Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by twe141,

    Var på semester i två veckor kör baling lightGjorde i ordning dosering åt akvarie vakten brukar själv mäta rätt ofta och justera mägnderna men av praktiska skäl så blandade jag 4 flaskor med kh resp ca buffer. Men måste blivit för mycket ca mäter Ca 580 Kh 10 Nitrat 25 Nitrit 0 Ph 8 De flesta koraller är ok kalkalgerna växer och frodas men xenian är död, och min mussla är stägnd. En fisk har dött en palett men de andra paletterna mår kanon hade 3st nu två kvar men de är prickfria och äter bra. Har inga alger förutom kalkalger. Dragit igång med vodka igen men 25 i nitrat är kanske högt men ingen ko på isen, men när börjar ca bli farligt högt?//Thomas

    • 1 svar
    • 592 visningar
  2. Started by Kim Rosenqvist,

    För en tid sedan installerade jag en co2 scrubber till min skummare, som gjorde att pH ökade till 8.3-8.35. Häromdagen bytte jag balling till en med natriumkarbonat (istället för tidigare natriumvätekarbonat), vilket gett pH en ytterligare boost upp till 8.45 dagtid. Är det för högt? Någon som vet om det innebär en ökad tillväxtboost för koraller eller om det bara går downhill efter 8.3? Vet att en ökning med 0.1 kan vara ganska stor.

  3. Started by jonasroman,

    Ny artikel från undertecknad. Mvh Jonas Roman

      • Gilla
    • 3 svar
    • 590 visningar
  4. Started by linen351,

    Jag har sett att det säljs speciella behållare till doser-pumpar. Vad fyller de för syfte? Kan man inte bara köra med flaskorna som tillsatsen kom i?

  5. Started by akvarium123,

    Hej! En kompis till mig som jag känner, en bekant dvs, råkade som av en händelse inse att hans värmare har börjat rosta, rätt rejält. Upptäkten föregicks av ett flitigt tittande och funderande i karet pga att nånting jävlas med polyperna. Har schyssta värden genomgående men alla zooas har blivit helt ihopdragna, euphyllian har kramp och sps:erna tappar skinnet och suger förtvivlat in sina polyper... Enda som tycks gilla läget är ju självfallet den där förbannade xenian, och glasrosorna förstås. Så till min fråga, nån annan som har haft redigt med rost och fått liknande reaktion i karet? Allting började för 2-3 veckor sedan och jag tycker att det bara eskalerar.Den enda p…

  6. Started by Dimorb,

    Är det någont här som har mixat Triton Sulphate pulver för att höja sulfur i akvariet sitt? Jag finner ingenting på nätet om hur det skall blandas och det står ingenting på boksen vilken form utav sulphate som är i vilket gör det svårt (för mig) att räkna mig fram till vad jag skall dosera. Tacksam om någon har svar på detta. Jag ligger -236 mg/L i ett 2000 liters system. mvh Andre

    • 0 svar
    • 584 visningar
  7. Med anledning av dels att pacific sun också visat upp en bild på en prototyp som mäter KH(vi är ju ngr stycken nu som jobbar på en kommersiell lansering..men det finns rum för fler spelare då marknaden är hungrig och extremt omättad så bara kul med konkurrens o fler alternativ), samt överhuvudtaget frågor om KH-mätning, samt i synnerhet en del återkommande frågor om det finns sk KH-elektroder (där det korta svaret är i princip nej), så vill jag ge er min syn på saken: KH är inte en enskild jon utan summan av massor av olika joner, med olika storlekar o egenskaper. Därför går det inte att tillverka en elektrod som är selektiv för "KH"-joner. Den enda ele…

    • 2 svar
    • 583 visningar
  8. Started by DSB,

    Jag undrar om batterivatten är tillräckligt avmineraliserat för att använda när jag kalibrerar min digitala saltmätare ? Skickat från min iPad med Tapatalk

    • 2 svar
    • 582 visningar
  9. Started by hakki,

    Hallå alla på saltvattensguiden. Har varit inaktiv i nästan 2 år? Men har sen en månad tillbaka fått igång på en ny burk! Tänkte posta lite värden på min burk, då jag önskar lite tips om hur mina värden BORDE ligga, och vad jag kan göra för att få dom bättre. Salt. 0.024 Nitrat 50-100 (Salifert) Fosfat 0.03 (Salifert) ph 8.0 (Salifert) Har fortfarande lite alger kvar i burken och min källa till vatten är från kranen. Hade gött och det är roligt att vara tillbaka igen!

    • 1 svar
    • 580 visningar
  10. Started by yRaz,

    hejsan tänkte börja dosera lite smått nu när jag fått lite mera koraller så att nån som kan förklara vilka som är dom första man skall börja med och hur det går till?

    • 0 svar
    • 576 visningar
  11. Started by runstenen,

    Snurrigt värre. Vilken är den nya rätta adressen ? Vet att det varit strul m gamla paket som sålts. Hemsidan säger Düsseldorf men etiketten i paketet Fernwald. Se bilder. Tack för svar !

    • 2 svar
    • 575 visningar
  12. Started by Aqualung,

    Upptäckte just att vi har miljoner små små vita organismer som flyger omkring och sätter sig på bla glaset. Svårt att se på bilden kanske Vissa är 2-3mm långa. De sitter gärna på alger ser det ut som. Ska jag bli orolig eller är det bara copepods som förökat sig ohämmat?

  13. Started by Kimozabe,

    Hittade lite rester av frigolit i fogen runt min box, frigolit användes som distans när boxen limmades i karantänskaret. Finns det risk att det släpper skadliga ämnen i vattnet? Så fall får jag försöka skära bort vad som går och lägga en fog utanpå den gamla. Mvh Kim

      • Gilla
    • 2 svar
    • 573 visningar
  14. Started by mcjagg,

    Hejsan jag fick ett salifert mg test av en vän han hade aldrig använt det och det saknas instruktion hur man gör men det var inga problem och hitta min fråga är de har tydligen ändrat det testet lite tydligen ska man ha i fem droppar av det nya och fyra av det gamla testet med fyra droppar fick värde på 1180 lite lågt säkert felmätning med fem droppar 940 detta test har röd sked jag undrar om detta är det gamla testet För övrigt använder jag red sea mg test där har jag 1300 vet ej vilket jag ska lita på mvh Frank

      • Gilla
    • 3 svar
    • 573 visningar
  15. Started by Jojo,

    Ligger lågt på jod och ska dosera. Frågan är hur mycket..? Mitt nuvarande värde enligt ICP är 0,0056mg/l. Bör ligga runt 0,055-0,07mg/l enligt Aquaforest. Enligt flaskans dosering ger 1 ml/100 liter = +10 ug jod/liter. Finns det någon smart omräkningstabell eller hur vet man? Tack! /Johan

  16. Started by Rameau,

    Jag har då köpt Red Sea IODINE+ och på den står det att man kan dosera 1ml per 10ml av Rea Sea Foundation Calcium+ Men jag använder inte Red Sea's balling salter utan fauna marin's, så är det det någon som vet om koncentrationen av calcium skiljer sig nämnvärt mellan de olika fabrikaten?

      • Gilla
    • 3 svar
    • 568 visningar
  17. Started by Hella42,

    Hej står ni i valet och kvalet till och köpa en deltec uvc 39 wattare, tvekar väll mest över priset. men använder ni uvc? vet att det kan vara bra vit sjukdom vit prick mm har inte vita prick men dock en Doris och gul tang frökenfiskar clowner mandarin och lägre djur, jag får för mig att vattnet blir renare och att jag *skjuter* sjukdommar på framtiden kan ha fel tänk men tar gärna ideer och tycken från er. karet är 350 liter utan sump. vet åxå att goda bakterier åxå försvinner...

  18. Started by Fluval_Robban,

    Hej alla Är ny på det här med att mäta värden och undrar hur ni andra gör när ni läser av värderna mot färgkartan, alltså ska man läsa av färgnyansen från sidan av provröret och i vilket ljus är det bäst att läsa av?? har märkt att man nästan kan få vilken kulör som helst om man tittar från olika håll i provröret... Har Salifert tester:)

    • 1 svar
    • 567 visningar
  19. Started by Boerboele,

    Undrar om någon vet hur mycket testvätska som ska användas? Syftar på kalciumtestets A-vätska. Som punkt tre står det "...Fill the syringe with reagent .... up to the 20 unit mark...". Och på sidan innan står det att "Always read the dosing syringes from the bottom end of the small black O ring on the syringe plunger." Som punkt sex står "..fill the syringe with reagent..., pulling the plunger so that the plunger is exactly up to the 1.0 ml marking." Tycker det är lite motstridiga uppgifter så undrar om någon vet hur mycket reagensvätska som ska i? Tolkar det som att det är upp till 20 unit-märket med reagensvätska (det blir alltså ca 31 units vätska) på punkt 3 och att m…

    • 1 svar
    • 565 visningar
  20. Sitter några mil bort från akvariet och ser att det behövs en manuell dosering av kH. Normalt doserar jag upp 1 dkH enhet vid manuell dosering genom natriumbikarbonat men osäker på vad det är i volym när man doserar i upplöst form och receptet består av både natriumkarbonat och natriumbikarbonat. Vill inte heller påverka pH allt för mycket så önskar att dosera upp 0,3 dkH genom lösningen. Läser ut att 10,4 ml höjer dkH 1 enhet i 100 liter. Jag har uppskattningsvis 1800 liter. Det vill säg att 187,2 ml vill ge en ökning på 1 dkH i mitt akvarium. Tänker då att det är logiskt att 187,2 ml / 10 x 3 ger mig dosen som skall i för att höja 0,3 dkH. …

    • 2 svar
    • 564 visningar
  21. Started by per.w,

    Efter att ha läst mycket om acroporor, dino, döda koraller, frodande koraller, cyano, filter och allt däremellan. Har jag beslutat mig för att köra en ny linje... Så här har jag tänkt.. - Man måste balansera mellan att ha ett kliniskt rent vatten där acroporor trivs men inte dino och cyano. Dessa två små jävulskap trivs bättre när näringsämnena är nära 0.... - Ett övergött akvarium med mycket fosfat är inte bra för tex. Acroporor. Samtidigt behöver man komma ner i näringsvärden för att få fram färgerna, men nollar man alla värden (nitrit, nitrat, fosfat) ja då är det svårt att hålla korallerna vid liv. Ja ni läste rätt... Korallerna behöver mat för att växa och …

    • 2 svar
    • 563 visningar
  22. Started by jonasroman,

    Skissar på en ny föreläsning i saltkemi, snäppet mer avancerad, ev skall jag till Karlstad o hålla den. Men pratar gärna på fler ställen. Alk, kalcium, kalkbildning, karbonatjämnvikten, kalkreaktor, balling, ev ngt om spårelelemt typ "vad vet vi o vad vet vi inte"..blir huvudämnet.

  23. Vet om personer som doserar en blandning av lite allt möjligt i akvariet (VÄS) för att det är bra med olika kolkäller - enligt någons utsago.. Vad ute och sprejjade stenen mot ogräs med ättiksyra och tänkte då på om det är farligt eller "bra" för akvariet. Var befinner det sig i jämförelse med t.ex. ättiksprit som en del doserar med? Är det bara väldigt mycket starkare men samma sak eller är det direkt dödligt/farligt för akvarieinvånare? Har inte tänkt å testa det men bara funderade på om det är något annat än ättiksprit eller om det bara är olika koncentrationer.

  24. Started by jonasroman,

    En liten kemifråga så här mitt i veckan. Om man häller i en basisk lösning, vilken som helst, blir saltvattnet direkt grumligt. Till exempel när man doserar natriumkarbonat (som KH-del) eller kalciumhydroxid (som kalkvatten), eller om man tillsätter natriumhydroxid. Oavsett metod höjer man pH snabbt till cirka 12, och det blir grumligt i vattnet. Vilken fällning utgörs grumligheterna av? /Jonas

  25. Started by danne031,

    Snappade upp detta på ett annat ställe men får ingen klarhet i vad som händer. Först trodde jag att ättika är en kolkälla, är det ofarligt svagt för att fungera som det eller? Vad är det som egentligen händer när kh sjunker av ättika?

      • Gilla
    • 1 svar
    • 556 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.