Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har problem med för högt ten Sn värdet är 0,0327 Aquaforest LAB 30/7 (0-0,0010) 37,7 FM LAB 22/6 Bytt vatten 3x100L mellan testerna. Akvarie volym ca 500L ink. sump Har kollat RO och där finns inget utslag. Några förslag på vart det kan komma ifrån och hur allvarligt är det. Värdet är långt ifrån rekommenderat. tacksam för svar eller förslag😄
-
-
- 1 svar
- 376 visningar
-
-
Har kalibrerat fram och tillbaks och nu doserar jag 2ml/h. Mätvärden enl följande 3/1 - 9.3 4/1 - 9.3 5/1 - 9.3 6/1 - Ingen mätning Idag 7/1 - 10.0 Skulle helst vilja ligga på ca 9. Problemet är att ändringarna jag kan göra är 1-2-3-4-5-6 osv ml på ena sidan och intervall i timmar på andra knappen. Så om jag ändrar till tex 1ml/h så halverar jag doseringen. Om jag doserar 2ml/2h likaså. Hur skulle ni gjort ? 3ml/2h eller 5ml/3h ? Tack !
-
- 1 svar
- 376 visningar
-
-
-
Har skickat ett test till aquaforest lab, har gått en vecka och det verkar inte ens kommit fram. Brukar det ta sådan tid ?
-
- 2 svar
- 360 visningar
-
-
Hade förvisso redan det på känn, att red seas nitrat test är riktigt bra. Men nu med anledning av att jag haft lågt nitrat (0 enligt red sea och enligt ATI test), o därmed också fått cyano, har jag doserat nitrat, cirka 1 ppm om dan. jag fick då anledning at mäta som ett test på testet, för lösningen är noga tillredd o ger ganska exakt en höjning med 1 ppm i mitt kar om jag doserar 20 ml. jag hade 0 som utgångsvärde i karet, blev inte ett utslag, totalt utan färg. doserade efter det 1 ppm (20 ml), o mätte igen 1 timma senare. Rätt imponerad över red seas test att pricka detta i stort sett spot on som 1 ppm!! Jonas R
-
- 0 svar
- 352 visningar
-
-
För ca 1-2 månader (kommer inte ihåg exakt tidsintervall) sedan var jag tvungen att dosera nitrat för att det var alldeles för lågt 0-2.5 (Salifert). För ca 1 månad sedan valde jag att ta ut alla mina tillklippta filter som jag hade i en reaktor för kol. Anledningen är att jag tycker det blir ett långt och bökigt moment att byta ut kolet med rengöring av skumfilter som samlat en massa skit etc. Valde nu att bara lägga ner en mediapåse i reaktorn. Jag har oxå hoppat över 2 vattenbyte och samtidigt minskat ner mitt vattenbyte gjort nu senast från ca 90 liter till 65 liter. Akvariemått är 190*80*60 cm med en sump som har ca 180 liter vatten i sig nä…
-
- 0 svar
- 350 visningar
-
-
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmars.2021.660196/full
-
- 1 svar
- 349 visningar
-
-
Att byta vatten kan vara ett bra sätt att ”jämna ut” värdena i ett akvarium. Genom ett vattenbyte fyller man både på de saker som tas upp av koraller, svampar och alger och tar bort de saker som riskerar att byggas upp över tid. Att man också får möjlighet att städa lite genom att suga upp det som ligger på botten gör saker inte sämre. men frågan är hur mycket vatten kan man byta på en gång? Om vi utgår från formeln för att beräkna det nya värdet i ett akvarium efter ett vattenbyte: nytt värde=(((Akvarium volym-vattenbytesvolym) x nuvarande värde)/akvarium volym)+((vattenbytesvolym x värde på vattenbytet)/akvarium volym) efter att ha snu…
-
Hej, Jag är ny inom saltvattensakvarium sedan 2 månader tillbaka med ett waterbox 130.4. Det mesta har gått bra, bortsett från några små händelser/problem. Bland annat har jag haft väldigt mycket alger. Efter inköp av sjöborrar och som konsekvens (tror jag) av att lampan är på kortare, har nästan algerna försvunnit. Däremot har jag testat mina fosfat- och nitratnivåer vilka har legat på 0 nu sedan en månad tillbaka. Det finns fortfarande en del alger på sanden och jag antar att det är de som suger up näringen ur vattnet. Spontant tänker jag också att det kanske kan vara skummaren. Har inte så mycket bioload med en quantum 220. Hur höjer jag fosfat och nitrat på bästa…
-
-
- 5 svar
- 348 visningar
- 1 följare
-
-
Någon som provar micro bubbel skrubber? Tänkte höra om någon haft någo posetiva effekter, och i så fall hur ni gått till väga!! Hoppas all har en kanon sommar.
-
- 0 svar
- 347 visningar
-
-
Har lite utslag på koppar på dom 2 senaste testerna från triton. Är där någon som kör/har kört med cuprisorb? Vad har ni mediat i? Jag hade det i en strumpa som jag fick en gång när jag köpte ett begagnat akvarium, mediat ändrar inte färg och kopparn är något högre på test 2 så frågan är om: 1. Jag har ingen koppar 2. Strumpan är inte tillräckligt fin för att släppa igenom vatten trots att en rw4 blåser full hastighet på strumpan. Köpte Aqua medic mediabag men den är för grov i nätet så mediat kan absolut åka ur strumpan. Tacksam för tips. Mvh Kim
-
- 0 svar
- 341 visningar
-
-
Hej! Hur lång tid tar det innan biopellets börjar o fungera ( bli aktivt ) har hört flera veckor? Stämmer det? Hur ofta behöver man byta pellets? Mvh
-
- 0 svar
- 340 visningar
-
-
Intressant och förväntat angående KH och ny sand i karet:KH innan jag la i ny sand: 8.2KH dagen efter 10 kg sand lagts i: 7.8Mätt med maskinen OCH salifert (samma resultat).När man lägger i sand så fungerar kornen som små magneter för nybildning av nytt kalk. Gammal sand är beklätt med Mg-joner o annat(organiskt material osv) som förhindrar detta.Dessutom fungerar ju inte kalksand som ngn buffert i de pH värden vi har i våra kar, då kalk inte löser upp förrän man kommer en bit under pH 7.7 o helst ner till 7.2. Dvs i sötvattenskar, eller andra situationer är pH värdet skall vara runt 6-7, DÅ kommer kalksand lösas upp lite o därmed buffra upp pH värdet en smula, me…
-
- 0 svar
- 339 visningar
-
-
Någon som vet om rostande neodymiummagneter förgiftar saltvatten? Dessa magneter är väldigt vanliga i olika akvarieprodukter och DIY-projekt, och tillverkas av neodymium, järn och boron. Ibland har de dessutom ett skyddande ytskikt av nickel och koppar, vilket låter ju lite mer uppenbart tveksamt. Jag har inte sett några negativa reaktioner i mitt eget kar efter att en magnet helt rostade sönder, karet saknar visserligen koraller men kräftdjuren mm verkar må bra.
-
- 0 svar
- 338 visningar
-
-
Mitt lager av pH sensorer börjar ta slut och jag tog igår min näst sista ur lagret. Jag brukar köpa så att jag klarar mig ett år eller två ungefär. Jag vet av erfarenhet att GHL har väldigr bra sensorer som håller bra men de är också lite dyrare. Förra gången hade jag lite tur och fick ett tips och köpte ett gäng via Aliexpress. De håller "bara" ca 6 månader inklusive kalibreringar var annan månad men givet att de köptes för runt hundralappen så har jag varit nöjd. Nu kan jag inte hitta den leverantören utan behöver leta fram någon ny. Är det någon som har ett tips? Det finns ju en hel del sensorer som inte håller mer än ett par dagar och då kan det ju vara bättre att bar…
-
- 2 svar
- 335 visningar
-
-
En liten kemifråga så här mitt i veckan. Om man häller i en basisk lösning, vilken som helst, blir saltvattnet direkt grumligt. Till exempel när man doserar natriumkarbonat (som KH-del) eller kalciumhydroxid (som kalkvatten), eller om man tillsätter natriumhydroxid. Oavsett metod höjer man pH snabbt till cirka 12, och det blir grumligt i vattnet. Vilken fällning utgörs grumligheterna av? /Jonas
-
-
- 5 svar
- 328 visningar
- 1 följare
-
-
Randy har skrivit om detta, gå direkt till avsnittet om ICP o jod. Jag har själv märkt när jag testar mot ref vätskor, att ICP ger hela tiden ganska mkt lägre. Kanske det är bättre nu?, randys tester har ngr år på nacken. men något att diskutera. Jonas https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iodine-in-marine-aquaria-part-i/
-
- 0 svar
- 323 visningar
-
-
Mitt test från Triton kom tillbaka och visade att jag har krom i vattnet. Det verkar dock inte vara så vanligt, för jag har väldigt svårt att hitta användbar information om hur illa det är, och vad som bör göras mot det. Den skada som högt krom har är (vad jag kan hitta) att det förhindrar förgrening av korallskelett, samt stör ämnesomsättningen vilket gör att det inte känns helt ok att ignorera! Jag hade 3.11ppb Cr (vilket fick en rödmarkering), men exakt hur mycket för mycket är det? Hur får man bort det ur karet? Triton Detox verkar inte ta det vad jag kan förstå, och Tritons correction sheet rekommenderar 4x15% vattenbyte med deras Pure-salt, men hjälper ver…
-
- 0 svar
- 323 visningar
-
-
Jag eftersöker er som gjort ett tritontest och fått doseringsanvisningar för : •Cobalt •Chromium •Järn Detta skall användas i en omräkningstabell jag tagit fram. Pma mig el skriv nedan: •Uppmätt värde / målvärde •Doseringsanvisningen i helhet Tack !
-
- 0 svar
- 319 visningar
-
-
Någon kemist här inne? Mitt vatten är lite mjölkigt för tillfället 😊 För ca 1,5 timma sedan doserade jag några spårämnen separat utifrån icp. jag rörde visserligen även om lite grand i min dsb i sumpen som börjat få lite cyano. Det som doserades var Kalium, Strontium, Boron, Brom, nickel och Jod. Såklart kan det till viss del ha med dsbn att göra, men då jag inte rörde om mycket borde det ha lagt sig nu. Vattnet är dessutom mer "mjölkigt" än grumligt. Ingenting verkar må dåligt, acros har polyper ute mm. Men kan jag ha doserat ämnena för tätt inpå varandra så några av de nämnda har reagerat med varandra? Jag doserade rakt in …
-
- 0 svar
- 319 visningar
- 1 följare
-
-
Hjälp med Tropic marin biocalcium vet inte riktigt hur jag ska dosera. På en månad har Ca sjunkit från 400 till 380. Kh från 7 till cirka 5,4. Mg från 1340 till 1320. Så här ska jag dosera en instruktionen: Each level measuring spoon will raise the calcium level of 10 US gall./36 l by approximately 28 ppm and the alkalinity by 4° KH. Så vad jag läser ut av detta så höjer en sked antar att de är den stora som följer höjer Ca med 28 ppm och KH med 4 per 36 l vatten. Detta är maxdosen men kan man höja KH så fort? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 317 visningar
-
-
Hej, uppdaterat min kalkylator. Lagt till K2SO4 /Jonas Jonas reef calculator_version 3.xlsx
-
- 0 svar
- 308 visningar
-
-
Ny ”artikel” från mig i form av kort video /Redaktörn...
-
- 0 svar
- 303 visningar
-
-
-
https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ Jag börjar med att posta länken som Oskar Haglund postat i en parallelltråd. Tack Oskar för en utmärkt länk och bra ämne. Vi har haft många diskussioner genom åren om nitrat är skadligt eller inte där jag har lutat mig mot till exempel Bornemans forskning att nitrat kan vara direkt skadligt för koraller redan vid en nivå på 10 PPM . Det kan hämma cellandning och metabolism och artikeln ovan stöder detta. Nitrat försvårar för zooxanthellen att ge kol till korallen och nitrat ökade risken för bleaching och koralldöd. Så när vi tror att Koralle…
-
- 0 svar
- 293 visningar
-