Gå till innehåll

Teggner's 140 liters AM Chromis


teggner

Rekommenderade inlägg

Köp en pepparmintsräka, dom är guld värda. Triton hade ju 200st i lördags. Kolla om någon här på guiden ska dit så kanske du kan göra en beställning, dom kostar ca150:- st. Då behöver du inte bry dig om glasrosor i framtiden och utöver de har du en kille som äter matrester och skit på botten.

Tack för tipset, jag har för mig att dom har såna inne på akvariehobby, får ta hem en efter jobbet imorrn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Köp gärna tre eller fyra, dom växer rätt snabbt och rensar som sagt akvariumet på skit när glasrosorna är borta. Köper du fler så kommer du garanterat få rom av dem, även om inte rommen klarar sig så blir det lite extra naturlig föda i karet. Sedan är de sjuktroliga att kolla p när man släpper i ny sten, dom blir som galna. Man kan nästan tro dom är glasrosberoende och bara hoppas att stenen är proppad med rosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag slog på lampan så är det en ganska stor daggmaskliknande-mask som simmar omkring som en galning i akvariet, verkar villja komma upp till ytan, någon som har någon aning om vad det kan vara?

Sen har jag haft lite problem med min skummare senaste två dagarna, den vill inte skumma..

Har rengjort den så mycket som det går men den vill bara inte få upp något skum, bör jag vänta lite till eller ska jag bli orolig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren kanske inte har någonting att skumma, min tog lite tid på sig innan det satte fart. Vänta med att oroa dig förens det gått 1-3mån och den fortfarande skummar dåligt.

Kasta masken om du tycker den är äcklig, jag kastar allt som jag inte vill nudda. Bara en å annan borstmast som är undantaget. Jag vill inte pilla bland stenen om den är full av obehagliga djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag tog jag med mig en riktigt skön grabb hem, en långnosad hökfisk(Oxycirrhites Typus), ligger just nu och kikar på mig när jag sitter vid datorn :') råtuff.

Har dessvärre redan fått massor med bajs och alger i sanden :/, får ta och skaffa någon sandvändare så fort triton får in en ny sändning.

post-2887-14468914778018_thumb.jpg

post-2887-14468914777821_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var också sugen på en hökfisk innan jag läste runt här lite på forumet. Slutar ofta som en torkad fisk på golvet och har man räkor så försvinner de troligen. Blä.

Jo jag har också hört det, tänkte skaffa lite täckglas så att riskerna minskar en smula. Det med räkorna är inget större problem, han på triton sa att det aldrig hade hänt honom men men. Räkor klarar jag mig utan, sen får han gärna knapra lite rörmaskar, har massor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp gärna tre eller fyra, dom växer rätt snabbt och rensar som sagt akvariumet på skit när glasrosorna är borta. Köper du fler så kommer du garanterat få rom av dem, även om inte rommen klarar sig så blir det lite extra naturlig föda i karet. Sedan är de sjuktroliga att kolla p när man släpper i ny sten, dom blir som galna. Man kan nästan tro dom är glasrosberoende och bara hoppas att stenen är proppad med rosor.

Haller med dig! Sjukt kul att se dem. Ser ut som värsta stissiga pundarna som maste ha en "fix" med glasrosor! Här nere pa gränsen till Frankrike äter man ju lite av varje; grodor, sniglar och fettlevrar fran gäss. Om man äter glasrosor vet jag inte riktigt. Jag sag ett recept i en trädgardstidning pa hur man tillagar mördarsniglar (obs, jag skämtar inte!). Kan man äta sadana kan man väl äta glasrosor? Niohundrafemtioatta miljoner pepparmintsräkor kan väl inte ha fel: "glasrosor är goda"...;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat näringsvärderna? Min sand är väl inte mycket att hurra för nu heller. Är som en tjock gegga på botten. Drog igång vodkan för 2 ½ vecka sen, får hoppas att det tar ner nitrat och fosfat = sanden blir vit och fin igen. Testa också några sandvändande stjöstjärnor och kanske någon sandvändande fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat näringsvärderna? Min sand är väl inte mycket att hurra för nu heller. Är som en tjock gegga på botten. Drog igång vodkan för 2 ½ vecka sen, får hoppas att det tar ner nitrat och fosfat = sanden blir vit och fin igen. Testa också några sandvändande stjöstjärnor och kanske någon sandvändande fisk.
Det börjar bli dags för en till värdecheck, får göra det så fort jag får tid, sanvändare inhandlar jag vid nästa tritonbesök. Nyhetsupdaten för dagen är väl att en blåbenad eremit har blivit brutalt slaktad av nån eller något..armar/slamsor och ben överallt.

post-2887-14468914798651_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kanske har ömsat? det ser ut som det ligger en slaktad eremit då... Ser du skalet? den ligger still någon dag eller så för att härda sitt nya skal. Titta i skalet om du inte ser den där inne. Har flera gånger lurats att eremiter har dött då de har ömsat.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kanske har ömsat? det ser ut som det ligger en slaktad eremit då... Ser du skalet? den ligger still någon dag eller så för att härda sitt nya skal. Titta i skalet om du inte ser den där inne. Har flera gånger lurats att eremiter har dött då de har ömsat.

Dave

Det var det som var konstigt, skalet fanns ingenstans bara lite slamsor och ben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl vara så att eremiten är död. Har flera gånger sett eremiter som krupit ur sitt skal för att sedan dö efter nån dag, fattar inte varför dom gör så :snurrig:

haha jo, har sett dem kämpa för att komma ut ur skalen för att ta nya skal, kan ju vara så att han skulle till ett nytt skal men dog på vägen, man vet aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...