Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
-
Jo det är så här är det någon som använder detta pulver här?? Är det så att man ska ha i detta varje dag?? Om man nu har i detta varje dag kommer inte Kh och Ca bli jätte höga eller hur går det till med detta pulver??
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad kan detta bero på? Gammalt salt? Håller på o gör i ordning ett 200 liters saltkar. Har i osmosvatten och Red Sea Coral Pro salt Salthalt är 1,025 och har stått så med pump i ett par dagar.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allesammans! Nu lagom till smestern har jag startat upp en osmolator. Vad tror ni om att blanda tillsatser typ, kacium, "all in one" och jod direkt i påfyllningsvattnet så att doseringen sker automatiskt vid vattenpåfyllning? Finns det något skäl att tex jod inte ingår som delsubstans i "all in one" som förhindrar att blanda dessa tillsammans? /Patrick
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Är det någon som har testat dessa: http://hannainst.com/products/benchtop-photometers/parameter/potassium.html Ser att de mäter allt som checkersarna gör men att man får allt i ett paket. Kanske värt mer än att ha många checkers liggandes?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har läst å läst och kolla runt men inte riktigt fått svar på dessa frågor. Om man kör FM:s balling light samt tillsats av FM:s spårämnen i dunkarna, kan man tillsätta tex. red seas Reef energy och deras corals color program ? Om man vill ha mer tillväxt och färg på sina koraller, ska man köpa FM:s tillsatser då, och vilka rekommenderar ni ? Mvh Nyburgaren.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har börjat tillsätta 2 droppar Fauna Marin Ultra-Bio per dag/100l vatten. Undrar om nån vet exakt vad det innehåller ? Började nämligen komma kiselalger i samband med detta, nu kan det ju åxå bara vara en slump att algerna kom precis då eftersom burken bara varit igång 5 veckor. Fast det är ju inte kul om det skulle vara så att medlet innehåller silikat så man står och tillsätter silikat dagligen.
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa, jag är nu nästan klar för uppstart. Kommer starta med delvis ny och beg Ls. Därför kommer jag använda Rowafos vid uppstart i filter påse. Hur många gram är godtycklig dos i filterpåsen? Hur ofta bör jag byta och när är den mättad? Akvarievolym ca 300l, misstänker ganska hög dos Fosfater pga den begade stenen. Mvh Robert
-
Hej Alla, jag fyllde mitt kar med osmosvatten i Fredags och har varit tvungen att ha det stående utan cirkulation p.g.a pump problem. Vattnet är inte kristallklart och ser lite dimmigt (dock inte mycket). Vill höra om detta är normalt, vad det kan bero på. Det jag kan komma på är ex: utfällning från Tangit limmade fogar, sillikonfogar, själva glaset, etc. Detta trotts test med kranvatten följt av rejäl tvätt med osmosvatten innan påfyllning med ny trasa. Märkte också nu när pumpen är igång att det finns massor av mycket små bubblor överallt (10-dels mm stora). Grumligheten var densamma innan pumparna sattes igång. Bör jag slänga vattnet och fylla med nytt innan tillsats a…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det någon som har en bra lösning för att kontrollera att man inte får ut olöst Calciumhydroxid i akvariet? Kanske går med ett PH test? eller liknande? Jag har problemet att jag får en fällning i min mixer pga något i mitt vatten (kanske för mycket CO2...) Alltså är lösningen lite mjölkig och det är svårt att se var nivån för hydoxiden går. Därför vill jag se så att det som kommer ur mixern inte är skadligt... Tack på förhand MVH Peter
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hallå. Är plasten i soptunnor (HD-polyeten) skadligt för saltvatten? Hade tänkt att använda en ny liten soptunna för att blanda saltvatten i (lätt att flytta) för vattenbyte. Det finns även tunnor av Polypropylen (vad skillnaden är vet jag dock inte).
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Fick hem 1kg natriumsulfat (glaubersalt) häromdagen, tilltänkt för romans 2partsballing. Samtidigt visade senaste icp att jag låg cirka 100 mg lågt på svavel (S). Har inte denna tillsats på flaska hemma. Sökte lite på reef2reef och förstod att jag kan använda natriumsulfat för att boosta S. Se bifogad skärmdump. Kan någon bekräfta eller dementera uträkningen? Förstår att det påverkar saltnivån. Men hur många mg bör jag dosera som max per dag? Kan säkert räkna ut från tidigare doseringsanvisningar från triton... Men om någon vet så Något annat att ha i åtanke? Hur mycket vatten behöver man spä ut det? Bara att prö…
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
hallåja.. som ni kanske läst i någon tråd så letar jag efter något trevligt hus, och då så tittar man ju lite om huset passar bra med sin hobby med.. Nu så ska jag iväg och titta påen gammal kåk ute på landet och där finns inget komenalt vatten utan där finns bara en brunn! hur fugerar det med en saltvattens burken hur gör ni som endast har egen brunn? alltid bra att veta så man har det i baktangke... /Marcus
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Efter att jag lade i 26 Kg LS i mitt nystartade kar på 240L så gick det 3 dagar så fick jag Nitrit i karet. Uppmätt den 3/12 värde:2.0 Kör med Cirkpumpar Ytterfilter med Kol och Fosfatremover. Vad har ni för tips för att rätta till mina värden? Eller är det Nitrit spiken som kommit? Kan jag fått med Ammonium med LS?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
I vilken ordning kör jag ca kh mg eller mg kh ca och kör jag dag eller kväll när det gäller dessa tre vad rekommenderas? mvh Danijel
-
-
ELEMENTALS TRACE ELEMENTALS TRACE spårämneslösningar av högsta renhetsgrad för att kompensera brister i korallakvarium. ELEMENTALS TRACE element solutions erbjuder ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att kompensera för uppkomsten av specifika brister från t.ex. spårelementsförbrukning i ditt korallekvarium. Elementals Trace finns i 250ml flaskor! Mer information hittar du på vår hemsida : www.faunamarin.de
-
Hej jag vet inte riktigt vad nitratfilter är för något, är det små påsar som man lägger tex i ytterfilter eller?
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla saltisar Idag fick jag svar från Triton-lab på mina forsta prover. Nästan allt ser ut bra, men jag vill att någon av Er med stor erfarenhet inom saltvatten tå en titt på värdena och kanske tipsa mig om lösningar som jag måste ta i min kar. Tack på förhand. Martin Triton-Lab.pdf
-
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Min osmos har börjat leverera dårligt. Jag har spolat vatten åt fel håll i dom små fillterpatronerna, det blev lit skillnad i början men innte längre jag vet att jag har dårligt tryck på vatten kran här hemma, kan vara en bidragande orsak. Nu har jag kopplat förbi det första filltret som är sediment prefilter, det jag undrar över är om det gjör nytta att kjöra osmos nu när finfiltret är bortkopplat? Jag ska kjöpa nytt men tänkte vännta tills jag har flyttat för att jag vill tessta där vattentrycket är som det ska vara. Tackar på förhand för svaren.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har problem med mitt kh värde.. har en tid legat på ett kh värde på 8,3 med de övriga värdena på mg1320 ca425 salthalt 1.24 för att hålla dessa värden har jag tilsatt en matsked TM biocalciumliquid balling varje dag. akvariet som är ca 5mån gammalt har gått så de senaste 2 månaderna och innehåller 3stenkoraller och ett tiotal fraggar av sps. Kalkalger har frodats och växt bra men nu så har det avstannat och KH sjunker mer och mer och är ner på ca 6,5. den enda förändringen jag kan hitta är att mg stigit till 1440, mg verkar inte förbrukas så snabbt utan stiger varje dag lite grann när jag tillsatt mitt TM vätska, Kan man tillsätta olika volymer av vätskorna? ska det int…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Har ett litet bekymmer som jag tycker att jag inte borde ha... har ett 578L utan skummare,nitratfilter eller annat som jag matar med ungefär 0,5cm3 frusen artemia samt lika mkt av frusen blandmix samt ett par kryddmått av fauna marins filtermat(clam,min f,min s, cyklopeeze, skalad artemia) per dag. Mitt största problem är att jag har fullt med cyano och mitt andra problem är att jag inte kan få upp nitraten i synligt värde på saliferts nitrattest. Har sedan jag börjat dosera 2 krm vad-det-nu-heter-"krydda"-för-att-höja-nitrat äntligen börjat skönja en väldigt svag tillväxt på caulerpan men skulle vilja ha tillräckligt med näring för att kunna hålla andra macroalger. K…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det en bytesintervall på 1 månad eller ska man byta oftare ? Kör tritons kol.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Läsvärt för den som vill fördjupa sig, Miller kommer bla mad en ny uppdaterad definition på saltvatten. -Chemical Oceanography,Frank J.Miller. 2013. -Aquatic Chemistry, Chemical equilibrum in natural waters, Werner Stumm. -Practical analysis of seawater, Oliver Wurl,2009. Mvh PeterG