Gå till innehåll

olöst salt?


salta wille

Rekommenderade inlägg

Googla hur du blandar just red sea coral pro. Detta saltet skall inte stå utan användas nån timma efter blandning, annars riskerar du utfällningar. Varför de blir i en hink eller ett tomt kar, men inte i akvariet, de har jag ingen aning om. Har nån svaret på det så vill jag gärna veta! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blandat många hinkar med Red Sea Coral Pro och har aldrig haft problem med att få det att lösa sig.

Inga problem oavsett om vattnet har varit 5C eller 20C.

Oftast är vattnet dock 17-18C, häller i saltet, startar min Eheim 1048 och en doppvärmare på 150W. Låter det cirkulera allt mellan en timme eller 4 och sen byter jag.

Oftast kristallklart på bara några minuter, löser sig väldigt snabbt och utan utfällningar. Alltid med osmosvatten.

Det enda som du verkar göra annorlunda är väl att du låtit det stå ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den konstiga insruktionen för red sea coral pro kommer från att kan det bli utfällningar av kalciumkarbonat om det saltet mixas för lång tid (och pH och alkalinitet därigenom ökar). Blir ju lite konstigt då det brukar vara mycket flöde även i akvariet. Men har nog att göra med hur mycket det "luftas".

http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea/82442-mixing-red-sea-coral-pro-salt.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...