Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har precis köpt hus tillsammans med tjejen, och då det är borrad brunn så tänkte jag kika på vad för åsikter det finns angående vattnets innehåll och kvalité. Kommer troligen köra med Osmos nu dock iom att det är svårt att vara säker på att ha en stabil kvalité på vatten från egen borrad brunn. Så, förhoppningsvis finns det någon här som kan avgöra hur mitt blivande vatten i kranen är. värden direkt från testprotokoll. Färg 25 pH 7,4 Totalhårdhet dh (kh?) 7 Järn mg/lit 0,12
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har haft lite "dåligt" CA-värde på sista tiden och KH:t har sjunkit också. Gjorde därför en test på Crystal reef saltet (tror jag det heter) och då ligger CA på 340, borde det inte ligga på högre nivåer? Har inte testat att blanda upp Sailiferts Coral Grower i det nyblandade vattnet, men det lär ju höja det natuligtvis. Trodde bara att nyblandat osmosvatten och salt skulle vara lite högre i CA. Testet gjordes med Sailiferts CA test. Ca i akvariet ligger på 360 ungefär... men där har tillsats Sailiferts coral grower emellanåt.
-
Fungerar detta lika bra som osmosvatten? Några saker man ska tänka på när man använder det? /psan
-
Hejsan köpte mig lite gotta till akvariet och korallerna (TropicMarin Pro Coral Mineral) men jag kan säga att jag inte är nöjd 1. När jag öppnade burken så var allt pulver som en cementklump fick hacka loss den sked som var med 2. Akvariet blev grumligt trotts att man bara tog i en sked 3. När jag la i denna sked med pulver så flyter det. Såg det nu 1dag senare att det fortfarande flyter en klump i "sumpen" och det ser fortfarande grumligt ut Någon annan som upplevt detta. Har man fått ett dåligt exemplar eller är det så här Testade detta nu istället för de flytande men ush inge mer
-
Jag var för 5 mån sedan i Berlin på besök hos akvarievänner och då talade dom en ny votkametod som blivit mycket populär ( det gick med votka men ej med ren sprit!). Vad jag förstod så krävde den mycket övervakning och individuell inställning för varje akvarium. Någon som prövat?
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har problem med att få upp calciumet just nu ligger det på 350. Har använt calciumhydroxid (pulver) ett tag nu men det vill ej öka. övriga värde = ok Tips, jo tack.
-
- 44 svar
- 6,3k visningar
- 2 följare
-
-
Jag håller på att justera in min kalkreaktor och skulle behöva justera Kh lite! Jag har dock lyckats förlägga allt info från min liquid refill kartong (klantigt)! Nån som har koll på vilken av A,B eller C som man höjer Kh med?
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur mycket är normalt att pH ändrar sig under dagen? Mitt morgon pH ligger på 8,18 och på kvälllen 8,48-8,49. Är detta en normal variation eller är den lite stor? Hänger det ihop något med mitt dKH? Jag har ett dKH på 10,9-11,2.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjenare, är lite nyfiken, funkar destillerat vatten i saltkar? Kör med osmos och kommer fortsätta med det men e bara lite intresserad. Mvh Michael
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
- 1 följare
-
-
Mina vattenvärden är nog inte så bra just nu! pH-8.2 Ca-320 NO2-0 NO3-2 PO4-0.1 NH4-<0,25 KH-10.2 Salt-0,21 Temp-24,5*c Det är vel främst NO2, Ca, KH som inte stämmer. Men vad ska jag göra för att få det bättre? Jag har massa tillsatser som jag aldrig använder, borde jag göra det? Jag köpte massa begagnat, dessa har jag Calcium iode Magnesium Strontium Natural iodinr Stability Marine tank clarifier calcium supplement KH+ När ska man använda dessa, Vad jag förstår på förpakningarna så ska man tillsätta vissa lite då och då, men jag vill inte göra något så att det förstör vattenvärdet ennu mer. Bilka ska jag använda när, borde jag ha fler tester och fler tillsattser? Jag…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Någon som kan ge ett bra recept för hur jag kan buffra upp mitt KH på 7.1 till lämpligt värde mha av bikarbonat i väntan på att mina Trippel bufrar från Tropic Marine kommer med posten. Borde ha ca 40 liter vatten i kuben. Har sökt på forumet men inte hittat några enstämmiga uppgifter.
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Är det någon som har en bra lösning för att kontrollera att man inte får ut olöst Calciumhydroxid i akvariet? Kanske går med ett PH test? eller liknande? Jag har problemet att jag får en fällning i min mixer pga något i mitt vatten (kanske för mycket CO2...) Alltså är lösningen lite mjölkig och det är svårt att se var nivån för hydoxiden går. Därför vill jag se så att det som kommer ur mixern inte är skadligt... Tack på förhand MVH Peter
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Är det någon som har provat att sänka salthalten till 1.010, för att bota mot cryptocaryon. Jag håller på med en sån "kur" och jag undrar hur lång tid det dröjer innan parasiterna släpper från fisken. Jag har läst att man köra detta i ca 2veckor och sedan ska öka till normal salthalt. I dagsläget har jag kört med 1.010 i ca 2 dygn. Firren är pigg och äter bra men prickarna har inte försvunnit. Tacksam för tips från någon som kört metoden. / Hälsningar Pär
-
- 23 svar
- 2,6k visningar
-
-
Nu har jag haft min lilla inkörda 45 lit nano hemma i en vecka. Jag har gjort två vattenbyten á 7 lit/gång och fyllt på med ca 2 lit sötvatten under tiden för att kompensera för avdunstningen. Vattnet renas via osmos och jag har testat kranvattnet efter osmos-rening så det är ok. Ph ligger precis på 8,0 Kh på 7,4 calcium 430 1,026 25 grader Nitrat 20 Inget nitrit eller silikater Nitratet är fortfarande för högt, räcker det med vattenbyten för att få ner värdet? Eller är det något annat jag bör komplettera med? Ska jag göra ett par vattenbyten till under veckan (fre och sön á 7 lit/gång) eller ska jag byta 15 liter vid ett och samma tillfälle istället? Är det något ni vet…
-
- 24 svar
- 2,7k visningar
- 1 följare
-
-
Tjenare! Ska vattnet vara klart (genomskinligt) om man har noll i amoniak. Eller ska det vara grummligt utan brun färg. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
-
visst jag har bara haft LS i i 3 dagar, men jag tycker att den jävla mätstickan verkar konstig. (tur att jag beställt riktiga tester) jag var nere och fick några stickor i en djuraffär, dessa mäter: N03, NO2, GH, KH, PH. dessa värdena fick jag: NO3: 20 NO2: 0 GH: 50 KH: 10-17 (kunde inte urskilja vilken det var närmst) PH: 7-7.5 låter dessa värdena märkliga? THE NEWBE
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej undrar vad testvärden ska ligga på tex fosfat,nitrat ,amoniak mm + jag har fått en grön "alg" hinna på ytan,vad ska man göra åt det?? /Daniel
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
tjena jag behöver lite tips för att få ordning på mitt kar. fiskarna verkar trivas och turbosniglarna förökar sig. mina värden är: nitrite 0,05 nitrate 10 troligen för att en mjukkorall håller på att lämna in ph 8 magnesium 1440 phosphat 0,01 Ca 560 jod 0,1 strontium 3 salthalt 1,024 jag e tacksam för all hjälp m.v.h fredde
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Helvete! Får väl börja med att säga att man inte är som man borde vara riktigt Tog ett test för en gång skull för att det var kul för jag började märka att mina stenkoraller har börjat växa mycket sämre. Upptäckte då att mitt KH låg på 6... hittade en burk oöppnad som jag fick med när jag köpte akvariet. (aquacare kh buffer) blandade upp lite vatten med pulvret, hällde i det akvariet tog om testet! HELVETE! uppe på 20 +! Fort som fan så bytte jag 25 liter vatten på rekordtid. Och har nu fått ner det till "låga" 13 (där jag ungefär legat innan 12-13). Tog alla andra tester också för säkerthet skull och då visade det sig att CA låg på 280... (låg på 400 igår!?) Ska i forts…
-
Hej, jag undrar vad ni vet om denna produkt. Det skulle sänka fosfat och ammonium. Det är filter som man kan koppla till insuget på pumpar. Jag bårjade använda de idag men vattnet är grumligt och fiskarna gillar inte det, är det något att oroa sig för?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har fått silikat i karet igen och kan inte fatta var det kommer ifrån. Inget silikat eller fosfat i mitt osmosvatten eller kemikalieblandningarnar men ändå en hel drös med silikat i akvarievattnet. När man mäter fosfat så finns det ingenting varken i akvariet eller från osmosen. Silikat däremot ger utslag när man mäter på akvarievattnet. Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med att fastslå var ifrån det kan komma. Har precis satt i ett nytt fosfatfilter som innehåller Aquaphos som skall vara hög effektiv emot fosfater men jag har inte hittat om det tar bort silikat också. Kan det bero på att det inte är inkört? Eller kan det kanske bero på att filtret tar bort så mycket fosf…
-
Hmm ha fixat o donat i akvariet hela helgen, sålt o bytt alla koraller jag inte tyckt passat in , möblerat om 110 kg LS. Gick o la mig igår skitnöjd över resultatet o vaknade upp imorse ställde mig o kollade lite stolt på burken, slängde ett getöga på termometern som visade ca 30 grader. Trodde först termometern fått ehec eller nåt och gick o hämtade min digitala utetermometer o slängde i 32 grader. Vad i H******* kan höja tempen så över natten. Har kollat skummare uvc etc. /Fredrik
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla glada kemister, Jag har precis fått hem provsvaren från vår nyborrade brunn, så jag tänkte slänga ut en allmän fråga för att höra vad ni tror om de här parameterna: pH:7,7 Alkalinitet HCO3: 280 mg/l Ammonium: 0,1 mg/l Nitrit: < 0,001 mg/l Nitrat: < 0,1 mg/l Fosfat: < 0,005 mg/l Järn: 0,07 mg/l Mangan: 0,17 mg/l Är det något annat som man ska vara försiktig med. Jag är ingen kemist, men 1 mg/l borde ju vara 1 ppm (part per million) så ett fosfatvärde på under 0,005 ppm borde ju exempelvis inte vara fy skam, eller? Min fråga är egentligen vilken typ av filter jag behöver köra på de här vattenvärdena. Behövs RO, eller finns det någonting enklare/snabbare/bi…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad tror ni om denna produkt? Är det någon som har testat? http://www.carmenschwemmer.com/nitrat.htm
-
- 4 svar
- 1k visningar
-