Gå till innehåll

Pomacanthus xanthometopon trivs inte?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har 4 st fiskar och 3 av dem verkar trivsas jätte bra, men min kejsare: Pomacanthus xanthometopon gömmer sig i min LS och kommer inte fram för att käka som de andra fiskarna... den kommer fram ibland när man inte är i närheten av karet, men sen när man närmar sig så drar han in bland stenarna.

jag har droppat ner pellets i närheten honom, men de är svårt att veta om han käkar! jag har också lagt sjögräs under lite stenar så han kan åka och käka där om han vill, men de är svårt att veta om han käkar i hvuudtaget eftersom att jag inte ser honom!

jag tyckte idag när jag såg honom, att han verkar lite blek i färgen!

vad ska jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara svårt att få nyimporterade fiskar att äta pellets. Hur reagerar den på frysfoder, mysis, artemia? Mitt tips är att prova fryst OceanNutrition Angel Formula.

jag har artemia i frysen, ska testa med det, men den kommer juh inte fram när man är vid akvariumet, så de n gör väl inte den heller om jag matar med artemia? fast den kanske tar de som hamnar på bottnen och på stenarna????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag matat med Artemina, men min kejsare kom inte fram, och mat landade ca 15 cm framför den... känns lite sådär! den har varit mer och mer gömd, sen jag fick den ! idag har jag bara sett den 1 gång framme, tidigare så har den varit framme mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åt fisken i butiken?

Hur stor är den?

Hur länge har du haft den?

Blyga fiskar brukar lockas fram om andra fiskar i akvariet äter. Vad har du mer för fiskar, jag ser en clown och en gul kirurg är det fler?

Ditt akvarium är nystartat vad har du för vattenvärden?

Ta inte nedanstående text som ett personligt påhopp utan läs och reflektera.

När man läser din tråd ser man att du gör flera av de klassiska misstagen, går för fort fram, läser på för dåligt och köper för svåra fiskar. Ditt akvarium har varit igång i en månad. En kejsare är inte heller den lämpligaste fisken för en nybörjare. Det ser även ut på din bild som att du köpt en korall som kräver matning, gissar på Dendronepthea eller Tubastrea (den oranga nere i sanden om det nu inte är en plastkorall). Dessa koraller är verkligen supersvåra koraller att hålla liv i och inget för ett nystartat kar.

Jag tycker du skall ha en bättre dialog med butiken du handlar i. Kanske kan du ha nytta av denna tråden Inköpsguide >ladda ner<

attachment.php?attachmentid=24712&d=1216312743

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag när jag kom hem så låg fisken på sidan, men den lever ännu! jag har fortfrande itne sett den äta, fast jag har droppat ner artemia framför den....

han matade fiskarna när jag köpte den på kroallrevet i södertälje, jag är dock inte 100 på att den käkade!

fisken är 7-10 cm lång!

haft honom i 2 veckor nu!

jag har bra värden på allt i vattnet!

jag har 2 clowner och en kirurg till!

jag är medveten om att jag har gjort något förhastat inköp, men de är lite som när man är med tjejer, när k*ken står, rinnter blodet från hjärnan.. :)

mitt kar har varit igång 2 månader!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt svårt att säga vad det är för fel på fisken.

- Det kan bero på att ditt akvarium är för ungt ännu.

- Det kan bero på att fisken inte är ok.

Alla fiskar klarar inte transporterna samt alla förflyttningar mellan kedjan av ägare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt svårt att säga vad det är för fel på fisken.

- Det kan bero på att ditt akvarium är för ungt ännu.

- Det kan bero på att fisken inte är ok.

Alla fiskar klarar inte transporterna samt alla förflyttningar mellan kedjan av ägare.

ja de är möjligt att fisken inte klarade transporten och miljöombytet, lite trist, men de är väl bara att bita sura äpplet och fortsätta bygga upp revet istället för att satsa på fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har nog tyvärr en kombination av olyckliga omständheter här : en lite för svår fisk i ett alldeles för nystartat kar, lite gömställen och lite "biofiltermassa"

Om du ska räkna sanden som fullvärdig biomassa bör den utgöras av en DSB på minst 7,5cm djup - och en sådan tar nog bortåt 3-4 månader att få igång - jag skulle dubbla stenmängden för att få ett stabilt system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om det mesta. Nystartat kar, svår fisk och alldeles för lite gömställen för Kejsare.

Mängden sten räknat i kilo är ju dock enligt vedertagna 'regler', 10 kilo per hundra liter.

Kan du utveckla det lite Greger, vad tycker du är en lämplig mängd sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% regeln har jag ingen aning om vem f-n som hittat på, min erfarenhet är att "problemkar" oftast är underdimensionerade med biomassa (aka LS.)

Ofta måste ju dessa kar kompletteras med nitratfilter eller andra lösningar med varierande "strulfaktor"

Kejsarfiskar t.ex. är ju beroende av att kunna simma runt och knapra lite svampdjur och annat från Ls, med knappt 10% blir ju skafferiet tomt snabbt, speciellt i inkörnings-fasen.

Orginalritningen på Berlinmetoden är ju 25% LS och en bra skummare - sedan har detta succesivt prutats ner under resans gång - oftast med samma nedslående resultat.

Sedan finns det naturligtvis andra upplägg, men i detta fallet så har vi ju ett "berlinakvarium"

Man kan ju naturligtsvis ha olika uppfattningar om detta, men jag träffar ju massor av saltakvarister varje dag, och påfallande ofta så är just det här med lite LS en gemensam nämnare när det inte fungerar.

(andra faktorer är bl.a bristande tålamod och kliande fingrar :-) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ofta så att 'regler' uppstår via hörsägen och liknande så där har du säkert rätt. Jag hade ingen aning om att Berlinmetoden föreskriver 25% i sin ursprungliga form, men nu vet jag det.

Bristande tålamod och kliande fingrar är väl egenskaper alla nyblivna saltakvarister bär på, inget bra kombination.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nog 50kg i mitt akvarium på 800 liter.......men det har ståt i nästan ett år utan belastning och tanken är att öka mängden när jag börjar köpa koraller (både mjuka och hårda). kort sagt köper sten och korall samtidigt!

Är det en sund ide eller bör jag öka nu innan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska öka mängden nu, eftersom du har en inkörningsfas när du lägger i ny sten - stenkoralller är ju definitivt beroende av stabilitet.

Man får ju naturligtvis göra estetiska korrigeringar när det gäller mängd LS, men du kanske kan stoppa i sumpen också, åtminstone 100kg till rekommenderas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...