Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej jag har funnit flera batcher där Fauna Marines ref vätska (den på 100ml) INTE innehåller den mängd nitrat som står på flaskan (10 ppm) , utan bara 0.7 mg/l. jag tror nitraten har blivit konsumerad. var således vaksam om du använder denna som ref vätska o får ett oväntat lågt testsvar. FM är meddelade och gjorde direkt en test själva och fick också närmare 0 på den batch jag rapporterade. Men det kan vara fler batcher då jag fått rapporter från UK att även där mätte en kund att det var för lite nitrat i flaskan och det var en annan batch. så var vaksam. personligen tror jag felet är att man blandar både po4 o NO3 i samma referensvätska. …
-
-
- 5 svar
- 720 visningar
-
-
Det var dags att byta filterrulle på clarisea för typ en vecka sedan. Jag har däremot nu valt att ta ut hela rullfiltret nu för att köra utan mekaniskt filter. Jag har ju ett fack med dsb och refugium efter rullfiltret, som jag antar kommer fånga en del skit. Allt äts väl inte upp omgående men det bor ju en del skit däri. Kanske en synvilla, men tycker mig se mer polyper ute under dagen efter dessa 10+ dagar utan rullfiltret. Kanske är logiskt riktigt? Ni som slutat använda mekaniskt filter tidigare, har ni sett några uppenbara negativa effekter på kort/lång sikt?
-
- 0 svar
- 719 visningar
- 1 följare
-
-
Spännande! Jag kanske inte kommer vara "först på bollen", men det hade varit spännande att pröva detta i framtiden. Frågan är om de kommit på varför cyano uppstår i huvudtaget. Finns många teorier, men kanske inte lika många fakta. https://reefbuilders.com/2022/07/03/anti-cyano-symbio-kit-is-a-tag-team-treatment-for-cyanobacteria/
-
-
- 2 svar
- 719 visningar
-
-
-
Hej, undrar om det är någon mer än mig som kör med AN,s tillsatser? Vad har ni för uppfattning om tillsatserna? Jag har problem med att få upp ca & mg värdena. Enligt tillverkaren ska man tillsätta en kapsyl (7,5ml) iveckan. Själv tillsätter jag 3-4 st i veckan av varje. Ca ligger kring 350 & mg på 1200 sist jag kollade. MVH/ Andreas
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
Ska dra igång med att köra balling via doserpump imorgon och doserar idag manuellt balling+nitrat. Vilken av behållarna är lämpligast att dosera nitratet via? Jag känner inte direkt för att fortsätta med manuell dosering om jag inte måste.
-
- 2 svar
- 716 visningar
-
-
Blandade ut ultramin-s med lika mkt vodka igår i tanke om att dosera 2ml/dag utav den vätskan (tidigare blandat ultrabak+vodka efter tips från oveb? tror det var han) Men iaf, Denna blandningen med vodka + ultramin-s luktar som eter?! Någon som vet ifall jag vågar dosera det trots lukten? Någon som kan lukta på sin ultramin-s flaska och säga vad den luktar?
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Fosfatremover består en en mix av järnhydroxid, och järnoxidhydroxid. Fe(OH)3, samt FeO(OH)2. Fosfat i våra kar befinner sig i 80% i formen HPO4, och 20% som PO4, och helt försumbart lite som H2PO4. HPO4 bidrager till alkaliniteten i det att HPO4 joner tar upp en vätejon o bildar H2PO4, när pH går tillräckligt långt ner (dvs när vi gör ett KHtest så kommer HPO4-jonernas bidrag räknas in). PO4 har ett dubbelt bidrag till alkaliniteten då dom tar upp 2 vätejoner allteftersom pH närmar sig pH 4-4.5 där ett alkalinitetstest stannar ungefär. pKa värden för fosforsyra är cirka 2(H3PO4),7(H2PO4) resp 12(PO4), vilket betyder att den tredje vätejonen komm…
-
- 0 svar
- 713 visningar
-
-
Någon som testat denna fosfat removern? http://www.aquatekniknordic.se/saltvatten/filter-material/ati-phosphat-stop-5000-ml.html mvh wigge
-
- 0 svar
- 713 visningar
-
-
Jag har provat några märken men har inte blivit helt nöjd ännu. Antingen så höjs inte K+ och jod eller så går magnesium/kalcium upp i topp. Nu så doserar jag separat K+ och jod. Köpte KZ Spurenelemete / Meerwasser komplex. Men med Meerwassasser så höjer jag mitt Mg jätte mycke så vart tvungen att sluta med det. Jag kör med kalciumreaktor så det är lite svårt att sluta dosera Mg tills det försviner i reaktoen. Jag har doserat efter vad det står på flaskorna, men måste hitta på egna mängder. Har inte doserat Mg separat sens 130721. Har kört med Saliferts spårämnen också med samma resultat. Vad använder ni er av ????
-
- 2 svar
- 712 visningar
-
-
Tänkte höra hur ja läser av aqua cal för att ställa in doserpumpen. Har en förbrukning på 40ca 2.2alk och 40 mg så värden i onsdags va alk 9.8 ca 460 mg 1440 och idag alk 7.6 ca 420 mg 1400. Har blandat dunkarna: 1:ca220g mg65g + spår 2:bikarb 315 +spår 3: na salt 65g. Men aqua calc säger att jag då ska dosera ut fyra dunkar? och då skulle de vara ca:335 ml dag alk:236 ml dag mg:2353 ml dag och nac: 351 ml dag. så hajjar inte hur ja ställer in tre dunkar samt hur mycket per dag.
-
- 3 svar
- 711 visningar
-
-
Hej, Undrar över en sak, hur vet man att mediet inte kan absorbera mer fosfat? Jag använder järn baserat fosfat reducering och det står att 50g / 100l och bytas 1 ggr per månad. 50g lades i strumpa den 20/8-12 31/8-12 hade jag 0,543mg/l(Hanna) Den 1/9-12 la jag i ytterliggare en strumpa med 50g då värdet var högt. 7/9-12 hade jag 0.3mg/l(Hanna) 13/9-12 0.291 mg/l(Hanna) Så första veckan hade det gått ner 0.2mg/l , men denna vecka bara 0.01mg/l. Är det då dax att byta ut mediet för att det inte kan absorbera mera eller kan det ligga still och sjunka igen? Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1 svar
- 711 visningar
-
-
PS: Välj HD, 1080p eller 720p adm kommer lägga in filmerna i artikelbiblioteket:-)
-
- 2 svar
- 711 visningar
-
-
Hej, Nu när man kört ett kar en stund och börjar få lite koll har jag börjat fundera på vattenkemi. Jag har ofta ganska lågt KH 5-6 och måste buffra det ganska ofta. Är det normalt eller kan man undvika det. Alla andra värden i karet är ok så det är bara KH som blir lågt och med detta ett något ostabilt PH. Några som har några förslag? I dagsläget så testar jag att buffra KH med ett pulver från salifert ca 1gång / vecka --Mats
-
- 2 svar
- 709 visningar
-
-
Nån som använt dom nya testerna. Man ska som sagt fylla på 2ml vatten, sen en skopa av pulvret. sen kommer de nya att man ska fylla på 0,6ml av ca-2 då ska den skifta från blå till lila. Men mitt problem är att den inte gör det forsätter nämligen att vara blått. vad innebär det tror ni?
-
- 8 svar
- 709 visningar
-
-
Jag har fått tillbaka mina värden från triton. Där är doseringen på milliliter (jag antar att det finns en färdigblandad lösning att köpa) och jag har deras torra magnesium. magnesium ligger på 1287, deras riktvärde är 1370 mg/l. Skiljer alltså 83 mg/l. Har deras torra magnesium, där 8,4 g/100 liter höjer halten med 10mg/l. Min vatten volym är på ca 1100 liter, hur många gram behöver jag använda ? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
-
- 3 svar
- 708 visningar
-
-
Mina hanna checkers börjar visa lite mer "fel" än vanligt och när jag undersöker kyvetterna så ser det ut som att det är lite belägg på insidan av kyvetten. Vad använder ni för att rengöra? Kan jag använda citronsyra? @stigigemla mvh Andre.
-
-
- 2 svar
- 707 visningar
-
-
Har fått luftbubblor av varierande storlek på den levande stenen dock inte överallt, någon som vet vad det kan bero på? Verkar ha kommit när jag ändrade om flödet på Maxspect Gyre GF130.
-
- 0 svar
- 707 visningar
-
-
Fick inte med någon användarmanual till mitt kalium test. Någon som kan bifoga pdf eller vet var jag kan tanka ner den? Har googlat, men kan inte hitta något. //Marko 'DaTrucka' (via mobil).
-
- 1 svar
- 705 visningar
-
-
Har använt ATI i många år och är förnöjd så långt men irriterar mig på att diverse inte finns på lager titt som tätt och har därför sett på andra tillverkare. Grotech fångade blicken då deras produkter är cirka hälften så dyra - uppger samma koncentrationer på lösningarna - som ATI. Undrar därför om någon har använt dem båda och kan ge lite info och erfarenheter.
-
- 1 svar
- 704 visningar
-
-
Ja, den är ju känd såklart. Vill bara visa på ett praktiskt exempel i mitt kar. Mitt nu mkt hårt belastade akvarium har svår att göra sig av med CO2(aq). Tidigare gick det bra men allt handlar ju om inkomster o utgifter av näringsämnen samt gasutbytet. Nu börjar inkomsterna bli högre. Jag installerade skummaren igår och ser att MorgonpH ligger 0.1 enhet högre än vad det brukar!:-) Det är ganska mkt. Jippi! Se kurvan hur den sista delen ej viker ner som brukligt. Jag behöver ett par dygn till för att va säker, då jag även bytte vatten igår, men den pH höjande effekten brukar gå över på ngr timmar. Så jag tror detta är en effekt av skummaren:-). Att skummaren …
-
- 1 svar
- 703 visningar
-
-
Svaret är: BådeOCH beroende på vilket rev. Traditionellt menar man ju att ett korallrev tar upp CO2 från atmosfären, och på det sättet kan bidra till att minska på CO2 i luften, då man kan ofta se ett rev som en totalt sett autotrof organism, dvs fotosyntes=CO2 upptag, dominerar cellandning=CO2 produktion. Havet andas alltså inte ut CO2 utan tar upp. MEN, detta beror på, för man vet också att när koraller bildar sitt skelett, CaCO3, så bildas CO2! 2HCO3+Ca---CaCO3+CO2+H2O Jag läste igår en enorm artikel (läste inte hela, kanske 60%, summary osv) där man finner att vissa rev idag producerar mer CO2 än dom tar upp, och alltså bid…
-
-
- 13 svar
- 702 visningar
-
-
Jag har köppt mig lite salifert tester för första gången. I beskrivningen säger de att när man fyller sprutan med reagensvätska så är det naturligt att det blir lite luft mellan kolven i sprutan och själva vätskan, men att detta inte ska vara något som påverkar utfallet av testet. Det är klart en definition av vad som är "lite" luft men när jag fyller 1ml sprutan så att kolven på sprutan står på 1ml så blir det ganska exakt 0,2ml luft i den, vilket då innebär att det bara är 0,8ml reagensvätska i sprutan. Kan detta vara korrekt och att Salifert har räknat med dessa 0,2ml luft eller är det jag som fyller sprutan på felaktigt sätt? Jag är lite oroad då dessa 0,2ml rimligen…
-
- 3 svar
- 699 visningar
-
-
Vet inte om någon har erfarenheter med RedSeas Mg test, ska man ta testvärdet då det slår över i färg till helblått inom några sekunder, eller ska man som jag, fortsätta och vänta tills det gått tillbaka i färg, titrera en droppe, "skaka", vänta lite, till den inte slår tillbaka i färg och ta mätvärdet därifrån ? Tänkte på det när jag testade nitraten och den ska inte stå för länge har jag för mig.... Annars har jag mätt Mg lite högt.....
-
- 2 svar
- 699 visningar
-
-
Är det någon som kan hjälpa mig med mina konstiga värden i akvariet, akvariet har varit igång i 3,5 år jag kör gärna genom meddelanden.