Gå till innehåll

Teggner's 140 liters AM Chromis


teggner

Rekommenderade inlägg

haha så sant.. var skitnära på att köpa ett skrivbordskar i väntan. men vecka 37 ska dom byta golv så jag kommer säkert igång samma vecka

V37, de e bara till å vänta. Det är i början/mitten av september, då åker jag förmodligen ner å tillbax till Bioted och invigningen av affären. Om du är intresserad av en liten trip finns de plats i bilen. Exakt datum är inte inbokat ännu. Think about it!

Köp ett litet nano(35L minimum), du kan ju använda de som karantän senare om de inte är allt för litet. Som en liten appertiff innan de riktiga karet =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 månader senare...

Jo det var riktigt fin ls, helt lila sen fick jag med någonslags vit korall på en bit och en massa mossliknande alger. Min kamera dog faktist igår, själva objektivet vägrar att åka in men ska ta över tjejen så ska hon få fotografera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök identifiera vilken sten knäppningarna kommer ifrån. Jag har någonting som knäpper i mitt kar men har ingen aning om vartifrån det kommer. Om jag vore dig skulle jag försöka lista ut vilken sten som har "klick/knäpparen".

Man blir smått irriterad när man hör de där knäppningaarna när man ser på tv, och det är inte bara ljudet som är irriterande. Det är klart jobbigt att bli påmind om att man har ett kryp i akvariet som man inte vill ha där, och krypet älskar att påminne än om det.:arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det blir ett jävla jobb att få bort ohyran :/

farsan min var över och tog lite bilder, dock glömde han att ställa in autofocus men fler bilder kommer inom kort. spionerade lite i karet nyss och upptäckte två rörmaskar en vit, en svart och en jätteliten knubbig sjöstjärna.

post-2887-14468914520385_thumb.jpg

post-2887-144689145202_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag börjat scapa och trixa med stenarna. Helt slut, dom ville inte alls som jag ville och epoxyn kaxade emot, men nu har jag tillslut blivit någorlunda nöjd med vänster sida, resten får jag vänta med någon dag trorja. Hittade också på en rödbenad eremit och en till liten krabba, fast denna var genomskinlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är scapandet klart och jag är faktist rätt nöjd med resultatet,

trodde inte att jag skulle kunna använda alla stenarna men det gick tillslut.

post-2887-14468914549187_thumb.jpg

Någon som vet id för den övre genomskinliga krabaten?

post-2887-14468914549373_thumb.jpg

Min rödbente eremit.

post-2887-14468914549534_thumb.jpg

Eremitpose

post-2887-14468914549703_thumb.jpg

Läskig eremitrygg

post-2887-14468914549867_thumb.jpg

Då är det bara lite vatten som fattas,

plus att koppla in skummaren och försöka få bort den troliga mantisräkan ur karet.

Får väl gillra någon petflaskefälla av något slag.

Mer bilder kommer troligtvis senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga bilder, hur står akvariumet placerat?

För att effektivicera det hela kan du göra ett gäng petflaske fällor och placera dem runtom stenen, lägg ingången till fällorna mot stenen så det blir lätt att krypa in i den. Ett tips är att fästa fiskelina i dem så du snabbt och enkelt kan lyfta bort den ur akvariumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju bra det här:smiley20: kul att du kommit igång ordentligt nu. vad ska du ha för belysning? ( kanke står tidigare i tråden)

Har du tänkt ha i sand eller ska du köra barebottom?

Tänkte köra ett tunt lager sand när inkörningsperioden är över, till ljus har jag mhlampan som ingår i chromispaketet sen kompliterar jag med två blue moon actinicrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten update:

Karet rullar på och idag chansade jag och inskaffade två stycken riktigt feta turbo sp, som rullar omkring som små pansarvagnar. Har sett en massvis med krabbor under kvällen, några med vit-randiga ben och en ganska stor luden. Jag bränner på med 3 timmar ljus per dag som jag sen kommer att höja med en timme/veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...