Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by DSB,

Blandade 100 liter saltvatten igår, salthalten ligger på 1,023 och jag har använt Tropic Marin Pro-reef. När jag mäter magnesiumhalten i den nyblandade tunnan, så blir resutatet 1000 ppm. Är det verkligen ett rimligt resultat ? Jag har använt mig av Red Sea- Reef foundation pro Test kit

• 4 svar
    • 601 visningar
  2. Started by DSB,

Är det någon som blandar egna spårelement ? I såfall hur gör ni och var köper ni detta ?

• 1 svar
    • 601 visningar
  3. Started by Mazzi,

Jag har precis fått min osmos och funderar på om jag ska göra några större vattenbyten eller bara fortsätta som vanligt med ca 10%/vecka? Behöver köpa ny salthink också, har kört Red Sea Pro nu men om jag ska köra lite större vattenbyten ett tag kanske KH svänger för mkt? Hur hade du gjort? /Mats

• 5 svar
    • 601 visningar
  4. Started by mac_artur,

Hej. Jag min klant har lyckats slarva bort manualen till mitt Mg test. Tror att doseringen är 2ml vatten, 4 droppar Mg-1 blanda 30 sek, 1 sked Mg-2 blanda 10 sek, 1ml Mg-3 droppa i till färgen skiftar från rosa till blått/grått. Stämmer det? Vill någon vänlig skäl skriva av värdena från Mg= 1230 till 1400. Tack på förhand Mattias

5. Started by Curtus,

Håller på å mäter lite i mitt kar för att se hur mkt som förbrukas. Tanken var att räkna ut en daglig förbrukning för karet, men kan man verkligen göra det? Jag har märkt att värdena i vattnet inte aldrig sjunker till 0 å då borde det ju vara svårt att räkna ut en verklig daglig förbrukning. Och varför förbrukas inte värdena ända ner till 0? Får koraller svårt att ta till sig ämnen när det blir dåligt om dem i vattnet? Här är förbrukningen för mitt kar på 3 dagar(Dvs hur mkt det minskat): Kh-4 (8 - 4) Mg- 90 (1380 - 1290) Ca- 40 (460 - 420) Och går man efter det skulle den dagliga förbrukningen hamna på ca: Kh~ 1,33 Mg- 30 Ca~ 13,33 Och då ä…

• 0 svar
    • 599 visningar
  6. Started by jezzka,

Tjenare! Undrar om det är nån som vet nån bra sida där man kan läsa om hur ballig systemet funkar, Tänkte blada själv så länge eftersom det inte blir så mycke, Alla förslag är välkommna Mvh Timmy

• 3 svar
    • 597 visningar
  7. Started by runstenen,

Verkar vara olika bud ang kar m aluminiumram. Såg att ngn hade det på ngn post nyligen. Men det finns väl specalbehandlade alu kar som ska vara avsedda för salt ? Jag har ett äldre akvastabil som jag inte velat konvertera pga detta. Erfarenheter ?

• 1 svar
    • 597 visningar
  8. Har nyligen kommit igång med denna härliga hobby. Mycket utgifter nu i början med allt som hör där till. Ska så småningom köpa ett filter så jag kan ordna eget vatten. Just nu har jag kranvatten i karet. Men vill förbereda fördiga dunkar med både osmosvatten och färdigt saltvatten för vatten byten och på fyllning. Zoo.se säljer men jag bor söder om Stockholm i Hökarängen. Så tänkte kolla fall det möjligen finns någon på närmare håll som har lust att sälja lite? Mvh Johan

• 2 svar
    • 597 visningar
  9. Jag har haft lite tid idag över och till slut skrivit ihop en artikel om CO2/karbonat-jämnvikten... Det kan nog finnas en del småsaker just rörande pKa mm, som en kemist inte helt godkänner, men i stora drag tror jag det skall stämma. Detta är min bild av det hela, som jag snickrat ihop utifrån det jag läst mm. Den kanske är på sina ställen inte den lättaste artikeln för alla att läsa, men verkligen kul om någon tar sig tid att läsa den o försöka förstå. Hoppas jag lyckas, annars är det mitt fel:-) Mvh Jonas Roman CO2-jämnvikt.pdf

10. Started by DaTrucka,

Fick inte med någon användarmanual till mitt kalium test. Någon som kan bifoga pdf eller vet var jag kan tanka ner den? Har googlat, men kan inte hitta något. //Marko 'DaTrucka' (via mobil).

• 1 svar
    • 594 visningar
  11. Started by Joad,

Har sett att det finns ett salt Dupla till hyfsat pris. Är det någon som har prövat? Dupla säljs knapp i Sverige men de är ganska stora i tyskland. Har själv mest fisk och mjukkoraller så värden är inte kritiska, snarare att saltet är hyfsat lättlösligt. Byter ca 80 liter i veckan.

• 1 svar
    • 592 visningar
  12. Started by Robbs,

Fungerar det att stoppa ner en patron som är till osmosen direkt i sumpen? Eller det måste vara i en strumpa? Har några patroner liggandes därav frågan.

• 4 svar
    • 592 visningar
  13. Started by Salta katten,

Jag har köppt mig lite salifert tester för första gången. I beskrivningen säger de att när man fyller sprutan med reagensvätska så är det naturligt att det blir lite luft mellan kolven i sprutan och själva vätskan, men att detta inte ska vara något som påverkar utfallet av testet. Det är klart en definition av vad som är "lite" luft men när jag fyller 1ml sprutan så att kolven på sprutan står på 1ml så blir det ganska exakt 0,2ml luft i den, vilket då innebär att det bara är 0,8ml reagensvätska i sprutan. Kan detta vara korrekt och att Salifert har räknat med dessa 0,2ml luft eller är det jag som fyller sprutan på felaktigt sätt? Jag är lite oroad då dessa 0,2ml rimligen…

• 3 svar
    • 591 visningar
  14. Hej. Jag undrar om någon här vet vad "Reef Evolution Potassium Iodine" innehåller. Eller rättare sagt, hur mycket flaskan innehåller. Det enda som står på flaskan är att doseringen ska vara 5ml till 50 gallons, en gång varannan vecka. Och att en flaska på 250ml räcker till 10000L. Jag skulle vilja veta hur stark jod-koncentrationen är i mg/L. Det står "kaliumjodid-koncentrat" på flaskan. Är det någon som vet om det verkligen är en enkel KI-lösning, eller om den innehåller någonting mer komplext?

• 0 svar
    • 590 visningar
  15. Köpte ett Elos KH-test idag och testade mitt akvarium.Jag fick det till 15 droppar dvs. 7,5 dKH. Jag tyckte det borde varit lite högre så jag testade med Salifert också för att jämföra, nu fick jag 8,6 dKH. Tyckte det var konstigt så jag testade Både salifert och elos med kontrollvätskan man för med i saliferts test. Elos låg en grad under salifert som var mitt i prick. Vilket ska man lita på?! Tror jag kastar elos-testet faktiskt, kontrollvätskan borde ju stämma? //Emil

• 0 svar
    • 590 visningar
  16. Started by KennethN,

Har fått svar på mitt första Triton N-DOC-test. Enligt detta så hade jag 7,54 dKh. I samband med att jag fyllde test-rören så mätte jag dock karbonathårdheten med Hanna HI-772. Gjorde två test (med olika kyvetter) och fick resultatet 9,1 respektive 9,2. Stor skillnad mellan mina mätningar och Triton tycker jag, och vilket värde ska jag lita på?

17. Ny artikel, förbättrat recept /Jonas

• 0 svar
    • 587 visningar
  18. Started by morphriz,

Snubblade på den här... http://en.wikipedia.org/wiki/Anammox Har någon hört talas om/erfarenhet av detta? Är det nått som går att använda i ett saltkar tro? mvh Mattias

• 0 svar
    • 587 visningar
  19. Started by PeterG,

Tänkte starta en ny större burk till våren och funderar på vilken metod som skulle vara bra . Hittade lite olika metoder som jag inte känner till så mycket om, typ Triton, Sangokai , mfl mfl 1.-Vad är det för skillnad på tex de metoder där man tillför "element"? 2.-Hur testar man i dessa kalorimetriskt eller med hplc eller ? Är det någon som provat dessa nya metoder ( ej Balling) Tacksam för alla tips Mvh Peter

• 0 svar
    • 585 visningar
  20. Started by peterj66,

Ska dra igång med att köra balling via doserpump imorgon och doserar idag manuellt balling+nitrat. Vilken av behållarna är lämpligast att dosera nitratet via? Jag känner inte direkt för att fortsätta med manuell dosering om jag inte måste.

• 2 svar
    • 584 visningar
  21. Started by joh3,

Hej. Har kört med alubaserad fosfatremover i mitt kar nu under drygt 4v. Dvs från uppstarten av akvariet. Nu till frågan. Hur länge håller sig en sån där påse egentligen? Läste nånstans här på forumet att den blir mättad redan efter en vecka. Stämmer verkligen det?

• 1 svar
    • 582 visningar
  22. Started by saltatrox,

Jag har provat några märken men har inte blivit helt nöjd ännu. Antingen så höjs inte K+ och jod eller så går magnesium/kalcium upp i topp. Nu så doserar jag separat K+ och jod. Köpte KZ Spurenelemete / Meerwasser komplex. Men med Meerwassasser så höjer jag mitt Mg jätte mycke så vart tvungen att sluta med det. Jag kör med kalciumreaktor så det är lite svårt att sluta dosera Mg tills det försviner i reaktoen. Jag har doserat efter vad det står på flaskorna, men måste hitta på egna mängder. Har inte doserat Mg separat sens 130721. Har kört med Saliferts spårämnen också med samma resultat. Vad använder ni er av ????

23. Started by Thommy,

kollade värdena på de ja har vill siga ph po 4. ph är 8.po 4 verkar va noll lite svårt å se.Frågan e då när ska man lägga i phosphate remover alltid eller när man ser det sticka i väg lite.

• 0 svar
    • 581 visningar
  24. Started by Constanzo,

Hej alla, Ska då flytta till hus och då skall sjöhästakvariet flyttas med! har satt upp i det nya huset, ett 112 liters kar, kommer pyttsa i vatten och sten från ett väletablerat system idag, inget nytt vatten, utan bara använt. Tänkte sedan köra igång ytterfilter från mitt gamla system med Rowaphos och Zeolith. Tror ni det räcker med en vecka för att få stabila värden och kunna släppa i hästarna? Tänkte köra på skummare och UV efter ett tag med.

25. Started by kaptenen,

Hej! Fick hem resultatet från senaste ICP via triton idag och när jag är inne och försöker ladda hem PDF:en som jag brukar så hittar jag inte i senaste uppdateringen av hemsidan vart det är någonstans? Upplever någon annan liknande problem? Verkar bara finnas ett interaktivt schema som man kan välja värden och ladda hem en bild av det. Om det är så att PDF:en har försvunnit och möjligheten att ladda hem den så är det ett stort minus enligt mig.

• Gilla
      • Tack
    • 5 svar
    • 581 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.