Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Håller på och pysslar med min bänk och behöver "täta" mellan stålställningen och bottenskivan med några fogar. Har wurth svart silikon hemma, dock är det antimögelbehandlad. Vad tror ni?, kan jag använda detta?, det kommer inte vara mer än några strängar och inte ha någon kontakt med vattnet. Kan det giftiga i siliconet överföras via luften?
-
- 0 svar
- 656 visningar
-
-
Hejsan, Jag är sedan några dagar saltvattensakvarist efter många många år med sötvatten. Mycket nytt blir det. Jag har förstått att det finns olika datorbaserade "verktyg" bland annat på webben för att hålla reda på sina mätvärden och även ta fram förslag på åtgärder vid avvikelser. Vilken av dessa rekommenderar ni som är mer erfarna här på formet? Hälsningar Johan
-
- 3 svar
- 654 visningar
-
-
https://reefbuilders.com/2025/06/10/oceamos-organo-ms-test-revolutionizes-reefing-brings-metabolomics-to-hobbyist/ låter väldigt intressant!
-
-
- 9 svar
- 654 visningar
-
-
Fungerar det att stoppa ner en patron som är till osmosen direkt i sumpen? Eller det måste vara i en strumpa? Har några patroner liggandes därav frågan.
-
- 4 svar
- 654 visningar
-
-
Har haft lite lågt Kh och mina värden var 6 i Kh med Jbl och 6,6 med Salifert. jag gjorde blandningen enligt saltvatten för dummies med 80% bikarbonat och 20 % Natriumkarbonat. Jag tillsatte 4 gram per 100 liter vatten och testade 1 dygn senare och fick då värdet 7 i Kh med Jbl test och 9,6 i värde med salifert Enligt metoden jag gjorde så skall Kh höjas med 1 enhet per dygn med den tillsatsen vilket den gjorde med Jbl test men enligt salifert så höjdes den med 3 enheter?? Provade att göra om testerna men resultatet blev detsamma. Vilket test kan man lita på Jbl eller salifert?? Mvh Andreas
-
- 2 svar
- 651 visningar
- 1 följare
-
-
Jag blandade lite nytt vatten och råkade ställa min doppvärmare lite för högt. Så nu är vattnet 30 grader och salthalten visar 1,025 vilket är bra men är det rätt värde? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 650 visningar
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 0 svar
- 649 visningar
-
-
Finns det nåt bäst före datum på produkter av denna typ? Hur länge kan man använda öppnade flaskor?
-
- 3 svar
- 648 visningar
-
-
-
Hej! Nämnd akvarist klantade sig ordentligt genom att inte ha koll på avjoniseringsmassan (DI) i sin RODI-anlöggning. Jag sitter nu med Po4 kring 0.26 trotts 500 liter vattenbyte av totalt 720 liter. Har nu även en ny "bomb" med 11 liter DI massa till min RO. Hur gick det här till? Jo, mitt Po4 har smugit sig upp och jag har försökt mata mindre och öka belysningsintensiteten och tiden i refugiet. Praktiskt så har stenen i akvariet sugit åt sig vad den kunnat av den fosfat jag konstant matar via ATO. Vattnet dunstar, men inte Po4... Självklart ger mat också fosfat. Men jag har tidigare fått stöddoserat Po4 så logiken pekar entydigt på mitt icke avjoniserade ROD…
-
- 0 svar
- 647 visningar
-
-
Hej, Undrar över en sak, hur vet man att mediet inte kan absorbera mer fosfat? Jag använder järn baserat fosfat reducering och det står att 50g / 100l och bytas 1 ggr per månad. 50g lades i strumpa den 20/8-12 31/8-12 hade jag 0,543mg/l(Hanna) Den 1/9-12 la jag i ytterliggare en strumpa med 50g då värdet var högt. 7/9-12 hade jag 0.3mg/l(Hanna) 13/9-12 0.291 mg/l(Hanna) Så första veckan hade det gått ner 0.2mg/l , men denna vecka bara 0.01mg/l. Är det då dax att byta ut mediet för att det inte kan absorbera mera eller kan det ligga still och sjunka igen? Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1 svar
- 647 visningar
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 1 svar
- 647 visningar
-
-
Ska flytta mitt kar imorgon och undrar hur många % av vattnet man behöver med sig eller går det bra och ta allt nytt? karet är ett 80L mollyhotell
-
- 1 svar
- 645 visningar
-
-
Så då var lite tester gjort i karet, har provat kört med manuell dosering balling och inte gjort något test på 2veckor, följande resultat: Ca 470, Kh 7,7 Mg 1350 Kalium 350. Mätte även fosfat och nitrat. Fosfat 0,015 nitrat 0. Börjar få ner näringsvärden riktigt bra men tycker ändå inte mina acrosar som jag köpte av borg färgar ut ordentligt, även börjat tillsätta Fauna marin Trace elements 1-4 gjort detta i 3veckor. Någon som har andra tips på varför vissa koraller inte färgar ut? då i synnerhet acrosar. mvh Rickard
-
- 0 svar
- 644 visningar
-
-
Är det någon som blandar egna spårelement ? I såfall hur gör ni och var köper ni detta ?
-
- 1 svar
- 644 visningar
-
-
Instruktionerna är på tyska, franska och liknande. Någon som vet hur den ska användas? /Danne
-
- 2 svar
- 640 visningar
-
-
Är det någon som kan hjälpa mig med mina konstiga värden i akvariet, akvariet har varit igång i 3,5 år jag kör gärna genom meddelanden.
-
Spännande! Jag kanske inte kommer vara "först på bollen", men det hade varit spännande att pröva detta i framtiden. Frågan är om de kommit på varför cyano uppstår i huvudtaget. Finns många teorier, men kanske inte lika många fakta. https://reefbuilders.com/2022/07/03/anti-cyano-symbio-kit-is-a-tag-team-treatment-for-cyanobacteria/
-
-
- 2 svar
- 638 visningar
-
-
Är lite lat av mig idag kan bero på ölen eller drinken men vilken produkt rekomdera ni för enbart höja calsiumet i ett akvarium har sökt runt lite och hittat endel men vissa av dessa produkter höjer även kh och det vill jag inte. Har fauna marin något sån produkt för det märket hat den lokala handlaren.
-
- 1 svar
- 637 visningar
-
-
Mina hanna checkers börjar visa lite mer "fel" än vanligt och när jag undersöker kyvetterna så ser det ut som att det är lite belägg på insidan av kyvetten. Vad använder ni för att rengöra? Kan jag använda citronsyra? @stigigemla mvh Andre.
-
-
- 2 svar
- 637 visningar
-
-
I min iver att höja Ca och Kh, blev resultatet inte vad jag hade väntat mig. Jag har på e.m/kvällen ett Ph på 8,6. Kh ligger runt 11 men Ca har inte nämnvärt gått upp. Ligger runt 360. Mg ca. 1120. Har jag en skadlig nivå på Ph? Med vad får jag ner det? Vill inte använda Bikarbonat, för då ökar ju också Kh, och den bör väl inte öka just nu. Har inte tillgång till kalsiumklorid, för att höja Ca. Kan jag enbart använda typ API Liquid Calcium?
-
- 4 svar
- 637 visningar
-
-
Ska dra igång med att köra balling via doserpump imorgon och doserar idag manuellt balling+nitrat. Vilken av behållarna är lämpligast att dosera nitratet via? Jag känner inte direkt för att fortsätta med manuell dosering om jag inte måste.
-
- 2 svar
- 636 visningar
-
-
Är det nån som vet hur mycket det är i en medföljande sked till 18 oz. förpackningen av denna tillsats? Min sked verkar ha blivit försnillad på något sätt. MVH Martin
-
- 2 svar
- 636 visningar
-
-
-
Ramlade över ett föredrag Delbeek höll i december förra året där han hävdar det kan finnas ett samband mellan den molära kvoten mellan NO3-N och PO4-P Obs om du har dina värden i mg/L så skall du multiplicera ditt förhållande NO3/PO4 baserat på mätvärden i mg/L med 1,53 för att få den ungefärliga molära kvoten och om du har du har kvoten i mol så får du ungefärliga kvoten i mg/l genom en multiplikation med 0,65 Observera att han inte bedömer låga värden som lika skadliga som kraftigt förhöjda. I de akvarium han studerat så är kvoter i mol räknat kring 50 ( runt 32-33 räknat i mg/L) och upp mot 100 i beräknat på molförhållande (65 räkna…
-
-
- 11 svar
- 635 visningar
- 1 följare
-