Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by Fredrik Dahlberg,

    Jag har provat Tunze kalkwasser-dispenser. Än så länge ser jag bara positiva förändringar. Stabilare och högre PH är väll en självklarhet, kalkalgerna har fullkomligt exploderat på LS. SPS-erna ser ut att växa fortare. Trådalgerna som jag har haft länge (högt fosfat) ser ut att försvagas. Vattenvärdena har vänt totalt. Det var stor obalans på nitrat och fosfat, Är inte fallet längre. Det som ska ner nu är väll nitrat bara? Jag kör triton core7 med alldeles för litet refugium. Däremot så har jag fått cyano i refugiumet. Kan bero på ny belysning? Jag har bytt till IKEAs växtlampor. PH 8,2 No3 20 Po4 0,06 Mg 1480 Ca 470 Kh 8,7 Är det någon som kör med…

  2. Started by jacs,

    Hej, Märker att mitt MG inte går upp fastän jag doserar dagligen 20ppm är det fel på mitt MG salt lr något annat jag missat? //Jonas

    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by pegekin,

    Måste man använda sig av Balling och i så fall varför ? Vad göra om man inte kör de?

    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Johha,

    I måndags var vi på korallfisken i Linköping och handlade lite koraller och två fina Korallbandsräkor(ett par). vita med röda ränder och stora klor)). Räkorna är framme och äter redan efter en dag. skivisarna är lite hängiga men de verkar ta sig. Den Sinularia som vi tog med oss hem, har börjat "säcka ihop"! den är hur hängig som helst.Vi kollade vattnet; temp 28c, sal 1.026, nitrit <0.3 mg/l, Ph 8-8.3. Vi har en annan läderkorall(Troligtvis Sacropython) som växer bra. vi har tidigare haft problem med att få nya koraller att överleva. vi vänjer långsamt in dem, vad är det för fel??? tack på förhand

    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by nemo,

    Verkar som jag kommit ungefär rätt i calcium mängd i karet nu. ca400 Men får varierande värde 380, gör ett test till direkt efter & får då 420. I manualen för salifert testet står i punkt 2 "add 1 level spoon of ca-1" är det en struken/slät spoon ? hur noga är det ? Övriga värde helt ok. även kh som nu ligger på 9

    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Kimozabe,

    Fick mitt provsvar och tycker det gick riktigt fort. Redan direkt efter tester var tagna gjorde jag 50% vattenbyte och gjorde även ett igår. Kommer göra några mindre denna veckan och sen skicka in ett nytt test. Skulle nu behöva hjälp med att förklara: Jag hittar inte KH, salthalt och nitrat, vad heter dom i testet eller dom finns inte med? Vet inte varför jag har skyhögt i bland annat järn men hoppas det skall ha justerat sig med mina vattenbyte. Mina egna utförda tester mätte jag något högre i fosfat och något lägre i magnesium/kalcium. Fick bli skärmdumpar för kunde inte ladda hem filen från min …

      • Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Zigmund,

    Mätte precis mg till 1140 (testat mot referensvätska ) Har magnesium i reaktorn ca:5% -ska lägga i lite till . Men tänkte öka upp det med lite ballingsalter jag hade liggandes . Såg då att jag bara hade magnesium heptahydrat . Har doserat 24g / 100l för att höja mg 30 med magnesium hexahydrat . Hur mycket doserar man magnesium heptahydrat ? Mvh : Fredrik

    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by rickard81,

    Vad ska jag göra åt mitt höga nitrat värde. Just nu ligger den på 50 för två månader sen var de 0. För ett par år sen så körde jag med vodka metoden men vad ska jag testa nu. Känner ingen panik över behöva sänka men jag vill inte att de ska öka heller. Biopellets kanske? Har ju matat en hel del sista tiden för att få igång mina anthias. Gjorde ett 20 l vattenbyte igår gör väl ett till i helgen. Akvariet är på 300l Skickat från min iPhone med Tapatalk

      • Gilla
    • 11 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Ted-m,

    Jahap skulle göra ett vattenbyte och såg på affärn här i stan att det fanns en flaska av denna sort tänkta vafan skulle inte skada att ha i det i mitt nystartade kar som inte har nå levande utan det är bara sten i karet.Så jag blande som det stod och bytte 40 liter vatten ur mitt system som ligger på runt 350liter+80 liter sump.Har en skummare MCE600 i sumpen. Jag bytte vattnet körde igång allt och satt mig och titta på tv.Så hörde jag att litet konstigt ljud från pumparna i sumpen vafan kan det va måtro.Jag tog bort luckan och hela sumpen var full med skumm och skummaren var tokig det bara spruta ur skum koppen var full på nolltid och det bara ran ur skåpet. Nu undrar ja…

    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by saltatrox,

    Odlar pythoplankton och har en dunk med färdigblandad saltvatten vid sidan av. Behöver jag extra syre när duken är sluten ? Än så länge har jag kört uta med bra resultat.. Mvh Thomas

    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  11. Tjejen skickade över en länk hon tyckte var kul, så jag tänkte dela med mig av den till er också. Vad gillar ni denna kannan? Kan det vara ett enkelt kol/saltfilter det sitter i? Länk: http://www.halens.se/elektronik-hush%C3%A5llsmaskiner-%C3%B6vrigt-375/kanna-aquasense-ewflj1-078706

  12. Started by Ozric,

    Tunze Reef Excel Lab Marine Salt finns inte med i Aquacalc-listan... Nån här som mätt upp i gram hur mkt som skall blandas? Och hur upplevs Tunze-saltet? Bra/dåligt?

    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by danne031,

    Bifogad fil är Tritons syn på ratios i ett revkar, framtaget efter att N-DOC nu funnits på marknaden ett tag. Triton Tech Paper - TRITON Ratios 1.2 copy 2.pdf

  14. Här är mina råd för att chaeto/refugium att trivas 1) högt flöde, cheato behöver det 2) PO4 ej under 0.02, då stannar chaeto att växa 3) viloperiod, dvs max bel tid 12 timmar (kanske 16h, men en mörkerperiod behövs i alla fall) 4) Doser järn o Manganese 5) Dosera Kalium vid behov, chaeto konsumerar kalium 6) Om nitrat går under 2-3 ppm kanske, dosera även lite nitrat 7) Undvik Mg över 1450 8. rätt belysning, dvs helst en lampa dedikerad för alger (mest röda o blå våglängder). 9) Skörda inte för mkt åt gången, det behövs en hel del chaeto kvar hela tiden sp inte cyano o annat tar över. Spä på med era 🙂 …

      • Gilla
    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by RozZy,

    Hejsan. Jag har pratat med några saltvattensmänniskor här i Sverige (är från LA) och de har sagt att kranvatten har gått bra att använda direkt istället för att behöva gå igenom ett osmos filter. Det enda man kanske behöver använda är avklorningsmedel. Jag är så dålig på att läsa värden. Men här är värderna för Lidingö (Där jag bor) http://www.lidingo.se/download/18.3f8c1a7415bf516a427e22c/1496152217550/Vattenkvalitet+Lovon.pdf Är det "safe" att använda med avklorningsmedel?

      • Gilla
    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Mattias,

    Erfarenheter ? Hur många kg/ liter använder ni ?

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  17. Guest candyman
    Started by Guest candyman,

    tjena jag behöver lite tips för att få ordning på mitt kar. fiskarna verkar trivas och turbosniglarna förökar sig. mina värden är: nitrite 0,05 nitrate 10 troligen för att en mjukkorall håller på att lämna in ph 8 magnesium 1440 phosphat 0,01 Ca 560 jod 0,1 strontium 3 salthalt 1,024 jag e tacksam för all hjälp m.v.h fredde

    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Arcticreef,

    Har tillfört en knivsudd nitrat till mitt "kontorsnano" sedan ca 24 timmar och jag har observerat något mycket intressant. Min millepora ("fire coral") har synbart växt under den tid jag varit på jobbet idag(!!!). Har aldrig tidigare observerat något liknande. Jag undrar om jag inte har haft för lite nitrat tidigare? Använder Saliferts nitratkit. Har legat runt 2 ppm tidigare. Men efter att ha läst Lasses inlägg där han ställer sig frågande till dessa kits tillförlitlighet börjar jag undra om jag verkligen har uppmätt korrekt värden. Dessutom, på detta sätt mäter man ju bara de "statiska" nitratvärdena. Vad som rimligtvis är intressant är de "dynamiska", dvs hur m…

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by milk,

    Har någon någon erfarenhet av saliferts ca test? har gjort några tester med jämna mellanrum och det blir aldrig blått vilket tyder på att jag har över 500ppm i vattent, bra eller dåligt? har gjort vattenbyten då och då nu nyligen var när jag byggde om för sista gången i akvariet i veckan.

    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by wizz,

    Går det ihop? Hört att zeozym och zeobak skall funka ihop med gott resultat, men funkar zeozym med ultrabak? Och vågar man köra det i ett kar som doseras med vodka? Eller vad är det ni rekommenderar? Hur skall det doseras? Och hur ofta? Hoppas på bra tips och råd.

    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by havre,

    Hej! Visste inte vart jag skulle placera fråga iom att det handlar om både bakterier och kemi. Skall börja dosera Ultra min S samt Ultra Bak och eftersom både innehåller kolkälla vill jag ta det väldigt försiktigt. Jag undrar över doseringen. Skall de doseras separat tider på dygnet eller kan de doseras ungefär en halvtimme efter varandra? Vilket tidspann talar vi om? Dessutom undrar jag hur det är med fosfatremover. Skall det köras samtidigt? Om det nu skall, vid byte av fosfatremovern skall då tilllsättningen av MinS och Bak upphöra ett par dagar? Mvh Thomas

    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by djzimon,

    Hej! Jag köpte igår ett JBJ Nanocube på 106L..starta upp det igår också.Idag på eftermiddagen visade termometern att temperaturen var 27,7 grader..fick då lite panik & tog ut 5 liter vatten & la i 5 liter 10 gradigt vatten.nu är temperaturen 25,3.Hade på lampan 3 timmar.är det lampan som värmde vattnet så mycket eller vad tror ni? hur ska man hålla en jämn temperatur?ska man måste lägga i nån fläkt? Tacksam för svar... mvh en nybörjare...

    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Ouscazz,

    Har en låda Eheim Ehfi Karbon (aktivt kol) avsett för sötvatten. Kan man utan risk använda detta även till saltvatten?

    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  24. Är det någon som har någon uppfattning om vad Mg-halten brukar vara i nyblandat saltvatten? Har en dunk med saltvatten (Tropic Marine Reef PRO) står för ett vattenbyte och jag passade på att mäta Kh, Ca och Mg. Resultatet, med Salifert: Mg: >> 1500 mg/l (jag fick värka i minst 1.5 sprutor innan det slog om) Ca: 400 mg/l Kh: 9.6 dKh Salthalt, med vipparm: 1.024 Salthalt, med flytande mätare: 1.025 Jag har lite problem att få balans mellan Kh, Ca och Mg i burken och har alltid mätt ett något högt Mg, ca 1450mg/l. Nu när jag mäter så här skyhögt i nyblandat vatten så fundarar jag på vad som är fel. En tanke var att mina salthaltsmätare är helt urkajkade så jag har för …

    • 1 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Ticky,

    Tycker det är intressant hur mycket PH påverkas beroende på om man är bortrest eller hemma. Denna bild visar PH-loggen från min Apex Fusion. 24 och 25 juli var vi bortresta. Det vill säga att ingen person fanns i vår lägenhet. Då toppade PH på 8.34 och som lägst 8.13. Den 26 juli kommer vi hem runt 12.30 och PH går ner direkt och kommer endast upp till 8.26 och går ner mer än 0.1 när akvariet är släckt till som lägst 8.0. Har även märkt samma sak när man har gäster. PH sjunker direkt.

      • Gilla
    • 4 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.