Gå till innehåll

Teggner's 140 liters AM Chromis


teggner

Rekommenderade inlägg

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vet inte riktigt, jag gick på det säljaren/Triton rekomenderade. Jag har inget att klaga på, kändes dumt att snåla in på salt ifall de skulle vara skillnad.

Jag kör osmos och sista "kammaren" i den är just silikatfilter, om du kör med osmos slipper du ju järn, andra metaller och skit i ditt vatten. Du behöver ju inte heller någon specifik silicate remover mer än den som finns i osmosanläggningen. Kostar inte så mycket att byta ut "silikatremower-innehållet".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag frågade vad det var för skillnad på salterna eftersom priskillnaderna var rätt stora, och han sa att om jag skulle ha ett kar med enbart fisk skulle jag ta den billigare varianten men om jag skulle ha koraller skulle jag köra på detta eftersom det inehöll lite mineraler. Ok perfekt men då kör jag bara på rowaphosvarianten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall väl vara mer spårämnen som korallerna gillar i den dyrare. Tillverkaren själv hävdar att man inte behöver tillsätta nått annat om man byter viss mängd vatten varje månad/vecka med det dyra saltet. Kör med samma salt som du men hade ändå lite lågt kalcium så det tillsätter jag separat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

idag har man lagt in lite bling-bling i munnen, senså dök min saltmätare upp i posten,

det vart en aquamedic salimeter. på lördag beger jag mig iväg till örebro och fiskar upp karet plus lite andra förnödigheter som sand och kanske lite fosfatremover.

det kliar i fingrarna och det känns att det är pågång.

btw, finns det någon smart funktion på forumet som förminskar bilderna?

faketand006.jpg

faketand001.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag har man lagt in lite bling-bling i munnen, senså dök min saltmätare upp i posten,

det vart en aquamedic salimeter. på lördag beger jag mig iväg till örebro och fiskar upp karet plus lite andra förnödigheter som sand och kanske lite fosfatremover.

det kliar i fingrarna och det känns att det är pågång.

btw, finns det någon smart funktion på forumet som förminskar bilderna?

Förminska bilder:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10814

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var äntligen karet på plats at home efter en ganska seg resa till örebro,

men som tur var hade man en härlig bok att läsa.

post-2887-14468914007384_thumb.jpg

Reefcentral var nog den minsta akvariebutiken jag vart inne i och deras slogan

är ju också 'Sveriges minsta saltvattensbutik',

men dom hade faktist ett rätt bra utbud, både koraller och fisk samt levande sten osv.

Det var rätt svårt att få in bra bilder på firrarna men jag fångade några halvtaskiga bilder på favoritfirren.

post-2887-14468914006885_thumb.jpg

Då är det bara två dagar kvar tills man flyttar,

sen åker salt och vatten i så fort som möjligt och sten när jag får tid att kila in till huvudstaden.

post-2887-14468914006685_thumb.jpg

tack igen david för alla tips/trix och info.

post-2887-14468914006422_thumb.jpg

post-2887-14468914007217_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul mannen!

Hur stort är akvariet?

Så du köpte en liten bok också, den är enkel ock bra för nybörjare. Blir lite lättare att förstå än de engelska böckerna där man blir helt lost oftast i kemin =-)

Tips på köpordingen:

1. Köp cirkulationspumpar

2. Köp salt, fyll på och blanda osmosvatten till saltvatten

3. Köp en saltsticka/test så du kan testa salthalten

4. Köp LS (du behöver varken ljus eller massa tester från start). Köp även aktivt kol.

5. Du behöver inte ljus de 1-2v i starten, så köp en lampa då. Om du ska köra lysrör kan du köpa några i början och öka till fullt ljus efter en månad.

6. Jag anser att tester inte behövs för ens efter 3v minst, stenen sköter sig själv och byter du bara lite vatten ska allt vara ok. Du behöver alltså inte tester för ens efter 3-4v.

7. Köp håv, algskrapa (på skaft rekomenderas), gripklo(på skaft rekomenderas) och någon corallbok (info bok).

8. Börja befolka baljan.

Du behöver alltså inte lägga ut pengar på Ljus, tester och tillsattser direkt. Ljuset kan vänta i minst 1v. Tester 3v, och tillsatser 3v till aldrig beroende på invånare.

Jag gjorde misstaget att köpa in allt och sedan gick jag och rullade tummarna när stenen var i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul mannen!

Hur stort är akvariet?

Så du köpte en liten bok också, den är enkel ock bra för nybörjare. Blir lite lättare att förstå än de engelska böckerna där man blir helt lost oftast i kemin =-)

Tips på köpordingen:

1. Köp cirkulationspumpar

2. Köp salt, fyll på och blanda osmosvatten till saltvatten

3. Köp en saltsticka/test så du kan testa salthalten

4. Köp LS (du behöver varken ljus eller massa tester från start). Köp även aktivt kol.

5. Du behöver inte ljus de 1-2v i starten, så köp en lampa då. Om du ska köra lysrör kan du köpa några i början och öka till fullt ljus efter en månad.

6. Jag anser att tester inte behövs för ens efter 3v minst, stenen sköter sig själv och byter du bara lite vatten ska allt vara ok. Du behöver alltså inte tester för ens efter 3-4v.

7. Köp håv, algskrapa (på skaft rekomenderas), gripklo(på skaft rekomenderas) och någon corallbok (info bok).

8. Börja befolka baljan.

Du behöver alltså inte lägga ut pengar på Ljus, tester och tillsattser direkt. Ljuset kan vänta i minst 1v. Tester 3v, och tillsatser 3v till aldrig beroende på invånare.

Jag gjorde misstaget att köpa in allt och sedan gick jag och rullade tummarna när stenen var i.

1.tänkte köpa en typ koralia etta

2,3,6. har jag redan inhandlat, står tidigare i tråden

4. aktivt kol, är det verkligen nödvändigt? tänkte prova utan

5.algskrapa tänker jag inskaffa samt håv.

tackar för tipsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hey Fredrik! hade du skoj på födelsedagen? Oroa dig inte, flatlöss brukar försvinna efter ett par månader.... ;)

Skoj att du snart ska dra igång ditt kar! skickar uvc då bussgods vill vara öppet.. doh! Såg dina funderingar; Koralias etta flyttar inte så mycket vatten, har sett den i action, skulle rekomendera dig minst 2:an. Dock ska de återkallas så det kanske blir en etta ändå...? dock har ditt akvarium ett minus: ingen ytavrining och på ytan samlas det mesta, proteiner etc. Så köp en koralia, helt rätt o se till att "slå sönder ytan" så tar skummaren hand om skiten sen.

Aktivt kol tar bort lukt etc, i början, innan nedbrytningen kommit igång i stenen o vattnet så luktar det inte så mycket. Du märker hur du vill ha det, luktar det lite för mycket så i med aktivt kol förslagsvis. Jag hade många mjukkoraller och samtidigt stenkoraller, det kan komma o bli lite kemisk krigsföring i karet, att mjukisarna släpper "gift" för att moppsa upp sig med, det tar aktivt kol hand om. Därför jag hade aktivt kol hela tiden, sen blev det nog en vana tror jag.

Japp köp algskrapa o en håv, det kommer o behövas en vacker dag!

Men jag har nog skrivit detta i vår korrespondans via mail, kollade idag, vi har mailat fram och tillbaka 80!! gånger... haha.. mamma mina fingrar gör ju ont!

Glad Valborg och god överklassmorgon!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha du är rolig du David!

Jorå visst hade jag skoj, ska prova vodkametoden på lössen.

Det är tvåan som rekommenderas alltså?, såg att dom hade 'improved version' på triton kanske får bli en sådan på lördag men gillar inte när det blåser på för mycket så fiskarna får simproblem.

Nej nu blir det en 'Nøgne God Jul' som jag hittade på systemet i örebro och ett avsnitt sopranos.

Nighty

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nej fan det går segt framåt, trodde jag kunde starta upp på direkten men det skulle tydligen bytas golv i lägenheten så det kommer dröja någon måndag skulle jag tro :( trist, nu är man bra sugen. Fick en present med bussgodset av David btw, en interpet t5hållare som jag tänkte fylla på med osram 67. tack igen dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...