Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Såg en grön rand på insidan av provflaskan till mitt Red Sea Pro PO4-test, särskilt närmast vattenytan. Borde inte detta ge felaktig avläsning, särskilt om den gröna färgen reflekteras mot botten och får testvattnet att framstå som grönare än det är? (Ju starkare grönt desto högre fosfathalt enligt testet.) Jag brukar skölja ur glasflaskorna med kranvatten 3-4 gånger efter varje test, men tydligen räcker inte det. Efter att jag gned insidan av provflaskan med en bomullstops försvann den synliga randen.
-
-
- 4 svar
- 472 visningar
-
-
Och där kom jag hem!. Nitrat 0.75 ppm Nu gäller det att hitta en dos av kolkällan i nitratreaktorn så värdet ej sjunker ytterligare. Blir nog inte svårt. Vid ingen kolkälla alls, dvs enbart den interna från deniballs, samt eventuellt det lilla som finns i tillfört vatten från akvariet, så stiger nitrat sakta har jag märkt. Så nu sänker jag Nopox från 1mlx4, till 1mlx3.
-
-
- 4 svar
- 472 visningar
-
-
Hittade lite rester av frigolit i fogen runt min box, frigolit användes som distans när boxen limmades i karantänskaret. Finns det risk att det släpper skadliga ämnen i vattnet? Så fall får jag försöka skära bort vad som går och lägga en fog utanpå den gamla. Mvh Kim
-
-
- 2 svar
- 471 visningar
-
-
Upptäckte just att vi har miljoner små små vita organismer som flyger omkring och sätter sig på bla glaset. Svårt att se på bilden kanske Vissa är 2-3mm långa. De sitter gärna på alger ser det ut som. Ska jag bli orolig eller är det bara copepods som förökat sig ohämmat?
-
-
Hej. Alla tester jag nu gör o har gjort har lärt mig en sak. Att nitrat förbrukas i ett provrör o ger falskt lågt om man analyserar det i efterhand visste jag, o har aldrig litat på nitratvärden man skickar ”på posten”. Men att det gällde fosfat också i denna utsträckning visste jag inte, men det gör det. Jag har provat med både biologiskt aktivt o inaktivt vatten och fosfat konsumeras överraskande fort. I första bilden tar jag prob på vattnet (Med Mastertronic) på morgonen, detta vatten är från ett akvarium, taget direkt. Redan 6 timmar senare har värdet halverats! Värdet är verifierat och stämmer . Samma test med vatten som är icke biologiskt (n…
-
-
- 2 svar
- 467 visningar
- 1 följare
-
-
Vad ska man göra mot hög fosfar i kranvattnet, Skulle en RO/DI maskin motverka det?
-
- 1 svar
- 466 visningar
-
-
Funderar lite på hur tillförlitliga mätvärdena är på alla vatten tester man gör i sitt kar.. självklart så är det ju inte 100% säkerhet på hobby tester det är väl alla överens om. Men det måste ju vara inärheten av det "Rätta" värdet man mäter eller är det ju helt meningslöst att mäta något. Har varit ute för två gånger genom åren att när mitt Mg test (salifert) varit öppnat ca 6mån med lång tid kvar till bästföre datum visar mycket fel.. Båda gångerna så har värdet "fastnat" vid ungefär 1200 hur mycket jag jag än försöker höja med tillsatser så ligger det kvar på 1200.. Och när ja köpt ett nytt test så är det uppe i 1400.. …
-
- 1 svar
- 466 visningar
-
-
Tänkte bara höra om det är tillförlitligt och precist, från er med erfarenhet av detta test?
-
-
- 2 svar
- 466 visningar
-
-
Hej! Har skaffat Osmosmanick, hur ska jag koppla den? Till kallvattens ledningen? Står att den inte ska funka så bra med kallvatten? Det e en Aquatic Nature osmos... Sen har jag hört att det inte ska funka med varmt vatten heller? Man blir lite förvirrad? Bor i lägenhet o när grannarna använder vatten så blir det antingen iskallt lr varmt så min fråga e vilken ledning ska jag stänga när jag kör den? Varm lr kall? Mvh
-
- 2 svar
- 464 visningar
-
-
-
Jag läste nyligen den här tråden: http://www.canreef.com/vbulletin/showthread.php?t=60535 där folk verkar värma vattnet till 80 grader och sen låta det svalna innan de testar fosfathalten i vattnet. Det ska tydligen frigöra de bundna fosfat-molekylerna. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare men testade och mitt salifert test gav utslag på 1 ppm. Det brukar alltid annars visa 0. Stämmer detta? Brukar ni göra så när ni testar fosfathalten?
-
- 0 svar
- 463 visningar
-
-
-
Undrar om någon använder det kolet? Står på hemsidan att det bara skall användas i filter med stark cirkulation i 2-4 dagar och sedan tas ut för att därefter återupprepa processen var 4:de vecka. Det kolet jag har nu använder jag i cirka 14 dagar innan jag byter. Skulle det innebär en risk av något slag att låta Grotech ActivCarbon ligga i flera dagar än rekommenderat eller är det bara det att effekten avtar/forsvinner? Undrar så klart också om någon vet om ifall det släpper fosfat till vattnet.
-
-
- 7 svar
- 462 visningar
-
-
Snurrigt värre. Vilken är den nya rätta adressen ? Vet att det varit strul m gamla paket som sålts. Hemsidan säger Düsseldorf men etiketten i paketet Fernwald. Se bilder. Tack för svar !
-
- 2 svar
- 461 visningar
-
-
Hej! Dags för mig att fylla på mina lager med ballingsalter. Någon som vet om jag förstått det rätt att procentsatsen på kalciumklorid anger mängden utan vatten. Alltså 77% = 23% vatten kvar men i övrigt rent kalciumklorid? Eller innehåller det andra föroreningar? Stor skillnad i pris mellan 77% och 99-100% kalciumklorid.
-
-
- 4 svar
- 460 visningar
-
-
På begäran @PeterG:-) och till de som är intresserade. LOD /Jonas TRITON_LOD.pdf
-
- 0 svar
- 460 visningar
-
-
För en tid sedan installerade jag en co2 scrubber till min skummare, som gjorde att pH ökade till 8.3-8.35. Häromdagen bytte jag balling till en med natriumkarbonat (istället för tidigare natriumvätekarbonat), vilket gett pH en ytterligare boost upp till 8.45 dagtid. Är det för högt? Någon som vet om det innebär en ökad tillväxtboost för koraller eller om det bara går downhill efter 8.3? Vet att en ökning med 0.1 kan vara ganska stor.
-
- 4 svar
- 459 visningar
- 1 följare
-
-
Ja, då var det dags igen att fundera över ett samband som min kontinuerliga KH mätning lär/t mig (kanske): Sedan jag introducerade UV(mot dino, funkade för övrigt klockrent!), så har mitt KH blivit nästan overkligt stabilt, o dessutom med en svagt nedåtgående trend, dvs tecken på generellt ökad tillväxt. Sören, min gode vän o mkt duktiga akvarist, har gjort exakt samma iakttagelse sedan han också startade UV. Så detta ser jag sen UV 1) Ännu mer stabilt KH 2) knappt nån dygnsfluktuation längre, med ökad tillväxt på natten, dvs kurvan går i alla fall ej upp på natten som den annars tenderar att göra 3) generellt ökad tillväxt …
-
-
- 1 svar
- 459 visningar
-
-
Jag har då köpt Red Sea IODINE+ och på den står det att man kan dosera 1ml per 10ml av Rea Sea Foundation Calcium+ Men jag använder inte Red Sea's balling salter utan fauna marin's, så är det det någon som vet om koncentrationen av calcium skiljer sig nämnvärt mellan de olika fabrikaten?
-
-
- 3 svar
- 459 visningar
-
-
Efter att ha läst mycket om acroporor, dino, döda koraller, frodande koraller, cyano, filter och allt däremellan. Har jag beslutat mig för att köra en ny linje... Så här har jag tänkt.. - Man måste balansera mellan att ha ett kliniskt rent vatten där acroporor trivs men inte dino och cyano. Dessa två små jävulskap trivs bättre när näringsämnena är nära 0.... - Ett övergött akvarium med mycket fosfat är inte bra för tex. Acroporor. Samtidigt behöver man komma ner i näringsvärden för att få fram färgerna, men nollar man alla värden (nitrit, nitrat, fosfat) ja då är det svårt att hålla korallerna vid liv. Ja ni läste rätt... Korallerna behöver mat för att växa och …
-
- 2 svar
- 458 visningar
-
-
https://reefbuilders.com/2025/06/10/oceamos-organo-ms-test-revolutionizes-reefing-brings-metabolomics-to-hobbyist/ låter väldigt intressant!
-
-
- 9 svar
- 456 visningar
-
-
Nån som använt dom nya testerna. Man ska som sagt fylla på 2ml vatten, sen en skopa av pulvret. sen kommer de nya att man ska fylla på 0,6ml av ca-2 då ska den skifta från blå till lila. Men mitt problem är att den inte gör det forsätter nämligen att vara blått. vad innebär det tror ni?
-
- 8 svar
- 455 visningar
-
-
Sitter några mil bort från akvariet och ser att det behövs en manuell dosering av kH. Normalt doserar jag upp 1 dkH enhet vid manuell dosering genom natriumbikarbonat men osäker på vad det är i volym när man doserar i upplöst form och receptet består av både natriumkarbonat och natriumbikarbonat. Vill inte heller påverka pH allt för mycket så önskar att dosera upp 0,3 dkH genom lösningen. Läser ut att 10,4 ml höjer dkH 1 enhet i 100 liter. Jag har uppskattningsvis 1800 liter. Det vill säg att 187,2 ml vill ge en ökning på 1 dkH i mitt akvarium. Tänker då att det är logiskt att 187,2 ml / 10 x 3 ger mig dosen som skall i för att höja 0,3 dkH. …
-
- 2 svar
- 454 visningar
-
-
Vet om personer som doserar en blandning av lite allt möjligt i akvariet (VÄS) för att det är bra med olika kolkäller - enligt någons utsago.. Vad ute och sprejjade stenen mot ogräs med ättiksyra och tänkte då på om det är farligt eller "bra" för akvariet. Var befinner det sig i jämförelse med t.ex. ättiksprit som en del doserar med? Är det bara väldigt mycket starkare men samma sak eller är det direkt dödligt/farligt för akvarieinvånare? Har inte tänkt å testa det men bara funderade på om det är något annat än ättiksprit eller om det bara är olika koncentrationer.