All aktivitet
-
Zoanthid?
jaha, de lät inge roligt! får hoppas de inte är sådana dårå! ska kolla om jag hittar bilder på glasrosor och jämföra! en sak som kom upp i mitt huvud var, är glasrosor inaktiva när man har lyset tänt?
-
Zoanthid?
okey, får hoppas på att de är en anemon då, och inte glasrosor! varför är glasrosor negativa? flyttar glasrosorna på sig också?
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
kanske är en sådan: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21282
-
Zoanthid?
jag har något liknande (kanske samma) i mitt kar! har sett ett par st, men de verkar flytta på sig under natten, gör koraller det? mina är också ihopdragna på dagen när de är ljust, men på natten är de 2-3 cm långa utdragna!
-
Anemon ENTACMAEA QUADRICOLOR
häftigt synd att jag inte har kommit så långt i uppstarten, annars så kunde jag ha köpt din andra del :S
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
trodde jag hade kollat fel, men "blomman" eller vad de nu är, har flyttat på sig flera cm under 2 nätter! jag ser också att en har satt sig mitt på sanden i karet! de är ca 2-3 cm långa men drar ihop sig när de blir ljust. (det övre fotot)
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
mina "blåbär" borde väl någon kunna säga? och vad pinnen som ser ut som en kroall är?
- Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
Jag kan idag se, efter 3 dagars frånvarande från lägenheten, att de har skett en del förändraring i mitt akvarium! jag ser att min svarta rörmask är borta! kanske har flyttat eller blivit uppäten av mina krabbor? jag ser också att jag har fått någon växt på en del stenar! jag tänkte fotoa den, men när det blev ljust i akvarumet, så "drog den i hop sig" den var ca 3-4 cm lång och jag har ingen aning om vad de är för något! såhär ser den ut när den är i "ihopdraget" läge: vad är det för något? jag har sedan början också haft något som växer på en av mina levande stenar. det ser ut som "blåbär" fast är något annat! de ser ut som om att de blir som "blommor" och "väcklar" ut sig! de är, till skillnad från bilden ovan, i utväcklat läge när ljuset är tänt! vad är deta? man kan också skymta en "pinne" som växer på toppen av stenen, den är lite halvmjuk när jag petade på den! vad är detta? jag har också på en annan sten som små svarta "buskar" med små pinnar som växer! vad är detta? de syns nästan på nästa foto de ska vara klockan 5 från mitten, om man kan se dem
-
Dålig mask?
fyfan va äcklig! jag, som jontbegood22, hoppas på att man slipper sådana filurer i karet! BLÄ!
-
Mantis (Stomatopod) - oskyldigt dömd?
coola, fast jag tycker de är jätte äckliga !
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
Jag flyttade iag på lite sand som hade flyttats av pumpar och snyggade till det lite! då hittade jag totalt 5 st döda krabbor! 4 jätte små och en på 2 cm.... hur komemr de sig att de har dött? samliga låg i sanden! klarar de inte att gräva sig ur sand? jag ser också att de har blivit en del vitt "möggel" på stenar! de är som en beläggning på en hel del stenar! vad är detta?
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
jaha, nä jag ser inte heller ordentligt där inne! de kan vara skal! joo jag har en rörmask tror jag ( en liten svart "dammvippa" som drar ihop sig om man kommer nära) sen har jag sett några maskar som "kramades" och rullade med varandra! idag såg jag också en lite större mask, typ 3-4 cm lång och 2 mm tock kanske!
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
japp ja ghar en som knallar runt nu faktiskt! jag såg faktiskt inne mellan stenarna att en krabba käkade på en växt nyss, mend eär inte direkt jätte aktiva och är framme och knallar :S
- Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
satt igår kväll/nat och försökte se något liv, men icke... vad gör krabborna? jag har sett i bakgrunden att en är död iaf, den har bara legat där i några dagar... men de andra har jag inte sett skymten till! när är de som mest aktiva? jag såg iaf att en eremitkräfta hade flyttat sig under natten (tror de är en eremit iaf, strutskal)
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
han på triton sa också turbosnäckr och eremitkräftor, men de kanske gör samma jobb som mina krabbor?
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
tack ska du ha tyvärr så är de inte svart, utan de är det svart/bruna, lite träfärg! men de passar bra till min parkett! som ni alla säger, nu är de bara att vänta! jag tänkte vänta 2-3 veckor tills jag tillsätter lite "nyttodjur" förutom mina krabbor, vad rekonmenderas de att jag stoppar ner? vad hade ni lagt ner om ni startade upp ett nytt kar?
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
här kommer 2 st bilder på karet som de ser ut just nu! tror jag kanske se en rörmask också, en svart "dammvippa" har jag hittat på ena sidan av en sten !
-
Presentera en fisk som inte alla redan har sett.
slappna av och ta inte allt så seriöst! måste finnas plats för lite humor också!
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
intressant! ska ta och fota så fort jag ser lite olika krabbor! vad är de röda för något? och är de någon som vet vad min vita "tvestjärt" är för något?
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
det går väl att ordna!! vet inte riktigt vad krabborna gör och om de gör någon nytta? vad lever de av?
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
jag lovar, jag försökte verkligen med de!!! meeeen när man sen drog upp påsen så ville man ha ut den sista sanden osv... vill juh inte slänga dyyyr sand! man ser fortfarande inte så jätte bra, men fixar bildern är jag kommer hem! fick lite korallerpå köpet också på några stenar! i morse så hade jag en snigel på glasrutan och igår så såg jag en konstig jätte vit inseckt som var påväg ur akvariet, den liknade en "tvestjärt", fast vit och verkar vara i både vatten och land, då den var uppe på min ytavrinning, men när petade nära den så flydde den ner i vattnet igen! brukar man få med så här mycket krabbor som jag fick? typ 20 st på ½-2 cm och en större på kanske 4 cm... han på Triton visade mig vad man inte vill ha med i stenen, några äckliga svarta maskar (eller liknande)....
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
Sådär ja! nu har jag varit och köpt 40kg levande sten och 40 kg levande sand. jag har nu totalt 50kg LS.. Jag fick riktigt mycket krabbor med i olika storlekar, men en var "jätte" stor, ca 4-5 cm i diameter. jag fick också med 2 st röda krabbor och 1 eremitkräfta eller liknande... det fanns också lite koraller på vissa stenar som jag har placerat så de blir synliga. jag lägger upp foton i morgon när "dammet" har lagt sig! jag försökte hälla från så låg höjd som möjligt, men de lyckades inte helt ändå :S
-
Fredrik´s Aqua Medic Percula 120
ska testa ikväll