Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Started by Kimozabe,

Jaha, Då jag fick godkänt att förstärka golvet i lägenheten via förrådet i källaren så har det blivit nya planer. Jag ska nu bara fastställa att balkarna ligger som vi antagit sedan skall beräkningen göras klar och utföras. Mitt kar kommer som störst att bli 200*80*70cm. På det blir det sump, svetsad ställning, färskvattenbehållare och saltvattenbehållare för vattenbyte/reserv färskvatten om jag skulle behöva vid resor. Jag sa att vi skulle anta att hela paketet väger 2.5 ton. Stämmer det då att jag tagit höjd eller det kommer faktiskt väga runt denna siffra? Mvh Kim

2. Lite bilder på mitt infinity 153

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  3. Jag har just beställt akvarium och utrustning till mitt nya projekt. Ett akvarium som jag kommer bygga in i väggen i vardagsrummet.. Bakom väggen ligger min fd klädkammare som nu alltså kommer bli akvarierum. Jag har satsat på riktigt bra grejjer direkt vid start, så jag har allting från scratch och som sagt bra grejjer som är så lite fix med som möjligt. Utrustning och kar förväntas komma om ca 2 veckor.. Under tiden ska jag såga hål i väggen, dra el etc.. Jag kommer satsa på främst stenkoraller både LPS och SPSer, men också lite skivisar och knappar, samt revvänliga fiskar och lägre djur.. I denna tråd kommer jag dokumentera det hela. Jag komm…

4. Jag har funderingar på att dra igång ett nytt kar, men jag har mycket funderingar.. Det var många år sedan jag var aktiv här och hade ett kar sist så är lite ringrostig.. Så tar gärna emot en hel del feedback.. Än så länge så är det bara i funderingsstadiet.. Jag funderar att bygga in ett kar i väggen i mitt vardagsrum.. Precis bakom väggen ligger en klädkammare så den får isåfall fungera som akvarierum.. Karet kommer vara på ca 850 liter pluss ca 150 liter sump så ca 1000 liter system.. Jag vill att allt ska vara så enkelt och självgående som möjligt.. Vill inte hålla på med massor av vattentester, tillsatser, och fix, utan det ska flyta på bara när…

• Gilla
    • 3 svar
    • 883 visningar
  5. Started by Vidofner,

Så nu är det dax att dra igång denna tråd. Beställningarna har skickats för sump och akvarium så nu känner jag att denna tråd bör komma igång :). Akvariet kommer bli en kub på 120x120x60 cm vilket motsvarar dryga 850 liter med utanpåliggande avrinning där jag kommer köra en "herbie overflow"-lösning som kommer leda ut i rummet bredvid (garaget) där sumpen kommer stå. Sumpen som kommer stå i garaget kommer vara 150x50x50 och ha en väldigt simpel design. Första facket kommer kunna fyllas upp och rymma 90 liter vatten. Tanken är leda bort vattnet från detta fack och istället låta det rinna ner längre fram i sumpen när man ska göra ett vattenbyte…

6. Hej, jag höll till här en del för 10-15 år sedan och då fanns en kille från Eslöv som heter Markus. Denna medlem byggde ett akvarium i en källare och man fick följa hela bygget. Ett kvadratiskt inbyggt kar. Kommer ngn ihåg medlemmen/galleriet? Jag kom aldrig till skott att prata med honom och nu är det länge sedan jag såg honom

• 0 svar
    • 487 visningar
  7. Started by Vidofner,

Kan inte bestämma mig. Ska beställa ett 120x120x60 akvarium (864 liter) med herbie overflow. 1 drain-rör och 1 nödrör. Klarar jag mig på 40 mm rör eller bör jag köra 50 mm för att ha 5-7 ggr turnover?

• Gilla
    • 20 svar
    • 3,2k visningar
  8. Nu var det dags har länge kollat på att ha ett sådant akvarium och nu var det dags att hämtat det nya Karet Fick ringa flyttfirma för att få upp det i lägenheten vi testade med 4 man men det var för tungt och trappan är inte den bästa Nu ska bara allt rengjöras och kolla så allt funkar Sen dags att byta plats

• Gilla
    • 13 svar
    • 5,4k visningar
  9. Started by Romland,

Tjena alla saltisar! Efter ett mindre break på 1 år så har jag bestämt mig för att starta upp och försöka göra mitt drömkar. Jag har velat länge fram och tillbaka just för staden man bor i (Sundsvall), tycker allt är så omständligt med leveranstider osv så fort man ska göra något. Men nu kliar det lite för mycket i fingrarna så jag ger mig in i träsket igen! Karet kommer bli 170x70x60 med 2 st sumpar i olika nivåer där den minsta blir 50x40x35 och den större blir 100x40x35 Den exakta vattenvolymen har jag inte räknat på än då jag har lurat i sketchup för att försöka sätta bild på hur jag tänker. Detta för att det ska bli lättare att titta till…

10. Started by Ricke,

Hej igen alla gamla och nya saltisar. Tänkte det var dags att starta en ny tråd om min omstart på mitt stora kar på 1125 liter. Kommer köra low-tech som vanligt med mjukkoraller och några enklare stenkoraller. Ljuset lutar åt 3st metallhalogen 150-250 wattare om jag inte hittar LED billigt. Så karet kommer fyllas om en kort tid för att sedan få gå på inkörning över sommaren, så till hösten blir det dags att befolka med fisk osv. Som ni ser kommer jag testa med en hemmagjord BTN för att få lite annan känsla än på tidigare kar.

11. Started by per.w,

Jaha, efter några års paus pga barn och mycket jobb med firman, så är det äntligen dags att köra igång igen! Uppbyggnaden är som följer: 720L (Min gamla burk) 6st Mazarra P-series (vill nog ha två till eller två st spottar av något slag) Två st Tunze skummare de stora (Eftersom jag inte kan få till ytavrinning) Två st Tunze turbelle á 3000L/h Två st Tunze 6095 á 9500L/h med intervall Zeo reaktor med Jecaud pump á 3200L/h Jag kanske kommer köra sump men har inte bestämt mig för det ännu... Då får jag bort skummarna ur akvariet Automatisk vattenpåfyllning sköts gm Tunze watercontroller och osmos kopplat direkt på köks kran. …

• 0 svar
    • 931 visningar
  12. Started by hans,

Nya akvariet kom från Diamantaqvarium Tyskland med 2h försening på grund av gränskontroller. Bänk inne i hus med hjälp av 6 man och vagnar. Akvarium på plats i annan del av rummet. Måste tömma mitt gamla först. Så här ser det ut uppe i från. samt allt glas är Optiwhite. förutom bak det är målat. Bänken. Min lilla flicka hjälper mig Mitt gamla 720 Mark II Elektronik på det gamla så kommer det inte se ut sen. Rören till AC är pluggade. Silikon över allt i det nya skåpet. Uv på plats. filter. returpump. samt kabel samlare. även en av data fläktarna på plats. framför denna kommer…

13. Hej jag heter Jaroslaw Kolodziej och varit medlem från 2007. Älskar allt som har med saltvatten att göra försökte starta själv för några år sedan Men tyvärr inte allting går i livet som man planerat. Men nu har jag bestämd mig att långsamt förverkliga min dröm om saltvatten akvarium. Detta blir ganska långsamt projekt kommer säkert ta några år men jag vill gärna dela med mig. Jag kommer snabbt beskriva vad jag hade tänkt mig. Akvarium 240*70*70 15 mm optiwhite. Kommer beställas från Polen längre fram i tiden. …

14. Fick en idé från frugan att ifall man kunde ha ett annat akvarium och då vid trappan ner men ändå att man kan se det från 3 sidor. Så en kul sak att ev kunna göra, måste bara se om man kan såga ut i väggen eller om man måste ta ner mer å förstärka med U eller I Balk. Måtten som får plats är 120x70x70 ev 60cm högt. Det skulle vara 87cm från golvet då staketet är så högt på framsidan mot trappan. Baksidan till skulle bänk och överbyggnad vara. Ytavrinningsbox på ena kortsidan mot väggen Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S

15. Started by ormet,

Jag planerar för ett inbyggt kar i ett rum i källaren på 170x120x65cm. Det är mycket större än något jag tidigare haft och det är så enormt många frågor och funderingar jag har 1) Fukt, hur hanterar jag det? 2) El, funkar det att bara använda vanliga urtag och grendosor? 3) Jag behöver inte bry mig om ljud så värst, vilka eleganta avrinningar finns det som tar minimalt utrymme och syns lite? 4) Vattenbyte, hur sköter man sånt när det inte längre räcker med en spann? Jag kommer ha tvättstuga nära där osmosen ska stå. 5) Belysning. 10x80w ATI T5 eller 6st Radion? Annat? 6) bänk/ställning. Svetsad, trä, alu? 7) Vad är viktigt at tänka …

16. Started by mamadubba,

Jag har ett gäng acropora som jag inte har en aning om vad det är för några, har försökt kolla på diverse sidor men blir bara mer förvirrad. Nån vänlig själ som har koll? Acropora 1 Acropora 2 Acropora 3 (Millepora, men ändå inte) Acropora 4 (väldigt stora koraliter och polyper, korallen på bilden är 25cm hög) Acropora 5

• 8 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by DSB,

Efter 12 år så havererade systemet (old tank syndrom kanske, vet inte riktigt). Så har jag byggt om ,efter Triton Lab metoden. Halva sumpen är numera tänkt som ett refugium mm, har även köpt en returpump på 12 000 l i timmen. Har även tänkt lite nytt när det gäller huvudakvariet, betydligt mindre sten och att alla glasrutor skall gå att komma åt för rengöring ( ser mycket snyggare ut). Den högra revpelaren är färdig (lite småstenar bara kvar att lägga dit utefter botten) den vänstra är bara grunden ditlagd, har en tunna med levande sten som jag skall bygga med. Tänker också köra med några få centimeter sand på botten. Skickat från min iPad med Tapatalk

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,7k visningar
  18. Started by Dennan,

Hej ny här på forumet Har pysslat med diverse sötvattenfisk ett par år men efter jag startade mitt första lilla salt 250l shallow reef nyligen tog jag ett stort beslut och sålde av allt i fiskväg och idag började jag min resa mot att mitt största kar ska konverteras, Karet är 200x120x60cm (LBH) Måtten har anpassats för att husera stingrockor men verkar va dugliga mått för salta blötdjur också. Då jag desvärre har en övre budget bygger jag efter att köra fisk endast ev kommer jag ympa in Ls men annars blir det död sten för hela slanten. inga koraller kommer prioriteras då jag vill ha stora korallmumsande fiskar kommer dock anpassa allt så om jag ångrar mig i framtiden k…

• 40 svar
    • 6,4k visningar
  19. Started by Fabhellmyrs,

hejsan! jag tänkte presentera mitt nya kar på 980 liter plus 240 liter sump. (niki68`s gamla kar) karet är 200x70x70 3 sidor optiwhite och sumpen är ett vanligt eheim mp kar från hornbach på 240 liter. bänken är en Nilo blue aliminium med höjden 90cm och 6 stycken ben. Teknik: Cirkulation: 2 stycken jebao rw20 som cirkulation blir det tycker jebao känns riktigt bra för priset dem kostar. Skummare blir en coral box cloud 9, fick den för ett bra pris mot att jag gör en recension av den . Returpumpen är en jebao som pumpar 6000 liter i timmen. belysning blir två stycken maxspect razor 160w till att börja med, kommer köpa två stycken till när jag har cash inriktningen i …

• Gilla
    • 37 svar
    • 6,3k visningar
  20. Started by Tobbz,

Köpte mitt första saltkar i Augusti -14, bytte till ett 330 liters i oktober och i mars -15 vart begäret för stort så då beställdes ett nytt Det nya vart 180x70x70 med ytavrinning i mitten och 12mm Optiwhite glas samt en sump på 130x50x40 i 10mm glas. Allt beställdes ifrån Diamantaqaurien och det var väl lite strul men det löste sig väl och nu har det varit igång i 2 veckor. Följande teknik är nedpulat: 2 st Ecotech MP40 Quietdrive Ghl profilux ex3 med ecotech styrning och Temp/Redox/Ph probes samt påfyllning av osmostanken. Ghl Doserpump 4 kanaler Aquael 150w x3 doppvärmare Jebao DC6000 Returpump Jebao DC12000 För filtereaktorer Nyos Quantum 160 skummare Theiling roller…

• 13 svar
    • 4,3k visningar
  21. Started by MagnusJ,

Dags för en liten uppgradering då. För ett och ett halvt år sedan skaffade jag ett 80 liters blenny, trevligt kar men blev fullt väldigt snabbt. Första februari 2014 drog jag igång ett akvastabil 275 liters. Tänkte att detta får räcka ett tag(men i samma sekund som det hamnade på plats tyckte jag det blev för litet). Nu ska vi bygga om här hemma så det passade bra med en ny uppgradering. Karet: 170 * 100 * 70 (1190 liter) 15mm optiwhite. Intern box med två hål ner, ett upp. Beställt från diamantaquarien och dyker nog upp när som helst. Sump: ca 145*65*45. Hade verkligen älskat en liten avdelning för fraggar. Får klura lite på vad jag få…

22. Started by Moose,

Då har planerna börjat smidas inför nästa projekt. I slutet av maj kommer vi flytta till hus. AKVARIET Planerna är ett akvarium med måtten ca 170x70x70. dvs ca 800 liter. Frontglaset i diamantglas. Det finns ett antal begränsande faktorer. På vänster om sida står en kamin, dvs karet kan inte vara längre, då det isåfall kommer för nära kaminen. För att avleda värmen så kommer en luftspalt att lämnas mellan täckskiva och kortsidans glas. Djupet på karet hade varit önskvärt med 80cm men jag tror inte jag får tillstånd till detta. Men 70 har jag iaf fått ok på. BÄNK Bänken kommer jag nog …

23. Started by Blåbert,

Det är väl dags att lämna projekttråden. Allt är väl inte klart, men det mesta är nu up and running. Skall skriva en ordentlig resume, men så länge kan ni få ett par bilder på min kryptofugium/refugium-kombo

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by PeterG,

Vad hände med Patriks tråd , har han lagt av eller ? Någon som vet. Hur går det mad hans burk? mvh PeterG

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Zapf,

Dags att starta min första akvarietråd. Saltvattensresan har varit lång och krokig I sommar blev det flytt till radhus och stora akvariedrömmar väcktes till liv mao håller ett Percula 120 på att avvecklas. En 1 år gammal burk inhandlad av en skön kille som kroknat och behövde lägga ner. Det blev en burk på 200x80x70h med tillhörande ställning i stål och sump. Det inhandlades även en RE Supermarine 200 plus lite snygga LS och enstaka koraller. I skrivande stund håller jag på och ljudisolerar underskåp och planerar för att det skall bli så snyggt som möjligt. Tråkigt jobb men som man förhoppningsvis inte kommer ångra sen. Vid flytten var oturen …

• Gilla
    • 116 svar
    • 17,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.