sidorna. Gick bra och tog ca 0.5-1 timme. Tänkte mig flytta över allt levande från mitt RSM 130 till denna. Kommer köra på sal 1.023-1.024 då mitt RSM 130 också har så kan jag bara lägga över allt levande. Då jag har lagt i några kg gammal inkörd sand samt min levande sten är inkörd också. Körde med något liknande med mitt RSM när jag köpte det. Hoppas allt går bra. Mån 16/3: Efter jobbet på kvällstid har det varit rengöring…
-
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har precis startat ett 275L kar för första gången som jag tänkte dokumentera. så får vi se hur de utvecklas.
-
-
- 19 svar
- 2,3k visningar
-
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
-
- 30 svar
- 7,3k visningar
- 1 följare
-
-
Efter 9 år utan saltvatten så bestämde jag mig för att det var dags igen, med skilanden från förra gången satsa lite mer på en helhetslösning. Jag valde att köpa akvariet med bänk då jag inte är någon snickare som var bevis nog förra gången och jag aldrig blev nöjd med bänken osv.. Sagt och gjort detta inhandlades. Red Sea Reefer 450 Kessil A360we - Modell : Tuna Blue 2st Kessil Spectral Controller Kessil Gooseneck 2st Vertex Omega 180i AquaLight Osmos 300 liter/dag FM NPO Redu Pellets Filter ATI Doserpump 6 kanaler Jecod DCT 6000 Maxspect Gyre XF150 Jebao RW 15 2st Deltec 20w UV-C …
-
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller missar jag ngt? Beror det…
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte försöka göra en tråd om mitt kar. Det har varit igång lite drygt 3 år så det är lite sent med en tråd men bättre sent än aldrig.! Akvarie 450 Liter "standardmått" 150 x 50 x60 Längd, Bredd och Höjd. Bakgrund Back To Nature "Slimline" Karet är inte borrat jag kör med överrinningsbox. Sump ca75 Liter 65 x 32 x 35 Teknik Cirkulation: 2st Tunze 6095 och 2st Vortech mp40wes Skummare Red Devil DSL-850 Returpump Eheim 1260 Doserpump ATI doserpump 6 kanaler Belysning: 4st Aqua Illumination hydra 2st t5 54Watt ATI coral + och ATI Blue + 2st t5 80Watt ATI coral + och ATI Blue + Ytterfilte…
-
Hej, Jag är ny här på forumet men har surfat runt i skuggorna ett bra tag:-) Ligger i planerna på att starta upp ett saltvattenskar. Ska försöka hålla en låg budget. Just nu går tankarna att starta med ett 200liters helglaskar från hornbach 100*40*50. och sump från samma ställe. Tänkte borra karet i bakkant och ha Coast to Coast avrinning. Egenbyggd bänk och belysning. Har en tanke om att få in både ato och karantän i bänken också. Jag kommer inte ha någon brådska med byggandet och igångkörningen. Kommer troligtvis att börja inhandla akvarium, bänk och teknik om ca två veckor. Kommer lägga upp lite sketchup bilder framöver. Min tanke om tek…
-
- 2 svar
- 908 visningar
-
-
Hej skulle behöva lite hjälp angåend mitt nya bygge och främst då själva överrinningen och hålen ner till sumpen. Har tänkt mig 3x 25 mm,2 ner och en upp. Det blir ca 800x700x600 stort. Hade tänkt mig att överrinningen skulle ha måtten 150x150 och sitta ca 4 cm ner. Kan det här funka?
-
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
Hej. Nu tänkte jag att jag skulle blotta min okunskap och dela med mig av mina erfarenheten under resans gång. Jag är relativt ny i hobbyn och köpte ett akvastabil 275 liters akvarie for 3 år sedan. För att göra en lång historia kort, så mådde akvariet väldigt bra fram till dess att min skummare började tacka för sig och började fungera sämre och sämre. I samma veva så tappade jag en full matburk i akvariet samt så hade vi precis flyttat till ett nytt hus med en massa andra projekt som tog min uppmärksamhet. Det slutade med att mina vattenvården blev väldigt dåliga och efter att ha skickat iväg lite vattenprover till triton, då en hel del koraller d…
-
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Äntligen har det kommit. Levererat hem av lokala firre affären(Tack Mats Aqua Stockholm) Så nu blir det å mecka i hop det å fylla på med osmos så det blir klart.
-
Hej tänkte att det var på tiden att jag presentera mitt nya akvarium på 250L. Tekniken jag kör med är rsm skummare, 3st jebao rw8 och belysning kör jag t5 6x39w Inriktningen på karet är sps mest acro + några lps. Karet har nu vart igång i 4 månader här kommer en video på hur det ser ut idag mitt akvarium mina invånare fiskar : Desjardinii kirurg palettkirurg (doris) 2x Ocellaris clownfish Blue eyed golden midas blenny Green spotted mandarin Dottyback Yellow wrasse Sandvändande goby
-
-
- 104 svar
- 9,4k visningar
-
-
Hej vänner. Efter flera års tid av vila från saltvattensguiden är jag nu tillbaka:-) Jag har ett nytt akvarium sedan sist, och här kommer en kort presentation av det: 650 l. SPS dominerat. Stort antal fiskar, hög belastning. Biologisk filtrering med DSB, Siporax, biobollar samt makroalgrefugium. Hittills en mkt liten skummare. Kalkreaktor. Lite bilder Mvh Jonas Roman
-
Så var man igång igen. Nu på planeringsstadiet. Jag har funderat lite och vill denna gång ha ett mindre akvarium - runt 250 - 350 liter. Lite lägre än innan och betydligt mer lättskött. Samtidigt skall det vara en liten experimentbänk för att hålla intresset uppe under en längre tid. Jag har tittat på en del färdiga lösningar men kommer nog att arbeta mot en specialbeställning på en hel möbel. Projektet kommer att ta tid att bygga upp så det är inte säkert att det är vatten i det före sommaren. Klart är att jag också kommer att konstruera det så att flera olika tekniker går att använda. denna gång kommer jag arbeta med skummare - förhoppningsvis löser jag det ganska snabb…
-
-
- 1,2k svar
- 174,3k visningar
- 10 följare
-
-
Så, då äntligen, efter smygläsning i drygt 5 år, så har tummen lossnat å min egen presentation får se dagens ljus, även om det är ganska mörkt ute just nu Rivstartade för snart 5 år sedan, faktiskt nyårsafton 2010, då ett besök på ZG i Lomma förändrade min syn på akvarister. Kom helt enkelt hem med ett 105 liters plug-n-play, som inom en snart framtid blev full-knökat, milt sagt. Mindre än ett halvt år senare blev det istället ett 360 liters Akva-Stabil som jag sen hade i några år. En flytt senare, å många erfarenheter senare, så fick jag möjligheten att uppgradera till mitt nuvarande kar, ett …
-
-
- 36 svar
- 3,8k visningar
-
-
Nu har detäntligen börjat. Efter att ha legat och väntat på att jag en dag skulle få tummen ur så är detta nu under uppbyggnad. Vad i he....e är det där. Hör jag er säga. Jag säger bara, jag gör saker på mitt eget sätt. En dag släpper jag en film om hur det hela fungerar. Detta är bara en teaser.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Efter fyra års frånvaro från saltvattenshobbyn är det dags att starta upp ett nytt akvarium igen. Att bo i skogen med allt vad det innebär i form av strömavbrott så fort det blåser lite rejält gjorde att vi kroknade förra gången. Nu har vi löst det problemet med ett helautomatiskt dieseldrivet elverk som kan försörja hela huset med el vid avbrott. Detta var en förutsättning för att vi skulle kunna hålla på med akvariehobby på annat än slöjstjärtsnivå. Efter några veckors funderande och kollande på Blocket och SG-annonser har det sorterats ut vad som var intressant. Valet föll på någon av modellerna från Red Sea. Jag började fundera på RS REEFER 170, fo…
-
-
- 527 svar
- 58,4k visningar
-
-
har jort en liten snabb skiss på hur ja vill ha mitt aklvarium. tänkte kolla om de e nåt specialt glas man skall ha och om nån har monterat panel och dörrar på en metall ram för som kan ge tips på hur man skall gå till vägar för snygaste resultat. sen när man vet allt de så kan man göra en ordentlig skiss och räkna på vad de kommer kosta.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Tänkte ta och beställa ett nytt kar 80x50x40 (LxBxH) som ska placeras på en bänk ca 1m hög. Tror det kan bli riktigt bra. Hade tänkt mig att ha en överrinning centriskt i karet. Borrat med tre hål 2 för avrinning och ett för returpump. Nu till första frågan, diameter på hål. Vad tror vi om 2 st 27 för 25 rör samt ett 22 för 20 rör som retur. Kan det bli bra? Har inte riktigt förstått hur man går till väga när man bestämmer höjden på avrinning. Kan någon förklara på ett bra och lätt sett? Hoppas jag får lite hjälp av korallfisken med men det är alltid roligare att förstå och kunna fixa själv. Jag har ett gammalt kar på …
-
- 8 svar
- 2,5k visningar
-
-
Dags att nedgradera mig. Mer info kommer!
-
Då var det dags akvarium är inhandlat! 240 l + 60 liters sump, uppstart kommer ske i mitten av januari om allt går som planerat! Detta kommer "byggas in" i en garderobsvägg och det kommer bli fett! Teknik: Instant Ocean 800 skummare 2x Seio super flow 1500 streamer 1x Seio 530 streamer 1x Tunze 2300 l/min retur 4x24w T5 (skall komplettera med mera ljus) DIY ATO ála Strom Bilder kommer laddas upp snart på sumpens uppbyggnad samt andra detaljer och uppdateringar! Fokus kommer vara ett fint revkar med relativt enkla koraller men jag gillar färger Bilder på karet idag …
-
Dags för en presentation av projektet. Efter att ha varit utan akvarium i flera år så är äntligen ett nytt kar igång! Denna gång beslutade jag mig för att prova Zeolit-metoden och jag kommer köra Faunamarins Zeolight. Har alltid varit nyfiken på den här metoden så det ska bli spännande att se hur det går. Inriktningen på karet bli ju såklart sps, och då främst Acropora. Från början var tanken sps och kejsare men har inte helt bestämt mig om det blir någon fokus på kejsare eller ej ännu. Vill ju gärna ha lite trevliga lps och musslor också men man måste ju välja. Så här kommer lite basic om systemet: …
-
-
- 11 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej! Dax att starta tråd . Från att ha börjat med ett RSM 130 och sedan uppgraderat till RSM 250 har jag nu uppgraderat till ett system på ca 500 liter. visnings karet har måtten 100x70x70 cm Teknik: belysning 2x Ecotech Radion xr30w gen 3 pro cirkulationen består av 2x Vortech mp40w qd samt 1x Vortech mp10w returpumpen är en Jecod DCT 6000 skummare Coral box 700 doserpump Jabaeo 4 kanaler uv-c deltec 20w 2xJäger värmare en på 50 och en på 300watt Ecotech reef link ehaim foderautomat Levande:…
-
-
- 115 svar
- 14,9k visningar
-