Gå till innehåll

Fredrik´s Aqua Medic Percula 120


nike83

Rekommenderade inlägg

Ja, nu sitter jag här med ett 440 liters kar vid min sida. Jag tänkte följa "trenden" att göra en egen tråd om "mitt" saltvattensakvarium. Jag har redan ett par frågor/funderingar som jag gärna vill ha svar på!

1. Levande sten, ska man köpa nytt eller beggat? Tanken slog mig att man kanske skulle kunna köpa 50/50, då levande sten är dyrt, fast man vill (tror jag) ändå ha lite häftiga "överraskningar" som kommer med ny levande sten. Å andra sidan så finns de väl risk att man får med medicinering från den beggade stenen. Köpa allt nytt?

2. Underlag under karet? Står inget i min bruksanvisning, vad jag kan se! Det står dock i "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop, citat: " Mellan akvariebotten och underlag måste det absolut finnas ett flexibelt skikt som jämnar ut ojämnheter t.ex. en frigolit skiva, eller speciellt akvarieunderlag från akvarieaffär ". Vad ska jag ha under mellan karet och bänken?

3. Jag är lite orolig för min temperatur här hemma. Idag är det 27 grader i skuggan, och jag har 25 grader inne. Jag har förmiddassol (österläge), vilket innebär att jag har varmt på förmiddan. Kommer detta bli problem? Jag tänker när de blir 32 grader (som de kan bli vissa dagar på året) Klarar jag mig med fläkt och ev. frysta PET-flaskor då?

I veckan blir de att börja "jaga" omvänd osmos och kolla med akvariebutiker runtom Stockholm, vilka som är mest sugna på att sälja levande sten, salt tester, termometer/salt mätare och sand.

Det blev ett foto också! :nöjd:

b5ad9792748af2f5b1b570b7add41daa_640_480.jpg

(observera boken på bordet samt sidan på skärmen -dans)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 195
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kolla första sidan:

3. Set-up of the aquarium

The aquarium can be placed directly onto the cabinet

/Micke

aha, nu ser jag :) men då är frågan vad som är bäst? det står ju "CAN be placed", det kan placeras på en grusväg också.... -boxing vad rekomenderar ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag har inget mellan mitt kar och bänken.

Om det inte står in instruktionerna tycker jag man ska kunna köra utan underlag.

Det är ju helt klart snyggare utan underlag.

Jag skulle köpa begagnad sten och ny från butik så som du skriver 50/50.

Du kan ju fråga om de som säljer stenen har medicinerat i karet.

Har de det skulle jag leta vidare efter annan sten.

I mitt väggakvarium lade jag faxesten i botten för att fylla ut en del.

Vinstazoo tror jag säljer faxesten för 19kr kilot vilket är rätt billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget underlag mellan glas och LS funkar kanon. Kör utan som så många andra

men mellan bänken och akvariet har jag en 10mm frigolitskiva, köper du ett nytt AM percula så får du med detta i köpet

Köp LS ifrån affären, begagnad kan man få med dålig kvalite och medicinerad

Välkommen till saltvattensguiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget underlag mellan glas och LS funkar kanon. Kör utan som så många andra

men mellan bänken och akvariet har jag en 10mm frigolitskiva, köper du ett nytt AM percula så får du med detta i köpet

Köp LS ifrån affären, begagnad kan man få med dålig kvalite och medicinerad

Välkommen till saltvattensguiden

okey, är de inte lika bra att lägga en skiva plexiglas på botten av akvariumet, så det jämnar ut belastningen för stenarna som ska läggas på botten? okey, jag köpte mitt beggat, så jag får ta och skaffa mig en tunn frigolitskiva dårå! eller är de något annat matreal som man ska/kan ha mellan bänk och kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp LS ifrån affären, begagnad kan man få med dålig kvalite och medicinerad

Välkommen till saltvattensguiden

jag har varit med om RIKTIGT dålig sten från affären... dvs Torkad och uppblöt.

jag tror inte det skulle vara några problem med begagnad sten, sålänge de inte har medicinerat den.... be att dem att de inte tar ut den ur innan du köper så du kan se ifall alla Räkor/kräfor och rörmaskar mår bra!...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6mm depron under karet räcker gott och väl. Plexiglaset folk brukar ha innti är endast för att skydda bottenglaset ifall nån sten skulle rasa. Om du ska ha en skiva som fördelar vikten måste den vara rejält tjock.

jag ställde karet direkt på bänken som de stod i manualen, men ajg ska nog köpa en plexiglas och lägga på botten... inge kul om någon skulle rasa! oki hur tjock ska man ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, går du in under annonserna och kikar så ser du att det är i Stockholm de finns...

Glaset i Percula karet är väl 12mm i botten?

Skulle vilja se den stenen som knäcker det glaset, inne ifrån karet... (med tanke på vilka storlekar man brukar ha, och även med tanke på att de sällan faller fritt, utan eventuellt tumlar ner mot botten) Kör man dessutom med sand ser jag risken som extremt minimal!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp, skickar du dem med posten till stockholm också då eller? :P

Jag vet inte vilken sten du såg.. men den jag refererar till finns redan i Stockholm. Men om du vill kan jag köpa ut LS här i gbg till dig och skicka upp med posten. ;)

fast då kostar det nog mer än 50 spänn kg :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, går du in under annonserna och kikar så ser du att det är i Stockholm de finns...

Glaset i Percula karet är väl 12mm i botten?

Skulle vilja se den stenen som knäcker det glaset, inne ifrån karet... (med tanke på vilka storlekar man brukar ha, och även med tanke på att de sällan faller fritt, utan eventuellt tumlar ner mot botten) Kör man dessutom med sand ser jag risken som extremt minimal!

okey, då skiter jag i plexiglasskivan ! :) yes jag kommer köra med sand! en annan fråga! det står i min bok, Salltvattenskvariet av Daniel Knop, att man ska lägga lite stora stenar på botten och sen efter några dagar lägga dit sanden! och sen yttligare några dagar lägga dit LS... kör ni med bara LS eller fyller ni ut grunden med något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vilken sten du såg.. men den jag refererar till finns redan i Stockholm. Men om du vill kan jag köpa ut LS här i gbg till dig och skicka upp med posten. ;)

fast då kostar det nog mer än 50 spänn kg :skrattar:

ah, sorry! trodde du var lite skojig och menade att du hade de på annons :skrattar:

Frågan är den, ska jag köpa ALL LS begga, eller äre 50% som gäller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, då skiter jag i plexiglasskivan ! :) yes jag kommer köra med sand! en annan fråga! det står i min bok, Salltvattenskvariet av Daniel Knop, att man ska lägga lite stora stenar på botten och sen efter några dagar lägga dit sanden! och sen yttligare några dagar lägga dit LS... kör ni med bara LS eller fyller ni ut grunden med något?

Jag kan ju beskriva hur jag har gjort i mitt kar, så får du fundera på hur du själv vill ha det.

I botten har jag lagt en del platta lite större LS, sedan hällde jag i sanden och lät det cirkulera in ordentligt av sig själv, sedan var det bara att bygga på revet uppåt.

Jag valde att lägga platta stenar i botten eftersom jag har en del fisk som gräver, bl.a. en gylta och en goby. Jag har upptäckt att mina damseller också kan få för sig att gräva ut en liten håla de håller till i nattetid.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, går du in under annonserna och kikar så ser du att det är i Stockholm de finns...

Glaset i Percula karet är väl 12mm i botten?

Skulle vilja se den stenen som knäcker det glaset, inne ifrån karet... (med tanke på vilka storlekar man brukar ha, och även med tanke på att de sällan faller fritt, utan eventuellt tumlar ner mot botten) Kör man dessutom med sand ser jag risken som extremt minimal!

om man lägger skydd i botten är risken inte längre minimal.. den är obefintlig.. och det tycker jag låter bättre än minimal ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man lägger skydd i botten är risken inte längre minimal.. den är obefintlig.. och det tycker jag låter bättre än minimal ;P

Ett lite större korallstens korn som kommer in under plexiskivan utgör en större punktbelastning om en sten skulle komma från ovan och träffa precis där gruskornet ligger.

Iofs så är väl risken att man ska få ett gruskorn som är hårt nog att inte smulas sönder vid ett sådant tillfälle lika minimal, så det är väl hugget som stucket vilket man väljer. :) Jag vet bara att glaset i Percula-karen är väldigt tjockt, tror att det är 12, kanske bara 10mm i botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, Siliconera fast den då ;P :) borde inte det lösa det.. en siliconsträng längst kanterna..

NEJ! :)

har börjart ringa runt lite till lite olika butiker och kolla lite priser....

jag tror dock att jag har gjort en liten tabbe, jag fick med 3-4kg LS när jag köpte karet som har stått i firgolitlåda i 5 dagar nu... har jag "dödat" den ? :s:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...