Gå till innehåll

Teggner's 140 liters AM Chromis


teggner

Rekommenderade inlägg

Jäep, då är drömmen snart fullbordad.

Nu ska jag också, äntligen ta steget in i saltvattensvärlden.

Vem är jag?

Heter Fredrik och är (som också står här till vänster) 19 snart 20 år, bor i storvreta en bit norr om uppsala, men flyttar ut och in i en trea tillsammans med en polare den andra maj. Kom i kontakt med saltvatten i och med att jag spanade efter info om tuffingen cuttlefish sepia, och halkade in här på guiden.

Sepia_latimanus.jpg

cuttlefish

Har som de flesta andra här också haft ett sötvattenskar innan med lite näbbciklider osv, men har alltid varit sugen på salt men trott att det var för svårt. Vart ivarjefall helt fast för tryckarna i början, men insåg sen rätt tidigt att jag aldrig kommer att få plats med ett så stort kar i den lilla lägenheten och att man går miste om allt lägre liv samt koraller, men det får väl bli ett FO-kar någon gång i framtiden. Efter att ha hängt här på guiden varje dag i 4 månader, tuggat på händerna och drömt om ett eget kar, så kommer tillslut ett komplett och perfekt nybörjarkar upp på annonssidan, och säljaren visade sig dessutom vara suverän, David aka sickboy här på guiden, som har lärt mig massor med sina mail stora som a4 fullproppade med info.

Det som ingår för dom som inte redan vet är:

150watts MH lampa med inbyggt månljus

1000 l/t pump

bioflotor skummare

uv-c på 11 watt

osmos

Sen har jag vart på akvariehobby och inhandlat saliferts Kh, Ph, Nitrit och Nitrat-tester.

Så det som fattas är väl salt, en värmare, temp, en till liten pump kanske?, actinicljus av något slag, fosfat och silikatremover, Ca och Mgtest samt spårämnen till kommande koraller, 20-25kg levande sten och lim till stenen.

Invånarantalet tänkte jag hålla hyfsat lågt med tanke på att karet inte är världens största och att det inte är bra med för mycket fisk helt enkelt.

Planerade invånare:

Ca 4st eremiter, blåbenade, Calcinus elegans och rödbenade, Ciliopagurus Strigatus.

  • Ett tiotal sniglar, eller borde jag ha mer?
  • En sandvändande sjöstjärna
  • En grön clowngoby, Gobiodon atrangulatus
  • Ett par uppsalaodlade clowner, amphiprion ocellaris
  • Sen vill tjejen ha en pyjamaskardinal, Sphaeramia nematoptera
  • Senare efter något år när karet är väl inkört, tänkte jag kanske prova en Röd Hökfisk, Neocirrhitus armatus, om det är något att rekommendera, den ska ju inte vara helt enkel.

Såhär ser invånarna ut för dom som inte vet.

(Bilderna har jag lånat delvis från personer på forumet,

säg till om ni ogillar detta så tar jag självklart bort dom)

img2377ub1.jpg?t=1175443208

Calcinus elegans

31939GCB_6_8-2-2005_XSM.jpg?t=1175446203

Gobiodon atrangulatus

Nemoorangesmallsg.jpg?t=1175444587

amphiprion ocellaris, foto av clownen

Sphaeramia%20nematoptera%20Coral%20cardinalfish%20-%20Fiji.jpg

sphaeramia nematoptera

Neocirrhitus_armatus2.jpg

Neocirrhitus armatus

Planerade koraller:

  • Euphyllia Paradivisa
  • En grön Seriatopora caliendrum
  • Någon tuff hjärnkorall
  • och senare kanske en rosa Stylophora pistillata, som krävde ett väl inkört kar

20061217_gr_n_hysterix.jpg?t=1175445664

Seriatopora caliendrum

Euphyllia_paradivisa.jpg?t=1175445666

Euphyllia Paradivisa

DSC07188.jpg?t=1175445669

Stylophora pistillata

Jag kommer självklart bombardera er med bilder under uppstarten med min

Canon IXUS 800 IS, som tar någorlunda bilder och ställa massor med dumma frågor.

Det var nog allt tror jag.

Tack för ett jättemysigt forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bra att läsa på ordetliogt innan start. Du frågar om antalet sniglar räcker och det är svårt att säga om man inte vet storleken på ditt lar. Jag kunde i alla fall inte hitta den infon.

Vad det gäller bilder hår på guiden ser inte jag några problem med att du lånar dem inom guiden men du bör berätta vem som är fotogra i alla fall!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att läsa på ordetliogt innan start. Du frågar om antalet sniglar räcker och det är svårt att säga om man inte vet storleken på ditt lar. Jag kunde i alla fall inte hitta den infon.

Vad det gäller bilder hår på guiden ser inte jag några problem med att du lånar dem inom guiden men du bör berätta vem som är fotogra i alla fall!

Lycka till!

Har läst massor här på forumet och fått tips av David sen tänkte jag köpa David Knops bok för lite extra visdom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du ett riktigt bra startkit! Jag är mycket nöjd med mitt AM-kar och lite avis på din armatur med blåljus ;)

Jag har ingen värmare i mitt, inte säkert att du behöver det om du inte vill hålla en mycket jämn temperatur. För kallt blir det iaf aldrig. En pump till kan vara bra men det blir rätt bra snurr med den som följer med. Silikatremover till osmosen är säkert inte heller dumt att investera i.

Lycka till:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mer på ett silikatfilter som kopplas till osmosen om den inte redan har det. Det går att köpa till ett sånt. Sen är det kanske också bra att ha en fosfatremover i filtret/karet som kan ta upp fosfat som kommer från tex fiskmaten. Då bör det vara en för långtidsbruk som Drullputt säger. Det finns visst en ny sort hos bl.a. Triton som har en minimibegränsning så att inte nivån kan bli för låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mer på ett silikatfilter som kopplas till osmosen om den inte redan har det. Det går att köpa till ett sånt. Sen är det kanske också bra att ha en fosfatremover i filtret/karet som kan ta upp fosfat som kommer från tex fiskmaten. Då bör det vara en för långtidsbruk som Drullputt säger. Det finns visst en ny sort hos bl.a. Triton som har en minimibegränsning så att inte nivån kan bli för låg.

Vet inte om osmosen har silikatfilter, får kika med david, sen när det gäller fosfatremover, funkar väl denhär. http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=158⊂=0&page=1?

tack för tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik och välkommen till en underbar hobby ,jag är själv nybörjare på salt så jag vet nog hur du känner nu när det börjar komma igång, Underbart:smiley17:

Har du tänkt att skaffa en sump eller tänker du fortsätta som det var innan och köra utan?

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik och välkommen till en underbar hobby ,jag är själv nybörjare på salt så jag vet nog hur du känner nu när det börjar komma igång, Underbart:smiley17:

Har du tänkt att skaffa en sump eller tänker du fortsätta som det var innan och köra utan?

mvh Thomas

Jo det skulle ju vara en fördel med sump att gömma alla grejer i och odla lite plankton, det skulle iofs vara smart att fixa det nu när allt är tomt osv men tror inte att jag har pengarna som krävs, det får nog komma senare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul att se att du är på G. Det finns en kille i Uppsala som har ett riktigt fint AMC, han har dock varit lite osynlig på guiden sista tiden. Men sök på "Gustav F", jag vet dock inte status på hans kar för tillfället.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...