Gå till innehåll

2000L, mitt första akvarium...


Blue

Rekommenderade inlägg

Eftersom denna tråden verkar handla mer om mitt akvarium än om frågan jag ställde så ändrar jag texten här...

Som sagt är det här mitt första akvarium någonsin och det är på 2000L. Det är inte hemma, utan i min pappas hotell, men jag sköter allt i akvariet. Alla fiskarna är från västkusten, och därför är temperaturen runt 17ºC.

Jag kommer att uppdatera er med hur det går varje dag om jag hinner och bilder kommer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror allt du har kommer att klara vintern i 17 grader även om du bör ned i temperatur.

Du får nog tyvärr räkna med att snultrorna kommer att ta alla dina räkor så småningom och kanske även krabborna.

Temperaturen kan jag sänka om jag vill och smådjuren är det bara att fylla på med...

För övrigt fångar jag allt i akvariet själv. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 17 grader kan du ha sjöstjärnor, kamstjärnor och ormstjärnor. Och eremiter givetvis. Där är temperaturgränsen ungefär där havsnejlikan slår ut också...

Tångborrar bör kunna ta dina alger med litet tur.

Sjöstjärnor har jag... Men hur får jag tag på kamstjärnor och ormstjärnor?

Om jag har tur får jag upp några eremitkräftor idag eller imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul och intressant projekt... Men var är bilderna??

Är karet helglas, eller grävt upp en pool i trädgården?

Hur har du löst den övriga tekniken? Skummare? Belysning? mm...

Hjälp vad mycket frågor!! :snurrig:

Helglas är det, Skummare har jag, sex stycken mindre filter som hänger på olika ställen i akvariet. Bra belysning är inte ordnad än, det jag har nu är till för akvarier med tropiska och färgglada fiskar, ska skaffa lite gulare ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kamstjärnor har jag sett enstaka på musselbotten på tre fyra meters djup vid Hästevik på Hisingen. Men det är trettio år sedan...

Ormstjärnorna lever på lerbotten. Det kan finnas hundra per kvadratmeter på sex, sju meters djup.

Jag tog mina vid föräldrarnas sommarstuga vid Grebbestad. Eremitkräftor brukar finnas på sandbotten vid bryggor och liknande där det blir litet spill från fiske. Från halvmetern djupt.

Var brukar du leta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du hittat hit. Är nog det första akvariet på sidan som kör nordiskt saltvatten så det är säkert många som är intresserade av hur du byggt upp och bilder på det hela.

Kanske medlemen Lasse kan vara till hjälp han har kunskapen med att driva ett kallvattens saltvattensakvarium då han jobbar på Universeum och även ordningställt sjöfartsmuseets kallvattensakvarium :smiley20:

Är du 14år gammal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du hittat hit. Är nog det första akvariet på sidan som kör nordiskt saltvatten så det är säkert många som är intresserade av hur du byggt upp och bilder på det hela.

Kanske medlemen Lasse kan vara till hjälp han har kunskapen med att driva ett kallvattens saltvattensakvarium då han jobbar på Universeum och även ordningställt sjöfartsmuseets kallvattensakvarium :smiley20:

Är du 14år gammal?

Det stämmer! :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lagt i en låda med sjögräs! Fiskarna uppskattade det väldigt mycket, kanske lite för mycket, nu är det helt söndertrasat.

Nåja, det är bara att fylla på mer. Om fiskarna är nöjda är jag det. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...