Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hejsan. Undrar om det är någon som tillsätter kalciumklorid samtidig som natriumkarbonat och INTE använder sig av metoden med NFS. Kanske rent av någon som inte bryr sig om att byta vatten över huvudtaget trots att de tillsätter de ovanstående kemikalierna? En annan sak som jag har försökt hitta är: Vilka negativa effekter som kan uppstå i akvariet om man får jon-obalans? Hur märker man om man har jon-obalans? Tacksam för svar. mvh Andre
-
-
Pratade precis med en kompis ang Rowaphos. Had hadde ett grymt fin litet akvarium men testade nu att köra med Rowaphos för att få bort phosfaterna. Resultat Några accroporer fick vita toppar eller bleknade. Så vad kan det bero på? 1. Hög phosfat halt så att korallerna ej tog skada förrän Rowaphosen tog bort fosfatern. Han alltså ej med att skapa sig ett naturligt skydd 2. Rowaphos skadligt i sig? 3. Nått annat tänkbart Vill inte alls säga att det är dåligt!? utan mer skapa en debatt hur det kan tänkas vara
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Nu blommar asfalten... Ett problem har uppstått och nu behövs tips... Det ligger till på detta vis, jag får inte ner temperaturen i tanken... Som det är nu så pendlar den mellan 25 och 30 grader, kallt ute = 25 grader varmt ute = 30 grader. Kör ingen doppvärmare eftersom det känns onödigt, men hur gör jag nu när vi går mot varmare tider? Har kört ett par kvällar med kylklampar, men det sänker inte mer än 1-2 grader och då blir det ju lika jäkla varmt igen så fort lyset drar igång i tanken... Finns det kylanläggningar? I så fall för och nackdelar med dessa, elle rfinns det kanske nått enklare... billigare tips??
-
Nu har jag mätt silikatet i kranvatten, osmos och akvariet och det blev BLÅTT (mycket över 3mg/l) för kranvattnet, < 0.03mg/l för osmos och 0 för vattnet i karet. Men den bruna geggan finns kvar! Är på väg att skaffa en Tunze Turbelle 6000 som tre-dubblar den nuvarande cirkulationen. Kan det vara nåt annat? Alla andra värden (fosfat, nitrat och nitrat) är också så gott som noll...
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur känsligt är saltvattensakvarier för metaller egentligen ? Kan det ta någon skada om man tex. skrapar rutan i 20 minuter ? Och om någon del i pumpen är gjord av någon metall. MVH Max
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
kan man när man fyller på vatten hälla i vatten med för högt ph? tänkte att saltetjusterade det.har ett guppyhotel så jag heller ner der i filtret så fiskarna int får en shock,om det nu går?
-
-
-
kan högt ca ha negativ inverkan på mjukkoraller,mitt ca ligger på 520 nu,och har legat ännu högre,pga feldosering,kh ligger på 10,tycker att mjukisarna verkar må sämre
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
-
-
har aldrig vatt med om att vattnet har varit oklart, men det är det nu, karet har vatt igång lite drygt en månad, biologin har tatt fart och karet är nu fullt med brunalger, allt enligt reglerna, men ett "dimmigt" vatten. nån som vet??
-
- 22 svar
- 3k visningar
-
-
Nån som vet om instruktionsbladet går o hitta på nätet, då jag lyckats supa bort mitt. MVH Fredrik
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
vilket är nitrat??no3 eller no2 och vilket är det som e giftigast??och hur gör man för att få ner värdena? har haft karet igång ett år ungeär
-
- 6 svar
- 3,6k visningar
-
-
Efter att ha sett vissa bilder här på forumet och sedan tagit ett titt på vattnet i mitt kar så kan jag inte låta bli och undra om vattnet i mitt akvarium har för mycket flytande partiklar i sig eller inte. Jag antar att de filtrerande djuren inte har nåt emot men ändå... Slamsuger ni era kar och i så fall hur ofta? Jag har ytavrinning med sump och skummare men det är fortfarande rätt så mycket som flyter omkring i vattnet.
-
- 16 svar
- 2,7k visningar
-
-
Såndär vattenlöslig cement som man snabbt rör ihop funkar det att ha kvar på bakrunden i karet? Har nämligen en bakrund där jag låtit det växa alger(sötvatten) sedan tidigare. Nu ska där saltvattens startas. Kanske frågat om cement tidigare men kommer inte ihåg svaren riktigt.. MVH // TOBBE=)
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Tjenare! Vilka metoder använder ni för att höja och eller sänka Ph halten i akvariumet?. Finns det någon guide som förklarar hur man ska göra för att hålla,minska eller sänka dom väsentligaste värdena. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan man blanda Strontium och Iode i samma flaska?.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter
-
- 0 svar
- 910 visningar
-
-
Hej! Jag undrar om man kan köpa kalciumhydroxid och sodium bikarbonat ivanliga matbutiker? Vad heter dessa i så fall? Är Sodium Bikarbonat = vanligt bakpulver? Är dessa lämpliga för akvariet? Vad är skillnaden mellan kalcium hydroxid och kalcium klorid? Har sett att båda dessa förekommer vid korrigering av Ca värden. Sen finns det väl något som heter Sodium Karbonat också? Lite snurrig i huvudet av all kemi och uppskattar all hjälp! Mvh Peter
-
- 25 svar
- 7,3k visningar
-
-
Kanjag dosera trippel buffer samtidigt som kalkmixern fyller upp akvariumet med nytt kalkvatten?. Eller händer det något som inte är bra då?. Och om det är något som händer vad är det då?.
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare! Några frågor: Jag har då tänkt mej att köra med en Kalkmixer för att tillsätta Kh och Ca. Och om vi säger att jag inte kan köra mer med mixern på grund av att mitt Ph värde börjar bli för högt. Vilka produkter ska jag då använda för att bara höja Kh eller Ca. Och om jag höjer Kh med någon produkt påverkas Ph eller Ca värdet då?. Och om jag höjer Ca med någon produkt påverkas Ph eller Kh värdet då?. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Började fundera lite nu på morgonen., Jag har haft lite låg cirkulation i mitt 450L (ca 4000l/h) Men nu igårkväll satte jag i en Tunze Stream 6080 (8500l/h) Så nu har jag drygt 12000l/h. Kommer detta innebära att jag får en nitrattopp nu?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
de olika spår elementen/trace elements, kör i vanliga fall med balling metoden. Men fick inte tag i alla kemikalier senast,så jag köpte Tropic Marines Bio-Calcium för att hålla CA uppe tills jag fick tag på allt och tycker nu att korallerna fått bättre färger + att de växt bättre trots att jag fortfarande ligger på sammma CA och kh värde som när jag körde med nacl m.m. Kan detta ha med spår elementen att göra eller e det nånting annat i bio-calciumet som gör det,eller tyckte korallerna helt enkelt att det var dags att växa. MVH Fredrik
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
...ska presis fylla i lite mer saltvatten i mitt kar. Typ 15 liter... Hur många dl salt ska det vara i det för att det ska bli rätt (typ 1.025)...
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-