Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Nu har jag haft min lilla inkörda 45 lit nano hemma i en vecka. Jag har gjort två vattenbyten á 7 lit/gång och fyllt på med ca 2 lit sötvatten under tiden för att kompensera för avdunstningen. Vattnet renas via osmos och jag har testat kranvattnet efter osmos-rening så det är ok. Ph ligger precis på 8,0 Kh på 7,4 calcium 430 1,026 25 grader Nitrat 20 Inget nitrit eller silikater Nitratet är fortfarande för högt, räcker det med vattenbyten för att få ner värdet? Eller är det något annat jag bör komplettera med? Ska jag göra ett par vattenbyten till under veckan (fre och sön á 7 lit/gång) eller ska jag byta 15 liter vid ett och samma tillfälle istället? Är det något ni vet…
-
- 24 svar
- 2,7k visningar
- 1 följare
-
-
Är det någon som har en bra lösning för att kontrollera att man inte får ut olöst Calciumhydroxid i akvariet? Kanske går med ett PH test? eller liknande? Jag har problemet att jag får en fällning i min mixer pga något i mitt vatten (kanske för mycket CO2...) Alltså är lösningen lite mjölkig och det är svårt att se var nivån för hydoxiden går. Därför vill jag se så att det som kommer ur mixern inte är skadligt... Tack på förhand MVH Peter
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Helvete! Får väl börja med att säga att man inte är som man borde vara riktigt Tog ett test för en gång skull för att det var kul för jag började märka att mina stenkoraller har börjat växa mycket sämre. Upptäckte då att mitt KH låg på 6... hittade en burk oöppnad som jag fick med när jag köpte akvariet. (aquacare kh buffer) blandade upp lite vatten med pulvret, hällde i det akvariet tog om testet! HELVETE! uppe på 20 +! Fort som fan så bytte jag 25 liter vatten på rekordtid. Och har nu fått ner det till "låga" 13 (där jag ungefär legat innan 12-13). Tog alla andra tester också för säkerthet skull och då visade det sig att CA låg på 280... (låg på 400 igår!?) Ska i forts…
-
Hej, jag undrar vad ni vet om denna produkt. Det skulle sänka fosfat och ammonium. Det är filter som man kan koppla till insuget på pumpar. Jag bårjade använda de idag men vattnet är grumligt och fiskarna gillar inte det, är det något att oroa sig för?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag undrar hur ni gör för att få bort surheten ur vattnet som blir av svavlet i filtret? har ni något mer filter direkt efter nitratfiltret ? eller har ni kalksand eller snäckskal eller något annat liknande i botten av nitratfiltret? jag har hört att vattnet som kommer ut ur filtret ligger på PH 4. någon som kan ge mig lite klarhet i detta?
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hur mycket är normalt att pH ändrar sig under dagen? Mitt morgon pH ligger på 8,18 och på kvälllen 8,48-8,49. Är detta en normal variation eller är den lite stor? Hänger det ihop något med mitt dKH? Jag har ett dKH på 10,9-11,2.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
visst jag har bara haft LS i i 3 dagar, men jag tycker att den jävla mätstickan verkar konstig. (tur att jag beställt riktiga tester) jag var nere och fick några stickor i en djuraffär, dessa mäter: N03, NO2, GH, KH, PH. dessa värdena fick jag: NO3: 20 NO2: 0 GH: 50 KH: 10-17 (kunde inte urskilja vilken det var närmst) PH: 7-7.5 låter dessa värdena märkliga? THE NEWBE
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som kan ge ett bra recept för hur jag kan buffra upp mitt KH på 7.1 till lämpligt värde mha av bikarbonat i väntan på att mina Trippel bufrar från Tropic Marine kommer med posten. Borde ha ca 40 liter vatten i kuben. Har sökt på forumet men inte hittat några enstämmiga uppgifter.
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Är det någon som använder, tillsätter, sk "magnesiumgranulat" i sin kalkreaktor ? Någon som har erfarenhet av detta ? Var man kan köpa i Sverge. Lämplig mängd att tillsätta osv. I dag tillsätter jag magnesium med TropicMarin. Det blir stora mängder som ska tillsättas i ett 700 liters kar, om man ska hålla ett värde på ca 1300. Borde vara smartare att lösa upp granulat sakta i reaktorn.
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hmm ha fixat o donat i akvariet hela helgen, sålt o bytt alla koraller jag inte tyckt passat in , möblerat om 110 kg LS. Gick o la mig igår skitnöjd över resultatet o vaknade upp imorse ställde mig o kollade lite stolt på burken, slängde ett getöga på termometern som visade ca 30 grader. Trodde först termometern fått ehec eller nåt och gick o hämtade min digitala utetermometer o slängde i 32 grader. Vad i H******* kan höja tempen så över natten. Har kollat skummare uvc etc. /Fredrik
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla glada kemister, Jag har precis fått hem provsvaren från vår nyborrade brunn, så jag tänkte slänga ut en allmän fråga för att höra vad ni tror om de här parameterna: pH:7,7 Alkalinitet HCO3: 280 mg/l Ammonium: 0,1 mg/l Nitrit: < 0,001 mg/l Nitrat: < 0,1 mg/l Fosfat: < 0,005 mg/l Järn: 0,07 mg/l Mangan: 0,17 mg/l Är det något annat som man ska vara försiktig med. Jag är ingen kemist, men 1 mg/l borde ju vara 1 ppm (part per million) så ett fosfatvärde på under 0,005 ppm borde ju exempelvis inte vara fy skam, eller? Min fråga är egentligen vilken typ av filter jag behöver köra på de här vattenvärdena. Behövs RO, eller finns det någonting enklare/snabbare/bi…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad tror ni om denna produkt? Är det någon som har testat? http://www.carmenschwemmer.com/nitrat.htm
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
hej allihop!!! är nitrit killer bra att ha...är den effektiv????? frågar innan jag köper
-
Undrar om man alltid kan detektera en viss nivå av nitrit i vattnet eller om testet ska visa 0 när allt är ok? Testade först med Seatest och mätte 0 mg/l. Sen köpte jag Salifert och med det mäter jag ca 0.01 mg/l. Akvariet har varit igång i ca 1½-2 veckor. Har en nitrathalt på ca 2 mg/l (Har beställt Zeolit). Eftersom jag har nitrat verkar det ju finnas bakterier som jobbar, är därför jag funderar på om nitrittestet ska visa 0 eller om man alltid kan se en viss liten mängd. Nitratet antar jag inte kan brytas ner i akvariet i några större mängder? Så har beställt Zeolit. Gjorde nog bort mig lite. Hade 40 kg LS i en stor tunna med vatten, utan belysning...antar att alger oc…
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Hur farligt är det med för mycket no3? Hur motvärkar man det? Med och utan buffert? Har ca 15 nu. är det farlig mycket?
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
jag undrar om det är någon vänlig själ som har lust att skriva ner en bruksamvisning till Calcium test, jag har tappat bort den. Jag behöver bara i korta drag, och dom vanligaste värdena som man brukar få + omvandling! Mitt test är av märket Salifert
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej undrar vad testvärden ska ligga på tex fosfat,nitrat ,amoniak mm + jag har fått en grön "alg" hinna på ytan,vad ska man göra åt det?? /Daniel
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag startade för 1 månad sedan. La i levande sten och enstaka testfisk för 14 dagar sedan och har haft ph 8,3. Värden i övrigt är bra. När jag mäter ph salifert test nu, blir det åt det blå hålet ca 8,6. Behöver jag göra något isåfall vad? Anders
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
- 3 följare
-
-
Hej! Håller som bäst på att dra igång mitt 240 liters kar. Började med att fylla med enbart osmosvatten. När cirkulationspumpar och värmaren startats började jag blanda i salt (Reef Crystals). Pytsade i lite åt gången tills jag närmade mig mitt mål på 1.023-1.024 vid 25 grader. Vart väl lite ivrig och hälde i för mycket på slutet så salthalten drog iväg >> 1.027 (där skalan på mätaren slutar). Sen fick det stå så över dagen, hade tänkt att späda med osmosvatten på kvällen efter jobbet för att sänka salthalten. Men när jag kommer hem är glaset täckt med ett vitt möjligt "pulver" och vattnet är grumligt av det samma. Testade att späda tills salthalten gick ner till 1.…
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har fått silikat i karet igen och kan inte fatta var det kommer ifrån. Inget silikat eller fosfat i mitt osmosvatten eller kemikalieblandningarnar men ändå en hel drös med silikat i akvarievattnet. När man mäter fosfat så finns det ingenting varken i akvariet eller från osmosen. Silikat däremot ger utslag när man mäter på akvarievattnet. Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med att fastslå var ifrån det kan komma. Har precis satt i ett nytt fosfatfilter som innehåller Aquaphos som skall vara hög effektiv emot fosfater men jag har inte hittat om det tar bort silikat också. Kan det bero på att det inte är inkört? Eller kan det kanske bero på att filtret tar bort så mycket fosf…
-
Hej, Är det någon som har provat att sänka salthalten till 1.010, för att bota mot cryptocaryon. Jag håller på med en sån "kur" och jag undrar hur lång tid det dröjer innan parasiterna släpper från fisken. Jag har läst att man köra detta i ca 2veckor och sedan ska öka till normal salthalt. I dagsläget har jag kört med 1.010 i ca 2 dygn. Firren är pigg och äter bra men prickarna har inte försvunnit. Tacksam för tips från någon som kört metoden. / Hälsningar Pär
-
- 23 svar
- 2,6k visningar
-
-
Är det någon som kör cirkulation i erat osmosvatten?? Kör med ljustäta dunkar och så men en syresten eller liten cirkpump kanske inte hade skadat. Får göra 60l tunnor (hoppas inte min hyresvärd läser detta) så det står ju några dagar!! Mvh Jens
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
Tästade mitt vatten i kranen idag för att kolla tänkbara silicat problem. Testade med Salifert Si test Kranvatten 3mg/l Osmosvatten 0mg/l (var lite svårt att bestämma sig men lutar mer åt 0mg än 0.03mg ) så detta kan ju vara bra att kolla upp även hemma hos er andra Mitt osmosfilter är ganska nytt kör väll upp en 60liter i månaden å har haft det sedan april Kommer ifrån Alingsås ca 5 mil norr om Göteborg Så er med algproblem kolla era osmos eller vatten från kranen det är mycket att det kan vara detta som är bla boven
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vet någon hur rent Santa Marias bikarbonat är??? Jag fick 2kg av en.. Någon som använt till buffring??? Mvh Jens
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har ett Percula 120 som jag haft i ett år snart. Alla värden bra etc etc. Jag funderar nu på att byta upp mig till ett nytt kar mellan 1000-1500 liter. Min fråga är följande: Måste man gå igenom hela uppstartsfasen med allt vad det innebär med ev algblommning, långsamt igångsättande etc eller kan jag använda mig av vattnet från min gamla burk (ca 400 liter ev lite mer) och sedan köra nytt vatten på resten och sedan stoppa ner de fiskar, musslor och koraller jag har? Jag lär ha en ca 100 kg sten... Någon som har ngt bra tips? MVH Fredrik
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-