Gå till innehåll

pH/CO2/KH på 4 minuter


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Kanon! Har inte insett att pH är logaritmisk på skalan, det ger en ny syn på det. Är överlag ganska okunnig på pH mer än det mest grundläggande själv. Har i princip lagt mina kunskaper om det på paus och fokuserar på de andra mer lättgreppade ämnena först.

 

Det känns som att din röst är lite balanserad åt den vänstra ljudkanalen? När det är talade instruktioner som här så kan det nog vara en bra kompromiss att slå ihop stereoljud till mono istället, så brukar jag göra 🙂 En liten petitess.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, mikoto skrev:

Kanon! Har inte insett att pH är logaritmisk på skalan, det ger en ny syn på det. Är överlag ganska okunnig på pH mer än det mest grundläggande själv. Har i princip lagt mina kunskaper om det på paus och fokuserar på de andra mer lättgreppade ämnena först.

 

Det känns som att din röst är lite balanserad åt den vänstra ljudkanalen? När det är talade instruktioner som här så kan det nog vara en bra kompromiss att slå ihop stereoljud till mono istället, så brukar jag göra 🙂 En liten petitess.

Det är ljud direkt in i iPhone så det borde va stereo men det blir nog lite sämre i o med att jag inte har en separat mick. 
 

har inte orkat ta mig för att skaffa en sådan men om jag gör många sådana här då får det bli en sån 👌

tack för input 👌

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, nike83 skrev:

hur är det med KH, hur mycket påverkar det pH vid olika nivåer? Tänker skillnaden mellan 6 och 9 i KH.

Hur mycket är Ok att pH varierar över dygnet och vad påverkar pH av mer än CO2-halten i karet/rummet?

bra frågor, vi tare dom en o en:

1) KH påverkar pH ganska lite, och olika mkt vid olika pH. KH består ju av HCO3, vätekarbonat. Vätekarbonat kan både ta upp och avge en vätejon, vilket  innebär att vätekarbonat stabiliserar pH i båda riktningarna. ”Problemet” är att vid just pH 8, där vi ligger, så är vätekarbonat en ganska passiv jon, dvs tar vare sig upp eller avger en vätejon ”i först taget” i detta område. Det är skälet till att pH varierar en hel del över dygnet TROTS bra KH. Detta är så i naturen med så det äringen problem. Vid pH runt 5.9 så arbetar HCO3 som bäst och tar upp i princip alla tillförda vätejoner och bromsar därmed en ytterligare pH sänkning, här är alltså KH´s buffertkapacitet som bäst. Samma gäller när vi kommer upp i pH över 8.9, då arbetar också vätekarbonat väldigt effektivt och bromsar en ytterligare pH höjning. En buffert, som i detta fall vätekarbonat, har ett sk pKa värde. Det är det pH värde där bufferten befinner sig hälften som sin bas och hälften som sin syra. Och det är därför som en buffertjon arbetar som bäst som just buffert när pH ligger inom jonens pKa värde. pKA värdet för HCO3 är 5.9 och för CO3 8.9 ( i saltvatten). Området mitt emellan dessa två alltså runt  pH 7.4 ((8.9+5.9)/2) är det område HCO3 är som mest inaktiv. 

Man kan se det på Alkatronic, när maskinen titrerar rasar pH ganska fort i början, för HCO3 är passivt o tar inte upp så många vätejoner, MEN när du närmar dig pH 5.9, det område där HCO3 alltså jobbar som bäst, så står pH värdet o nästan ”stampar” för nu tar HCO3 upp nästan varenda tillförd vätejon. Sen plötsligt rasar det igen, ner till pH 4.3 när all alkalinitet är uttitrerad. 

2) En variation på 0.3 tycker jag är helt ok o normalt. 

3) Inget, pH beror bara på 2 saker, alkaliniteten samt CO2 halten. Vet du 2 av de 3, kan du räkna ut den tredje. Växtakvarister känner till detta med sina tabeller där dom mäter KH och pH och på det sättet kan räkna ut CO2 halten i vattnet. 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...