Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by jonasroman,

    En till, tutorials om ICP-OES/MS, i största enkelhet. /Jonas

    • 0 svar
    • 410 visningar
  2. En liten enkel tutorials om Ca o Mg titrering, i största enkelhet. Kommer mer (om mätning) /Jonas Roman

    • 0 svar
    • 255 visningar
  3. Started by nike83,

    Cyanobakterier är något som har drabbat mig i samtliga system, mer eller mindre. Tanken med denna tråd är att vi tillsammans försöker komma fram till förebyggande åtgärd, orsak och åtgärd vid angrepp. Om denna tråd blir en bra diskussion med bra slutsatser, så är det inte möjligt att föreningen för Saltvattensguiden gör en liten guide gällande cyano. Jag börjar fylla på med min egen kunskap, så får ni andra hjälpa till med er input och erfarenheter. Rätt eller fel. Hos den Amerikanska sidan/butiken/kanalen BSRtv finns en bra guide, som jag tror har många poäng: LÄNK Lite kort om cyano Cyano är som många vet inte en alg, utan bakteri…

  4. Started by Oscarhaglund,

    Just nu så doserar jag salmiaklösning (ammonium) men artiklar som denna https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ får mig att fundera på att komplementera det med att dosera Urea. Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande och var får man tag på det? Alla ställen som säljer ren urea verkar enbart sälja till företag.

      • Haha
    • 4 svar
    • 425 visningar
  5. Started by jonasroman,

    https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ Jag börjar med att posta länken som Oskar Haglund postat i en parallelltråd. Tack Oskar för en utmärkt länk och bra ämne. Vi har haft många diskussioner genom åren om nitrat är skadligt eller inte där jag har lutat mig mot till exempel Bornemans forskning att nitrat kan vara direkt skadligt för koraller redan vid en nivå på 10 PPM . Det kan hämma cellandning och metabolism och artikeln ovan stöder detta. Nitrat försvårar för zooxanthellen att ge kol till korallen och nitrat ökade risken för bleaching och koralldöd. Så när vi tror att Koralle…

    • 0 svar
    • 258 visningar
  6. Här följer en enkel mini"artikel"/förklaring hur man mäter kalcium och magnesium. Principen är titreting och för att veta när titreringen är klar så behövs ett färgomslag. Färgreagensen är beskaffad så att den binder till tvåvärdiga joner som till exempel kalcium och magnesium och när den gör det så är den rosa. När inga joner är bundna till färgmolekylen så är den blå. Det är teorin bakom alltihop. Nu gäller det bara att droppa ner en reagens som har starkare bindningsförmåga till kalcium och magnesium än färgmolekylen har. Denna reagens heter edta. Det är den vi tillför som sista reagens när vi så att säga titrerar. För varje edta-molekyl vi droppar ner …

    • 0 svar
    • 212 visningar
  7. Started by jonasroman,

    En liten kemifråga så här mitt i veckan. Om man häller i en basisk lösning, vilken som helst, blir saltvattnet direkt grumligt. Till exempel när man doserar natriumkarbonat (som KH-del) eller kalciumhydroxid (som kalkvatten), eller om man tillsätter natriumhydroxid. Oavsett metod höjer man pH snabbt till cirka 12, och det blir grumligt i vattnet. Vilken fällning utgörs grumligheterna av? /Jonas

  8. Started by Aqua,

    Finns det teststickor för att mäta Nitrit, Nitrat, Ammoniak i saltvatten? Finns för sötvatten och fungerar utmärkt. Önskar motsvarade för saltvatten. Att hålla på med kemikalie droppar i teströr är ej min grej.

  9. Started by Dimorb,

    Vet inte om det finns men skulle gärna läst en tråd där det diskuteras lösningar, fördelar, nackdelar och potentiella risker med lantanklorid. Har ett 2000 liters med mycket fisk. Byter fosfatmedia cirka var 5-7 dag. Använder just nu "billigt" media så osäker på upptagningsförmåga vilket innebär att det blir tätare byte än om man t.ex. kör något med dokumenterad stor upptagningsförmåga t.ex. rowaphos. Är därför intresserad av lantanklorid som lösning. Har hört och läst många olika åsikter om användning men en sak som är helt garanterad är ju effektiviteten och prisreduktionen jämfört med fosfatmedia av järn eller aluminium. Undrar därför: …

      • Gilla
    • 69 svar
    • 6k visningar
  10. Started by Carwal,

    Hej, Jag är ny inom saltvattensakvarium sedan 2 månader tillbaka med ett waterbox 130.4. Det mesta har gått bra, bortsett från några små händelser/problem. Bland annat har jag haft väldigt mycket alger. Efter inköp av sjöborrar och som konsekvens (tror jag) av att lampan är på kortare, har nästan algerna försvunnit. Däremot har jag testat mina fosfat- och nitratnivåer vilka har legat på 0 nu sedan en månad tillbaka. Det finns fortfarande en del alger på sanden och jag antar att det är de som suger up näringen ur vattnet. Spontant tänker jag också att det kanske kan vara skummaren. Har inte så mycket bioload med en quantum 220. Hur höjer jag fosfat och nitrat på bästa…

  11. Hej. Jag tyckte det skulle kunna vara kul och lärorikt om folk kunde lägga upp både en helbild (eller flera) på sina rev och skriva vad deras dagskonsumtion i DKh är. Jag kan börja. Peninsulan från båda sidor: Red sea 300: Uppskattad vattenvolym 800-850l. Ungefär 1.15DKh/dag genom 7.5l kalk och 50ml bikarbonat. Tycker det är mycket då jag inte har så många stora SPS kolonier längre. Men musslan använder säkert mycket och det gör säkert vermetiderna också (även om jag försöker utrota dem med kalciumkarbonatpulver). Intressant är att min förbrukning gick upp rejält med 0.3 dkh eller så när jag i…

  12. Started by Oscarhaglund,

    Det är inget kul att skriva men jag känner att det nog behöver ges en varning för Fauna Marin och deras väldigt tveksamma försäljningsmetoder. De senaste månaderna har FM turnerat runt hos olika podcasts (beyond the reef, reefbum mm) för att propagera för dwras nya ”bolus dosing” system. Detta går ut på att man ska dosera hela sin alk dos, med enbart deras bikarbonat system, strax innan lamporna sätts på. Man ska även sätta på lamporna på max direkt för att sedan rampa ner under dagen. Detta hävdar de ska ”reparera ditt trasiga alk buffersystem”, det ska trots att allt doseras på en gång ge en stabil alk över hela dagen. Det ska även höja ditt ph (…

  13. Started by linen351,

    Jag har sett att det säljs speciella behållare till doser-pumpar. Vad fyller de för syfte? Kan man inte bara köra med flaskorna som tillsatsen kom i?

  14. Jag har nu skrollat igenom ett par sidor sökträffar och bara hittat köp- och säljtrådar, så jag känner att jag kan fråga utan att skämmas. Att Hanna checker mäter rätt och har kvalitet utgår jag ifrån, men bortom det hur mycket gör de livet lättare? Är det fortfarande en massa blandande för att mäta, bara att avläsningen görs av en maskin? Har det förändrat hur ni mäter? Till exempel att ni mäter mer för att det är enkelt, eller att ni mäter mindre för att ni vet att resultatet är exakt och rätt? Finns det redan en Hanna-tråd så peka mig gärna i den riktningen

  15. Started by DSB,

    Har skickat ett test till aquaforest lab, har gått en vecka och det verkar inte ens kommit fram. Brukar det ta sådan tid ?

    • 2 svar
    • 344 visningar
  16. Hej, Har fått rekommendationer att gå över till plus istället från flera när jag varit i butik, då jag kört pro versionen något år nu med blandat resultat. Jag kör SPS, LPS, Maxima musslor och knappar. Eftersöker erfarenheter av er som bytt( och för den delen gått tillbaka av någon anledning). Jag har Kh keeper plus som mäter kh samt doserpumpar som sköter doseringen. Som jag förstått det så slipper man fördröjningen av khökningen samt högre ph.

      • Gilla
    • 3 svar
    • 676 visningar
  17. För den som är intresserad av sandbädddbiologi. Denitrifikation sker i även relativt ”tunna” bäddar. Jag skrev häromdagen om hur min bädd på 5 cm tar hand om all nitrat i systemet. Och eftersom jag inte har LS utan vara coraroc (som jag tror aldrig kommer bryta ner nitrat då all konstgjord Sten är helt icke porös) så tillskriver jag sandbädden detta jobb till 95%. Bädden bör inte vara för ren dvs var försik med rengörande djur. En balansgång för man vill ej heller överbelasta bädden. Den skall ha kapacitet att bryta ner det som faller ner i den. Det ör völ det som kallas för balans. I mitt kar har jag 40 kg sand. Gammal regel säger att jag skall ha 20 kg levande Ste…

  18. Started by Aqualung,

    För några veckor sedan märkte jag att det är 27-28 grader i akvariet. Det har legat på 25 tidigare, även på sommaren. Korallerna bleknar och jag försöker med isklampar i sumpen och mer krusningar på vattnet. Doppvärmaren är urkopplad också. vad kan ha hänt? Vad kan man göra?

  19. Started by jonasroman,

    För nu ganska många årsedan gjorde jag ett Ballingrecept som var 7 ggr starkare, ja motsvarande en triton core 7. För att göra det enkelt för er använde jag FM traces, och har räknat om så det passar mitt recept. Nu har FM justerat sitt Balling recept (eller troligen för ganska länge sedan) där deras KH dunk har en KH koncentration som är 1.8 ggr starkare än klassisk Balling (troligen har dom alltså adderat Na2CO3). Det betyder att mitt recept behöver justeras vad gäller traces 3 i KH dunken, och detta nedan är nu det rätta o inget annat för er som kör det recept jag kallar för "Romans Balling Forte Plus". Alltså ett recept på 4 dunkar som är ggr 7. Många kör…

      • Gilla
    • 6 svar
    • 845 visningar
  20. Ja, frågan är ju den största man kan ställa. Vi strävar all efter ett stabilt kar, och försöker hitta vägen dit. Att spotta alla ämnen på ett ICP test är definitivt inte hela sanningen, inte ens halva. Vi har sett många kar med perfekta halter av oorganiska ämnen, men ändå inte i balans , och tvärtom. Givetvis skall vi ha stenkoll på "the big five", som är KH, CA, MG, NO3, PO4, och kanske möjligen Sr och Jod. Men utöver det, särskilt om man byter vatten ibland, tror jag sällan vi hittar förklaringen till ett instabilt system. Så, baserat på en del artiklar vi/jag postat sista tiden, samt mina egna erfarenheter, tar jag mig friheten att försöka svara på denna…

  21. Denna artikel handlar om att akvarium som går dåligt, som är i obalans, har oftast för höga halter av olösta organiska ämnen, DOC, alltså organiskt kol, aminosyror, men egentligen alla organiska ämnen som inte är partiklar. Särskilt är organiskt kol i form av socker direkt skadligt för koraller, och överhuvudtaget så stimulerar DOC tillväxten av dåliga bakterier, som i sin tur konkurrera ut koraller, samt ökar risken för sjukdomar såsom STN och RTN. Den som orkar läsa artikeln ser att det är inga gissningar utan detta är baserat på studier och försök. Man skriver att ett hälsosamt rev/akvarium, har låga halter av DOC, och detta i sin tur driver utvecklingen av goda bakter…

      • Gilla
    • 2 svar
    • 398 visningar
  22. Started by Nicke7,

    Ligger mellan 8.5/8.7 mäter med en ny Hanna marin monitor och ny probe, vad kan konsekvenserna bli av detta?

      • Tack
    • 11 svar
    • 1k visningar
  23. Started by oualid,

    Mitt mål är att minska nitratnivåerna, som för närvarande är extremt höga på 50 ppm. Jag har använt NO3PO4-X i två veckor, men trots detta har inte nitratnivåerna sjunkit, även om fosfatnivåerna nu är noll. Min sump är fylld med chaetomorpha-alger, men dessa tycks inte effektivt minska nitraten. Hur kan jag effektivt sänka nitratnivåerna utan att störa fosfatbalansen alltför mycket?

      • Gilla
    • 9 svar
    • 795 visningar
  24. Hej allesammans. Efter att ha skaffat en alkatronic för någon månad sedan så är jag förvånad över att min kh är så pass stabil. Anledningen till att jag tycker att den inte borde vara stabil är att jag doserar 2.9l mättat kalk mellan 9 på kvällen och 9 på morgonen. Detta motsvarar min ungefärliga avdunstning. Utöver detta doserar jag 8ml all for reef och 4ml mättad natriumkarbonatslösning. Detta sker under dagtid. Min totala vattenvolym är ungefär 280l Jag har läst att 2/3 av allt upptag av alkalinitet sker under dagtid och jag hade därför förväntat mig att se stora variationer i alkalinitet mellan natt och dag. Just nu mäter jag tre gånger u…

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Marann13,

    jag är en av dom "jannarna" som nästan aldrig testar sitt vatten förutom salinitet. Men nu har jag precis fått hem nya koraller tänkte vi testar lite allt såg bra ut förutom dKH salinitet 1.025 pH 8.5 NO4 0 NO3 0 Ca 450 dKH 5.5 10-15% vattenbyte veckan vet inte om det ens är något att orasig över korallerna ser super nöjda ut

    • 4 svar
    • 655 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.