Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
-
Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....
-
- 0 svar
- 874 visningar
-
-
jag testade mitt kars vattenvärden för nitrat och fick fram 40 mg/L med Seras nitrat test och trodde något måste vara fel så jag handlade in salifers nitrattest och fick fram 5 mg/L är det någon annan som har haft samma sak? obs. jag följde instruktionerna korrekt.
-
Hej jag vet inte riktigt vad nitratfilter är för något, är det små påsar som man lägger tex i ytterfilter eller?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
-
Har inte tid att åka till Linköping förrän på lördag pga av jobb och andra omständigheter men skulle behöva byta vatten i mitt kar.. E de så att saltet tog slut när jag höll på och blanda kom bara upp i 1,018 ungefär och skulle behöva köpa av någon vänlig själ i norpan lite salt.. Någon som har? Har ett hål vid ca 18:00 o hämta imorgon.. Eller kan jag byta med de vattnet jag har blandat nu och få ner salthalten och byta igen på söndag? Tror ni att invånarna tar skada? Har mest mjukisar men var och hämtade en lite stenkorall igår som jag inte vill ska dö.. Mvh Fredrik
-
Fundering. Kan man mixa olika spårämenen i påfyllningstanken utan det finns risk att det övermättas, oxiderar, fäller ut (förutom kalkvatten), skiktas.... eller vad nu som kan hända. Typ Magnesiumklorid/sulfat, calciumklorid, buffert.... etc. Min tank håller för drygt en vecka och det vore ju en enkel doseringspump att hälla allt i den. Om det går att mixa. Behöver man någon cirkulationspump som rör runt i grytan med jämna intervaller.
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag funderar på att höja min salthalt för att få stjärnpolyperna o de andra korallerna att trivas lite bättre. just nu ser mina värden ut på följande vis. salthalt : 1.0225 NO3 :10 NO2 :0 PO4 :1.0 CA : 460 KH : 11 PH : 8.4 Salthalten skulle väl kunna vara 1.025 tror jag. Synpunkter på detta??
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
hej allihopa! nån som vet om det finns ett filter man kan koppla till kranen som tar bort silikat? tacksam för hjälp
-
- 1 svar
- 929 visningar
-
-
Någon som testat hur låg salthalt påverkar koraller? Kommer tillbaka efter två veckors semester och ser att en hel del av korallerna(SPS o LPS) har död vävnad på sig. Kan detta bero på plöttslig sänkning av salthalten? Den andra saken jag tänker på är att jag gått ner kraftigt i belysningstid från 8h MH till 3h MH?? Kan bero på något annat också men det var detta jag kom att tänka på först. MVH Peter
-
- 3 svar
- 985 visningar
-
-
eftersom min osmos står still mer än den går såhar jag fått för mig att den skadar mer än den gör nytta. är det någon här som kör utan osmos?
-
- 25 svar
- 3,1k visningar
- 1 följare
-
-
Är det stor skilnad på salt? kör idag med "REEF CRYSTAL" men undrar om "INSTANT OCEAN" är sämre. det är i alla fall mycket billigare???
-
Jag har en Aqua-medic easyline 90 osmos, har kört den några veckor bara (men den har gått ganska mycket, fått ut en 8-900l vatten), men nu de senaste dagarna har den tappat fart som bara den, för tillfället ger den bara ut 1-1,5l/h..... Jag har provat att förbikoppla sedimentfiltret, utan förbättring.... Har oxå kopplat förbi flow restrictorn och spolat genom filtret en timme (detta har jag dock inte gjort tidigare, borde jag ganske gjort, men det står inget om det i manualen) utan någon förbättring.... Kan filtret redan vara slut? Eller ska det kanske bara spolas en tag till? Enda andra lösningen jag kan komma på är att trycket i huset sjunkit? Jag mätte inte hur mycket …
-
På Tropic Marin Triple Buffer står "To avoid possible precipitation do not use buffers and calcium supplements". Innebär det att det är olämpligt att använda Triple Buffern i kombination med Kalciumreaktorn? Är det någon som gör det? Effekter? http://www.tropicmarin.com/web/english/produkte/triplbuf.htm
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjabba! Tror jag matade lite för mycket mycket för nu, enligt saliferts test, är nitrathalten runt 50-60. Jag har ett 280 liters och igår gjorde jag ett litet vattenbyte på 20 liter, men det är ingen förändring idag på värdet. Inget djur eller korall i karet tycks påverkas, men jag vill ha bort nitraten. Hur ska jag göra? Måste jag göra ett mega-vattenbyte på typ 100 liter eller mer? Tackar för svar /Alexander
-
Hej Är det någon som använder, tillsätter, sk "magnesiumgranulat" i sin kalkreaktor ? Någon som har erfarenhet av detta ? Var man kan köpa i Sverge. Lämplig mängd att tillsätta osv. I dag tillsätter jag magnesium med TropicMarin. Det blir stora mängder som ska tillsättas i ett 700 liters kar, om man ska hålla ett värde på ca 1300. Borde vara smartare att lösa upp granulat sakta i reaktorn.
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
jag har ett PH värde runt 7.5 i princip dygnet runt. Det är ett kar på ca 50l med en lika stor sump(med DIY luftdriven skummare). Det har stått i ca 2 veckor och salthalten är konstant. Fyller på ca 1L varannan dag Tempen i vattnet är 27-28 grader beroende på tid på dygnet. Jag har kalkrik kalksten/kalkstenskross som bottenmaterial ca 7kg levande sten. och den ÄR levande. den kommer från ett akvarium som stått länge med rikligt med sten i. Stenarna är fulla med kalkalger och det kryper och lever i hela akvariet. Hur ska jag göra för att få upp PH värdet? Jag har kollat runt i forumet, men har inte hittat något konkret tips. Har PH värdet någon verkan på blomning av tex br…
-
- 10 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej! Jag undrar om det är någon idé att skaffa ett silikatfilter till osmosen om silikathalt är 0,03ppm i osmosvattnet. 0 ppm är väl att föredra, men ett silikatfilter kostar ju lite pengar. MVH johan
-
-
Hej!! Har ett kar på ca 110 liter som jag har två cirkulationspumpar i, en på 1000l/h och en på 560l/h. Nu e de så att jag har riktat dessa rakt in i ls:en så att vattnet i karet står nästan helt still i framkant. Tex fling maten rör sig minimalt när den kommer i karet. Nu till min fråga är detta dåligt? Cikrulationen i karet borde vara den samma eftersom pumparna suger ju ändå in vatten o pumpar ut de, dock kanske rätt in i ls:en så vattnet inte rör sig i karet. Hoppas ni förstår vad jag menar . Tycker ni att jag ska flytta dem så att de blir lite rörelse i karet? Om man inte frågar lär man sig inget... =). Kunde inte hitta ett ämne som rörde detta, gör någon de vore en …
-
hur stort vatten byte kan man göra som max utan att det blir en nitrittopp ?? jag ska tömma hela karet och limma en ny ytavrining och tänkte spara 25% av vattnet för att sedan hälla i med det nyblandade osmosvattnet,funkar det? eller kommer det bli som en nystart
-
Jag använder för närvarande Salifert Coral Calcium och Tropic Marin Trippelbuffer. Har tänkt byta till Tropic Marin BioCalcium Liquid vad det lider... Men, jag inser att Ca och KH-värdena fluktuerar en del mellan doseringarna (en gång per vecka). KH pendlar mellan 8.2-9.0 dKH mellan doseringarna och Ca mellan 425-440 mg/l. Den primära frågan: Blir Acroporor och Montiporor (har några Acrofraggar och några Capricornis o Digata) ledsna av en sådan variation? Har börjat dosera 2 ggr/vecka för att undvika så stora svängningar. Den andra frågan: Kan jag hälla ner veckodosen av Ca och KH-buffer direkt i osmosvattenreservoaren för den automatiska vattenpåfyllningen? Eller reagera…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Undrar lite kring fosfatvärde i akvariet. På testerna från salifert så finns det markerat vid vilka nivåer det börjar bli kritiskt för korallerna och när tillväxten hämmas. Men ingenstans kan man läsa om när det börjar bli farligt för fiskarna. Är det för att fosfaten måste vara på en så hög nivå att det är omöjligt att få upp det utan att fiskarna dör av andra orsaker innan eller är fosfat inte skadligt alls för fiskar? Kan ju tänka mig att höga halter av fosfat inte är så nyttigt för fiskar men hur mycket är högt för en fisk? Pratar då inte om tjocknackade damseller utan vanliga saltisar så som zebrazoma kirurger, dvärgkejsare eller mindre fiskar t.ex. E. Midas och P. H…
-
- 3 svar
- 2,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej!! Jag ska byta upp mig till ett lite större kar och kommer att få de om ca 3 veckor.. De är ungefär dubbelt så stort som mitt nuvarade kar på 60 liter. Hade tänkt att spara ca 7-8 liter av vattnet jag byter varje vecka för att slippa en inkörningsprocess i de nya karet.. Hade tänkt spara vattnet i dunkar som jag ställer in i ett skåp under tiden. E detta en dålig idé eller vad tror ni? Tacksam för svar.. /F
-
Hej! Nån som vet var man kan få tag på jod här i Sverige?
-
- 14 svar
- 12,1k visningar
-